Használtautó-átvizsgálás: így kerüld el az amatőröket
Használt autót venni szívás. Véres verejtékkel megkeresett milliók forognak kockán, miközben a naív szemet könnyen elvakítja a pillanatnyi csillogás, a modern autók hangulata, illata, bája. A tét óriási, a feladat komoly, felelősség az egekben mind vevői, mind átvizsgálói oldalról egyaránt. Az autóipar ma már olyan környezet, ahol egyszerre szükséges műszaki-, informatikai-, típusismereti tudás, a Lada-rutin édes kevés. Megoldás az lenne, csak még mindig kevesen élnek vele.
Egy autót nem megvenni nehéz, hanem fenntartani, üzemeltetni, karbantartani. Minél jobb állapotút sikerül kifogni, annál kisebb lesz ez a költségoldal az évek folyamán, viszont a jobbak általában drágábbak is, nem véletlenül. A szívás az, amikor valaki drágábban vesz rosszabbat - mert jónak gondolja -, majd rákölti a fél életét.
A képlet egyszerű: aki rossz döntést hoz, az a karbantartások-javítások során fizeti majd meg ennek az adóját. Nevezhetjük ezt utófinanszírozásnak is.

Viszont a magyar fogyasztó szegény. Bocsánat, árérzékeny. Emiatt pedig ott csippent le a költségekből, ahol csak tud, vagyis sokszor inkább kockáztat, minthogy biztosra menjen. Értek hozzá, apám vágja, haver ért hozzá, stb...
Csakhogy, a használt autó vásárlás egy olyan sport, ahol nincs helye fukarkodásnak, pláne a vétel előtti átvizsgálás néhány tízezer forintos díján. Ráadásul leginkább az olcsó, régi, sokat futott autók vásárlói próbálják ennél a lépésnél megfogni a pénzt, pedig nekik fáj majd a legjobban, ha beüt a ménkő.
Az évtizedek óta tátongó piaci rést végül mégiscsak felismerte az autós szakma, így született meg a vásárlás előtti átvizsgálás fogalma. A képlet egyszerű, a kinézett autót még szerződéskötés előtt átnézi egy független szakértő akár a helyszínen, akár egy erre szakosodott szervizben.
Az emberiség folyamatosan elkényelmesedik. Ez legyen tiszta, hiszen minden ebbe az irányba tol minket teljes erejével, és nincs ez másképp az autóvásárlással sem. Ma már nem kell túrni a netet típushibákért, nem kell gondolkodni, tervezni, szabadságot kivenni, viaskodni az eladókkal vagy rossz időben a murván hanyatt fekve padlólemezt kopogtatni.
CSODÁLATOS KORBAN ÉLÜNK, homofisz vásárlás, YEAH!
Tahát, ha nem fukarkodsz, akkor ma már könnyen találsz olyan céget, aki leveszi a válladról a millió forintos súlyt, vagyis felelősség nélkül teheted fel a kezed és mondhatod, hogy nem értesz hozzá, hiszen annyi dolgod van az életben, hogyan is vághatnád pont a motordiagnosztikát, meg a többi bizbaszt.
Egy Google keresés az egész, a szakosodott cégek és szakemberek hada már vár, csak a helyzet dönti el, hogy a helyszíni állapotfelmérést választod, vagy egy fix autószerviz szolgáltatását.
Mit mond a kereskedő?

Én úgy látom, hogy végül minden autó ugyanannyiba kerül, csak az egyiket olcsóbban veszed meg és többet költesz rá, a másikat drágábban és kevesebbet. A gond akkor van, amikor drágán veszel szart és arra kell még milliókat locsolni. Na, az szívás.
A vásárlás előtti átvizsgálás nem hülyeség, a márkaszervizes átvizsgáláson kívül minden megoldást támogatunk.
Az eddig látottak alapján én úgy látom, hogy a helyszíni átvizsgálás gyors, személyesebb, ráadásul a munkájuk kizárólag erről szól, tehát a típusismeretük is sokszor kiterjedtebb. Ezzel szemben a fix szervizes állapotfelmérés olyan elemeket is magába foglal, mint a fékhatás-mérés, lengéscsillapító-mérés, kipufogógáz mérése, stb. Cserébe nagyobb szívás megszervezni, mert sok eladó nem hajlandó elvinni az autóját a kívánt szervizbe, miközben a helyszíni állapotfelmérő meg oda megy, ahova kérik.

Csakhogy, a többség még mindig AZT HISZI Ő LESZ A KIVÉTEL
Ők a sógort kérik meg, vagy az unokát, vagy a szomszédot, hogy menjen el velük autót nézni, hiszen a szemükben ők amolyan autós arcok, biztosan értenek is hozzájuk. Aztán egy helyett már két balek pingvinezik a kiszemelt paripa mellett, és végül annyit tudnak kibökni max, hogy Ahhh, jól el van takarva a motor.. meg nyomkodják az elektromos ablakok kapcsolóit. Ez a megoldás persze ingyen van, a koma nem kér semmit, cserébe nem is vállal mondjuk felelősséget, ha mégsem szúrta ki szemre az épp behugyozni készülő injektort.
Az ilyen vásárlókat megérteni nem tudom, de sajnálni már annál inkább: a saját naivitásuk áldozatai, nem szándékosan teszik. Tudják, hogy van esély a szar autóra, de elhiszik, hogy majd ők lesznek a kivétel. De, csak lúzerek lesznek.
DE VAN, AKI KÉR SEGÍTSÉGET, CSAK ROSSZ HELYRŐL KAPJA
Ők ismerik a dörgést, a saját képességeikkel is tisztában vannak, semmi kedvük az egészhez, ráadásul tudják, hogy a vásárlás előtti átvizsgálás egy létező szolgáltatás. Idejük viszont nincs, az internethez sem értenek különösebben, pánikból hirtelen végighívják az összes számot, majd azt bízzák meg, aki először felveszi a telefont. Így futnak bele a kínálat legaljába, mert ez a szakma bizony ugyanúgy felhígulni látszik, mint a szakács, vagy az asztalos.
Az elért mókus persze órákon belül ráér, jön a profinak látszó kábelkéjével, a kínai OBD olvasójával, az ingyenes telefonos APP-jával, meg a show legfontosabb összetevőjével, a krémek krémével, a mindent vivő rétegvastagság-mérővel. A rétegmérő olyan, mint tésztának a bazsalikom. Ha ráteszed: olasz. Ha van mérője: profi állapotfelmérő.

Nem az a baj, hogy vannak kezdők, hiszen mindenki így indul. A gond az, amikor néhány szerelős videó után már profinak állítja be magát, ugyanazt a szolgáltatást hirdeti, ugyanazt az árat kéri, megveszi a menőnek tűnő kínai szettet, miközben lövése sincs semmiről.
Ők a szakértelem, a naprakész képzettség, a tapasztalat és a legális háttér hiánya miatt lényegesen nagyobb kárt tudnak okozni a naív vevőknek, mint egyedül tudnának ők maguknak. Ráadásul, mire bármi kiderül, addigra már késő. Az ilyen kóklerek a saját létezésükért sem vállalnak felelősséget, nemhogy a munkájukért.
De miért hív valaki balekot?
A vásárlás dinamikája: autókat nézeget. Megtalálja az igazit. Fél, hogy elviszik. Tudja, hogy nem tudja. Át akarja vizsgáltatni mielőbb. Google. Hív. Hív. Hív. Hív. Az ötödik hirdető felveszi, ha szerencséje van profi, ha mégsincs, akkor kapkodásból beszopta. Vagyis a szolgáltató cégeknek ugyanúgy utána kell nézni, mint az autóknak, tehát mégsem ússzuk meg energia nélkül a sztorit. A Google hirdetések között mindenki egyenértékű, vagyis az egyszeri vevőnek fogalma sincs, hogy végül ki érkezik.

Érdemes tehát időt szánni rá és biztosra menni, majd olyan szervizt választani, ahol nem ma kezdték. Ha nincs lehetőség mozgatni az autót, mert a nepper nem engedi, vagy az eladónak nincs ideje, akkor pedig azt a céget megbízni, amelyiknek évek óta a helyszíni átvizsgálásról szól az élete.
a témával kapcsolatban Megkérdeztük a legjobbakat
Feltettük kérdéseinket a szakma éllovasainak és megkértük őket, hogy fejtsék ki véleményüket a konkurenciaharcról, saját szerepükről és a piac helyzetéről.
Levelünkre elsőként az Avalon Bosch Car Service ügyvezető-tulajdonosa, Sződi János úr reagált, aki úgy látja, hogy nagy biztonsággal mérik fel az autók állapotát és a hibákat szinte minden esetben kiszűrik. Az egyetlen kihívást a nehezen felismerhető zajok, morgások jelentik, melyekről nehéz megmondani, hogy pontosan milyen meghibásodáshoz fognak vezetni.

Válaszában azt is kifejti, hogy az átvizsgálás során a jármű műszaki állapotát vizsgálják, az okmányok és az egyedi azonosítók (pl.: alvázszám) valódiságát nem és azt is hozzáteszi, hogy az Avalon komplett audittal és minőségbiztosítási rendszerrel rendelkezik a munka teljes folyamatára, az ügyfeleik elégedettségének mérésére és a panaszkezelésre is. Munkájukért egyébként nem csak garanciát, de felelősséget is vállalnak az általános felelősségbiztosítási szabályok szerint, ami jó hír, sok helyen ez hiányzik.
János észrevételei alapján sokszor azért fordul hozzájuk egy új ügyfél, mert a korábbi szolgáltatóval nem volt elégedett. Ilyen esetben gyakran kiderül, hogy az átvizsgáló valójában egy lelkes ismerős volt, vagy egy magát profiként prezentáló olcsó kókler. Jó hír azonban, hogy az Avalon szerint a piac folyamatosan tisztul, ugyanis egyre több olyan autókereskedő van, aki előszeretettel ajánlja a szolgáltatásaikat a vásárlóknak, bizalmuk jeleként gyakran futárral küldve az autót átvizsgálásra. Sőt, olyan partnerük is akad, aki meghirdetés előtt átvizsgáltatja az eladó autóit, így növelve a vásárlási kedvet a portéka iránt.
János úgy látja, hogy előnyük a műhely, a ollós emelő és a műszaki vizsgasor adta lehetőségekben rejlik, hiszen így minden autót könnyen átvizsgálhatnak alulról, rázópadra tehetik, levehetik a motorvédőt, fékhatást mérhetnek, ráadásul az ügyfelek imádják amikor a kiszemelt autójuk alatt állva mutatják meg számukra, hogy mit tapasztaltak az átvizsgálás során.
DE MI VAN, AMIKOR AZ AUTÓT A HELYSZÍNEN LEHET CSAK ÁTNÉZNI?
Kérdéseinket feltettük az Autóvizsgálat.hu tulajdonosának, Varga Tibornak, aki a 2010-es években látta úgy, hogy hazánkban szinte senki nem foglalkozik használt autók helyszíni vizsgálatával, ezért vett egy nagy benzingőzt és a gázra lépett. Eleinte csak egyedül csinálta, de néhány éve már franchise rendszerben működnek, mára pedig túl vannak a 11000 átvizsgált használt autón.
Tibor büszke rá, hogy a hazai piacon a nyolc éves múltjukkal jelenleg ők a legtapasztaltabbak és legnagyobbak a helyszíni autóvizsgálók világában, és fontosnak tartja elmondani azt is, hogy szerinte miért van ekkora igény a szolgáltatásra:
"A kereskedésekben árult autók többsége ideiglenesen ki van vonva a forgalomból, vagy még nincs magyar rendszáma, ezért a közúton mozgatásuk nem lehetséges és szabályos (kivéve próbarendszámmal), valamint a kereskedésekben nincs kapacitás és idő a megvásárolni kívánt autókat szervizbe vinni, megvárni a vizsgálatot, majd visszamozgatni a kereskedésbe. Ráadásul a kereskedőknek rengeteg rossz tapasztalata van a márkaszervizes átvizsgálásokkal, mert ezekben a szervizekben gyakran a használt autó állapotát egy új kocsi állapotához hasonlítják és a javítási költségeket is heroin áron mérik." - írja válaszában Tibor.

A szakember szerint a feloldhatatlan csavar egyetlen megoldása az, amikor az átvizsgáló megy az autóhoz, de azt is hozzáteszi, hogy számtalan speciális módszert kellett kidolgozniuk a szakszerű és biztonságos helyszíni munka érdekében. Ezeket nem lehetett megvenni a neten, hiszen évek kellettek hozzá és rengeteg terepen szerzett tapasztalat.
Kissé kényelmetlen ugyan, de minden esetben megvizsgáljuk például a kocsi futóművét, padlólemezét, és minden alkatrészét, amit alapesetben egy csápos emelőn tennénk. Profi, gyári szintű diagnosztikai műszerekkel részletesebb diagnosztikát végzünk, mint a legtöbb szakszerviz, a festékréteg vizsgálattal pedig nem csak a karosszéria külső elemeit, hanem a vázszerkezetet is megvizsgáljuk, így minden esetben észrevesszük, ha korábban a bódé sérült. Megállapítjuk a sérülés mértékét is, ami azért fontos, mert nem mindegy, hogy a múltban meghorzsolták a sárvédőt egy rollerrel, vagy beköszönt a csomagtartóba a bolgár kamion. - folytatja levelét Tibor.
Valamint fontosnak tartja azt is elmondani, hogy a vizsgálat végén minden esetben átbeszélik a vásárlóval a tapasztaltakat és tanácsot adnak a későbbi javításokra, vagy átverés esetén a menekülésre.
SZERINTÜK IS HÍGUL AZ AUTÓS SZAKMA
Mindig örülünk, ha az autóvizsgálók piacán valódi szakember jelenik meg, viszont egyre gyakrabban tapasztaljuk, hogy korábbi építőipari vállalkozó, esetleg autótakarító (tényleg volt ilyen) gondolja úgy, hogy jó ötlet ezentúl autóvásárlási tanácsokat osztogatni és felelősen autókat vizsgálni. A piac ezen szereplői előbb-utóbb lemorzsolódnak, addig viszont beláthatatlan károkat tudnak okozni. Igyekszünk monitorozni a piacot és találtunk már olyan ügyeskezű kóklert, aki egy éve még autómentésből élt, de az impresszuma szerint már 12 éve autókat vizsgál folyamatosan.
Tibor utolsó mondataiban még hozzáteszi, hogy a felelős átvizsgáláshoz elengedhetetlen a kiterjedt szakmai múlt, a továbbképzések folyamatos látogatása, a diagnosztikai műszerek mély ismerete, de leginkább az óriási tapasztalat. Számukra az autóvizsgálat nem hobby vagy játék, hanem hivatás.

Vagyis, aki biztosra szeretne menni, az ne pazarolja a pénzét és idejét szakavatatlan balekokra. Keressen egy jól bevált, stabil üzleti hátterű, szakmailag elismert átvizsgálót. Náluk nem csak minőségi szolgáltatást kap, de a vállalkozási szerződésekre irányadó garanciát és felelősségvállalást is. A nyugalom és az eseménytelen autózás minden pénzt megér.
Azt pedig mindenki eldöntheti magának, hogy a "gyorsreagálású" helyszíni átvizsgálásra vagy a további részletes hibafeltárási-autószerelési szolgáltatást is nyújtó műhelyes átvizsgálásra van éppen szüksége, illetve lehetősége. Egyikkel sem fog mellélőni, ha jól választ, a lényeg az, hogy ne ezen akarjon spórolni.
Nektek mi a véleményetek?

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
