Megjöttek a legfrissebb ACEA-s adatok, amelyekből kiderül, hogy az uniós autópiacokon hogyan szerepeltek a márkák az újautó-eladásokat (forgalomba helyezéseket) tekintve januárban. Essünk túl a legszárazabb adatokon: több mint 760 ezer új autó talált gazdára az év első hónapjában: bár ez 11 százalékos növekedésnek felel meg éves összevetésben, még mindig utcahosszal elmarad a járvány előtti szinttől, 2019 első hónapját közel 1,2 milliós eladással zárta a piac. Az elmúlt évhez képest tehát javult a helyzet, ami részben magyarázható azzal, hogy kezdik utolérni magukat a gyártók, és teljesítik a korábban befutott megrendeléseket. A négyéves összevetésből látható masszív visszaesés az autók drágulásával, az infláció megugrása miatt növekedő megélhetési kiadásokkal magyarázható keresletcsökkenéssel, valamint az ellátási láncok problémáival magyarázható.
A januári adatokban a legizgalmasabb a nagy gyártók és márkák piaci részesedésről szóló eredménye, ami első látásra meglepő, de azért van logikusnak tűnő magyarázat.
A Dacia az uniós autótorta 6 százalékát szerezte meg januárban, ami 1,3 százalékponttal haladja meg az egy évvel korábbi eredményét. A javulás mértékét tekintve az összes márka közül ez a legjobb eredmény. A Dacia sikerében pedig biztosan főszerepet játszik az árazás, azaz viszonylag olcsón jutnak a vásárlók a Renault-alapú új autókhoz.
A Dacia után a Tesla következik, amely 1,1 százalékponttal 1,2 százalékosra növelte részesedését az uniós piacokon.
Márka | Piaci részesedés 2023 januárjában az uniós piacokon (százalék) | Változás éves alapon (százalékpont) |
Dacia | 6 | 1,3 |
Tesla | 1,2 | 1,1 |
Mazda | 1,6 | 0,4 |
Volkswagen | 11,3 | 0,3 |
Audi | 5 | 0,2 |
Alfa Romeo | 0,4 | 0,2 |
Nissan | 1,8 | 0,2 |
Land Rover | 0,6 | 0,2 |
Cupra | 0,8 | 0,1 |
Fiat | 3,9 | 0,1 |
DS | 0,5 | 0,1 |
Suzuki | 1,4 | 0,1 |
Skoda | 5,8 | 0,1 |
Toyota | 7,8 | 0,1 |
Lancia/Chrysler | 0,5 | 0 |
Renault | 5,7 | 0 |
Alpine | 0 | 0 |
Lexus | 0,3 | 0 |
Smart | 0,2 | 0 |
Jaguar | 0,1 | 0 |
Porsche | 0,8 | -0,1 |
Honda | 0,3 | -0,1 |
Jeep | 1,2 | -0,1 |
Volvo | 2,1 | -0,1 |
Mitsubishi | 0,3 | -0,2 |
Hyundai | 4,3 | -0,2 |
Citroen | 3,2 | -0,4 |
Kia | 4,7 | -0,5 |
Opel/Vauxhall | 3,1 | -0,6 |
Mini | 1 | -0,7 |
Seat | 2,3 | -0,7 |
BMW | 4,7 | -0,7 |
Ford | 3,7 | -0,7 |
Mercedes | 4,6 | -0,8 |
Peugeot | 5,6 | -1,3 |
Az ACEA által vizsgált márkák közül viszonylag nagyobb mértékben, 0,3 és 0,54 százalékponttal tudta javítani részesedését a Volkswagen és a Mazda. Ugyanakkor a sor másik végén van többek között a Mini, a Seat, a BMW, a Ford, a Mercedes és a Peugeot, utóbbiak részesedése 0,7-1,3 százalékponttal csökkent idén januárra.