A Kisvakond egy közveszélyes boyracer, azonnal sitteljék le!
Sorozatos rongálás, gyorshajtás, meztelenkedés és tiltott helyen parkolás. Ez csak pár példa a sok közül, hogy a Kisvakond miért egy közveszélyes bűnöző, akinek rácsok mögött lenne a helye. De egy ilyen vad nap után hány évet kapna a magyar rendszerben? Az attól függ!
A Kisvakondot nagyjából senkinek sem kell bemutatni. Közép-Európa kedvenc kisállata, a jelkép, ami összeköt minket. A csehek által alkotott mesehőst először 1957-ben mutatták be hivatalosan a Velencei film fesztiválon, (Prágában '56-ban) majd egészen 2002-ig készítették az epizódokat belőle, volt hogy évente többet, de volt, hogy több év kihagyással.
A cuki néma hősünk, közép-európai kabalaállatunk viszont az 1963-ban megjelent második részben megmutatta sötét oldalát: a Kisvakond bizony egy boyracer, egy bűnöző. Veszélyesen vezet, gyorshajt, rongál. A kérdés nem adott, és senki sem kérdezte, de mi feltesszük: ezekért milyen és mekkora büntetést kapna a magyar jogrendszerben? A szabálysértésekért valószínűleg nem sokat, egy kis pénzbüntetéssel kimozoghatná a témát.
A Kisvakond egy sugárút alatt/mellett lakik. Az ezen áthaladó vasparipák felkeltik őt álmából, majd elmélázik azon, amin minden fiatal felnőtt: neki is jár egy autó. Pénz híján inkább fohászkodik egy rózsaszín kupé iránt, de valószínűleg hamar rájött, hogy ide egy deus ex machina nem lesz elég, így a bűnözés útjára lép – vagyis elmegy autót lopni. Ezzel viszont már túl messzire megy. Hiába a joy ride és a need for speed érzése, mások járműveiből (engedély nélkül!) kiautókázni az üzemanyagot bizony bűncselekmény, ráadásul komoly szabadságvesztéssel büntethető.
Jármű önkényes elvétele
Btk. 380. § (1) Aki idegen gépi meghajtású járművet mástól azért vesz el, hogy jogtalanul használja, vagy az így elvett, illetve a rábízott ilyen járművet használja jogtalanul, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
Főhősünk először csak kisebb szabálysértésekkel kezd, zebra helyett csak átvág a forgalmas sugárúton, hogy eljusson a szemközti parkolóba. Ide érvén egyből az autók alá veti magát, ami során az egyiknek - véletlenül? - leereszti az üzemanyagát. Ijedtében viszont egy másik autó alá bújik, aminek az egyik hátsó kerekét ereszti le. Na azt már nem nevezheti senki véletlennek. Vagyis a hatodik percnél már három jogilag aggályos esettel van dolgunk, bár csak csekély fokú szabálysértés formájában.
A folytatólagosan elkövetett rongálásnak nem szabhatja útját egy kis riadalom. Főhősünk egy harmadik autót szemel ki magának, amelyet gazdája szerelés közben felügyelet nélkül hagyott. A Kisvakond ezt kihasználva, engedély nélkül beszáll az autóba, majd annak gombjait, funkciót kipróbálva egy véletlen folytán a kormányban tesz kárt. A szabálysértés helyszínéről egyből elmenekül. Ezzel talán véget ért a rongálási sorozat.
Az Isteni beavatkozás mondhatni mégis eljön, de nevezhetjük-e azt annak, ha az bűnbe csábítja főhősünket? Ugyanis szó szerint az ölébe pottyan egy felniszett, abroncsostól. A Kisvakond hamar meg is találja az ölébe pottyanó "ajándékok" forrását, ami egy destruktív barbár gyermeknek köszönhető. A kisfiú ugyanis egy játékautót kalapál atomjaira a parkban, majd hagyja a helyszínen. Ez szemetelésnek minősül, szóval gyakorinak mondható a környéken a szabálykövetés hiánya. Viszont a Kisvakond kap az alkalmon, és birtokba veszi a hátrahagyott roncsot, amit megpróbál megjavítani, sikertelenül. Ezért hóna alá kapja, és elviszi egy autószervízbe. Itt azonban szerencséje van főhősünknek, hiszen a roncsautó birtoklásával a jogos tulajdonosa teátrális módon – vagyis félreérthetetlenül – felhagyott, ami miatt a birtokba vétel és elszállítás még jogszerűnek is tekinthető.
A kis bűnöző kedves, ártalmatlan külseje miatt szívesen megjavítják a rendszám nélküli, forgalomból biztosan kivont piros kabrióját. Mivel egy roncsról beszélünk, így biztos, hogy ez nem lehetett egy olcsó mulatság, de ez a Kisvakondot nem érdekli, ugyanis a szervizelést követően fizetés nélkül lelép, ezzel csalás vétségét követve el. Mit számít, hiszen úgysincs rendszám! Ha szerencséje van, még a szabálysértési értékhatár (50 ezer) alatt is maradhatott az okozott kár, talán elsikkad ez a szabálysértés a többi között.
A cseh, vak és meztelen Dom Toretto
Az igazi veszélyeztetés viszont mégis innentől kezdődik. "Hősünk" benzingőz-mámoros flow-élményében elragadja a pillanat és az egyik legközveszélyesebb sofőrré válik az utakon, méretének ellenére. A sávokat nem ismerve cikázik balra-jobbra sokkal gyorsabban autós társainál, természetesen mindezt indexelés nélkül. Még a piros lámpa sem kézteti megállásra, sőt. A legmagabiztosabb mozdulattal áthajt a kocsisorok között, hogy pont a kereszteződés közepén fulladjon le és indítsa újra az autóját, amit csak kiszállva tud megtenni, ezzel jelentős felfordulást okozva. Egy ponton még a szembejövő sávban is halad. Gyorshajtását eztán is folytatja, amíg rá nem sötétedik. Az új szabálysértési- és közigazgatási bírságtételek mellett ez az ámokfutás sem lesz olcsó, és hamar meglesz a 16 büntetőpont. Bár elég esélyes, hogy 1963-ban nem rögíztette egy térfigyelő kamera sem a mutatványokat. Úgyhogy, a pucér zsiványoké a terep a sofőr nélküli járművek világában.
És ez még csak a vezetési stílusa. Ugyanis a Kisvakond nem kötötte be magát, valamint parányi szemei kimondottan gyengék, azokkal csupán a fényt és a sötétet érzékeli, vagyis csaknem vakon vezet, szemüveg nélkül. Valamint feltételezhetően jogosítványa sincs. És abba bele se kezdjünk, hogy végig meztelen! A szeméremsértés már önmagában rendőri intézkedésért követelő bűncselekmény, a többi közlekedési szabálysértés/szabályszegés csak hab a tortán.
Közveszélyes joy rideolása után visszatér odujába, hogy álomba szenderüljön, ennyi bűnt bizony ki kell pihenni, bár a lelkiismeretének biztos több kell majd ennél. De természetesen a parkolást sem hajtotta végre szabályosan, ugyanis tilosban parkolt le. Mondjuk honnan is kellene ismernie a parkolási szabályokat, ha jogosítványa sincsen?
Mozgalmas nap volt ez főhősünk számára, a bűncselekmények (csalás, szeméremsértés) miatt pedig garantáltan guggolna pár hónapot a kaptárban. A szabálysértések és szabályszegések okán pedig 1973-ig nem valószínű, hogy lesz érvényes vezetői engedélye. Nem mintha ez elrettentené a jövőbeni szabályszegésektől. Vérében van a vezetés, na!
Aztán csodálkozik a közvélemény, hogy honnan ered a szabálykövetés hanyagolása, mint mentalitás? Ilyen audiovizuális tartalmak tükrében az is eredmény, hogy nem lett minden boomer közúti ámokfutó.