2022.12.25. 15:21

Ködösebbé váltak az elektromos autók kilátásai. Az autóipari vállalatok topmenedzserei ugyanis a KPMG tanácsadó cég felmérése szerint a korábbinál pesszimistábban látják a villanyautók térhódítását. A jó hír az, hogy ezért nem az autóvásárlókat hibáztatják, egyéb körülményeket a beszállítási gondoktól kezdve a finanszírozás drágulásáig.

A KPMG több mint 900 vezetőt faggatott a várakozásairól 2022 végén. Az eredményekről beszámoló Business Insider cikke szerint a válaszadók úgy vélik, 2030-ban az eladott új autóknak csak 37 százaléka lesz tisztán elektromos meghajtású az Egyesült Államokban. Ez drámai csökkenés a 2021-es prognózishoz képest: akkor a megkérdezettek úgy vélték, hogy az évtized utolsó évében a forgalomba kerülő új autók 62 százaléka lesz villanyautó. Nagyobb probléma, hogy az amerikai kormány azt szeretné, ha ez az arány legalább 50 százalék lenne.

24,6 millió forint kontra 18,4 millió

A 2022-es év több olyan változást is hozott, ami pesszimizmusra ad okot. A klímaváltozás fékezését szolgáló törvény, amelyet az év közepén fogadtak el, a korábbinál szigorúbb feltételekhez köti az elektromos autók vásárlásának állami támogatását (Joe Biden csomagjáról és hatásairól itt írtunk bővebben). Az akkumulátorok ára nőtt, és részben emiatt az elektromos autók is drágultak.

Kapcsolódó
Pénzzel szőnyegbombáz Amerika, mégsem örül mindenki

Pénzzel szőnyegbombáz Amerika, mégsem örül mindenki

Az inflációellenes csomag 369 milliárd dollárt szentel a klímavédelemnek, közben viszont felforgatja a villanyautó-piacot.

Az amerikai autóeladásokat elemző Kelly Blue Book adatai szerint 2022 novemberében a villanyautók átlagára az USA-ban 65 041 dollár (~24,6 millió forint) volt, miközben a hagyományos belső égésű motorokkal ellátott autókért átlag 48 681 dollárt (~18,4 millió forint) kellett fizetni.

Kijózanodtak a cégvezetők

A KPMG értékelése szerint ez az eredmény azt mutatja, hogy a vállalatvezetők reálisabban látják a jövőt, mint korábban. Véleményük jobban tükrözi az elektromos autók gyártásának nehézségeit, és azt, hogy az autósok mennyire engedhetik meg maguknak a villanyautó vásárlását. Az utóbbihoz kapcsolódik a felmérés talán egyetlen pozitívnak tekinthető eredménye. A cégvezetők 82 százaléka úgy véli, hogy a következő évtizedre az átlagvevők pénztárcájához mérten is megfizethetőkké válnak az elektromos autók.

Tesla kiállítás a Petersen Musemban
Tesla kiállítás a Petersen Musemban

Ami a 2023-as évet illeti, a menedzserek szerint az infláció és a magas kamatok hátráltatni fogják az új autók értékesítését, ennek jeleit már 2022 utolsó hónapjaiban is látták. Ezzel együtt úgy vélik, hogy továbbra is érdemes az elektromos autók gyártásába fektetni: a cégvezetők 83 százaléka szerint az üzletág nyereséges növekedés előtt áll a következő öt évben – az egy évvel korábbi KPMG-felmérésben még csupán 53 százalékuk vélekedett így.

Fekete évet zárnak az villanyautó-startupok

Bár a tanácsadó cég felmérése szerint a kilátások borúsabbak, a 2022-es év sem sikerült jól. Keserű tapasztalatokkal lettek gazdagabbak azok, akik idén a Teslába és más elektromos autókat gyártó új vállalatokba fektették a pénzüket, derül ki a Reuters összefoglalójából. Szintén a már említett infláció és a kamatok emelkedése nyomán számos, villanyautókat gyártó startup részvényárfolyama esett nagyot, jellemző példa az elektromos pickupokat és kisteherautókat gyártó Rivian Automotive Inc. esete: a cég 2021-ben ment tőzsdére – ekkor a piac még a Fordnál is magasabbra értékelte – , ezt követően azonban, 2022-ben 70 százalékkal zuhant papírjainak ára.

Fotó: Rivian
Fotó: Rivian

Még rosszabbul járt a villanyfurgonokat gyártó Arrival Ltd., amely arra figyelmeztetett, hogy egy éven belül kifuthat a tőkéjéből; a Lucid Group Inc. a szaúd-arábiai állami tőkealap támogatása ellenére küszködik az elektromos luxusautói eladásával; a kínai Xpeng Inc., a Tesla versenytársa pedig részvényei értékének 80 százalékát veszítette el.

Túl sok lehet az újdonságokból a következő években

A hagyományos autómárkák ugyanakkor idén visszavágtak az elekromos autók gyártására szakosodott új kihívóknak. A Ford, a General Motors, a Mercedes és társaik tucatnyi új elektromos meghajtású autót dobtak piacra, ezek tömeges gyártása 2023-ban és 2024-ben kezdődik el. A modelloffenzíva eredményeként 2025-re 74 különböző elektromos adót fognak kínálni az autógyártók Észak-Amerikában. Ezeknek azonban csak kis része, nagyjából 20 százaléka kelhet el számottevő mennyiségben, azaz minimum 50 ezres példányszámban – véli Joe McCabe, az AutoForecast Solution tanácsadó cég elnöke.

Mercedes EQS SUV
Mercedes EQS SUV

A gyártóknak gondot okozhat a túl sokféle modell és az előállításukra létrehozott túl nagy gyártókapacitás. Azok a befektetők, akik autóipari vállalatok részvényeit vásárolják, minden bizonnyal abban bíznak, hogy az elektromos autók térnyerésének köszönhetően az ágazat a 20. század elejihez hasonló fellendülést produkálhat.

Akkor a Fordnál bevezetett sorozatgyártás alapozta meg az autók tömeges előállítását, az iparág azonban jóval később, az 1950-es években vált igazán éretté. Addigra eltűnt a színről néhány korábban nagy jövő előtt álló márka, mint például a Duesenberg. Hogy az autóipar múlt századi nagy menetelése a 21. század első felében is megismétlődik-e, nyitott kérdés.

Az oldalról ajánljuk

Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
  • Hírek

Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült

A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.

április 3., 17:16
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
  • Hírek

Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt

Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.

április 4., 08:32
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
  • Hírek

Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában

Év végére akár két modell is elérhető lesz.

5 órája
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
  • Hírek

Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos

Ennél mindenki jobbra számított.

április 4., 06:06
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
  • Hírek

Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi

De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.

április 4., 09:38
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
  • Technika

Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!

A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!

április 4., 07:33
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
  • Hírek

Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte

Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.

április 4., 06:06
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
  • Közélet

Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?

Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?

április 4., 06:06
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
  • Hírek

Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta

A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.

április 4., 14:09
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
  • Hírek

A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk

Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.

április 3., 07:31
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
  • Sajtóközlemény

1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt

Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.

április 3., 08:35
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Közélet

Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései

Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.

április 3., 16:28
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
  • Hírek

Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították

Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.

április 4., 14:58
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
  • Hírek

Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában

Ömlik a használt autó a szomszédba.

április 4., 12:36
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!
  • Tesztek

Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.

Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.

április 3., 17:03
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
  • Hírek

Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis

Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.

április 4., 11:45
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
  • Hírek

Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?

A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.

április 3., 06:01
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
  • Hírek

Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában

A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.

április 3., 14:04
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
  • Hírek

Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6

Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.

április 3., 10:40
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
  • Hírek

A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták

2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!

április 3., 10:27
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
  • Hírek

Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá

Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.

április 3., 11:34
10 milliós „olcsó” autók tárháza
  • Égéstér

10 milliós „olcsó” autók tárháza

A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.

április 3., 15:08
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
  • Hírek

Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6

Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

április 3., 09:05
A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal
  • Hírek

A japán gyártók nagyot szívnak az amerikai vámokkal

Főleg a Nissan.

április 3., 13:03
Icon EV Bronco
  • Hírek

Icon EV Bronco

április 4., 08:18
Skoda Elroq RS bemutató
  • Hírek

Skoda Elroq RS bemutató

április 3., 17:09
Hyundai Ioniq 6 FL
  • Hírek

Hyundai Ioniq 6 FL

április 3., 09:21
Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.
  • Tesztek

Cupra Terramar 1.5 TSI DSG – 2025.

április 3., 13:50