Alapkresz – felelevenítés: veszélyt jelző táblák

2023.09.11. 11:40

Baráti társalgásokban és kommenteléskor mindenki kívülről tud minden KRESZ-táblát, és végülis a sofőrök többsége valóban egészen jól elnavigál a Stop - behajtani tilos - egyirányú - kötelező haladási irány - sebességkorlátozás tengelyen, jó esetben. De van egy olyan táblatípus, ami rövid, ismerősök között végzett körkérdéseim alapján teljesen kiesik a látómezőből, pedig nagyon sok fontos információt hordoz: a veszélyt jelző táblák.

1

Ezek a talpukon álló háromszögek (pont fordítva, mint az elsőbbségadás kötelező) rengeteget segítenének a tájékozódásban, ha egy kicsit többet használnánk őket. Valamikor meg is tanultuk, amikor fel kellett ismerni a KRESZ-vizsgán mindenféle olyan hülyeséget, hogy vigyázz, alacsonyan szálló repülők, meg széllökések, de aztán ez merült a leghamarabb feledésbe. Ne nyomasszanak már még több színes szarral, van elég bajunk.

És hát van is, mert az úthibát jelző tábla nem oldja meg az úthibát, és a fekvőrendőrt jelző tábla mellett is a sunyi harmincas szerepel, na hiszen, mintha át lehetne hajtani tíznél többel bármelyiken.

Na de a dohogást félretéve, elevenítsük fel egy kicsit ezeket a kedvesen segítő infótáblákat, amiket ki lehet ugyan hagyni, de minek, amikor annyi segítséget nyújtanak. A veszélyt jelző táblák nem adnak utasítást és nem tiltanak semmit - akár meg is tehetjük, hogy nem látjuk meg őket. De azért érdemes.

A KRESZ egyértelműen nyilatkozik róluk: a veszélyt jelző táblákat – ha külön jelezve nincs - a veszély helye előtt:

- autópályán 250-500 méterrel,

– lakott területen kívül egyéb úton 150-250 méterrel,

– lakott területen belül 50-100 méterrel helyezik el.

És ha történetesen nem nőtte be őket a lomb, akkor nagyon sokat ér, ha a mindenféle rendkívüli körülményekről száz méterrel hamarabb értesülünk. A jó sofőr ugyanis nem arról ismerszik meg, hogy százötvennel vereti a városban, és még videózza is, hanem arról, hogy előre lát és előre gondolkozik.

A veszélyt jelző táblák ki tudnak küszöbölni egy csomó olyan munkát, amit vezetés közben elvégzünk, és bár apróságok ezek, de sok kicsi ebben az esetben rendkívül sokra megy.

Nézzünk néhány példát, felelevenítve, hogy mi mindent lehet megspórolni a talpon álló háromszögek sűrűbb nézegetésével.

Ha például megpillantjuk ezt a - tanulóvezetők közt csak a "rakétás tábla" néven emlegetett jelzést, akkor máris mentesülünk a fáradságos feladat alól, hogy fékkészenlétben, lassítva megállapítsuk, hogy vajon jobbkezes-e az előttünk álló kereszteződés, vagy látható-e hátulról elsőbbségadás kötelező. Kihagyhatjuk az egész műveletet, és mehetünk, mint a rakéta.

Az egyenrangú kereszteződést előjelző tábla szintén jól jöhet, máris nem kell gondolkozni semmin, csak lassítani és benézni.

Aztán milyen jól jön egy kanyargós szerpentinen, vagy épp ellenkezőleg, egy régóta egyenes úton egy meglepetés kanyarra felkészítő tábla, ami még a kanyar irányát is közli, és tessék, nézzük meg például ezt a két helyet, mennyi információ és feladat van ezen az egy ponton elhelyezve.

Vagy mondjuk az sem teljesen igaz, hogy a fekvőrendőrt kihelyező közutasok rohadjanak meg, nem lehet előre tudni a szemét, alváztörő akadályokról, mert dehogynem:

6

A komolyabb lejtők és emelkedők is szinte mind ki vannak táblázva.

Nem is beszélve a keresztirányú kerékpárforgalmat jelző információról, ami azért is tud hasznos lenni, mert az ember például jobbra forduláskor hajlamos elfelejteni, hogy jobbra sem ártana nézni.

7

Vagy itt van például a lámpát és körforgalmat jelző tábla, ami persze főleg akkor érdekes, ha vagy beláthatatlan szakaszon autózunk, vagy nagyon régóta nem volt szerencsénk lámpához, például egy hosszabb autópályázás után, és egy kicsit vissza kell szoknunk hozzá.

Persze nem lehet minden figyelmeztető táblának ennyire örülni. Sokszor tapasztaljuk, hogy az egyre terebélyesebb és gyakoribb kátyúk, lyukak és bukkanók nem lesznek megoldva egy vigyázat, úthibák táblával. Nem is beszélve a több kilométeren át kihelyezett vadveszély táblákról, amik azon kívül sok mindenre nem jók, hogy a mégoly óvatosan vezető, de mégis szerencsétlenül járó sofőrök még fizethessenek is az elgázolt szarvas után (természetesen most nagyon leegyszerűsítettük ezt a bonyolult jogi kérdést).

De a legtöbb ilyen előjelző tábla sokkal inkább a segítségünkre van, mint amennyire a közútkezelő felelősséghárítása miatt teszik ki, és szinte minden olyan körülményre tud figyelmeztetni, ami csak előfordulhat velünk út közben. Ehhez persze néha nem árt figyelni az olyasféle pitiánerségekre, mint az előttünk álló táblák.