Így támad az agresszív nepper, ha nem veszed meg a tekert órás romot
Hetek óta csak várok. Bújom az autós-motoros oldalakat, benne vagyok kismillió autós Facebook-csoportban is, de semmi. Nincs más hátra, nekem kell megírnom ezt a sztorit. Mondjuk a Facebookon nem néztem utána, létezik-e csaló kerti nepper csoport, lehet, hogy oda írt az emberünk. Ugyanis egy tavaly év vége felé elvégzett vizsgálat után megfenyegetett azzal a nepper, hogy majd ő cikket ír erről az állapotfelmérésről... hát nem írt, így megint enyém a piszkos meló.
Borongós decemberi nap volt, szemerkélt az eső, az időnél csak a kedvem volt szarabb. Aznapi első munkám a budai agglomerációba szólított, egy 2017-es Prius Plus átvizsgálására. Egy szó a típusról: nagyon sok ex-taxiba futok bele, kedvelt a személyszállítással foglalkozók körében, itthon és külföldön egyaránt. Megszólalhatott volna a vészcsengő már akkor, amikor variált az eladó a helyszínnel, de hát ilyen előfordul. Először Telki vagy Budaörs, majd Páty. Végleges? Végleges. Akkor Páty.
Megérkeztem a megadott címre, egy családi házas övezetbe. Leparkoltam, pár perc múlva egy autó fékez mellettem. Megjött az eladó. Miután megbizonyosodott róla, hogy én vagyok az állapotfelmérő, a következő kérdést szegezte nekem. Te írtad azt a kerti nepperes cikket? Itt már éreztem, hogy ez nem egy hosszan tartó barátság kezdete. Jeleztem, hogy igen, és szerintem az a jobban sikerült írásaim egyike, de erre már nem kaptam választ.
Besétált a nepper az ingatlan területére, megyek utána, de rám mordul, hogy nem mehetek be. Hú, gondoltam, így nehéz lesz átvizsgálni, a kocsi bent, én kint. Tiszta Ezo TV, majd küldöm az energiát. De mire ezt végiggondolom, kiáll az autóval. Ügyfelem is megérkezett, együtt kezdjük a vizsgálatot.
A sérülésmentes, gyári fénnyel hirdetett autót több helyen is fújták. A hirdetés hazudik. Az akkucellák között van eltérés, láttam már jobbat is. Az elektromos vízpumpa a target speed és a valós sebesség alapján azonnali cserére szorul. Élő hibakód nincs, de ez nem csoda, 99 kilométerrel ezelőtt törölték a hibatárolót. Nem teljesen, mert három légzsákkal kapcsolatos tárolt hibakódunk azért van. És a kérdés ilyenkor mindig az, hogy mit törölhettek ki?
Az egyik sárvédő-dobbetét törött volt, a másik lógott, tipikus eladásra dobjuk össze, majd jön egy hülye, aki megveszi. A lökhárító úgy lóg, mintha csak ráakasztották volna. A C-oszlop úgy nézett ki, mint egy hullámvasút nyomvonala, szerintem olyan 1300 alkalommal zárták oda az öv csatját. Mindkét oldalon. A P gomb lekopva, ajtónyitó szintén. Szabadjelző és plusz vezetékelés nyomait nem láttam, de nem zártam ki, hogy az autó korábban taxi volt. És ránézésre futott vagy 400 ezer kilométert, amit a beltér állapotán kívül a diagnosztika is alátámaszt. Részemről a verdikt teljesen egyértelmű: a nem sérülésmentes, tekert órás szart nem szabad megvenni.
Visszaadjuk a kulcsot a neppernek, és nem kezdjük el fikázni az autóját, de most jön csak a feketeleves.
Mit képzelünk mi, hogy raboljuk az idejét? Elbaszott negyedórát erre a hülyeségre! Tesó, te árulsz egy tekert órás romot, mégis mire gondoltál? – kérdezném legszívesebben, de a hidegvérem győz, nem szólok. És én milyen jogon vizsgálgatom az autóját? Meg azonnal küldjem át a diagnosztikát neki. Kezdett bennem is felmenni a pumpa, mert olyan módon adta ezt elő, ami már nálam is kiverte a biztosítékot. Én neked semmit nem küldök át – feleltem nyugodtan –, csak az ügyfelemnek, ő fizet a szolgáltatásért.
Van jogod nem engedni az átvizsgálást?
Természetesen az eladó is megkaphatja az átvizsgálás dokumentációját, amennyiben a vevőjelölt engedélyezi, hisz ő fizet érte. Ezt érdemes az eladónak és a vevőnek megbeszélni az átvizsgálás előtt. Vannak olyan kereskedések, ahol ez kifejezett kérés, a mai napig járok oda átvizsgálni. Ha hozzájuk kapok megbízást, akkor közlöm az ügyfelemmel, hogy a kereskedés is kér egy példányt az átvizsgálás anyagából. Ha a megbízóm ezt nem tudja elfogadni, akkor máshol nézünk autót, de általában nincs ebből probléma. És még valami, ha autót árulsz, szíved joga NEM engedélyezni az állapotfelmérést.
A fickó tovább hőbörög, hogy feljelent (ezt már hallottam máshol is). Raboltuk az idejét, meg ilyenek. Mondjuk ezt nem értem, autót hirdet, aztán hisztizik, ha valaki elmegy megnézni? Az állapotfelmérésről pedig tudott, előre le volt egyeztetve vele.
Közben jön felém, dühösen néz rám a szemüvege mögül. Egész közel van, most már megijedek, mert átfut rajtam, hogy remélem nem covidos. Nagyjából húsz centiről fröcsögi felém a sértéseit. Talán verekedést akar kiprovokálni? Idén ötven leszek, olyan 35 évet sportoltam, olykor versenyszerűen. És akkor a kocsmasportokat még nem is számoltam bele. Nem akarok verekedni, hátrébb húzódok, elfordulok - így rejtve kitörni készülő röhögésemet -, a pali úgy üvöltözött, hogy bepárásodott a szemüvege.
Foglaljuk össze: árul egy tekert órás Prius Plust. Hazudik a gyári fényről, sérülésmentességről. Miután mindez kiderül, nekiáll fenyegetőzni, balhézni. Egészen elképesztő ez az agresszív hozzáállás.
Amúgy a Toyota német rendszeréből lekértük a szervizadatokat, 2019-ben volt az autóban 229 421 km. 2019-ben öt (!) alkalommal volt márkaszervizben az autó, és futott kb. 60 ezer kilométert. 2018-ban 100 ezret, hat szervizlátogatással. 2017. 06. 29-én adták át a Priust, miután büszkén, fényesen kigördült a gyárból, augusztusban volt először szervizben, 15 233 kilométerrel. Decemberben már 44 299 volt benne. A mellékelt hirdetés szerint 2021 végén árulta emberünk 188 000 kilométerrel. És még ő hőbörög. Vajon mennyi lehet a valós futásteljesítménye?
Úgyhogy kedves ismeretlen. Te, aki megvetted ezt a fehér Prius Plust - átvágtak. Legközelebb vizsgáltasd át, ha autót veszel!
Várom a nepper által beígért cikket, bár sok reményt nem fűzök hozzá. Amúgy meg mit írna le? Árultam egy tekert órás fostalicskát, de nem sikerült eladni? Sok sikert. Amúgy most is árul a fickó egy Prius Plust, ami „Európa legolcsóbb autója" – vajon miért?
A Toyota hibridjeinek a takarékosságát és egyszerű fenntartását igazolja, hogy szeretik a taxisok. Hogy-hogy nem, erről az Auris Hybridről is kiderült az átvizsgálás során, hogy korábban taxi volt. Ami önmagában nem baj, ha ezt nem titkolják és ezt az autó ára is tükrözi. Csakhogy nem szokta tükrözni.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.