Most fogsz átkerülni a jövőbe, csak szólunk!

2023.02.14. 16:38

A Tesla március 1-én úgynevezett Investor dayt, vagyis befektetői napot tart, ahol Elon Musk szerény közlése szerint egyszerűen átviszik az egész emberiséget a szép-új, 100%-ban megújuló energiaforrásokra alapozott jövőbe.

Egy vallomással kezdem: nagyon szeretem a jó minőségű, bizonyítékokkal alaposan alátámasztott összeesküvés-elméleteket. Ha ilyet találok, lelkesen terjesztem. Néha pedig magam írok ilyeneket. Mint most is.

Lássuk a hírt!

A Mester (Elon Musk) február 8-án, budapesti idő szerint éjjel 2-kor a következőt tweetelte ki:

Egy pont. Egy sima írásjel. Már erre a Nagy Semmire is vadul beindultak a találgatások, hogy vajon minek a végére tett pontot Elon Musk, vagy esetleg egy új korszakot (pont=period) nyitott ezzel?

Nem kellett sokat várni, két órával később, egészen pontosan hajnali 3:49-kor megtudhatta a világ, hogy mire került pont. Hát a Master Plan 3-ra.

A tweet költői műfordításban:

“Március 1-én bemutatjuk a harmadik mestertervet (Master Plan 3), ami megmutatja, hogyan térjen át a Föld a teljesen fenntartható energetikai jövőbe. Fényes jövő előtt állunk!”

De mik azok a Tesla Master Plan-ek? Elon Musk eddig két Master Plant publilkált, az elsőt 2006-ban, a másodikat 2016-ban, amelyekben előre leírta, mit fog csinálni a Tesla a következő években.

Az a durva ezekben a Master Planek-ben, hogy mindkettő kb. 100%-ban teljesült, vagy ha vannak részei, amik még nem, azoknak a jövője immár nem kérdéses, mert meglesznek.

Ilyeneket írt a legeslő Mater Planben, 2006-ban, tehát 2 évvel a legelső piacképes villanyautójuk, a Roadster megjelenése előtt:

  1. Építünk egy [elektromos] sportautót (ez lett a 2008-as Roadster)
  2. Abból a pénzből építünk egy megfizethető autót (Ez lett a Model S, 2012-ben)
  3. Ebből a pénzből pedig egy még olcsóbb autót építünk (ez lett a Model 3 2018-ban)

S lőn. A terv megvalósulásának aránya 100%.

A 2016-ban megjelent második Master Plan mára már szintén 80%-ban teljesült (Solar Roof pipa, Tesla Semi pipa, a kanyarban pedig már jön a robotaxi), ami innentől már Elonnak nem kihívás, úgyhogy most megírta a harmadik mestertervet, és be is fejezte, pont. Ezt fogja bemutatni március 1-én.

Rajtunk a találgatás sora, hogy vajon konkrétan mi a túrót fog bejelenteni?

Kezdjük azzal, hogy a Tesla arról híres, hogy az ilyen, fent is látott plakátokon rengeteg apró jelet, súgást, magyarul hintet rejt el. Anno 2019-ben a CyberTruck bemutató plakátján például egy CyberTruck volt a háttérben, amit akkor senki nem ismert fel, nem tudván, hogy egyáltalán mit kell látni. Utólag sok Photoshop-huszár meg tudta már úgy húzgálni a brightness-contrast potmétereket, hogy a képből előjöjjön az autó.

Na de utólag könnyű, immár a vak is látja, akár Photoshop nélkül is, hogy a kép bal szélen áll a CyberTruck, a kereke tisztán látszik, a fénycsík fele az első ledes lámpa, a második fele pedig valami füst, amit megvilágít.

És most? Most mit rejt a háttér? Cory Steuben a következő tippel élt:

Aki tudja, az tudja. (Szó szerint: ha tudod, akkor tudod.)

Ki a bánat az a Cory Steuben? Nos ő Sandy Munro jobbkeze. És kicsoda Sandy Munro? Ő pedig egy úgynevezett “teardown expert”, magyarul szétszedőművész, aki bármit szétszed, ami az útjába kerül. Többnyire persze autókat. Ha valaki mélyreható, részletes technológiai ismereteket szeretne szerezni a villanyautók világában, Sandy Munro Youtube-csatornáját érdemes követnie.

De térjünk vissza a fenti képhez: elsőre ez a két fehér karika miatt úgy néz ki, mintha Cory nem tudná, hogyan kell fotókat kijelölni a telefonján, mert ahelyett, hogy a két bogyót bekattintotta volna, képernyőképet posztolt a fotóiról. De béna!

Másodikra azonban azt látjuk, hogy megtalálta a plakát hátterében lévő fotó eredetijét, amin valamiféle állványra felpakolt autóváznak látszó tárgyak látszanak. A fotót egyébként egy drónos kukkolóember lőtte a Tesla texasi gyára körül röptetve a masinát. Az egyik ablakon bekukkantva ez a látvány tárult a drón kamerája elé.

A fotókon a kis karikák azt jelzik, hogy lám, még az autóalkatrész-állvány is felismerhető az eltorzított, bekékített háttérképen! Bravó, Cory!

És vajon mi a túrót jelent mindez? Cory szerint azt, hogy a Tesla készen áll a teljes járműváz egy részből történő kiöntésére, ezzel a jelenlegi, 100 éves, hegesztőrobotok ezreit használó autógyártás kiváltására.

Az állványon lévő autódarabok Cory szerint nem lemezből készültek, hanem különleges alumínium-ötvözetből öntötték őket. Ez az úgynevezett giga casting, amivel a Tesla épp lemossa az árverseny porondjáról a többi autógyárat. Hogyan képes erre? Úgy, hogy egy ilyen, eléggé bonyolult autóelem körülbelül 90 másodperc alatt van kész “fröccsöntéssel”, míg a régi, hegesztgetős megoldással ez akár negyedórák alatt megvan. A két eljárás között a költségkülönbség gigantikus.

Azt eddig is tudtuk, hogy a Model Y-ban az autó eleje és hátulja már 1 darab öntvény a korábbi 172 (!!!) kis vacak alkatrész helyett, most úgy látszik, eljött az idő a teljes autóváz “fröccsöntésére”.

S hogy az összeesküvés-elmélet még izgalmasabb legyen, Cory és Sandy megszámolták a háttérképen az oldalvázak számát, és a következőre jutottak:

A háttérképen 39 sorban és 17 oszlopban ismétlődik ez az “oldalváz”, és mindegyik állványon pontosan 8 darabot találunk. Ha ezeket összeszorozzuk, 5304-et kapunk eredményül (39 * 17 * 8 = 5304).

Mondjuk azt, hogy ennyi lenne a Tesla 2023-ra tervezett, naponta legyártott autók darabszáma. Ekkor a Tesla 2023-as éves termelése 5304 db * 365 nap = 1 millió 935 ezer 960 darab autó.

Vagyis Cory szerint a háttérképben a Tesla most bejelentette a 2023-as gyártási tervét, ami 2 millió darab autó!

Huh! Micsoda remek összeesküvés-elmélet! És még nincs vége!

Természetesen sokan mások is nekiestek a hirdetésnek, hátha további infókat rejt még. A most következő “következtetés” már igencsak ingatag lábon áll, de nem annyira vacak, hogy ész nélkül elvethessük.

Ez alkalommal a feliratokat figyeljük meg jó alaposan. INVESTOR DAY. Mit vehetünk itt észre? Az tűnt fel egyeseknek, hogy bizonyos betűk, nevezetesen a T, az O és az Y nem félkövérrel vannak szedve, és nem is világítanak annyira, mint a többi betű.

Én még ehhez hozzátenném, hogy az az R betű igen ferdén fityeg a sor végén, ha nem figyelünk oda, még lebillen. “Tisztán” látszik, hogy valaki kézzel babrálta ezeket a betűket, leválasztotta a feliratról, csinált velük valamit, és kicsit sután tolta vissza az egérrel. Talán azért, hogy észrevegyük?

Mindenesetre a T, O, Y betűhármasból egy szó áll össze, TOY. Játék. Hmmm. Vajon miféle játékról van szó? Mit mond Elon Musk a játékokról? Guglizzunk rá!

A “TOY” szó 2021 január 18-án, tehát körülbelül két éve gördült ki Elon ujjai alól a Twitteren: “Óriási öntőgépeinkkel megpróbálunk úgy készíteni teljes méretű autókat, ahogy a játékautókat készítik.” Vagyis egy darabból, egy lépésben.

Miért lenne eszement feltételezés, hogy az elmúlt két év alatt elérték a kitűzött célt, és egyben képesek komplett autóvázakat “fröccsönteni”? Ha ehhez még hozzávesszük, hogy az eljárásról szóló szabadalom már ekkor egy éves volt, szerintem nem járunk messze a valóságtól. Összesen 3 év alatt csak elértek valami eredményt mára, nem?

2018 januárjában jegyeztette be a Tesla a “többirányú öntésre képes gép teljes autóvázak öntésére” című szabadalmát. Ide nézz:

Nos, ennyit olvasott ki az internet népe az esemény plakátjából. Amit pedig még a Master Plan 3-ról tudni érdemes, azt Elon Musk maga mondta el tavaly a texasi gigafactory megnyitóján:

“Amit elmondhatok, hogy elindulunk az igazán hatalmas gyártási kapacitás felé. Olyan (gyártási) felfutásra törekszünk, amit még egyetlen cég sem ért el az emberiség történelmében. Ennek kell történnie ahhoz, hogy az emberiséget átállítsuk fenntartható energiafogyasztásra.”

Ennyi. Egy vállalat, aminek a kapacitása semmihez sem mérhető az emberiség történelmében. Most már nem is kell megnéznünk azt az Investor Dayt. Mindent tudunk.

Hogy bejelentenek-e további termékeket, mondjuk egy ultrahatékony háztartási hőszivattyút? Passz.

Fóti Marcell
autóipari fotelszakértő, áltudományos munkatárs

  

Kicsoda Sandy Munro?

Sandy Munro egy 74 éves bácsi, foglalkozását tekintve “teardown expert”, azaz szétszedőművész. Sandy előző életében a Fordnál és a General Motorsnál először szerszámkészítőként, majd fejlesztőmérnökként dolgozott, majd otthagyta az autóipari óriásokat (mivel a fejlesztési javaslatait rendre nem vették figyelembe), és megalapította a saját tanácsadó kisvállalkozását.

Milyen javaslatait nem vették figyelembe? Többek között az autók alvázának egybeöntéséz, vagy magyarul “giga castingot”, amit jelenleg a Tesla épp tökélyre visz.

Az amerikai viszonlatban Munro & Associates mikrovállalkozásnak több száz alkalmazottja van, a cég pedig mindenféle gépeket, köztük természetesen autókat szed szét, mindent lemérnek a folyadékok mennyiségétől a kábelek hosszán és az akkumulátorok teljesítményén át az autóvázak hegesztéséig, majd a kiértékelésről egy jelentést készítenek, amit jó pénzért eladnak annak, akit érdekel. Többnyire az eredeti gyártó versenytársainak.

Híres jelentésük, amit egyébként pár éve ingyenesen is elérhetővé tettek, az IBM i3 szétszedési jelentés, amiből többek között fillérre pontosan kiderült, mennyibe is került anno egy ilyen villanyautót legyártani.

Amit még fontos tudni Sandyról, hogy ha ő valamire azt mondja, hogy X, akkor az tényleg X. Legyen ez a Tesla Model Y gyártási költsége, a Ford Mustang Match E termomenedzsmentjének silány volta, a 4680-as akkucella hatékonysága vagy az eredeti Model 3 “german tank” minőségű váza, amiben csak úgy roskadoztak a felesleges kilók.

Sandy szava szent, no.