Sokan eleve nem feltétlenül akarnak kocsit venni, akik mégis, azok is leginkább a kínálat aljáról tudnak választani a Pulzus Kutató lapunk megbízásából készült felmérése szerint.
Bár éves szinten még mindig két számjegyű drágulásról szólnak a hivatalos autóinflációs számok az új kocsik esetében, a használtaknál vége az áremelkedésnek. Igaz, a csökkenés éves és havi összevetésben is 1 százalékon belüli, így áresésről nincs szó. Inkább megállt a drágulás. Arról már februárban beszámoltunk, hogy akkor lényegében csak az vett autót, akinek muszáj volt, májusban pedig megírtuk, hogy hogyan állt földbe a használt autó piac, azaz a legtöbb, magasabb árkategóriából elfogytak a vevők.
A használtautó-piacon megállt a drágulás
Ez egyébként érthető. Az infláció emelkedése, azaz a mindennapos termékek és szolgáltatások árának növekedése miatt ugyanis a nettó reálbérek mínuszba kerültek, így a vásárlóerő visszaesett. Ebben a helyzetben pedig a legtöbben óvatos üzemmódra váltanak, a nagyobb értékű kiadásokról lemondanak, elhalasztják azokat. Az autóvásárlás például ilyen bevásárlásnak számít. Kérdés viszont, hogy mégis mennyien szeretnének autót venni és mennyiért. Erre adott választ a Pulzus Kutató Totalcar megbízásából készített reprezentatív felmérése. A válaszok sokatmondóak.
a vásárlóerő visszaesett
Első körben arra a kérdésre, hogy "Van-e autód?" a válaszadók 50 százaléka felelt igennel, 42 százalékuknak nincs és nem is szeretnének vásárolni. Így 8 százalékos lett azoknak az aránya, akiknek nincs autója, de valamikor szeretnének autót a jövőben.
Az autóval rendelkezők és az autóvásárlást tervezők többsége maximum 1,5 millió forintot szánna erre. A válaszadók 26 százalékánál legfeljebb 750 ezer forint a keret, 23 százalékuk 750 ezer és 1,5 millió közötti összeggel kalkulál. A 3 millió forint feletti liga csak a 11 százalék számára opció. A válaszadók majdnem negyede viszont azt mondta, hogy a közeljövőben nem fog használt kocsit vásárolni.
Az érintett nők 30 százaléka szintén a 750 ezer forintnál olcsóbb autók között nézelődne, a férfiaknak pedig az ötöde határozna ugyanígy. A következő ársávban lényegében döntetlen született, a többi árkategóriában pedig a férfiak kerülnek mérsékelt fölénybe.
A legfiatalabbak jelentős része jelölte meg 1,5 millió forint alatti kategóriákat. A különböző korosztályokban összességében csak 15-20 százalékuk tartja reálisnak a 1,5-5 millió forint közötti kiadást. Velük ellentétben a 60 év felettiek körében a legjelentősebb azok tábora, akik a közeljövőben nem néznek használt kocsit.
Az alap- és középfokú végzettségűek nagy részének szintén az autópiac 1,5 millió forint alatti része érdekes, a diplomások pedig kilógnak a magasabb árkategóriákban.
A községekben élők nagy részénél ugyancsak a legolcsóbb autókra van kilátás, de a 750-1,5 milliós kategória Budapesten, a vármegyeszékhelyeken, a kisebb városokban is "népszerű". A 3-5 milliós sávban a fővárosban és a vármegyeszékhelyen lakóké a főszerep.
Mit mond az autókereskedő?
A bulinak vége – aki időben kapcsolt, már eladta
Túl sok jóval nem szolgálhatok azok számára, akik most terveztek volna meggazdagodni a még kedvező áron vásárolt, néhány éves autóikon. A hónapokkal ezelőtt szárnyra kapott pozitív hírek hallatán sokan döntöttek úgy, hogy eladják autóikat, ezzel könnyedén fogva rajtuk néhány forintot. Csakhogy, a felduzzadt kínálat törvényszerűen elkezdte lenyomni az árakat, ráadásul mostanra úgy tűnik, hogy az emberek pénze és kedve is elfogyott a shoppingoláshoz.
A valaha sikkesnek számító, ma már lefutott prémiumokat eladni szinte lehetetlen, hiszen senki sem ad egy kétszázezret futott, 10 éves BMW-ért 8-9 milliót. Ugyanakkor ne gondoljuk, hogy a többi aranyalkony típus esetében ez másképp lenne. Most kizárólag a millió alatti autók tulajdonosai lehetnek biztosak a gyors eladásban, mert ezekre még mindig van kereslet. Hiszen, akinek mindenképp meg kell oldania az autózást valahogy, az ezek közül választ egy néhány méterről szebbnek tűnő példányt.
Én arra számítok, hogy a közeljövőben mérséklődnek az árak a drágább szegmensben is, hiszen nem lesz más út. - Balló Marci (A Kedvenc Autókereskedés)
Megjegyzés: A fenti kutatást a Pulzus Kutató készített 2023. június 5-én 1000 fő megkérdezésével. A megkérdezettek kor, nem, végzettség, lakóhely alapján reprezentálják a magyar lakosságot.