Lassan, de biztosan Budapestről is eltűnnek az Ikarus buszok. Nemrég megírtuk, hogy több mint ötven év (!) szolgálat után a fővárosi közlekedési vállalat leselejtezte az utolsó 200-as Ikarusait, most pedig az új Solaris-Skoda Trollino trolibuszok fokozatos forgalomba állásának köszönhetően az Ikarus 435T és MAN NGE 152 típusú csuklós trolibuszait is kivonja utasforgalomból.
Az Ikarus 435T, hivatalosan 435.81, típusú 17 850 milliméter hosszú trolibusz 1994-ben jelent meg a főváros útjain. A jármű szélesége 2500, magassága 3335 milliméter, üres súlya 16 200 kilogramm. A csuklós troliban 44+1 ülőhely és hetven állóhely található. Az első két busz némileg eltért a sorozatpéldányoktól, az elsőkbe a 149 kW teljesítményű Alstom 4 ELA 1662-B típusú vontatómotort építették be. Ennek a motornak azonban túl alacsony volt a teljesítménye, ezért később a nagyobb teljesítményű 200 kW-os Alstom 4 EXA 1562 típusra cserélték. Az első két csuklós troli még táblás viszonylatjelzőt kapott, amit később, a sorozatban gyártott példányoknál FOK-Gyem típusú elektronikus kijelzőre cseréltek. Az Ikarus Karosszéria- és Járműgyár, összesen 15 darabot gyártott a típusból 1994 és 1996 között. A buszok a BKV-nál a 300-tól 314-ig terjedő pályaszámot kapták. Legtöbbször a 75-ös, a 77-es és a 80-as vonalon találkozhattunk velük.

Az Ikarus csuklós trolikat a 29 éves pályafutásuk alatt többször is felújították, illetve korszerűsítették. Ez az időszak igen hosszúra nyúlt, 2003-tól egészen 2015-ig tartott a modernizálási program. A buszok komoly vázjavításon estek át, kicserélték a FOK-Gyem kijelzőket Vultronra, valamint kisebb módosításokat kapott az utasterük is. Néhány troliba CAN-buszos (RS-485) diagnosztikai rendszert építettek be. A 435T-k nem a megbízhatóságukról voltak híresek, ezért az a fura helyzet állt elő, hogy a jóval öregebb Ikarus 280 GVM trolik tovább fognak közlekedni, mint a 435T-k. Egyébként mára mindössze kettő maradt forgalomban a típusból, amelyből az egyiket a BKV nosztalgia célokra teszi félre.

Ha azt mondtuk a 435T-re, hogy nem volt valami megbízható konstrukció, akkor ez az MAN trolikra hatványozottan igaz. A Budapesttől szintén búcsúzó típus pontos megnevezése egyébként: MAN Gräf & Stift NGE152 M17/M18. Az NGE 152-es trolikat az ausztriai Gräf & Stift gyárban gyártották 1993 és 1994 között az eberswaldei közlekedési vállalat részére, amelynek alapjául az MAN NG 312 SL-II-es VÖV busz (lásd keretes írásunkat) szolgált. A részben alacsonypadlós, 17 400 milliméter hosszú, 2500 milliméter széles és 3310 milliméter magas trolik egyik érdekessége, hogy az önjárást egy dízel aggregát segíti. Az 1,6 literes, négyhengeres, 61 lóerős, léghűtéses dízel motort a jármű hátuljában, a bal oldalon helyezték el. A csuklós troli villanymotorja a 435T-khez hasonlóan a 149 kW-os Alstom 4 ELA 1662 típus. A csuklós troli maximum 46 ülő és 76 álló utast tud elszállítani.

Ezek a trolibuszok egyébként úgy kerültek Budapestre, hogy a forgalomból kivont szovjet ZIU-9-esek helyére nem érkezett váltó típus, ezért az égető járműhiány miatt a BKV 2011-ben kiírt egy nemzetközi tendert, amelynek végeredményeként 15 darab MAN troli érkezett Magyarországra Eberswaldéból. Az első NGE 152-est 2012-ben honosította a BKV, amely a 350-es pályaszámot kapta, az utolsó pedig a 364-est. Az MAN NGE 152-es budapesti pályafutása, finoman szólva sem sikertörténet, ugyanis borzasztó rendelkezésre állást produkáltak. Budapesten soha nem fordult olyan elő, hogy tíznél több legyen forgalomba egy-egy napon. Olyan nap viszont sűrűn előfordult, hogy egyetlen egy sem hagyta el a garázst.

A legnagyobb gond a buszok vázszerkezetével volt, ezért az első öt kocsit a BKV már 2017-ben leselejtezte. A maradék tíz jármű még ebben az évben esztétikai- és vázfelújítást kapott, ekkortól az NGE 152-esek a BKV új arculatához lettek igazítva, így teli piros fényezést kaptak a korábbi szürke-piros kombináció helyett. Az elmúlt években a BKV szép lassan leselejtezte az eberswaldei csuklósokat, így mára már csak két példány maradt forgalomban, amelyből az egyiket a BKV félre teszi nosztalgia célokra. Érdekességként érdemes megjegyezni, hogy 1994-ben az NGE 152-esek Eberswaldéban Ikarus 280-as trolibuszokat váltottak le, és mivel a német városban nem maradt Ikarus troli, ezért a BKV egy Ikarus 280 GVM típusú trolibuszt ajándékozott a németeknek.

Aki a két trolitípust elkísérné utolsó forgalomban töltött napján, ma még megteheti, ugyanis a buszok a 80-as vonalon közlekednek. Este 21:30 és 21:50 között lehetőség lesz a járművek fotózására is, ugyanis a BKV a Csertő utcai végállomáson erre is lehetőséget biztosít az érdeklődőknek. Ezt követően a trolibuszok a legutolsó útjukra indulnak a Zách utcai telephelyre.
Mi a fene az a VÖV busz?
A Verband Öffentlicher Verkehrsbetriebe (VÖV), azaz a Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége 1967-ben egy olyan autóbusz gyártási szabványt alkotott meg, amelyet a buszgyártóknak be kellett tartania ahhoz, hogy sikeresen szerepeljenek a német városok beszerzési pályázatain. Ez a szabvány annyira részletes volt, hogy a nagy gyártók buszait szinte lehetetlen volt egymástól megkülönböztetni. Így az MAN, a Mercedes, a Magirus Deutz és az Ikarus VÖV buszait könnyű volt egymással összetéveszteni. Igen, az Ikarus is épített VÖV buszokat 190-es típusjelöléssel. A 190-est, sok nagy gyártót megelőzve 1971-ben mutatták be. Az Ikarus német szabványú típusából Hamburg 194 darabot, Kuvait pedig százat vásárolt.
Az első generációs VÖV buszokat SL-I-nek (Standard Linienbus) is nevezik. Az SL-I-eseket 1985-ig gyártották, ekkor érkezett az újabb (SL-II) szabvány. A cikkünkben szereplő MAN NGE 152 típus az SL-II-es szabványnak megfelelő csuklós busz. Az alacsonypadlós buszok elterjedésével és a részletes műszaki dokumentációt megkövetelő közbeszerzések miatt már feleslegessé vált a VÖV szabvány, amit 2000-ben eltöröltek.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
