- Magazin
- Közélet
- NexTC
- önvezető autó
- tanulmány
- elemzés
- finanszírozás
- autópiac
- vezetéstámogató rendszer
- adas
- autonomous driving
Fizetnél 3,6 millióval többet, hogy elengedhesd a kormányt?
Az autófinanszírozást és az árazás is átírhatja az önvezető technológia térnyerése egy új prognózis szerint.
Az önvezető autók (autonomous driving, AD) lehetősége megmozgatta az autósok fantáziáját, és arra ösztönözte az autógyártókat, hogy többmilliárd dolláros befektetésekkel fejlesszék az autonóm technológiákat.
Bár az ígéretekhez képest csúszik az újdonság bevezetése, a szakemberek egyetértenek abban, hogy az AV-k végül a fogyasztók szokásaitól kezdve a társadalom működéséig sok mindent megváltoztatnak.
Ha az autósok felszabadulnak a vezetés alól, akkor a közlekedéssel töltött idejüket másra fordíthatják – vezeti fel a változásokról szóló jelentése összefoglalóját a McKinsey nemzetközi tanácsadó cég. A munkaadók így könnyebben alkalmazhatnak olyanokat, akik messzebb laknak munkahelyüktől, hiszen az utazásukkal töltött idő is a munkaidejük részévé válhat.
Emellett becslések szerint már az egyszerűbb fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS) is 15 százalékkal mérsékelhetik a balesetek számát 2030-ra. Az autógyártók gyártási technológiáját és üzleti modelljét ugyan alaposan felforgatja az ADAS fejlődése és az önvezetés előretörése, ám a McKinsey szakértői szerint a változás sok pénzt hozhat a konyhájukra. A személyautók átváltozása 2035-re 300-400 milliárd dollár - 109-146 billió forint - pluszbevételt eredményezhet.
Ebből 170-230 milliárd dollár származhat a legfejlettebb önvezető-technológiákból, az AV üzemmód használatából az autópályákon, a városokban és az országutakon. Eközben a balesetek csökkenésével zsugorodhat a kereslet az autójavítók szolgáltatásaira. A felelősségbiztosítások megkötése részben átkerülhet az autóvezetőktől az autonóm autók megbízható működéséért felelős autógyártókhoz.
Önvezető autók: ki vezet a végén?
Az első áldozat már megvan, és lesz még. Az önvezetés elterjedését lassíthatja, hogy most először kell majd a gyárnak felelősséget vállalnia az autói cselekedeteiért.
Az első forgatókönyv
A McKinsey három forgatókönyvet készített a változás sebességének előrejelzésére.
A késlekedésre számító várakozás szerint az autógyártók tovább halogatják autonóm járműveik piacra dobását, a vásárlók pedig vonakodva veszik birtokba az újdonságot. Így 2030-ra az eladott új autóknak csak négy százaléka lesz a legmagasabb szintű önvezetésre képes. Ez az arány 2035-re 17 százalékra emelkedhet.
A második verzió
A következő forgatókönyv azzal számol, hogy az autógyártók tartják az ígért határidőket a fejlesztéseikben. Közben a vevők az önvezetéssel járó magasabb költségek ellenére nyitottak lesznek az újdonság elfogadására. Így 2030-ra az új autók 12 százaléka lehet önvezetésre képes, és ez az arány 2035-re 37 százalékra emelkedhet.
A harmadik előrejelzés
Végül a gyorsított bevezetésről szóló - harmadik - forgatókönyv szerint a gyártók beletaposnak a gázba. Például olyan chipekkel dobják piacra új autóikat, amelyek képesek az önvezetéshez szükséges szoftvereket futtatni, amint azok rendelkezésre állnak. Így az önvezető autók aránya az új autókon belül 2030-ra elérheti a 20 százalékot, majd 2035-re az 57 százalékot.
Hullámzó fogyasztói hangulat és a 3,6 milliós kiadás
A tanácsadó cég korábbi és frissebb felméréseinek összehasonlítása azt mutatja, hogy az autósok másként ítélik meg a teljesen önvezető autózás lehetőségét, mint a részlegesen autonóm közlekedését - példaként a sebesség- vagy távolságtartó automatika használatát említi az elemzés.
Míg 2020-ban a válaszadók 30 százaléka mondta azt, hogy szívesen járna teljesen önvezető autón, addig 2021-ben ez az arány visszaesett 26 százalékra. Az utóbbi közvélemény-kutatás résztvevőinek negyede azt mondta, hogy következő autójához sok olyan technológiát rendel majd, amely az önvezetés felé mutat.
Kétharmaduk kész lenne ezért egyszeri tízezer dolláros - mostani árfolyamon több mint 3,6 millió forintos - pluszköltséget vállalni vagy előfizetéses rendszerben folyamatosan fizetni a technológiáért, például azért, hogy elengedett kormánnyal sztrádázhasson.
Az autógyártók és az autóértékesítők ezért két új kihívással néznek szembe. Az egyik, hogy az autósoknak nincsenek tapasztalataik az egyre magasabb szintű önvezetésről. Így az autók tesztelésének lehetősége a korábbinál is fontosabbá válik. Emellett összetettebb lesz az is, ha az értékesítő meg akarja mutatni az autó minden tudását a potenciális autóvásárlónak.
A másik kihívás, hogy nő az autóhasználat jelentősége. Egy üzletkötő, aki évente 30 ezer kilométert vezet, sokkal többre értékelheti az önvezetést, mint az a család, amely döntően bevásárlásra és a gyerekek iskolába vitelére használja az autóját. Ez mindössze két eset, de természetesen rengeteg más példát is lehetne említeni. Az autógyártóknak és a kereskedőknek olyan csomagokat kell összeállítaniuk, amelyek illeszkednek a különböző igényekhez.
Új fejlesztési stratégia
A McKinsey szakértői szerint az autógyártóknak új fejlesztési stratégiát kell kialakítaniuk. Az önvezetéssel kapcsolatos legfontosabb újdonság, hogy rájuk hárul a felelősség az autonóm működés biztonságáért. Erre a gondra két választ adhatnak. Vagy házon belül kell megoldaniuk sok olyan informatikai fejlesztési feladatot, amelyet eddig megosztottak beszállítóikkal, vagy egész vezetési platformok fejlesztését és gyártását kell átadniuk egy-egy megbízható beszállítójuknak. Így maradhat egy kézben a kritikus technológia, így lehet egyértelmű, ki felel annak biztonságos működéséért.
A technológiai kihívások mellett az autózás finanszírozásának átalakulása is komoly fejfájást okozhat a cégeknek. Ha elterjednek az előfizetéses, illetve a használatarányos fizetési megoldások a legdrágább - önvezető - technológiák terén, akkor másként kell kalkulálniuk az autóik árát. Az informatika világából kell fizetési modelleket átvenniük, amelyek egyebek mellett a szükséges szoftverfrissítések költségét is figyelembe veszik.
Összességében nagyobb kezdeti befektetés vár az autógyártókra, cserébe elnyújtva folyamatos bevételre számíthatnak vásárlóiktól. A McKinsey szakértői úgy látják, hogy az önvezető, autonóm autózás terjedése nagy lehetőséget ígér ugyan, de a kockázatok is jelentősek, tehát felemás a helyzet.
Az autósok ugyanis nagyobb kényelmet és nagyobb biztonságot remélhetnek az AD-től, míg a gyártók jelentős bevételekre számíthatnak. Rengeteg azonban a bizonytalanság , kezdve attól, hogy milyen gyorsan nyerhet teret az újdonság, egészen addig, hogy milyen mélységben alakítja át az autózási szokásokat. Az autóiparnak ehhez a nehezen előre látható környezethez kell igazítania fejlesztései tempóját és befektetései ütemezését.
Ahogy a tanulmányból is látszik, egyelőre bizonytalan, hogy az önvezetés térnyerése milyen tempóban zajlik. Egyelőre sokan vannak, akik nem is tudják, hogy pontosan miről van szó, Gajdán Miki kollégánk nyolc pontba gyűjtötte össze nemrég az önvezetéshez kötődő tévhiteket, mítoszokat. Kötelező olvasmány a téma iránt érdeklődőknek.
Nyolc dolog, amit rosszul tudsz az önvezetésről
Számos mendemonda és tévhit kering a köztudatban az autók önvezetésével kapcsolatban. Itt a válasz a legizgalmasabb kérdésekre.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Alig 40-nel döcögött az autópálya középső sávjában egy fogalmatlan suzukis bácsi
De legalább végig indexelt. Részletkérdés, hogy nem akart sávot váltani.
- Közélet
Tömeges baleset az autópályán, de a károkozó ismeretlen - ki fizet végül?
Ha már fizetős az autópálya, nem lehetne, hogy valaki felelősséget is vállaljon az ott keletkezett károkért, amikor a károkozó ismeretlen marad?
- Technika
Most szombaton MűhelyPRN 300. adás élőben!
A 300. részt élő közvetítéssel ünnepeljük, tartsatok velünk!
- Hírek
Itt a legjobban gyorsuló, utcai Skoda, ami valaha készült
A kétmotoros újdonság a legerősebb és legkeményebb Elroq, egyben a legjobban gyorsuló és leggyorsabban töltő Skoda, ami eddig készült.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Megjött a Tesla negyedéves eredménye és gyalázatos
Ennél mindenki jobbra számított.
- Hírek
Pánikszobát kapnak a Tesla-kereskedések az erőszakos ügyfelek és vandálok miatt
Így védenék az alkalmazottakat a támadásoktól.
- Hírek
Nyert egy 911 GT3 RS-t, részegen rommá törte
Az új tulaj nem volt okos, így hamar szomorú véget ért a pompás nyereményautó.
- Hírek
Te adnál 4,5 millát egy sokat futott, vén Civic-ért?
A 34 éves Civic futásteljesítménye is combos, de azért így se véletlen, hogy valaki egy zsák pénzt adott érte.
- Közélet
Az F1-es Japán Nagydíj legnagyobb kérdései
Kétség sem férhet hozzá, hogy a Japán Nagydíj legnagyobb kérdése a Lawson helyére érkező Yuki Tsunoda teljesítménye lesz.
- Hírek
Lenyűgöző, nyúlánk kupét és kabriót mutatott a Genesis
Mindkét pompás vonalú alkotás a Genesis G90-en alapul.
- Hírek
Szétrúgott egy Cybertruckot, de biztosan megbánta
A férfi a tulaj szeme láttára abuzálta a Teslát, végül a Cybertruck kamerái buktatták le.
- Tesztek
Taszítanak a BMW-k? Ez a te autód!Teszt: BMW 120d - 2024.
Egy anti BMW-ben az a jó, hogy sztereotípiáktól mentesen élvezhetjük a bajorok részletekbe menő alaposságát, most éppen dízelmotorral.
- Hírek
A Teslát másolja a Hyundai, de ezzel mind jól járunk
Az első ezzel szerelt modellek 2026 második negyedévében érkeznek.
- Hírek
Így néz ki a használtautó-cunami a Dacia hazájában
Ömlik a használt autó a szomszédba.
- Sajtóközlemény
1,4 millió egynapos autópálya-matrica kelt el 9 hónap alatt
Boldog szülinapot egynapos autópálya-matrica! Íme a tapasztalatok.
- Hírek
Súlyos baleset történt a Forma-1-es Japán Nagydíj szabadedzésén, ezért félbeszakították
Az Alpine pilótája 260 km/h-nál dobta el a versenyautót.
- Égéstér
10 milliós „olcsó” autók tárháza
A Hyundai Inster, a Dacia Bigster és várhatóan az elektomos Suzuki Vitara is nagyon jó ár/érték arányú autók lesznek, ám ma már ez is 10 milliós, vagy annál magasabb szintet jelent.
- Hírek
A Halálos Iramban egyik leghülyébb jelenetének eredetileg volt értelme, de átírták
2JZ motor egy MK4-es Suprában?! Na ne!!!!!!44NÉGY!!!
- Hírek
Astrával okozott káoszt egy idióta, de végül más autója tört rommá
Láncreakciót indított egy szabálytalan előzés, aminek a végén egy vétlen sofőr Volkswagenje tört bucira.
- Hírek
Összefogás: az eddigi legnagyobb töltőhálózat épül Európában
A tervek szerint 1700 új töltő épülne, összesen 11 ezer töltőponttal, Európa 25 országában.
- Hírek
Még furcsább, megosztóbb a frissített Hyundai Ioniq 6
Bemutatták az új Ioniq 6-ot, de a műszaki részletek még váratnak magukra.
- Hírek
Rátett egy mae gerit a parkoló Puntóra az Audi A6
Nem tudjuk, hogy mi járhatott az Audi sofőrjének a fejében.

