Az amerikai autósok túlnyomó többsége meg fogja spórolni az autózás napi költségének nagyjából felét azzal, ha belső égésű autóját elektromos autóra cseréli. Az alacsonyabb jövedelműek rosszabbul járnak, ahogy azok is, akik hidegebb térségekben laknak.
Az autóval rendelkező amerikai háztatások több mint 90 százaléka jövedelmének arányában jóval kisebb összeget fog költeni az autózásra az elektromos autók elterjedése után, mint amennyit jelenleg költ – állítják a Michigani Egyetem kutatói friss tanulmányukban. Ezzel egyidejűleg szintén 90 százalékuk - lokálisan - sokkal kevesebb üvegházhatású gáz kibocsátásával fogja terhelni a levegőt.
600 dolláros, azaz 217 ezer forintos csökkenés
A megtakarítás az Egyesült Államok nyugati résznek egynegyedében, illetve a keleti és a Karib-tenger partján fekvő déli részén lesz a legnagyobb. Itt a kutatók becslése szerint a háztartások jövedelméből közlekedésre költött kiadás aránya 50-80 százalékkal mérséklődhet. Ugyanakkor az ország középső részén 25-50 százalékos megtakarítás érhető el. Sok háztartásban a közlekedés energiaköltsége háztartásonként 600 dollárral (több mint 217 ezer forint) mérséklődhet. Ehhez a szén-dioxid-kibocsátás több mint 4,1 tonnás visszaesése társulhat.
A kedvező változásból a legalacsonyabb jövedelmű amerikai háztartások maradnak ki. Nevezetesen az a nagyjából 8,3 millió háztartás, amely jövedelme több mint négy százalékát költi arra, hogy megtöltse autója benzintankját vagy feltöltse akkumulátorát. A vizsgálat 10-64 százalékos költségnövekedést jósol náluk. További 9,6 millió háztartásnál, azaz az amerikai háztartások nyolc százalékánál szerény megtakarítást várnak a kutatók. E két csoportnál elsősorban a fagyos időjárás okozza a kedvezőtlen vagy az alacsony kedvező változást, ami befolyásolja az elektromos autók akkumulátorainak teljesítményét. Emellett olyan körzetekről van szó, ahol az áramtermelésben nagy a fosszilis tüzelőanyagokat égető erőművek aránya, illetve magas az elektromos energia ára a benzinéhez képest. Nem meglepő, hogy Alaszka majdnem egész területén költségnövekedést jósol a tanulmány.
Ezzel összhangban van a nemrég Norvégiában, közel 30 elektromos autó részvételével készült teszt. Minden autót 100 százalékig töltöttek, majd addig mentek velük, amíg az akkumulátor teljesen lemerült. Az eredményeket többféleképpen is értékelhetőek. Sokatmondó, hogy melyik autó volt képes leginkább megközelíteni a hivatalos WLTP hatótávját. Ebben a kategóriában a Maxus Euniq6 végzett az élen, mely 10,45 százalékkal teljesített alul a hivatalos hatótávjához képest, a Tesla Model S Standard lett a második, az MG Marvel R pedig a harmadik, egyaránt 16 százalék körüli eltéréssel. A lista végére került a Toyota bZ4X 2WD kullog, mely több mint 35 százalékot veszített a hatótávjából, de hasonlóan rosszul szerepelt a Hongqi E-HS9, a Skoda Enyaq Coupe RS, és a Mercedes EQE 300 is. (A norvégiai tesztről ebben a cikkünkben olvashat részletesen.)
Támogatásra lenne szükség
A michigani kutatók az energiaigazságosság jegyében azt javasolják, hogy azokban a térségekben, ahol nagy az alacsony jövedelműek aránya, közpénzből támogassák a töltőhálózat üzemeltetését, az energiamegtakarítást szolgáló kiadásokat, javítsák az elektromos tömegközlekedést és bővítsék a kerékpár és autómegosztást.
Fontos azonban, hogy a tanulmány nem veszi figyelembe az autók megvásárlásának költségét. Emiatt az autóbirtoklással és -használattal járó teljes költség tehát más eredményt hozhat. Az Egyesült Államokban jelenleg a személyautók, a SUV-k és pickupok egy százaléka tisztán elektromos autó. Az tanulmány szerint az Egyesült Államokban közlekedés felelős az üvegházhatású gázok kibocsátásnak legnagyobb részéért. Ezen belül a személyautók és a kis áruszállítók bocsátják ki a teljes légszennyezés 16 százalékát.
Címlapkép: Papp Tibor/Totalcar