A balesetező busz sofőrje: csoda, hogy élve szálltam ki!
A buszbalesetek után szinte azonnal visszaülnek a sofőrök a volán mögé, sem pszichológiai vizsgálat, sem különösebb pihenő nem jár nekik automatikusan. A kedden reggel a XVII. kerületben karambolozó vétlen sofőr is a telepen volt már aznap délután.
Mint megírtuk, kedden reggel 7 óra körül frontálisan karambolozott két BKV-busz a XVII. kerületi Helikopter úton. A balesetben nyolcan sérültek meg, a karambolt valószínűleg az okozta, hogy az egyik kocsi 62 éves sofőrje rosszul lett, ezért elveszítette az irányítást a busz felett, pont telibe kapta a vele szemben érkező másik járat vezetőfülkéjét.
Noha az első hírek szerint elképzelhető volt, hogy a vétlen sofőr úgy próbálta megakadályozni a még nagyobb bajt, hogy szándékosan a rosszul lett kolléga buszának útjába állt, azóta kiderült, hogy az ütközés őt is teljesen váratlanul érte. Naszályi Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke a baleset délutánján beszélt a sofőrrel.
- Elmesélte, hogy csak azt látta, a másik busz átmegy az ő sávjába, és azonnal összeütköztek. Úgy mondta nekem, csoda, hogy élve szállt ki a kocsiból - elevenítette fel Naszályi. Az ütközés erejére egyébként jellemző, hogy az egyik busz vezetőfülkéjében lévő poroltó átrepült a másik buszba.
A fiatalabb, vétlen buszsofőr nem sokat pihent a reggeli baleset után. Aznap délután már a telephelyen volt, amikor Naszályi beszélt vele, éppen a sérült jármű mellett állt. A buszvezetőknek egy hasonló eset után egyébként nem sok kedvezmény jár. Míg a mozdonyvezetők egy súlyosabb balesetet követően pszichológiai segítséget kapnak, és akár szabadságot is, az autóbuszok sofőrjeivel ezt nem teszik meg. Kisebb koccanásnál, ha lábon vissza lehet vinni a kocsit a telephelyre, akkor egy buszcsere után már folytathatják is a műszakot. Nagyobb balesetnél aznap már valószínűleg nem kell visszaülniük a kormány mögé, de az már teljesen általános, hogy másnap folytatják a munkát - hacsak ők maguk nem kérnek felmentést néhány napra.
A rendőrség még vizsgálja a baleset körülményeit, amiben minden bizonnyal szerepet játszott a rosszul lett 62 éves sofőr leterheltsége is. A buszvezető mindössze 3 évnyire volt a nyugdíjtól - ebben a munkakörben is 65 év a korhatár, korkedvezmény nincs -, kollégái szerint pedig nagyon sokat dolgozott.
Naszályi Gábor nem győzte hangsúlyozni, hogy a fizikai megterhelés, sőt a - egyébként nem is olyan ritka - fizikai inzultus mellett esetenként ráadásul komoly stresszt okozhatnak a verbális támadások is, amiknek a sofőrök ugyancsak bőven ki vannak téve.
Vétlenből vétkes lehet
Ha a vétlen busz vezetője valóban szándékosan állt volna a másik busz útjába, akkor jogilag is különös helyzet állna elő. Ha az első jármű - amelynek rosszul lett a sofőrje - balesetet okoz, akkor egyértelműen az azt vezető a vétkes, ő felel a balesetért. Ha viszont valaki azt látja, hogy baj van, és az irányítatlan jármű útjába áll, bármilyen nemes is a szándék, vétlenből máris ő válik a baleset okozójává, hiszen lényegében szándékosan hajtott bele egy másik kocsiba.