Vonatpótlás – semmitérő hulladék, vagy minőségi szolgáltatás? Egyik sem!

2023.09.23. 09:34

A hét elején több vezető hírportál is tudósított az 1-es vasútvonal felújításával kapcsolatos vonatpótlás menetéről. Az olvasóik többnyire folyamatos késésről, az elegendőnél jóval alacsonyabb kapacitásról és eltévedő sofőrökről számoltak be. Megnéztük hát, hogy egy munkahét alatt mennyire sikerült rendberakni ezt a hirtelen jött pótlóbuszos káoszreceptet. A szerző személyes beszámolója következik.

Szerda este nagyjából 7 óra magasságában értünk be Tatabányára és szálltunk át a Kelenföld felé tartó „IC-pótló” buszokra. Az átszállás gördülékenyen ment, a tájékoztató személyzet mindenhol ott volt és amint az IC utasai átszálltak a buszokra azonnal meg is indult a legalább 4 járműből álló konvoj Budapestre. A szolgáltatás minőségére nem lehetett panasz. Páréves turistabuszokkal utaztunk Kelenföldig, az utat pedig a menetrendben rögzített 1 óra 5 perc helyett kb. 50 perc alatt tettük meg. Országbérlet birtokosként a megváltozott közlekedési rendre való tekintettel helyjegyet se kellett vennem, minden flottul ment.

S10-es személyvonatról leszálló utasok Budaörs állomáson - Fotó: Juhász Péter/Totalcar
S10-es személyvonatról leszálló utasok Budaörs állomáson - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

Csütörtök délután már érdekesebb volt a kör. Ezúttal nem az IC-pótlót, hanem a személyvonatot választottam, csakis kizárólag a tudósítás kedvéért. A vonat begördült Budaörsre, ahol legalább 10-15 láthatósági mellényes vasutas várta a és kísérte végig a vonatról leszállókat egészen a pótlóbuszokig. Ott egyikőjük elkiáltotta magát, hogy „Az első az X10-es, a második a személybusz, a harmadik pedig csak Biatorbágyig közlekedik!” Az utasok jó része szerencsére megértette, hogy ez mit is jelent pontosan, a többiek viszont kétségbeesetten próbáltak útba igazodni.

Az X10-es, a személybusz és ami csak Biatorbágyig közlekedik... - Fotó: Juhász Péter/Totalcar
Az X10-es, a személybusz és ami csak Biatorbágyig közlekedik... - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

Az X10-es pótlóbusz csak Bicskén és Tatabányán áll meg, az úgynevezett személybusz pedig rendes vonatpótló, mindenhol megáll, ahol a vonat is, lehetőleg minél közelebb az eredeti állomáshoz. Az egyik vasutas – ránézésre a tájékoztatószemélyzet vezetője - épp néhány utast igyekezett megnyugtatni, a következőképp:

„A Bicske-Herceghalom autóbusz két percen belül itt lesz. Forgalmi akadály van, tetszenek tudni milyen a közúti közlekedés. Attól kérek a legnagyobb elnézést, akinek ez a legkellemetlenebb. Nekem nincs sok közöm az egészhez, engem Miskolcról zavartak ide, azt se tudom, hogy hol van Herceghalom. De a kollégák is Borsodból vagy Szabolcsból valók.”

Én kizárólag tudósítási célból utaztam a „személybuszon”, egészen Tatabányáig, ha csak sima utas vagyok, Kelenföldről mentem volna az IC-pótlóval, vagy ha már Budaörsön vagyok, akkor az X10-essel. A három busz egyébként egyszerre indult el, de úgy tűnt, hogy az utastájékoztatás minden próbálkozás ellenére sem volt a legmegfelelőbb.

  • Többen is leszálltak Biatorbágynál, miközben oda van egy harmadik, közvetlen pótlóbusz.
  • Rengetegen szálltak le Bicskénél annak ellenére, hogy az X10-essel legalább 20 perccel korábban odaértek volna. 
  • Többen is végigutazták a távot Tatabányáig, páran nagy bőröndökkel, nekik egyértelműen az IC-pótlón kellett volna lenniük.

A vonatpótló busz egy kétes hírű Credo Econell volt, ami annak ellenére, hogy maximum 2-3 éves volt, nem volt a legjobb passzban. A klíma vagy nem működött, vagy csak simán nem kapcsolták be, az ajtón pedig akkora illesztési hézag tátongott, hogy három ujjamat simán kidugtam volna rajta. Az egyik utas így köszöntötte később felszálló ismerőseit: "Sziasztok! 50 fok van, levegőt nem fogtok kapni, reggel meg persze lefagyaszt, mert a pofádba nyomja a klímát.” 

Még a régi Teslákon se voltak ekkora hézagok... - Fotó: Juhász Péter/Totalcar
Még a régi Teslákon se voltak ekkora hézagok... - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

Bicskéig egyébként majdnem teljesen tele volt a busz, a folyosón volt, hogy mozdulni is alig lehetett, bár azért néhány szabad ülés még akadt. Sokat segítene a helyzeten, ha minden utast sikerülne abba a buszba terelni, amelyikkel a leggyorsabban eléri a célállomást, így javítva a kapacitásproblémát.

Jó, de akkor most melyik buszra szálljak?

Ha Törökbálint, Biatorbágy, Herceghalom, Szár, Szárliget vagy Alsógalla közül valamelyik a cél, csak akkor válaszd az S10-est.
Ha Bicskére mész, az X10 lesz a nyerő, ha pedig Tatabányáig, akkor Kelenföldön szállj fel az IC-pótlóra és csak 20 perccel lesz lassabb, mint a vonat.
Fontos tudni, hogy a személybuszt nem várja be a győri csatlakozás, csak az X10-est, szóval a mégis ezzel utazol Tatabányáig, akkor onnantól tovább már nem fogsz tudni. 

Ha országbérleted van, a nemzetközi vonatokkal is utazhatsz Tatabányáig, egészen október 18-áig. A Tatabányáról induló Intercityk szintén felármentesek, és természetesen bevárják a csatlakozó pótlóbuszt.

Bicskénél hallottam először a vezetőfülke irányából a Google Maps navigációjának összetéveszthetetlen magyar hangját, amint azt mondta „Haladjon tovább egyenesen!”.

Az, hogy a buszsofőrök nem tudják fejből az útvonalat, nem meglepő, hiszen az ország minden szegletéből csődítették ide őket, amilyen gyorsan csak lehetett, sőt vasúti körökben mozgó forrásom szerint a következő volt a helyzet:
Hétfő reggel adták csak ki az útvonalat a buszsofőröknek, egészen addig szigorúan titkos volt, nehogy valaki „szabotálja” a vonatpótló autóbuszok útvonalát. Második naptól azonban ez hirtelen nyilvános lett, mondván jellegéből adódóan elkerülhetetlen, hogy publikus legyen.”

Voltak heringparty-szerű helyzetek...
Voltak heringparty-szerű helyzetek...

A buszunk végül körülbelül 10 perc késéssel érkezett meg Tatabányára, ahol jobb híján a parkoló autók között rakta le az utasokat. A megállókat elfoglalta öt darab IC-pótló túrabusz, a szervező/tájékozató személyzet két tagja pedig azt próbálta megfejteni, hogy vajon a megálló kicsi, vagy a buszok vannak túl sokan.

Péntek délután ismét utaztam az IC pótlón és este a személybuszon is. Az IC-pótló a menetrendnél jóval gyorsabban, 65 perc helyett 50 perc alatt ért be Kelenföldre, igaz kissé telítettebb volt,mint a szerdai, de mindenki kényelmesen le tudott ülni. A személybusz visszafelé körülbelül ugyanolyan volt, mint csütörtökön, de már csak kettő indult, látszólag ugyanolyan szervezettséggel. Az X10-es rendesen megtelt, így a tájékoztató személyzet is "őszintébb" volt a szokásosnál:
"Utastájékoztató: -Meddig utazik?
Utas: - Tatabányáig!
- Nem fogja magát elhányi a buszon?
- Mi!?
- Nem lesz rosszul a nagy tömegben?
- Nem.
- Akkor ez! (az első busz, az X10-es)"

A busz sok, vagy a megálló kicsi? - Turistabuszok Tatabánya állomáson - Fotó: Juhász Péter/Totalcar
A busz sok, vagy a megálló kicsi? - Turistabuszok Tatabánya állomáson - Fotó: Juhász Péter/Totalcar

A vonatpótlás eddig tehát Intercityk esetén aligha lehetne jobb, mondhatni tökéletes. A személyvonatoknál a rendszer még egy kicsit bukdácsol, de ebben nagyban közrejétszik az utasok oda nem figyeléséből adódó általános tájékozatlanság.  A személyzet rendkívül segítőkész és megértő, senkit sem jellemez a leszarom stílus, ráadásul sokan is vannak, könnyű őket megtalálni. A koncepció önmagában elég jó, láthatóan hatalmas szervezőmunka van mögötte, csak rendesen be kell járatni.

Egy kis megértéssel és türelemmel sok őszhajszálat megspórolhat magának az ember. Külön jó volt látni, hogy az állomásoknál sokan autóba szálltak a buszozás után, tehát nem mindenki kezdett el azonnal autóval bejárni a városba, adtak némi esélyt a tömegközlekedésnek.

Az oldalról ajánljuk

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
  • Hírek

Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban

Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.

4 perce
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07