Omlásveszély - kiírják a roskadozó ház falára és azt hiszik minden oké

2023.09.26. 05:59

Amúgy is tele a hócipőd a belvárosi parkolással, erre még a házak tulajdonosai is szívatnak az omlásveszélyre figyelmeztető - felelősséget kizárni kívánó - papírfecnivel. Na, elmegy most már minden jogász a búsba ezzel a sok marhasággal!

Sokakkal megesett már, hogy az utcán parkoló járműhöz érve betört szélvédő, horpadt tető, vagy más sérülések fogadták az épületről lehulló szirszarok miatt. Nem kell hozzá még vihar vagy hózápor sem, elég egy öregecske vakolat, egy elhanyagolt homlokzat vagy tető és a gravitáció hívószava: máris kész a kár.

Általában nem ennyire drasztikus a vakolatomlás... Kép: Index.hu
Általában nem ennyire drasztikus a vakolatomlás... Kép: Index.hu

Semmi baj, legyint ilyenkor a jobb esetben buddhista autós, az épületről lehulló tárgyak által okozott kárért az épület tulajdonosa felel, még tán' biztosítása is van a dologra. Sőt, a Ptk. szerint sincs ok az aggodalomra. 

Ptk. - Épületről lehulló tárgyak

6:560. § [Az épület tulajdonosának felelőssége] (1) Épület egyes részeinek lehullásával vagy az épület hiányosságai révén másnak okozott kárért az épület tulajdonosa felelős, (...).

Elkezd hát serényen helyszínelni a pórul járt autós, a kártérítéshez kellenek majd a fotók, a videók és a tanúvallomások - ezt tudja. Majd az egyik képen egyszer csak feltűnik valami tájidegen folt: dicsak Buksi, mi az a papírfecni a képen? - az autós közelebb merészkedik, hogy megnézze magának mi szerepel azon a falra szögelt sajtpapíron: 

Vigyázat! Omlásveszély! Parkolás csak saját felelősségre! 

Hoppácska, ezt eddig nem láttam, dörmögi az egyszeri autós. És most ilyenkor mi van? Az épület tulajdonosa kizárta a felelősségét ezzel a kis szerelmes üzenettel, a vakolattal megszórt autós meg mehet panaszra tudjukkihez? 

Autósunkban fortyog a düh, már megint ezek miatt a mocskos jogászok miatt nem lesz elég a havi fizu a törlesztőre, hogy szülnének sünt, de farfekvéseset...

A kérdés jogos, mi van ilyenkor?

Ha minden elhanyagolt belvárosi épület alatt tilos lenne a parkolás az omlásveszély miatt, a belvárosban meg sem lehetne állni sehol. Elkezdődne a visszaélés, a tulajdonosok egyszerre ragasztgatnák tele a falakat figyelmeztetésekkel, hiszen ilyen a magyar, leleményes! Szerencsére ezt a kását sem eszik ennyire forrón, az épületről lehulló tárgyak okozta károkért a tulajdonos felelősséggel tartozik, kimentési lehetőségei igen szűkösek.  

Ez önmagában kevés lesz a felelősség kérdésének rendezéséhez. Forrás: infovilag.hu
Ez önmagában kevés lesz a felelősség kérdésének rendezéséhez. Forrás: infovilag.hu

KIZÁRHATÓ A FELELŐSSÉG EGY figyelmeztető felirattal?

A  figyelmeztető felirat vonatkozásában annyit kell megvizsgálni, hogy az megfelel-e a kimentési feltételeknek, azaz jogszerűen jár-e el a károkozó épülettulajdonos a kármegelőzési kötelezettsége tekintetében, ha csupán kifüggeszt egy A/4-es lapot a homlokzatra.

Arra természetesen nincs semmilyen konkrét előírás, hogy omlásveszély esetén figyelmeztetni kell a járókelőket-autósokat. Arra meg aztán pláne nincs, hogy miként kellene figyelmeztetni őket. 

Ettől függetlenül mindenképpen fennáll egyfajta baleset-megelőzési kötelezettsége az épület tulajdonosának. Például a bírói gyakorlat szerint szükséges és elvárható egy jól észlelhető, figyelemfelhívó jelzés kihelyezése, vagy bójákkal, szalaggal való körbekerítése a veszélyes területnek. Amennyiben ez nem történik meg, akkor a károkozó tulajdonos biztos, hogy nem tudja kimenteni a felelősségét.

33881017 a6015d6fdf1cfcce2203144278be0b11 q

a homlokzatra kihelyezett papírlap nem felel meg ezeknek a feltételeknek, mert egyáltalán nem figyelemfelkeltő!

Így ilyen esetben az épület tulajdonosa köteles lesz helytállni a károkért. Érthető jogi megközelítés ez, hiszen ha valódi veszélyre szeretnék az épülettulajdonosok felhívni a közlekedők figyelmét, akkor azt jól látható, össze nem téveszthető és meg nem kerülhető módon kell(ene) tenniük. 

Az egyetlen elfogadható módszer a veszélyes terület elkerítése (piros-fehér szalaggal, bójákkal) a hiba kijavításáig. Ez sem lehet azonban egy állandó megoldás, mert az épület tulajdonosának karbantartási kötelezettsége van. A tető rossz állapotának észlelése esetén az nem minősül ugyanis a karbantartási kötelesség teljesítésének, ha egy éven át a járda veszéllyel fenyegetett része el van kerítve. Ez csakis ideiglenes megoldásként szolgálhat, amíg a hibákat mihamarabb ki nem javítja a tulajdonos.

mennyire tehet az egészről a pórul járt autós?

Mivel a károsultat kármegelőzési kötelezettség terheli, így nem mellőzhető az a kérdés sem, hogy vajon felróhatóan járt-e el a károsult. Ha igen, akkor a keletkezett károk tekintetében a károkozó épülettulajdonos nem felelős. 

De elvárható-e az autóstól, hogy keresgélje a házfalakon a  figyelmeztetéseket?

A felelősség oldaláról nézve elég valószínűtlen, hogy egy ilyen papírfecnivel ki tudná zárni az épülettulajdonos a felelősségét. Viszont a kármegosztás tekintetében sajnos nem lehet egyértelmű választ adni, hiszen annak arányát minden esetben a bíróság mérlegeli, így az esetről esetre változik.

A kármegosztás elsősorban a károkozó és a károsult felróhatóságának arányán alapul. Tehát az a kérdés, hogy melyik fél mennyire járt el az adott helyzetben általában elvárható módon.

Ebben az esetben nagyon halvány szerepe van a papírlapnak, hiszen nem elvárható, hogy egy ilyen jelzés miatt minden autós menjen máshová parkolni. Ugyanakkor, ha a felirat észrevehető, de mégis figyelmen kívül hagyja az autós (pl.: oda parkol az autójával, ahol fel van tüntetve, hogy hullik a vakolat), akkor szóba jöhet a kármegosztás. 

Amennyiben azonban nem állapítható meg a felróhatóság aránya, akkor a közrehatás aránya lesz irányadó, és az vizsgálandó, hogy a kár bekövetkezéséhez hány százalékban járult hozzá a károsult magatartása.

Ilyenkor sem hagyható teljesen figyelmen kívül egy A/4-es papír a falon, de természetesen jóval kevesebbet számít, mintha megfelelő jelzést alkalmazott volna az épülettulajdonos.

A helyzet merőben más megvilágításba kerülhet akkor, ha a bírói gyakorlat által előírt követelményeknek megfelelően elkerítené az épülettulajdonos a területet és ennek ellenére parkolna oda a károsult. Ilyenor sokkal nagyobb mértékű kármegosztásra kerülhet sor.

Az épületkárokért való felelősség pont egy olyan terület, ahol a jogászok gyakran kénytelenek jóslásokba bocsátkozni a bíróságok döntéseit illetően a nem egyértelmű bírói gyakorlat és a sok esetben egyedi mérlegelést kívánó körülmények miatt.

Ameddig a jogalkotó nem talál ki valami jobbat, addig kössetek Casco-t a szeretett kocsira. Lényegesen egyszerűbb lesz, mint a bíróságon polemizálni éveket arról, hogy hány százalék az 50%.        
                            

Kapcsolódó
Mitől 1,7 millió egy szakértői díj?

Mitől 1,7 millió egy szakértői díj?

Cikkünk nyomán jelentkezett az igazságügyi szakértő, aki a magas díjat kikalkulálta. Röviden: van magyarázat rá.

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Az oldalról ajánljuk

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
  • Hírek

Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban

Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.

5 órája
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07