Lejelented az eladást, de fingja sincs senkinek róla - miért?
Többen is azt gondolják, hogy eladás után minden esetben az új tulajhoz mennek a büntik automatikusan. Ez általában így is van kivéve, amikor mégsem, mert akkor fizetsz és szívsz.
NÚSZ = Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató
Az eladott autókkal kapcsolatos NÚSZ pótdíjtörlési gyakorlattal korábban már foglalkoztunk. Akkor arra jutottunk, hogy a NÚSZ-nak elegendő az adásvételi másolata az alaptalan pótdíj törléséhez, de persze kivételek mindig akadnak.

Pál azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy a NÚSZ 2018-ban kevésnek tartotta az adásvételi szerződést a bünti törléséhez és plusz dokumentumokat kért.
Olvasónk, ma már arra kíváncsi, hogy ez most is így megy, vagy azóta változott a helyzet?
A történetben egy első generációs Ford Focus játssza a főszerepet, melynek Pali volt az üzembentartója, felesége pedig az autó tulajdonosa. 2018 végén a házaspár úgy döntött, hogy eladja az autót, ami meg is történt október 7-én, majd ezt követően leadták az adásvételit a legközelebbi okmányirodában 11-én. Azonban amikor épp csak egy hét telt el a bejelentés óta, levelet hozott a posta, feladó a NÚSZ.
Büntetés: matrica nélkül közlekedett Pali október 17-én az autópályán.
Pál, akit nem ejtettek a fejére, azonnal elküldte az adásvételi szerződést a szolgáltatónak, hogy tisztázza a helyzetet. Azt hitte ennyi volt az egész és kezdheti elfelejteni az incidenst. Tévedett.
Néhány nappal később újabb értesítés érkezett, melyben már az állt, hogy az adásvételi nem elég, mert az nem igazolja számukra, hogy az üzembentartói jog is megszűnt a tulajdonosváltással, ezt külön megjegyzésbe kellett volna írni az adásvételi szerződésen. - Hogy tessék? - Ha ez még nem lett volna elég, a NÚSZ kormányhivatali igazolást kért arról, hogy megszűnt az üzembentartói jogviszony is.
Nem volt mit tenni, Pali végül elballagott az okmányirodába, ahol előadta történetét, amit elsőre persze senki sem értett, hiszen előtte még sosem kért senki tőlük ilyet. Majd nem várt csavar jött a történetben, kiderült ugyanis, hogy ezerkettőötvenért lehet kérni adatszolgáltatást, vagyis némi befizetés után máris tudta az okmányiroda, hogy mi kell Palinak. Két nap múlva megkapta a határozatot, amit elküldött a NÚSZ-nak az 1250 Ft-os extra igénnyel együtt. Ezt már elfogadták, persze a pénzt nem állt módjukban téríteni.
Pali azt hitte fellélegezhet - de haha - megint tévedett
Mindössze másfél hónap telt el az eladás óta, mire újabb levelet kapott, de már a szabolcsi rendőröktől: gyorshajtás, 30.000 Ft. Pali azonnal felhívta őket és közölte, hogy az autót már rég eladták. Az ügyintéző a eredeti adásvételi elküldését kérte, amiből ekkorra már csak egy volt a házaspárnak, így azt nem akarták kiadni a kezükből, de erre jött is a válasz: elektronikus bejelentés.

Már leírva is egy komolyabb agyműtétnek hangzik, élőben még izgalmasabb a folyamat. Először az ügyfélkapus felhasználói kóddal be kell lépni az epapir.gov.hu-ra (ügyfélkaput személyesen kell csináltatni), majd a Közúti közlekedéssel kapcsolatos közigazgatási hatósági eljárások alatt kell bizonyítási indítványt előterjeszteni az illetékes RFK-nak. Érettségisek előnyben! Ebben már csak azt kell leírni, hogy mi történt, meg csatolni az adásvételit - folytatja levelét Pali.
Olvasónk most arra kíváncsi, - mellesleg jogosan - hogy ha lejelentette az eladást, amit rögzített az okmányiroda, akkor miért szívatja halálra az összes hazai szolgáltató és hatóság?
Megnyugtatásul közlöm, nem a NÚSZ bolondult meg, a probléma forrása ilyen esetekben az üzembentartói jog. Alapesetben a jármű tulajdonosa egyben a jármű üzembentartója is, így az autó eladásakor az üzembentartói jog is automatikusan törlődik.
A helyzet más, amikor nem a tulajdonos az üzembentartó. Ilyenkor eladásnál az üzembentartói jog nem szűnik meg automatikusan.

Ennek praktikus okai vannak. Az egyik, hogy hazánkban lehet úgy eladni autót, hogy a használója (üzembentartó) nem változik, csupán a tulajdonosa. Például, amikor lízingnél az ügyfél bankot vált, ott a tulajdonjog a két bank között cserél gazdát, az üzembentartó pedig az ügyfél marad. Az autóval kapcsolatos felelősségek és terhek az üzembentartóra vonatkoznak.
De hogy lehet megszűntetni az üzembentartói jogot?
- A tulajdonos visszavonja az üzembentartói jogot egy nyilatkozattal.
- Az üzembentartó maga mond le a jogáról.
Ameddig valamelyik nem történik meg, addig hivatalosan csak a tulajdonos személye változik, az üzembentartóé nem. Ezt fontos megjegyezni!
és hogy lehet ezt az egészet hivatalosan igazolni?
- Tulajdonos visszavonó nyilatkozata.
- Üzembentartó lemondó nyilatkozata.
- Kormányablak adatszolgáltatása.
Van tehát opció a helyzet leadminisztrálására, csak egy kicsit körülményes, mint mindig, minden. Pál esete is jól mutatja, hogy a NÚSZ nem ragaszkodott a Kormányablak igazolásához, beérte volna egy nyilatkozattal is.
kérdéseinket feltettük a kormányhivatalnak, az ORFK-nak és a NÚSZ-nak is.
Arra voltunk kíváncsiak, hogy jelenleg mi a bevett gyakorlat, mit fogadnak el ilyen esetekben. A válaszokra nem is kellett túl sokat várni, elsőként a Baranya Vármegyei Kormányhivatal jelentkezett.
Levelükben többek között leírják, hogy 15 nap áll rendelkezésre bejelenteni az autó eladását, amire azért van szükség, hogy a tulajdonjogok átvezetésre kerüljenek a gépjármű-nyilvántartási rendszerben. Amennyiben ezt sem az eladó, sem a vevő nem teszi meg, akkor a büntik, felszólítások, stb. az eredeti tulajdonosnak mennek, hiszen ekkor a két résztvevőn kívül senki sem tud hivatalosan az ügyletről - logikus.
Levelükben azt is leírják, hogy a bejelentést online is elvégezheti az eladó, és személyesen is a kormányablakban. Utóbbi esetben az adásvételit lepecsételik, valamint igazolást is kérhet arról, hogy eladta a paripát.
De mit mond az ORFK?
Hosszú és paragrafusokkal tűzdelt válaszukban leírják, hogy első körben a gépjármű-nyilvántartásból dolgoznak, amikor az üzembentartó adataira kíváncsiak. Levelükben ők is kifejtik, hogy az eladónak és a vevőnek is le kell jelenteni a változást, amit a hatóság rögzít.
FONTOS információ: ameddig a vevő nem íratja át az autót, addig az eladó neve szerepel a rendszerben, így a büntik is neki mennek, amíg nem bizonyítja, hogy az autót eladta. Erre egy rendesen kitöltött adásvételi is elegendő, a rendőrök ennél többet nem kérnek.

A NÚSZ - lehet, hogy túsz - válasza cikkünk megjelenéséig nem érkezett meg, de a bemutatott esetből egyértelműen látható, hogy az ő jogértelmezésük és gyakorlatuk is megfelel a hatályos jogszabályoknak.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Öt új helyszínre telepítenek traffiboxokat Budapesten
Az önkormányzat célja, hogy 2030-rafelére csökkentse a halálos közlekedési balesetek számát
- Hírek
Ez már az új Hyundai Ioniq modell lehet
Lehet, hogy az Ioniq 4, de lehet, hogy nem.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
A BYD lényegében megoldotta a villanyautózás utolsó problémáját
Öt perc alatt 400 kilométer elég lesz?
- Hírek
A Ford megkezdte az alkudozást
A Ford egyrészt szereti Trump vámjait, másrészt a pokolba kívánja őket
- Hírek
Majdnem tömegszerencsétlenségbe torkollott egy idős ember rosszulléte
Csoda, hogy senki sem sérült meg.
- Hírek
Három jármű ütközött az Üllői úton, az utat lezárták
A fővárosi hivatásos tűzoltók áramtalanítják a járműveket, aki teheti, kerüljön.
- Tesztek
Elém forró aszfaltot öntsetek!Teszt: Kia EV6 e228 RWD GT-Line - 2025.
Ha tetszik az EV6 új arca, és a megnövelt akkukapacitással is elégedett vagy, már csak egyvalamire fogsz vágyni: tükörsima utakra.
- Hírek
Kihajítják a négyhengerest a C 63 AMG-ből
Egészen más hajtáslánc várható, de nem biztos, hogy olyan, amire a vevők vágynak.
- Hírek
Fontos mérföldkövet ért el a Tesla akkumulátorgyártásban
Sikerült olcsóbbá tenniük az előállítást.
- Égéstér
Ezeket vennénk 1 millióért
A fillérekből fenntartható városi minik és a családi használatra is alkalmas kombik, egyterűek mellett hobbi célra is választottunk sportos vagy veteránkorú típusokat.
- Hírek
Már a Nürburgringen tesztelik az elmúlt évek legszebb BMW-jét
Az autót még 2024 májusában mutatták be egy gyönyörű koncepció formájában.
- Hírek
Új átkelőhely nyílt a magyar határon
A nagyhódosi átkelőnél személygépjárművel és gyalogosan lehet áthaladni.
- Hírek
Egy férfi fűnyíróval, a másik pedig lovaskocsival ment az autópályára
A szomszédban is vannak furcsa sofőrök.
- Hírek
Az F1-es Bahreini Nagydíj legnagyobb kérdései
Szinte nem is lehetne nagyobb különbség a múlt hétvégi Japán Nagydíj, valamint a most következő Bahreini Nagydíj között.
- Hírek
A bő ezer lóerős sportautóiról híres Koenigsegg atyja egy GR Yarissal jár a mindennapokban
Korábban egy öreg Mazda MX-5-öt hajtott, amit még az egyetemi évei alatt vásárolt.
- Hírek
Menőbb külsővel és sok apró finomítással támad a 2025-ös Toyota GR Yaris
A mérnökök elsősorban az aerodinamikán és a vezethetőségen dolgoztak, de a váltót is finomhangolták.
- Hírek
Bunkert épített egy öreg családi egyterűből, csak egy temus markoló kellett hozzá
Ásott egy nagy lyukat a 6000 dolláros markolóval, amit a Temuról rendelt.
- Hírek
Máris emelkedni kezdtek a használt autók árai az USA-ban
Valószínű, hogy vámok miatt az árak a kereslettől függetlenül emelkedni fognak.
- Hírek
Összefogna Kína az EU-val: örülhetnek az autóvásárlók?
Ez lenne a válasz az amerikai csapásokra.
- Hírek
Hyundai: Egy-két generáció múlva ismét a fizikai gombok hódítanak az autók beltereiben
A Hyundai Motor Group formatervezési főnöke szerint ez csak egy átmeneti korszak.
- Hírek
Itt az új elektromos Mazda, ami nagy eséllyel Európában is kapható lesz
Az elektromos 6-os után érkezik az elektromos CX-60.
- Hírek
Egy csomó budapesti utat lezárnak a hétvégén
Térképen mutatjuk, mire számíthatnak az autósok.
- Hírek
Egy pillanatnyi kihagyás is elég volt: fejtetőn kötött ki az M0-son
Az esetről videó is készült.
