2023.02.16. 15:47

Sok területen, például a szinte nonstop közlekedő traktoroknál egyelőre nem opció az elektromos hajtás. A hagyományos üzemanyagok megújításakor pedig megoldást kell találni arra, hogy ne versenyezzenek az élelmiszer-alapanyagokkal. A jelöltek között ott van az OME, a HVO vagy a H2CAR. Hogy pontosan mik ezek, most kiderül.

Van-e élet a villamos energián túl? A közlekedés intenzív elektrifikálása megoldást jelent a mobilitás egyes területeire, de a jelenlegi technológia nem lesz képes teljes mértékben kiváltani a kőolajalapú energiaforrásokat – ezzel indít a Közlekedés és Mobilitás tudományos szaklap legújabb számában megjelent cikk, amelynek szerzői, Dr. habil. Zöldy Máté DSc. tudományos főmunkatárs és Virt Márton PhD hallgató (a Budapesti Műszaki Egyetem Gépjárműtechnológia Tanszék, Innovatív Járműhajtások Kompetenciaközpont) az új generációs üzemanyagokra irányuló kutatásokat mutatják be.

Ahol nem oké a villany

A közúti közlekedésben egyre nagyobb teret nyert az elektromobilitás. A személyi közlekedésben is elsősorban a rövid távú, városi használat az, amelyben – mindenek előtt a megosztott járműparkokban – valóban fenntartható módon lehetséges ezen járművek alkalmazása. Ugyanakkor a szakértők szerint a technológia korlátai miatt nem várható a teljes körű elterjedés. A mostani mobilitás és társadalmi berendezkedés alapja a távolsági áruszállítás és a nagyüzemi mezőgazdaság. Jelenleg ezek energiaigényének kiváltására nem alkalmas a jelenlegi elektromos hajtás. 

Példaként a szakemberek azt hozták föl, hogy a villanyautók tömeges elterjedésénél hálózati, kapacitási problémák léphetnek fel, azaz nem biztos, hogy tölteni lehetne egyszerre annyi autót. A távolsági áruszállításnál sem látszik még az áttörés, az elektromos hajtású teherautók felé.

IMG 0458

További példaként elmondható, hogy a szinte nonstop közlekedő mezőgazdasági gépeknél a jelenlegi szinten elérhető elektromos hajtás nem megfelelő alternatíva a szóban forgó járművek jelentős energiaigénye miatt.

Élelmiszer kontra üzemanyag

A közúti közlekedésben (csakúgy, mint a vasúti, vízi és légi közlekedésben) zajlik az alternatívák kutatása, keresése, amelyek különböző folyékony dízel és benzinhelyettesítők kifejlesztésére szolgálnak.

Zöldy Máté, a Totalcarnak azt mondta: 

„Már a kilencvenes években elkezdődött az alternatívák keresése. Technológiailag a legegyszerűbb az alkohol előállítása cukorból , illetve a növényi olajok – mint például a repceolaj - átalakítása gázolajhoz hasonló molekulákká , az úgynevezett átészterezéssel, ám ebben az esetben az üzemanyagcélú felhasználás versenyre kel az élelmezéscélú felhasználással. „Magyarország meg tudná termelni az üzemanyag-felhasználásának 30-40 százalékát növényi forrásokból, ám felmerült az etikai kérdés, hogy miközben mások éheznek, mi eltankolhatjuk-e az élelmiszer-alapanyagokat” – mondta a szakember. A másodgenerációs hajtóanyagok főként az alapanyagaikban különböznek az elsőgenerációs társaiktól. „A legfontosabb cél, hogy a hajtóanyag-alternatívák ne legyenek az élelmiszer-alapanyagok riválisai.”

Végtelenül leegyszerűsítve a kutatások célja, hogy a cukor vagy a kukorica helyébe más alapanyagok lépjenek. A növényi olajoknál a repce és a napraforgóolaj kiváltására szinte minden növényi olaj kipróbálása megtörtént. A fejlesztések során az újrahasznosított olajokat, például a konyhai használt sütőolajat is bevonták az alapanyagok közé, ennek előnye, hogy hulladék kerül hasznosításra, hátránya azonban, hogy minőségét csak komplex eljárással lehet csak biztosítani.

Az etanol alapanyagai közül a cukor, azaz terményalapú alkohol előállítása mellett a keményítő és cellulóz alapú gyártás került a kutatások középpontjába” – írja a cikk. Arra a kérdésre, hogy ezeket a kutatásokat ki finanszírozza Zöldy Máté azt mondta, részben az olajcégek, ők ugyanis rá vannak kényszerítve erre, részben az emissziós és fenntarthatósági szabályok miatt. Azaz a kutatók a nagy multikkal együttműködésben dolgoznak.

Az új generációs üzemanyagok területén több alternatíva is van. Az egyik a szintetikus üzemanyagok tábora, A Fischer-Troops eljárás (kémiai reakció, amelynek során folyékony szénhidrogént állítanak elő) segítségével, szintézisgáz és hidrogén felhasználásával sokféle üzemanyag előállítható. Közéjük sorolható „hibrid hidrogén-szén”, a H2CAR, amelynek előnye, hogy a kőolaj szénnel való helyettesítése miatt nincs további CO2-kibocsátás a légkörbe, így nincs szükség a szén-dioxid megkötésére.

A fejlesztések másik ágában az oximetilén-éter (OME) a főszereplő, amely dízelmotoroknál jöhet szóba. Fenntarthatóan állítható elő, égése tiszta és hatékony, igaz, a nitrogén-oxid-kibocsátást kezelni kell.

A pirolízis olajok is lehetőséget nyújthatnak, ezek mint hulladékok tovább hasznosítására. Víztartalmuk, illetve aromástartalmuk is magasabb, a gázolajhoz képest, ezek a tényezők viszont növelik az emissziós értékeket. A másik két nagy eltérés, hogy a pirolízis olaj magas kéntartalommal rendelkezik, ez szintén az emissziós értékeket rontja a gázolajhoz képest. A cetán-index alacsonyabb a pirolízis olaj esetén, amely alacsonyabb szén-hidrogén jelenlétet jelent, a tesztek során ez csökkentette a szén-hidrogén emissziós értékét.

A HVO, a hidrogénezett növényi olaj alkalmazása is ígéretesnek mondható. A hidrogénezéssel egy nagyon jó tulajdonságokkal rendelkező komponens érhető el, amelynek a hidegtulajdonságai további vegyi műveletek eredményeképpen akár a téli gázolajét is meghaladhatják. A HVO gyártása észak-Európában már piacérett szakaszban van, a kutatások elsősorban a gyártási költségek csökkentésére fókuszálnak. A magasabb rendű alkoholok alkalmazása motorhajtóanyagként is intenzíven kutatott terület. A butanol mellett a propanol a kutatások fő területe, több más alkohol mellett. Ezen alkoholok alkalmazása elsősorban dízel komponensként kutatott, mert csökkentik az emissziót, és tulajdonságaik jobban közelítenek a gázolajhoz, mint az etanol.

Arra a kérdésre, hogy mikor kerülnek a kutakra az új üzemanyag-komponensek és ebből mit fognak érezni az autósok Zöldy Máté azt mondta, egyelőre egyrészt konkrét időpontot nem lehet mondani, a fejlesztések és ezek eredményeinek átültetése a gyakorlatba folyamatos. Másrészt az autósok számára nem jelentenek változást az újgenerációs üzemanyagok, hiszen a cél, hogy hasonlóak legyenek a meglévő benzinhez és gázolajhoz, várhatóan csak a károsanyag-kibocsátás fog jelentősen csökkenni.

Az oldalról ajánljuk

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
  • Hírek

A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját

Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?

április 11., 09:59
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
  • Hírek

Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte

Csoda, hogy senki sem sérült meg.

április 11., 06:00
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
  • Hírek

Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből

Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.

április 11., 08:03
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
  • Hírek

Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet

Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.

április 11., 07:11
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
  • Hírek

Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták

A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.

április 11., 08:50
A Ford megkezdte az alkudozást
  • Hírek

A Ford megkezdte az alkudozást

A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket

április 10., 18:24
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
  • Hírek

Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten

Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát

április 11., 11:11
Elém forró aszfaltot öntsetek!
  • Tesztek

Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.

Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.

április 11., 06:00
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
  • Hírek

Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban

Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.

április 11., 11:55
Ezeket vennénk 1 millióért
  • Égéstér

Ezeket vennénk 1 millióért

A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.

április 10., 17:42
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
  • Hírek

Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára

A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.

április 11., 14:10
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
  • Hírek

Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris

A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.

április 11., 13:15
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
  • Hírek

Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései

Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.

április 10., 16:38
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
  • Hírek

A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban

Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.

április 10., 08:00
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
  • Hírek

Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét

Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.

április 10., 06:05
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
  • Hírek

Új átkelőhely nyílt a magyar határon

A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.

április 10., 06:06
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
  • Hírek

Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son

Az esetről videó is készült.

április 10., 10:11
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
  • Hírek

Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben

A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.

április 10., 15:46
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
  • Hírek

Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz

Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.

április 10., 13:10
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
  • Hírek

Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?

Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.

április 10., 12:09
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
  • Hírek

Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban

Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.

április 10., 14:46
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
  • Hírek

Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén

Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.

április 10., 09:10
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
  • Hírek

Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá

Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.

április 10., 11:19
XX. Oldtimer Show!
  • Infó

XX. Oldtimer Show!

április 11., 00:02
2025 Toyota GR Yaris frissítés
  • Hírek

2025 Toyota GR Yaris frissítés

április 11., 11:30
BYD Thang L és Han L
  • Hírek

BYD Thang L és Han L

április 10., 18:16
Mazda EZ-60
  • Hírek

Mazda EZ-60

április 10., 10:21
Új álcázott Hyundai
  • Hírek

Új álcázott Hyundai

április 10., 14:43