Nyugdíjas orvos autója (tényleg), amit NE vegyél meg
Én már kezdem nagyon unni ezt a részecskeszűrős témát. Többször írtam már róla, de sajnos nem jut el mindenkihez az infó. Sőt, pont azokhoz nem jut el, akik teljesen vakon vannak az autózás témájában. Persze az nem baj, ha nem értesz az autókhoz, én is hülyén érezném magam a lepkevadászok országos közgyűlésén. De az információ fellelhető az interneten, próbáljunk utánaolvasni a témának.
Így volt ezzel valószínűleg az az eladó is – bevallottan nem értett az autókhoz –, akihez a budai zöldövezetbe mentem átvizsgálni az autóját. Nyugdíjas orvos tulajdonos – mindenki hallotta már ezt a sztereotípiát, hát ez itt a valóság volt. Tényleg egy doktor úrhoz volt szerencsém, a nagy autó azért kellett neki, hogy beférjenek az unokák. Az autó egy Citroen Grand Picasso volt, enyhén karcos fényezéssel, és a jobb hátulján egy korábbi, de javított sérüléssel. Már szemre is látszott az illesztési hézagon, a rétegvastagságmérés csak megerősített ebben. A „C” oszlop egy része vastagon gittelve volt, 6-800 mikront is mértem néhol, a sárvédőíven pedig 700-1800 mikronos értékek váltogatták egymást.
Az utastérben is sok karc, egy meglehetősen csúnyán kopott kormány és kiült vezetőülés fogadott. A futásteljesítmény 200 000 km környékén volt. Egy dízelüzemű autónál mindig sokat árulkodik a diagnosztika arról, hogy milyen élete volt a járgánynak. Az élő adatok elemzésénél nagyon pontosan be lehet lőni a pillanatnyi állapotot. Ezen kívül egy meglehetősen nagy köteg szervizszámlát kaptam az átvizsgálás kezdetekor az autó mellé. Ledobtam az anyósülésre, majd átnézem a diagnosztika után.
Hibakód nem volt, viszont a járó motornál meglehetősen szúrós szagú volt a kipufogófüst. Ez egy elég jellegzetes szag, ha gond van a részecskeszűrővel, akkor lehet ilyet érezni. Az élő adatoknál a részecskeszűrő hátralévő élettartama 0 km, a hamutartalma 100%. Viszont hibakód nincsen. A nyomáskülönbség szenzor 0 értéket mutat minden fordulatszámon. Megkérdezem az eladót, mi történt a részecskeszűrővel?
Önérzetesen feleli, szinte kihúzva magát: ki lett iktatva, tessék itt a számla, hetvenezer forintot fizettem érte. Gratulálok, felelem. Ez illegális járműátalakításnak minősül, és nem mellesleg érezhető a környezetkárosító hatása az autó mögött állva. Gondolom az unokák is ezt szippantják be, de nem baj, mire felnőnek csak meglesz a rák ellenszere.
Egyszerűen nem érti a doktor úr, amit mondok neki. Üveges tekintettel ismételgeti, hogy hetvenezer volt a „javítás”. Ne mondjam már neki, hogy ez nem jó. Innen is gratulálok annak a 16. kerületi műhelynek, aki megcsinálta.
A porlasztócsúcsok frissen felújítva (erről is volt egy borsos összegű számla), ehhez képest elég szar értékeket láttam. Persze hiába újítják fel, ha a nagynyomású rendszer, üzemanyagrendszer nincs ellenőrizve, átmosva, kitakarítva. A motorháztetőt felnyitva nem volt folyadék a hűtő kiegyenlítőtartályában, ezt jeleztem a tulajdonosnak, aki gyorsan töltött bele úgy 2 liternyit, bőven a nívó fölé. Nem szoktam nézegetni – mentegetőzött. Pedig nem ártana – feleltem –, de legfőképpen az okát megtalálni, hogy miért is tűnik el. Ahhoz képest, hogy nem nézegeti, volt otthon egy ötliteres kannával...
A tulajdonos szent meggyőződése volt, hogy az autója kiváló állapotban van. Az ügyfelem is így gondolta, hiszen a jóval kétmillió forint feletti ár ezt sugallta. Direkt a felső árkategóriában nézelődött, hogy ne fussunk lyukra, de így is sikerült. Nem éreztem szándékosnak az átverést, itt a tudatlanság volt, ami ezt a helyzetet szülte. Reményeim szerint a buta sztereotípiák közül megint sikerült egyet cáfolni.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.