Az amerikai autósok túlnyomó többsége meg fogja spórolni az autózás napi költségének nagyjából felét azzal, ha belső égésű autóját elektromos autóra cseréli. Az alacsonyabb jövedelműek rosszabbul járnak, ahogy azok is, akik hidegebb térségekben laknak.
Az autóval rendelkező amerikai háztatások több mint 90 százaléka jövedelmének arányában jóval kisebb összeget fog költeni az autózásra az elektromos autók elterjedése után, mint amennyit jelenleg költ – állítják a Michigani Egyetem kutatói friss tanulmányukban. Ezzel egyidejűleg szintén 90 százalékuk - lokálisan - sokkal kevesebb üvegházhatású gáz kibocsátásával fogja terhelni a levegőt.
600 dolláros, azaz 217 ezer forintos csökkenés
A megtakarítás az Egyesült Államok nyugati résznek egynegyedében, illetve a keleti és a Karib-tenger partján fekvő déli részén lesz a legnagyobb. Itt a kutatók becslése szerint a háztartások jövedelméből közlekedésre költött kiadás aránya 50-80 százalékkal mérséklődhet. Ugyanakkor az ország középső részén 25-50 százalékos megtakarítás érhető el. Sok háztartásban a közlekedés energiaköltsége háztartásonként 600 dollárral (több mint 217 ezer forint) mérséklődhet. Ehhez a szén-dioxid-kibocsátás több mint 4,1 tonnás visszaesése társulhat.
A kedvező változásból a legalacsonyabb jövedelmű amerikai háztartások maradnak ki. Nevezetesen az a nagyjából 8,3 millió háztartás, amely jövedelme több mint négy százalékát költi arra, hogy megtöltse autója benzintankját vagy feltöltse akkumulátorát. A vizsgálat 10-64 százalékos költségnövekedést jósol náluk. További 9,6 millió háztartásnál, azaz az amerikai háztartások nyolc százalékánál szerény megtakarítást várnak a kutatók. E két csoportnál elsősorban a fagyos időjárás okozza a kedvezőtlen vagy az alacsony kedvező változást, ami befolyásolja az elektromos autók akkumulátorainak teljesítményét. Emellett olyan körzetekről van szó, ahol az áramtermelésben nagy a fosszilis tüzelőanyagokat égető erőművek aránya, illetve magas az elektromos energia ára a benzinéhez képest. Nem meglepő, hogy Alaszka majdnem egész területén költségnövekedést jósol a tanulmány.
Ezzel összhangban van a nemrég Norvégiában, közel 30 elektromos autó részvételével készült teszt. Minden autót 100 százalékig töltöttek, majd addig mentek velük, amíg az akkumulátor teljesen lemerült. Az eredményeket többféleképpen is értékelhetőek. Sokatmondó, hogy melyik autó volt képes leginkább megközelíteni a hivatalos WLTP hatótávját. Ebben a kategóriában a Maxus Euniq6 végzett az élen, mely 10,45 százalékkal teljesített alul a hivatalos hatótávjához képest, a Tesla Model S Standard lett a második, az MG Marvel R pedig a harmadik, egyaránt 16 százalék körüli eltéréssel. A lista végére került a Toyota bZ4X 2WD kullog, mely több mint 35 százalékot veszített a hatótávjából, de hasonlóan rosszul szerepelt a Hongqi E-HS9, a Skoda Enyaq Coupe RS, és a Mercedes EQE 300 is. (A norvégiai tesztről ebben a cikkünkben olvashat részletesen.)
Támogatásra lenne szükség
A michigani kutatók az energiaigazságosság jegyében azt javasolják, hogy azokban a térségekben, ahol nagy az alacsony jövedelműek aránya, közpénzből támogassák a töltőhálózat üzemeltetését, az energiamegtakarítást szolgáló kiadásokat, javítsák az elektromos tömegközlekedést és bővítsék a kerékpár és autómegosztást.
Fontos azonban, hogy a tanulmány nem veszi figyelembe az autók megvásárlásának költségét. Emiatt az autóbirtoklással és -használattal járó teljes költség tehát más eredményt hozhat. Az Egyesült Államokban jelenleg a személyautók, a SUV-k és pickupok egy százaléka tisztán elektromos autó. Az tanulmány szerint az Egyesült Államokban közlekedés felelős az üvegházhatású gázok kibocsátásnak legnagyobb részéért. Ezen belül a személyautók és a kis áruszállítók bocsátják ki a teljes légszennyezés 16 százalékát.
Címlapkép: Papp Tibor/Totalcar

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Közélet
Ez téged is érint! Drasztikus változás a forgalmiknál
2025. április 1-től Magyarországon új típusú forgalmi engedélyeket vezettek be, a részleteket csak most tudtuk meg.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
