Amikor az ember öt-hatmillió forintért vásárol autót, akkor azért már vannak bizonyos elvárásai, ennek kapcsán sikerült nemrégiben belefutnom az utóbbi évek ár-érték arányában legrosszabb autójába. Pedig egy kifejezetten kedvelt, megbízható modell volt az alany – egy plug-in Ioniq. A körítés kiváló, mondhatni bizalomgerjesztő. Ausztriából hazaköltözés miatt (?) lett eladó az autó, korának és futásteljesítményének megfelelő állapotban. Sőt, kiváló állapotban – a hirdetés szerint.
Ügyfeleim az ország másik végéből autóztak el Budapestre csak azért, hogy megnézzék és megvásárolják a hirdetett Hyundai-t. Telefonbeszélgetésük során jelezték az eladónak, hogy szeretnék átvizsgáltatni az autót, most szóljon, ha bármi probléma lenne a kocsival. Nincsen semmi, jött a magabiztos válasz – jöhet bárki.
Az a tézis, hogy hazaköltözés miatt eladó az autó, megdőlni látszott azon tények ismeretében, hogy az elit környezetben lévő ingatlanon több rendszám nélküli autó is parkolt. De lehet, hogy csak nagy volt a családi flotta, és a költözés miatt lett mind eladó...
Messziről elég mutatós az Ioniq, de közelebb érve már vakarom a fejemet. Valahogy az egész autó összességében nézve már nem is annyira bizalomgerjesztő. Ezt kicsit ahhoz tudnám hasonlítani, mintha nem túl egészséges aurája lenne.

Letérdelek elé, no nem az anyaföldet csókolgatni, csak kikötődött a cipőfűzőm. Ekkor látom, hogy a klímahűtőben akkora kanyar van, hogy bármelyik költőlegendánk egy szívhez szóló balladát tudna írni róla. Ennél biztosan jobbat:
„Ahogy kanyarog a vén Tisza,
úgy kanyarog a klímahűtő
a megkímélt pluginba'...”
Elkezdem a rétegvastagságmérést, a kiváló állapotú autón csak a tető nem volt fújva, az összes többi elemét összekente a gittelőfantom. A vastagságból ítélve valamit kétszer is. Persze, ha otthon hagyom a műszert, akkor sincsen nagy baj, mert az elemek úgy álltak az autón, mint tehénen a gatya, ennek megfelelően szinte egyik illesztési hézag sem stimmelt.
A beltér ehhez képest viszonylag rendben volt, az enyhén lefingott állapot szinte üdítően hatott.
A sokkot enyhítendő, gondoltam, hogy nézek valami olyasmit az autón, ami biztos rendben van. Diagnosztika, akkumulátor állapot – 0,02 Volt eltérés a cellák között, ez vállalható a kétszázezres futásteljesítménynél.
Felbuzdultam a sikereken, elkezdtem kívülről vizsgálódni. Gondoltam, folytassuk a diadalmenetet, megnézem a fékeket – hiszen annak mi baja lehet egy hibriden ugye? Mondjuk ennyi kilométernél akár csereérett is lehet. Bal oldalt használt, kissé vállas tárcsa, kopott, de még jó betét – pipa –, jobb oldalt kopott, de még jó betét, zsír új tárcsa, – mi a ? – kiáltok fel, majd gyorsan vissza a másik oldalra, miközben bocsánatkérően nézek kifakadásom miatt az ügyfélre. Biztos csak rosszul emlékszem, hisz ez kizárt egy ilyen kategóriájú (bármilyen) autón. De nem emlékszem rosszul, ez tényleg ilyen. Egyik oldalt használt tárcsa, másik oldalt új tárcsa. Hát, a fillérbaszás új kategóriáját sikerült felfedeznem.
Mert az egy dolog, hogy az autó egy okádék. Az egy dolog, hogy a körítés egy nagy kamu. De, hogy ez a féktárcsás történet hogyan sikeredett, azt nem tudom. Elvitte a jóember szervizbe, és szólt, hogy cseréljék ki a jobb oldali tárcsát? De a betétet ne? Vajon visszakérdezett a szerelő, hogy mi van? Vagy esetleg háznál okosba megoldották? Ez lehet az igazság, mert szerintem nincsen autószerelő, aki ehhez a nevét adná. Esetleg arra gondolt a koma, hogy hibridautó, úgyis az elektromos motorral fékez, minek erre két új betét/tárcsa. Mivel friss vizsgás volt, gondolom a fékpadon kiválóan szerepelt a verda- ha járt egyáltalán ott – mert ugye honosítás esetén nem vizsgálják.
Érthető okokból próbakörre nem vittük az autót. Amúgy az ügyfelem már a felénél feladta, és jelezte, hogy nincs az az áralku, ami mellett elvinné innen ezt a járgányt. Én kértem tőle, hogy várjon már egy picit, mert tök jó cikk lesz ebből, hadd nézzek már jobban körül. Ezután elkészítettem a diagnosztikát, majd jött a fékes szösszenet. Fotókat már csak nagyon sunyiba tudtam készíteni, mert a tulaj egyre bőszebben járkált az autó körül, és hirtelen lett valami sürgős dolga, nagyon mennie kellett.
Kedves kerti nepperek, külhonból hazaköltözők, család szeretett kincsét árulók! Ha átvizsgálást kérnek egy hasonló állapotú autóra, amivel megpróbáltok valakit átverni, mondjatok inkább nemet. Merjetek nemet mondani! És akkor nem kell az én (vagy másik állapotfelmérő) képét nézegetni, nem megy el harminc-negyven perc a drága időtökből...
Summa summárum, az autót nem vásárolták meg – azóta sem. Még mindig fenn van a HaHu-n, és várja leendő boldog gazdáját...
Kövesd az AutoRevizort a Facebookon is!

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Ez a 39 éves Fiat Panda 16 milliót ér, mutatjuk miért
A kulcs egyik része az eredeti tulajdonos személye.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
