- Magazin
- Közélet
- NexTC
- önvezető autó
- tanulmány
- elemzés
- finanszírozás
- autópiac
- vezetéstámogató rendszer
- adas
- autonomous driving
Fizetnél 3,6 millióval többet, hogy elengedhesd a kormányt?
Az autófinanszírozást és az árazás is átírhatja az önvezető technológia térnyerése egy új prognózis szerint.
Az önvezető autók (autonomous driving, AD) lehetősége megmozgatta az autósok fantáziáját, és arra ösztönözte az autógyártókat, hogy többmilliárd dolláros befektetésekkel fejlesszék az autonóm technológiákat.
Bár az ígéretekhez képest csúszik az újdonság bevezetése, a szakemberek egyetértenek abban, hogy az AV-k végül a fogyasztók szokásaitól kezdve a társadalom működéséig sok mindent megváltoztatnak.
Ha az autósok felszabadulnak a vezetés alól, akkor a közlekedéssel töltött idejüket másra fordíthatják – vezeti fel a változásokról szóló jelentése összefoglalóját a McKinsey nemzetközi tanácsadó cég. A munkaadók így könnyebben alkalmazhatnak olyanokat, akik messzebb laknak munkahelyüktől, hiszen az utazásukkal töltött idő is a munkaidejük részévé válhat.
Emellett becslések szerint már az egyszerűbb fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS) is 15 százalékkal mérsékelhetik a balesetek számát 2030-ra. Az autógyártók gyártási technológiáját és üzleti modelljét ugyan alaposan felforgatja az ADAS fejlődése és az önvezetés előretörése, ám a McKinsey szakértői szerint a változás sok pénzt hozhat a konyhájukra. A személyautók átváltozása 2035-re 300-400 milliárd dollár - 109-146 billió forint - pluszbevételt eredményezhet.
Ebből 170-230 milliárd dollár származhat a legfejlettebb önvezető-technológiákból, az AV üzemmód használatából az autópályákon, a városokban és az országutakon. Eközben a balesetek csökkenésével zsugorodhat a kereslet az autójavítók szolgáltatásaira. A felelősségbiztosítások megkötése részben átkerülhet az autóvezetőktől az autonóm autók megbízható működéséért felelős autógyártókhoz.
Az első forgatókönyv
A McKinsey három forgatókönyvet készített a változás sebességének előrejelzésére.
A késlekedésre számító várakozás szerint az autógyártók tovább halogatják autonóm járműveik piacra dobását, a vásárlók pedig vonakodva veszik birtokba az újdonságot. Így 2030-ra az eladott új autóknak csak négy százaléka lesz a legmagasabb szintű önvezetésre képes. Ez az arány 2035-re 17 százalékra emelkedhet.
A második verzió
A következő forgatókönyv azzal számol, hogy az autógyártók tartják az ígért határidőket a fejlesztéseikben. Közben a vevők az önvezetéssel járó magasabb költségek ellenére nyitottak lesznek az újdonság elfogadására. Így 2030-ra az új autók 12 százaléka lehet önvezetésre képes, és ez az arány 2035-re 37 százalékra emelkedhet.
A harmadik előrejelzés
Végül a gyorsított bevezetésről szóló - harmadik - forgatókönyv szerint a gyártók beletaposnak a gázba. Például olyan chipekkel dobják piacra új autóikat, amelyek képesek az önvezetéshez szükséges szoftvereket futtatni, amint azok rendelkezésre állnak. Így az önvezető autók aránya az új autókon belül 2030-ra elérheti a 20 százalékot, majd 2035-re az 57 százalékot.
Hullámzó fogyasztói hangulat és a 3,6 milliós kiadás
A tanácsadó cég korábbi és frissebb felméréseinek összehasonlítása azt mutatja, hogy az autósok másként ítélik meg a teljesen önvezető autózás lehetőségét, mint a részlegesen autonóm közlekedését - példaként a sebesség- vagy távolságtartó automatika használatát említi az elemzés.
Míg 2020-ban a válaszadók 30 százaléka mondta azt, hogy szívesen járna teljesen önvezető autón, addig 2021-ben ez az arány visszaesett 26 százalékra. Az utóbbi közvélemény-kutatás résztvevőinek negyede azt mondta, hogy következő autójához sok olyan technológiát rendel majd, amely az önvezetés felé mutat.
Kétharmaduk kész lenne ezért egyszeri tízezer dolláros - mostani árfolyamon több mint 3,6 millió forintos - pluszköltséget vállalni vagy előfizetéses rendszerben folyamatosan fizetni a technológiáért, például azért, hogy elengedett kormánnyal sztrádázhasson.
Az autógyártók és az autóértékesítők ezért két új kihívással néznek szembe. Az egyik, hogy az autósoknak nincsenek tapasztalataik az egyre magasabb szintű önvezetésről. Így az autók tesztelésének lehetősége a korábbinál is fontosabbá válik. Emellett összetettebb lesz az is, ha az értékesítő meg akarja mutatni az autó minden tudását a potenciális autóvásárlónak.
A másik kihívás, hogy nő az autóhasználat jelentősége. Egy üzletkötő, aki évente 30 ezer kilométert vezet, sokkal többre értékelheti az önvezetést, mint az a család, amely döntően bevásárlásra és a gyerekek iskolába vitelére használja az autóját. Ez mindössze két eset, de természetesen rengeteg más példát is lehetne említeni. Az autógyártóknak és a kereskedőknek olyan csomagokat kell összeállítaniuk, amelyek illeszkednek a különböző igényekhez.
Új fejlesztési stratégia
A McKinsey szakértői szerint az autógyártóknak új fejlesztési stratégiát kell kialakítaniuk. Az önvezetéssel kapcsolatos legfontosabb újdonság, hogy rájuk hárul a felelősség az autonóm működés biztonságáért. Erre a gondra két választ adhatnak. Vagy házon belül kell megoldaniuk sok olyan informatikai fejlesztési feladatot, amelyet eddig megosztottak beszállítóikkal, vagy egész vezetési platformok fejlesztését és gyártását kell átadniuk egy-egy megbízható beszállítójuknak. Így maradhat egy kézben a kritikus technológia, így lehet egyértelmű, ki felel annak biztonságos működéséért.
A technológiai kihívások mellett az autózás finanszírozásának átalakulása is komoly fejfájást okozhat a cégeknek. Ha elterjednek az előfizetéses, illetve a használatarányos fizetési megoldások a legdrágább - önvezető - technológiák terén, akkor másként kell kalkulálniuk az autóik árát. Az informatika világából kell fizetési modelleket átvenniük, amelyek egyebek mellett a szükséges szoftverfrissítések költségét is figyelembe veszik.
Összességében nagyobb kezdeti befektetés vár az autógyártókra, cserébe elnyújtva folyamatos bevételre számíthatnak vásárlóiktól. A McKinsey szakértői úgy látják, hogy az önvezető, autonóm autózás terjedése nagy lehetőséget ígér ugyan, de a kockázatok is jelentősek, tehát felemás a helyzet.
Az autósok ugyanis nagyobb kényelmet és nagyobb biztonságot remélhetnek az AD-től, míg a gyártók jelentős bevételekre számíthatnak. Rengeteg azonban a bizonytalanság , kezdve attól, hogy milyen gyorsan nyerhet teret az újdonság, egészen addig, hogy milyen mélységben alakítja át az autózási szokásokat. Az autóiparnak ehhez a nehezen előre látható környezethez kell igazítania fejlesztései tempóját és befektetései ütemezését.
Ahogy a tanulmányból is látszik, egyelőre bizonytalan, hogy az önvezetés térnyerése milyen tempóban zajlik. Egyelőre sokan vannak, akik nem is tudják, hogy pontosan miről van szó, Gajdán Miki kollégánk nyolc pontba gyűjtötte össze nemrég az önvezetéshez kötődő tévhiteket, mítoszokat. Kötelező olvasmány a téma iránt érdeklődőknek.