Bizonyára mindannyian találkoztunk már részegen tekerő vagy a várakozó tömegen nagy sebességgel áthajtó, esetleg az autók között szabálytalanul csapató kerékpárosokkal. Azt viszont sosem gondoltuk volna, hogy rekordidő, vagyis mindössze néhány év alatt a semmiből fejlődik majd ki egy új faj: a rolleres.
A rolleres gondolkodás nélkül hajt be forgalmas kereszteződésekbe, tart fel kilométereken keresztül autósokat, vagy félelmet nem ismerve gurul matt részegen az autópályán. Ezek az esetek egyre többször fordulnak elő, és biztos vannak már néhányan, akik visszasírják a kerékpárjukat levegőbe emelgető critical mass tömegeket, mert azokra legalább vonatkoztak szabályok, amiket volt olyan is, hogy betartottak.
A szabályozatlan rollerezés problémájára sikerült most néhány év múltán reagálnia a törvényhozónak, amikor 2023 első negyedévének végén úgy döntött, hogy egy félig-meddig megúszós, ámde gyors megoldást nyújt a városok lakóinak. Elkészült tehát a villanyrollereseknek szóló KRESZ-módosítás !tervezete! - vagyis még mindig nem kapkodják el, de legalább már látszik a fény az alagút végén. A tervezet alapján a maximum 25 km/h-s sebességre képes rollerek kerékpárnak, a gyorsabbak segédmotoros kerékpárnak minősülnének majd.
Az Index a hétvégén a Magyar Nemzetre hivatkozva az írta, hogy a szabályozás a célegyenesben van, állítólag Lázár János miniszter jóváhagyására vár. Az aláírásig viszont még nincs konkrét, elfogadott rendelet, ha azonban ez megtörténik és a jogszabály valóban egyenlőségjelet tesz a rollerek és bicajok közé, akkor érdemes előre átvenni a szabályokat. Ezek közül válogattunk most néhányat
Biciklizni csak egymás mögött szabad, nem egymás mellett. Ez a rollereseknél már most kardinális kérdés, ugyanis a Lánchídon - mióta a buszok, taxik, kétkerekűek, így a rollerek előtt is megnyitották - gyakran látni, hogy többen egymás mellett 5-10 km/h-val gurulnak. A BKK busza pedig araszol mögöttük, mert záróvonal van középen és szemből is jöhet busz.
A zebrán biciklit tekerve tilos átmenni. Bizony, le kell szállni és áttolni a cangát. Ez az a szabály, amit Budapesten sokan nem tartanak be, majd a holttérben csalinkázva csodálkoznak, ha elüti őket egy arra kanyarodó autós. Budapesten sajnos naponta előfordul az ilyesmi, Újbudától a Nagykörúton és az úlipótvárosi utcákon át Óbudáig.
Alkohol fogyasztását követően csak vezetésre alkalmas állapotban szabad kerékpárra pattanni. - ez egy gumiszabály, amit azért hoztak, mert irreális lenne és egyben túl nagy kapacitást vonna el a rendőrségtől, ha elkezdenének minden biciklist megszondáztatni. Ezt a kerékpárosok is tudják és gyakran fittyet is hánynak rá. De nem számítunk jobb hozzáállásra a rolleresektől sem, sőt. A részeg rolleresre keresve a Google ezt a találatot listázza elsőként: A férfi 2022. január 12-én délután Salgótarján lakott területén ittasan vezette az 1600 wattos teljesítményű elektromos rollerét. Ittassága miatt egy járdaszegélynek ütközött, a járdára esve nyolc napon belül gyógyuló koponya- és arczúzódásos sérüléseket szenvedett.
Zacher Gábor szerint a rolleresek gyakran egész más sérüléseket szenvednek, mint a kerékpárosok - erről egy korábbi Égéstér podcastben beszélgettünk vele. Elmondása szerint a rolleresek körében gyakori a leszakadó állkapocs, mert leginkább előre, vagyis arcra érkeznek esés közben és legalább ennyire sokszor fordulnak elő égési sérülések is. Utóbbit a nyári ruhában nagy sebességgel való elcsúszás okozza, ahogy a bőr alá vérzést is. Ez drasztikus esetben akár halállal is végződhet, mert ilyenkor a bőr elszakad a kötőszövettől és a felfelé futó hajszálereken keresztül az áldozat önmagába vérzik el - vagy valami ilyesmi. A teljes beszélgetést itt tudod meghallgatni:
Zacher ugyanakkor hozzáteszi azt is, hogy a profi, felkészült rolleresek általában védőfelszerelésben csapatnak, míg az angol turisták szombat este részegen csak pólóban és shortban, bízva a részegek őrangyalában.
De lépjünk tovább.
A KRESZ megemlít egy olyan szabályt is, hogy lakott területen, ha az úttest bicajozásra alkalmatlan, akkor lehet a járdán is tekerni, de maximum 10 km/h-val. Ezzel kapcsolatban megoszlanak a tapasztalatok, mert vannak kerékpárosok, akik inkább a járdán szeretnek tekerni - de a 10 km/h-ra már fittyet hányva -, és vannak akik inkább az úttesten. Előbbiek az autósoktól tartanak jobban, utóbbiak a gyalogosokat nem akarják kerülgetni. Gyanítom, hogy a rollereseknél sem lesz ez majd másképp.
További fontos szabály lehet, hogy főútvonalon 12 évnél fiatalabbak nem bicajozhatnak, így a gyengébb rollerkategóriára is ez vonatkozik majd. Hozzáteszem, hogy sok esetben a 12 éven aluliaknak fogalma sincs arról, hogy mi a főútvonal és mi nem, és ez komoly probléma, amiért leginkább a szülőket okolhatjuk - tisztelet a kivételnek.
A kötelező tartozékokról is érdemes ejteni néhány szót, hiszen ha Lázár János aláírja a törvényt, onnantól a rolleresekre is épp úgy vonatkozik majd, mint a kerékpárosokra. (Eredeti cikkünkben hibásan szerepelt, hogy Novák Katalin köztársasági elnöknek is alá kell írnia a jogszabály, de erre nem lesz szükség ebben az esetben, ezt javítottuk.)
A jelenleg érvényes rendelet szerint két, egymástól függetlenül működő fék kell a biciklikre, az egyik az első, a másik a hátsó kerekeket kell, hogy lassítsa.
A bicajokra kötelező a csengő és a prizma is, valamint előre fehér vagy kadmiumsárga, hátra pedig piros lámpa, ami legalább 150 méterről látszik. Utóbbit a felhasználó hordhatja akár a hátán is, a lényeg, hogy látszódjon. Ez utóbbit még sokan most sem veszik elég komolyan, és ez is nagyban hozzájárul a halálos kerékpáros-autós balesetek számához.
Na, de lesz ami lesz, a lényeg, hogy ha végre kőbe vésik a tervezett szabályokat, onnantól a jogszabály is ismeri majd a rolleres fogalmát és bár hosszú az út, mégis azt gondolom, hogy ez az első lépés a biztonságosabb rollerezés irányába.
Tisztelet mindazoknak, akik eddig is a szabályokat betartva kerékpároztak, vagy rollereztek és köszönet a példamutatásukért