Ingoványos talajra épül a kínai autók tarolása

2023.08.31. 06:16

Bár a kínai villanyautó-gyártók előnyt szerezte az ismert márkákkal szemben, a folytatás nem garantált.

A világ autóiparában zajló átalakulások egyik legfontosabb mozgatói a kínai autógyártók. Ezek a cégek 2023 első félévben 2,14 millió autót exportáltak, mivel megelőzték a 2,02 millió külpiacon autóval második helyen végzett Japánt. Legalábbis ezt állítja a Kínai Autógyártók Szövetsége.

japanese-carmakers-face-a-reckoning-moment-as-byd-enter-their-ho

Bár ez óriási eredmény, nagy kihívást jelent majd tartani ezt a fejlődési tempót – derül ki a hongkongi South China Morning Post cikkéből.

A kínai kivitel növekedésének kulcsai az úgynevezett új energia járművek (NEV). Ez a rövidítés a konnektorból tölthető hibrideket, a tisztán elektromos autókat és az üzemanyagcellás változatokat takarja. Utóbbiak egyelőre inkább csak elvileg szerepelnek a kínálatban.

Kína 2022-ben 679 ezer olyan autót exportált, amelyek a NEV-es kategóriába tartoztak. Ez a teljes kivitel 21,8 százaléka volt. Az arány 2023 első felében felment 25 százalékra. A hazai piacon a NEV-ek aránya 2023 januárja és júniusa között 28,3százalék volt. Eközben Japán esetén 3,5, az Egyesült Államokban 7,2 százalék volt ez a mutató.

Ez az előny az új technológiában, nagy esélyt kínál Kínának, ám ehhez az autógyártóknak előbbre kellene lépniük két további fontos területen. A beszállítói iparban és a márkák erősségében. Az Automotive News 2023-as ranglistájában a legnagyobb alkatrészgyártók közé csak a Magyarországon a  debreceni beruházásáról ismert CATL akkumulátorgyártó tudott bekerülni. Az 5. helyet szerezte meg 33,5 milliárd dolláros éves forgalommal. További 12 cég található az első 100-ban. Ezek együttes bevétele 83,5 milliárd dollár, miközben a lista első 100 helyén szereplő német cégek összesített forgalma 217,2 milliárd dollár, a japánoké 215,3 milliárd dollár, az amerikaiaké 122,9 milliárddollár, a dél-koreaiaké 90,2 milliárd dollár.

További rossz hír a kínaiaknak, hogy a vezető nyugati cégek specializálódtak az alkatrészek krémjére, mint amilyenek a motor- vagy sebességváltó-részegységek. Ami a márkaértéket illeti, elfogadott és kedvelt márkanév nélkül nehéz dolga lesz a különböző termékeknek –legyenek azok autók vagy mosógépek – a globális piacon. A márkák értékelésével foglalkozó Brand Finance autóipari listáján a 12. helyen szerepel az első kínai márka, a BYD. Megelőzi a Lexust, a Ferrarit, a Land Rovert és a Suzukit, ám előtte van a Tesla, a Mercedes-Benz, a Toyota és a BMW.

Fontos részlet manapság az is, hogy a márkához ne tapadjanak negatív jelenségek. A BYD például híres arról, hogy szereti túlórában dolgoztatni munkavállalóit anélkül, hogy ezt megfizetné. Ez rontja a cég imázsát. Emellett a rosszul motivált dolgozók nem segítik a nélkülözhetetlen folyamatos innovációt.