Önmagukat visszatekerő Leafek a használtpiacon?
A te autód is lehet érintett
A fiatal, de már használt Teslákat néhány nap alatt eladjuk, pont annyiért mint amennyibe újonnan kerülnek. Nem csoda, hiszen esetükben a szállítási idő egy év is lehet, de nincs jobb helyzetben a többi gyártó sem. Egy használt BMW i3 meghirdetésének éjszakáján tömeghisztéria tört ki, majd másnap nyitáskor az első szerencsés megvette. A második generációs Nissan Leafek is hasonlóan járnak, hiszen percek alatt gazdára találnak. De velük akadt némi probléma...
Az elektromos autók iránti kereslet robbanásszerűen növekszik a használt- és újautó-piacon. Az okok kevésbé az egyre divatosabb környezetvédelemben keresendők, sokkal inkább az árstop árnyékában emelkedő üzemanyagárak, vagyis az idő közben 650-770 (benzin-gázolaj) forintra nőtt literenkénti piaci ár jelenti a motivációt. De mi van, ha tekert a villanyautó? Mármint a km-számlálója.
Egyre gyakrabban találkozunk használtautó-átvizsgálókkal, akik vásárlás előtt, a helyszínen mérik fel az aktuális állapotot. A vizsgálat a próbakör mellett tartalmazza az autó fényezésének rétegvastagság-mérését és az autó komputerének kiolvasását is. A profik, mint a Totalcaron rendszeresen publikáló Autórevizor, több millió forintos eszközökkel végzik a hibakeresést, míg a kezdő uborkák megelégednek a pár ezer forintos banggoodos kiolvasókkal. Ez utóbbit sok kereskedő már eleve nem engedi az autóra dugni, köztük mi sem.
Néhány hete felhívott Revizor István és közölte, hogy figyeljek, mert egy furcsa jelenségre lett figyelmes a második generációs Nissan Leafek diagnosztikája közben. A kiolvasások eredménye szerint már a harmadik visszatekert példányra bukkant, és ez több mint gyanús számára. István megpróbált utánajárni a jelenségnek, és szakmai berkekben is kérdezősködött. A problémával már többen találkoztak, de senki sem tudott észszerű magyarázatot a látottakra. A tekerés gyanújába kevert Leafek végül nem találtak gazdára, mert az ügyfelek elbizonytalanodtak, és inkább továbbálltak.
Megbeszéltük Istvánnal, hogy elkanyarodik felénk, és kiolvassuk a telepen álló, 2018-tól gyártott, második generációs Nissan Leafek komputerét. Az eredmény mindkettőnk számára sokkoló volt, hiszen a műszerfalon jelzett szám csupán töredékét mutatta a belső komputerben jelzett értékeknek mindkét autó esetében. Az egyik meghirdetett Leaf órája 38557 km-t jelzett, miközben a kiolvasás TOTAL DISTANCE (teljes távolság) névre keresztelt rubrikája 85951-et. Ha ez még nem lett volna elég, jöttek a további lesújtó sorok: ODO DECREASE COUNTER: 2 (csökkentések száma), ODO DECREASE DISTANCE (csökkentett távolság) 47394 km.
Gyors fejszámolással a totálból kivontuk a csökkentett kilométert, és megkaptuk a műszerfalon jelzett számot. Stimmelt. A felismerést pánikszerű telefonálgatás követte, majd az eladó cég elismerte felelősségét, de csak egy feltétellel. A pénzvisszafizetés előtt egy írásos szakvéleményt kértek hivatalos márkaszervizből, ami igazolja a tekert kilométer-számlálót. Ennél mi sem egyszerűbb, gondoltuk, és hamarosan időpontra érkeztünk a legközelebbi Nissan képviselethez, ahol negyvenezer forinttal később közölték, hogy az autó nincs visszatekerve. Na bumm.
A szervizes kolléga nem hivatalos magyarázata szerint ezek a számok - bár szerinte is félrevezetők - mégsem a futásteljesítmény manipulációját mutatják. Sokkal inkább az akkumulátor aktuális állapotára engednek következtetni. A telepünkön kiolvasott autó komputere tehát azt jelzi, hogy a gyorstöltések száma alapján az akkupakk 86 ezer kilométert futott állapotnak örvend és a rendszer kétszer számolta újra ezt az értéket. A szerelő szerint ez egyébként teljesen általános érték, pánikra semmi ok, ezt a gyártó nem azért tette oda, hogy laikusokat ijesztgessék.
Hivatalos állásfoglalásért levelet írtam a Nissan márka importőrének, a Grand Automotive Central Europe Kft.-nek, akik felvették a kapcsolatot a gyártóval, de június eleje óta nincs válasz. Mivel a furcsa jelenség bizonytalanságot ébreszthet a vásárlókban, azonnal frissítjük a cikket, amint megérkezett szerkesztőségünkbe a magyarázat, hogy mit jelentenek a számok és melyiket kell figyelembe venni vásárláskor.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, vizsgáltassa át szakemberrel!
Ismerje meg TotalCheck használtautó-átvizsgálási szolgáltatásunkat.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.