Daciából fiatal, Volkswagenből öreg jut a magyar utakra
Fiatalok az öregedők között: autómárkák, átlagéletkorok, részesedések a magyar piacon
Számos autómárka van a magyar piacon, amelyek a 15 éves átlagéletkorhoz képest fiatalabb autókat delegáltak a hazai utakra. A legjobb eredményt a Dacia, Hyundai, Kia trió produkálta. Részletes autómatek következik!
A magyar autópark tavaly átlépett a 15 éves szinten az átlagéletkort tekintve. Önmagában ezzel nem feltétlenül van baj, mert egy jól karbantartott 15 éves autó is lehet jó, de ehhez törődés és pénz kell, akinek meg van, az jellemzően fiatalabb autóval közlekedik. (Erről itt írtunk részletesen.)
Az autók korosodását nézve azonban érdemes részletesebben megfigyelni az adatokat. Részben azt, hogy az elmúlt 20 év során a kétezres évek közepén - 2006-ban és 2007-ben - érte el a legjobb eredményt az autóflotta, mindkét évben 10,3 év volt az átlag, Azóta fokozatos a növekedés: 2010-et 11,3 évvel, 2015-öt már 13,7 évvel, 2021-et pedig kereken 15 évvel zárták a magyar autók. Ez bőven az uniós szint feletti érték, az Európai Autógyártók Szövetségének még 2020-as adatai szerint 11,8 év volt az átlag az EU-ban.
A teljes képhez tartozik, hogy a koronavírus-járvány kitöréséig fokozatosan nőtt a forgalomba helyezett új autók száma, 2010-ben alig több mint 46 ezer, 2015-ben 81 ezer, 2016-ban már a 100 ezres szint felett volt a mutató, fokozatos növekedéssel 2019-ben már 162 ezernél több új autó került papíron a magyar utakra.
2020-ban 132 ezer, 2021-ben 125 ezer új autóról volt szó. (Ez a hivatalos statisztika, amely azonban nem számol a reexport hatásával, amelynek keretében magyar rendszámot kap egy autó, majd utána kvázi azonnal kikerül a forgalomból és külföldre távozik. Erről itt lehet részletesen olvasni. A reexport hatása azonban nem ennek a cikknek a témája.)
Visszatérve a forgalomba helyezésekhez: az autók átlagéletkorának emelkedése azzal magyarázható, hogy a használtautó-importból származó példányok száma a 2010-es évtized második felében meghaladta az újakét, és a behozott autók kora rontotta a statisztikát.
Az adatgrafikán látszik, hogy melyik márkák átlagéletkora alacsonyabb az összesített hazai átlagnál. Érdemes azonban a piaci részesedésüket is figyelembe venni. Ha a legalább 1 százalékos részesedéssel - azaz több mint 40 ezer autóval - rendelkező márkákat nézzük, akkor így néz ki a helyzet.
Leegyszerűsítve egyrészt az látszik, hogy több volumenmárka - köztük a Ford, a Skoda, a Toyota - is a 15 év alatti átlagéletkorú autókkal van jelen az utakon. Másrészt pedig a 10 év alatti kategóriába csak a Kia, a Hyundai és a Dacia fért be, igaz, ezeknek a részesedése 1-2 százalékos. Ezzel szemben például a Volkswagen és az Opel, sőt a Suzuki is az átlagnál idősebb állományt mutat. A kedvelt prémiummárkák közül a Lexus jóval, a Volvo pár évvel áll jobban az országos összesítésnél, de a Mercedes és a BMW is befér alá. Az Audik ugyanakkor közel 16 éves átlagot adnak ki.
Címlapkép alapja: James O'Neil/Getty Images