Új „versenyzők” tartanak a benzinkutakra
Sok területen, például a szinte nonstop közlekedő traktoroknál egyelőre nem opció az elektromos hajtás. A hagyományos üzemanyagok megújításakor pedig megoldást kell találni arra, hogy ne versenyezzenek az élelmiszer-alapanyagokkal. A jelöltek között ott van az OME, a HVO vagy a H2CAR. Hogy pontosan mik ezek, most kiderül.
Van-e élet a villamos energián túl? A közlekedés intenzív elektrifikálása megoldást jelent a mobilitás egyes területeire, de a jelenlegi technológia nem lesz képes teljes mértékben kiváltani a kőolajalapú energiaforrásokat – ezzel indít a Közlekedés és Mobilitás tudományos szaklap legújabb számában megjelent cikk, amelynek szerzői, Dr. habil. Zöldy Máté DSc. tudományos főmunkatárs és Virt Márton PhD hallgató (a Budapesti Műszaki Egyetem Gépjárműtechnológia Tanszék, Innovatív Járműhajtások Kompetenciaközpont) az új generációs üzemanyagokra irányuló kutatásokat mutatják be.
Ahol nem oké a villany
A közúti közlekedésben egyre nagyobb teret nyert az elektromobilitás. A személyi közlekedésben is elsősorban a rövid távú, városi használat az, amelyben – mindenek előtt a megosztott járműparkokban – valóban fenntartható módon lehetséges ezen járművek alkalmazása. Ugyanakkor a szakértők szerint a technológia korlátai miatt nem várható a teljes körű elterjedés. A mostani mobilitás és társadalmi berendezkedés alapja a távolsági áruszállítás és a nagyüzemi mezőgazdaság. Jelenleg ezek energiaigényének kiváltására nem alkalmas a jelenlegi elektromos hajtás.
Példaként a szakemberek azt hozták föl, hogy a villanyautók tömeges elterjedésénél hálózati, kapacitási problémák léphetnek fel, azaz nem biztos, hogy tölteni lehetne egyszerre annyi autót. A távolsági áruszállításnál sem látszik még az áttörés, az elektromos hajtású teherautók felé.
További példaként elmondható, hogy a szinte nonstop közlekedő mezőgazdasági gépeknél a jelenlegi szinten elérhető elektromos hajtás nem megfelelő alternatíva a szóban forgó járművek jelentős energiaigénye miatt.
Élelmiszer kontra üzemanyag
A közúti közlekedésben (csakúgy, mint a vasúti, vízi és légi közlekedésben) zajlik az alternatívák kutatása, keresése, amelyek különböző folyékony dízel és benzinhelyettesítők kifejlesztésére szolgálnak.
Zöldy Máté, a Totalcarnak azt mondta:
„Már a kilencvenes években elkezdődött az alternatívák keresése. Technológiailag a legegyszerűbb az alkohol előállítása cukorból , illetve a növényi olajok – mint például a repceolaj - átalakítása gázolajhoz hasonló molekulákká , az úgynevezett átészterezéssel, ám ebben az esetben az üzemanyagcélú felhasználás versenyre kel az élelmezéscélú felhasználással. „Magyarország meg tudná termelni az üzemanyag-felhasználásának 30-40 százalékát növényi forrásokból, ám felmerült az etikai kérdés, hogy miközben mások éheznek, mi eltankolhatjuk-e az élelmiszer-alapanyagokat” – mondta a szakember. A másodgenerációs hajtóanyagok főként az alapanyagaikban különböznek az elsőgenerációs társaiktól. „A legfontosabb cél, hogy a hajtóanyag-alternatívák ne legyenek az élelmiszer-alapanyagok riválisai.”
Végtelenül leegyszerűsítve a kutatások célja, hogy a cukor vagy a kukorica helyébe más alapanyagok lépjenek. A növényi olajoknál a repce és a napraforgóolaj kiváltására szinte minden növényi olaj kipróbálása megtörtént. A fejlesztések során az újrahasznosított olajokat, például a konyhai használt sütőolajat is bevonták az alapanyagok közé, ennek előnye, hogy hulladék kerül hasznosításra, hátránya azonban, hogy minőségét csak komplex eljárással lehet csak biztosítani.
Az etanol alapanyagai közül a cukor, azaz terményalapú alkohol előállítása mellett a keményítő és cellulóz alapú gyártás került a kutatások középpontjába” – írja a cikk. Arra a kérdésre, hogy ezeket a kutatásokat ki finanszírozza Zöldy Máté azt mondta, részben az olajcégek, ők ugyanis rá vannak kényszerítve erre, részben az emissziós és fenntarthatósági szabályok miatt. Azaz a kutatók a nagy multikkal együttműködésben dolgoznak.
Az új generációs üzemanyagok területén több alternatíva is van. Az egyik a szintetikus üzemanyagok tábora, A Fischer-Troops eljárás (kémiai reakció, amelynek során folyékony szénhidrogént állítanak elő) segítségével, szintézisgáz és hidrogén felhasználásával sokféle üzemanyag előállítható. Közéjük sorolható „hibrid hidrogén-szén”, a H2CAR, amelynek előnye, hogy a kőolaj szénnel való helyettesítése miatt nincs további CO2-kibocsátás a légkörbe, így nincs szükség a szén-dioxid megkötésére.
A fejlesztések másik ágában az oximetilén-éter (OME) a főszereplő, amely dízelmotoroknál jöhet szóba. Fenntarthatóan állítható elő, égése tiszta és hatékony, igaz, a nitrogén-oxid-kibocsátást kezelni kell.
A pirolízis olajok is lehetőséget nyújthatnak, ezek mint hulladékok tovább hasznosítására. Víztartalmuk, illetve aromástartalmuk is magasabb, a gázolajhoz képest, ezek a tényezők viszont növelik az emissziós értékeket. A másik két nagy eltérés, hogy a pirolízis olaj magas kéntartalommal rendelkezik, ez szintén az emissziós értékeket rontja a gázolajhoz képest. A cetán-index alacsonyabb a pirolízis olaj esetén, amely alacsonyabb szén-hidrogén jelenlétet jelent, a tesztek során ez csökkentette a szén-hidrogén emissziós értékét.
A HVO, a hidrogénezett növényi olaj alkalmazása is ígéretesnek mondható. A hidrogénezéssel egy nagyon jó tulajdonságokkal rendelkező komponens érhető el, amelynek a hidegtulajdonságai további vegyi műveletek eredményeképpen akár a téli gázolajét is meghaladhatják. A HVO gyártása észak-Európában már piacérett szakaszban van, a kutatások elsősorban a gyártási költségek csökkentésére fókuszálnak. A magasabb rendű alkoholok alkalmazása motorhajtóanyagként is intenzíven kutatott terület. A butanol mellett a propanol a kutatások fő területe, több más alkohol mellett. Ezen alkoholok alkalmazása elsősorban dízel komponensként kutatott, mert csökkentik az emissziót, és tulajdonságaik jobban közelítenek a gázolajhoz, mint az etanol.
Arra a kérdésre, hogy mikor kerülnek a kutakra az új üzemanyag-komponensek és ebből mit fognak érezni az autósok Zöldy Máté azt mondta, egyelőre egyrészt konkrét időpontot nem lehet mondani, a fejlesztések és ezek eredményeinek átültetése a gyakorlatba folyamatos. Másrészt az autósok számára nem jelentenek változást az újgenerációs üzemanyagok, hiszen a cél, hogy hasonlóak legyenek a meglévő benzinhez és gázolajhoz, várhatóan csak a károsanyag-kibocsátás fog jelentősen csökkenni.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
