Bár a kínai villanyautó-gyártók előnyt szerezte az ismert márkákkal szemben, a folytatás nem garantált.
A világ autóiparában zajló átalakulások egyik legfontosabb mozgatói a kínai autógyártók. Ezek a cégek 2023 első félévben 2,14 millió autót exportáltak, mivel megelőzték a 2,02 millió külpiacon autóval második helyen végzett Japánt. Legalábbis ezt állítja a Kínai Autógyártók Szövetsége.
Bár ez óriási eredmény, nagy kihívást jelent majd tartani ezt a fejlődési tempót – derül ki a hongkongi South China Morning Post cikkéből.
A kínai kivitel növekedésének kulcsai az úgynevezett új energia járművek (NEV). Ez a rövidítés a konnektorból tölthető hibrideket, a tisztán elektromos autókat és az üzemanyagcellás változatokat takarja. Utóbbiak egyelőre inkább csak elvileg szerepelnek a kínálatban.
Kína 2022-ben 679 ezer olyan autót exportált, amelyek a NEV-es kategóriába tartoztak. Ez a teljes kivitel 21,8 százaléka volt. Az arány 2023 első felében felment 25 százalékra. A hazai piacon a NEV-ek aránya 2023 januárja és júniusa között 28,3százalék volt. Eközben Japán esetén 3,5, az Egyesült Államokban 7,2 százalék volt ez a mutató.
Ez az előny az új technológiában, nagy esélyt kínál Kínának, ám ehhez az autógyártóknak előbbre kellene lépniük két további fontos területen. A beszállítói iparban és a márkák erősségében. Az Automotive News 2023-as ranglistájában a legnagyobb alkatrészgyártók közé csak a Magyarországon a debreceni beruházásáról ismert CATL akkumulátorgyártó tudott bekerülni. Az 5. helyet szerezte meg 33,5 milliárd dolláros éves forgalommal. További 12 cég található az első 100-ban. Ezek együttes bevétele 83,5 milliárd dollár, miközben a lista első 100 helyén szereplő német cégek összesített forgalma 217,2 milliárd dollár, a japánoké 215,3 milliárd dollár, az amerikaiaké 122,9 milliárddollár, a dél-koreaiaké 90,2 milliárd dollár.
További rossz hír a kínaiaknak, hogy a vezető nyugati cégek specializálódtak az alkatrészek krémjére, mint amilyenek a motor- vagy sebességváltó-részegységek. Ami a márkaértéket illeti, elfogadott és kedvelt márkanév nélkül nehéz dolga lesz a különböző termékeknek –legyenek azok autók vagy mosógépek – a globális piacon. A márkák értékelésével foglalkozó Brand Finance autóipari listáján a 12. helyen szerepel az első kínai márka, a BYD. Megelőzi a Lexust, a Ferrarit, a Land Rovert és a Suzukit, ám előtte van a Tesla, a Mercedes-Benz, a Toyota és a BMW.
Fontos részlet manapság az is, hogy a márkához ne tapadjanak negatív jelenségek. A BYD például híres arról, hogy szereti túlórában dolgoztatni munkavállalóit anélkül, hogy ezt megfizetné. Ez rontja a cég imázsát. Emellett a rosszul motivált dolgozók nem segítik a nélkülözhetetlen folyamatos innovációt.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
