Attila megszívta: ha te is ezt hallod a kereskedőtől, készítsd a pénzt!
"Csak tölteni kell!" - ismerős duma, ugye? Olvasónk használt Mercedest vett egy kereskedésben, a sok rejtett hibából a klíma volt az egyik. A kereskedő a problémák javát a reklamáció után kijavíttatta, a klímával azonban nem hajlandó foglalkozni, mert úgy már nem jön ki a matek.
Tisztelt Totalcar!
Idén, július elején vásároltam egy használt Mercedes CLK személygépkocsit egy autókereskedésnél. Az autó a kereskedés nevén volt. A gépjárművön nem volt műszaki vizsga, illetve rendszám, ezért csak kb. 200 métert vezethettem a mellékutcákban.
Kipróbáltam rajta minden elektromos berendezést, a klímakompresszor bekapcsolt, csak nem fújta a hideget. A kereskedő azt mondta, hogy csak fel kell tölteni… Egyéb más hibát nem találtam.
Mivel a főútra nem mehettem ki vele, de a kereskedő vállalta, hogy levizsgáztatja az autót, így nem volt okom félni, mivel ma már nem lehet a vizsgával trükközni. Gondoltam én.
A műszaki vizsga megtörtént, az autót teljesen rendben találták. Miután átvettem az autót, elvittem, hogy elvégezzék rajta a kötelező szervizt. Amikor felemelték az autót, kiderült, hogy az egész alja rozsdás, az egyik rugó el van törve, a lengéscsillapítók rosszak, a kipufogó teljesen szétrohadt, a kézifék, a ködlámpa és az ablakmosó nem működik, a klímáról nem tudtak nyilatkozni. Több vizsgaállomást is megkérdeztem, ezek mind kizáró okok a sikeres vizsgához.
Visszamentem a kereskedőhöz, aki a vizsgaállomással közösen kicserélte a lengéscsillapítókat, a hátsó rugókat, a középső dobot, illetve az ablakmosó motorját. A ködlámpát nem tudták megcsinálni, mert a csatlakozója eltört, a klímával nem is foglalkoztak. A kéziféket én cseréltettem ki, saját költségemre, a kötelező szerviz során.
A következő utam a klímáshoz vezetett. Feltöltötte, de leeresztett, a vizsgálat alapján teljesen szétrohadt a klímahűtő alja, így azt cserélni kell.
Visszamentem a kereskedésbe, ahol közölték velem, hogy bár klímásként hirdették az autót, annak a cseréjét már nem hajlandók kifizetni, mivel “így is elég sokba került nekik a javíttatás”, tereljem jogi útra a dolgot, ha akarom. Kicseréltettem a klímahűtőt (156 381 Ft). Úgy vélem, hogy a hűtő nem egy-két hónap alatt rohadt el, ez a képeken is látszik. Az adás-vételin sem szerepelt, hogy a klíma rossz, így ezt a hibát a kereskedő eltitkolta az eladásnál.
A klíma nem csak a nyári hőségben nélkülözhetetlen, az őszi-téli párás időben is életmentő lehet a páramentesítő funkciója okán. Nem túlzás kijelenteni, hogy klíma nélküli autót mindennapi használatra nem érdemes venni, már csak azért sem, mert később eladni is nehézkes.
A használtautó-piacon is klímás autót keres a többség, hiszen ez ma már nem is extra, hanem alapkövetelmény. Csakhogy az eladó példányok egy részében előfordul, hogy dísznek van a gomb, a rendszer valójában nem üzemel. A standard duma szerint semmi baja, csak rá kell tölteni, mert elengedte a gázt.
Ahhoz, hogy ez a fajta hasba akasztós duma MŰKÖDJÖN, jelentős vásárlói naivitás és hiszékenység is kell.
Ahogy a kilométeróra manipulálásnak, úgy a légkondis hazugságoknak is megvan a maga piaci háttere. Az eladók olyan tündérmesét rittyentenek a valóság helyett, amilyet a vevők hallani akarnak.
Most képzeljétek el, hogy mi lenne a vevők reakciója arra, hogy behányt a kompresszor, lyukas a hűtő, a tömítések is eresztenek és legalább félmillió lesz a javítás. Pont úgy nem venne senki ilyen autót, mint ahogy a mágikus kétszázezer kilométer felett futottakat is kerülik. Hiába a kedvezmény, a vevők elsősorban jó autót akarnak, nem pedig olcsót.
A csak tölteni kell terminus technicus mögött ott van a megoldás is, csupán két kérdést kell feltenni az eladónak még fizetés előtt:
- Hova tűnt a klímagáz?
- Ha csak egy "filléres" töltés hiányzik, akkor miért nem csináltatta meg?
valójában azért, mert rohadtul nem filléres a töltés. Hát még a javítás!
A vevők viszont ezeket a válaszokat nem szeretik, inkább eljátsszák a naiv laikust, meg az átveréstől meglepődött reklamálót és utólag cirkuszolnak ahelyett, hogy vétel előtt lealkudták volna a klíma - sokszor elkerülhetetlen - javításának költségét a vételárból. Erre szokás mondani, hogy az ilyen átverésekhez legalább két szereplő szükséges.
A rászedett VÁSÁRLÓK ELŐSZERETETTEL HIVATKOZNAK A SZAVATOSSÁG-REJTETT HIBA TÉMAKÖRÉRE A REKLAMÁCIÓ SORÁN.
Az biztos, hogy a klímaendszer összetettsége miatt laikus vásárlóként, egyszerű szemrevételezéssel és füleléssel csak három dolog határozható meg. Világít-e a klímakapcsoló visszajelzője, behúz-e a klímakompresszor és hogy hideget fúj-e a ventilátor.
Minden más (pl.: kompresszor, tömszelencék, hűtő, szelepek, ventilátor, csövek állapota) csak alapos átvizsgálással vagy klímaszerelő műhelyben diagnosztizálható. Emiatt pedig jogos a vevői felháborodás:
HA AZ ELADÓ MŰKÖDŐ KLÍMÁVAL HIRDETI AZ AUTÓT, AKKOR A HIBÁS KLÍMA REJTETT HIBÁNAK MINŐSÜL.
A laikus vásárlótól ugyanis nem várható el, hogy klímagéppel, diagnosztikával és festett klímaolajjal a farzsebében érkezzen a megtekintésre. Így pedig a "csak tölteni kell" magyarázat is kevés lesz a szavatosság kizárásához.
Aki meg szeretné előzni az ilyen helyzeteket, annak a vásárlás előtti átvizsgálás lehet az egyetlen megoldás. A hibák ismeretében pedig lehet bátran alkudni a vételárból. Ha félmilliós tétel a klímajavítás, nyugodtan lealkudhatjátok a felét, vagy hagyjátok ott az autót.
A konkrét esetben a kereskedő vagy javítja a klímát is (esetleg beszáll a költségekbe), vagy kénytelen lesz szembenézni a vevői elállással (teljes vételár visszafizetése). Utóbbi nyilván nem lesz szimpatikus számára, mivel egy komolyabb összeget már elköltött a többi hiba kijavítására.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.