Mi a fene van most akkor a Budapest bérlettel? És mi lehetne vele?

2024.01.06. 15:08

Az elmúlt hetek közbeszédét ismét a Fővárosi Önkormányzat és az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közötti adok-kapok uralja, ami most éppen a Budapest-bérlettel kapcsolatos költségelszámolásról szól. A megállapodást eddig is minden évben újratárgyalták, azonban idén ez nem sikerült. Ahogyan az lenni szokott, az ÉKM szerint az Önkormányzat a hibás, az Önkormányzat szerint pedig az ÉKM.

Először is nézzük meg, mi is a Budapest-bérlet pontosan: Budapest közigazgatási határain belül az összes autóbuszjáratra, elővárosi vonatra, HÉV-re és néha még hajóra is érvényes bérlet. Tehát a Budapest-bérlet a BKK égisze alatt egyesített univerzális bérlettermék, amely a BKK és a MÁV-Volán csoport közti együttműködés részeként valósul meg. Ez azt jelenti, hogy a mindenkori Közlekedési Minisztérium és a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában álló közlekedési társaságok egymást kiegészítve egy a Főváros által kialakított menetrendi struktúra szerint közlekedtetik a járműveiket, egymás járataihoz szállítva az utasokat. Ez azt is jelenti, hogy ahol a Volán már közlekedtet buszt, oda a Főváros már nem küld másikat, hiszen az utasnak teljesen mindegy, hogy kinek a tulajdonában áll a jármű, amire felszáll, ő csak el akar jutni oda, ahova akar.

MAN Lion's City városi autóbusz az Arriva üzemeltetésében. Kívülről azonos a BKV buszaival, mégis másik vállalat üzemelteti - Fotó: Stahl Csaba/Totalcar
MAN Lion's City városi autóbusz az Arriva üzemeltetésében. Kívülről azonos a BKV buszaival, mégis másik vállalat üzemelteti - Fotó: Stahl Csaba/Totalcar

Most azonban az év végén kiderült: bár a Fővárosi Önkormányzat szerette volna meghosszabbítani a megállapodást, nem szeretett volna többet fizetni a tavalyi hozzájárulási összegnél. Ennek többek között az volt az oka, hogy bár az ÉKM több pénzt várt, már korábban bejelentette: ritkítja több HÉV vonal szolgáltatásait a járműállomány elöregedése miatt. A kevesebb járatról a MÁV-HÉV értesítette a BKK-t, azonban azt a közlekedésszervező nem fogadta el. Ennek ellenére mégis ritkábban járnak a HÉV-ek január elseje óta abból az egyszerű okból, hogy a roncstelepre való magyar gyártású MIX/A már elérték, az NDK-s MX/A szerelvények rövidesen elérik az életciklusuk végét.

Így tehát a vita ezen részét a Főváros úgy kezelte, hogy nem hajlandó többet fizetni kevesebb szolgáltatásért.

A megállapodás december 31-ei lejárata előtt a felek még egyszer tárgyalóasztalhoz ültek, és kötöttek is egy ideiglenes megállapodást, amiről később kiderült: csak márciusig érvényes, utána új országos tarifarendszert hoznak létre. Hogy ez mit jelent, az valószínűleg Lázár János építési és közlekedési miniszter keddi sajtótájékoztatójából derül majd ki. Az ideiglenes megállapodásra Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint azért volt szükség, mert a minisztérium átgondolatlan döntést hozott. Elfelejtették, hogy a szerződés szerint a BKV, illetve egyéb fővárosi cégek is nyújtanak egy sor szolgáltatást a MÁV-Volán részére, például az áramot is ők adják a HÉV vonalak felsővezetékébe. Így a MÁV kezdeményezte a sürgős tárgyalásokat, mert január elsejétől egyáltalán nem tudtak volna közlekedni a HÉV vonalakon.

Azt, hogy mekkora összegen megy a vita, pontosan nem tudjuk, az eseményekkel kapcsolatban megszólalók általában egy- vagy kétmilliárd forintot emlegetnek. A résztvevők megszólalásai azonban érdekes megvilágításba helyezik a történéseket. Az év végén előállt helyzet után Karácsony Gergely főpolgármester azt mondta: A minisztérium részéről egyáltalán nincs hajlandóság a megállapodás meghosszabbítására, egyértelműen meg akarják szüntetni a Budapest-bérletet. Nagy Bálint közlekedési államtitkár legfrissebb Facebook posztjában a következőt mondta: „aki MÁV, Volán vagy HÉV járművön szeretne utazni, az vegyen vármegye-bérletet”.

Ezzel tulajdonképpen kijelenti, hogy aki mostantól bármilyen MÁV, MÁV-HÉV vagy Volánbusz járaton akar utazni, az vegyen csak szépen egy másik 9450 forintos bérletet a 9500 forintos Budapest-bérlet mellé. Akkor is, ha csak Budapest közigazgatási határain belül utazik például a Csepeli HÉV-vel.

Csepeli HÉV szerelvények a Müpa/Nemzeti Színház megállóhelyen. A képen látható MX/A szerelvényeknél régebbi MIX/A szerelvények is járnak a vonalon. - Fotó: Jászai Csaba/MTI
Csepeli HÉV szerelvények a Müpa/Nemzeti Színház megállóhelyen. A képen látható MX/A szerelvényeknél régebbi MIX/A szerelvények is járnak a vonalon. - Fotó: Jászai Csaba/MTI

A posztban Nagy arról is beszél, hogy a vidéki városok arányaiban sokkal kevesebb tömegközlekedési hozzájárulást kapnak, mint Budapest. Ennek nagyon egyszerű okai vannak: Budapesten nemcsak a budapestiek utaznak, hanem a központi régió lakosai, sőt, az átjárhatóság nélkül kialakított budapesti vasúthálózat miatt még a pályaudvarok között átszálló vidéki utasok is. De vidéki város nem tart fenn 3+1 metróvonalat sem, amelyek önmagukban több utast szolgálnak ki egy évben, mint amennyi a MÁV teljes éves utasszáma. A teljes budapesti tömegközlekedést a sok éve változatlan bérletárak mellett kormányzati hozzájárulás nélkül lehetetlen lenne működtetni, a jelenlegi gazdasági helyzetben pedig nehezen lehetne lenyomni az emberek torkán a bérletárak emelését, pláne akkor, hogyha a szolgáltatás színvonala nem változna az áremeléssel párhuzamosan.

A BKK FUTÁR központja Budapesten. - Fotó: Petrány Máté/Totalcar
A BKK FUTÁR központja Budapesten. - Fotó: Petrány Máté/Totalcar

A megoldás tehát sokféle lehet. Jelenleg úgy áll a zászló, hogy március elsejétől megszűnik a Budapest-bérlet abban a formában, ahogy most ismerjük. Azt, hogy a Volán járatokkal mi lesz, nehéz megmondani. A jelenlegi értelmezés alapján a Budapest-bérlet nem lesz érvényes egy olyan buszra sem, amely elhagyja Budapest közigazgatási határait. Mivel az átlagos utast sose érdekelte, hogy milyen cég üzemelteti a buszt, amire felszáll – hiszen a logón kívül minden egységes volt- ez jelentős tájékozódási problémákat okozhat majd, a külföldi utasokról nem is beszélve. Hozzunk néhány példát, hogy milyen buszok esnének ki így a Budapesten belüli utasok látóköréből, ha többet nem szállhatnának Volán járatokra:

  • 13-as és 113-as busz Diósd felé
  • 172-es és 173-as buszok Törökbálint felé
  • 88-as busz Budatétény (Campona) és Kelenföld között. Ez külön csalóka, hiszen a busz elhagyja Budapest közigazgatási határait, de a két végállomása a városon belül van.
  • 40-es busz Budaörs felé,
  • 22-es buszcsalád Budakeszi felé. Ez külön érdekes, hiszen a Budakeszi út teljes közlekedését ezek a buszok bonyolítják le, az itt lakóknak semmilyen alternatívája sincs.
  • 63-as busz Nagykovácsi felé,
  • 64-es, 164-es és 264-es buszok Solymár felé,
  • 169E busz Pécel felé,
  • 55-ös, 84E, 89E, 94E és 294E buszok Gyál felé,
  • 38-as, 238-as és 278-as buszok Szigetszentmiklós felé.
    Az ilyen kék buszokra nem lehetne felszállni Budapest-bérlettel, ha minden úgy marad, ahogy tervezik.
    Az ilyen kék buszokra nem lehetne felszállni Budapest-bérlettel, ha minden úgy marad, ahogy tervezik.
    Fotó: Kovács Tamás/MTI

Ez csak néhány példa az olyan buszjáratokra, amelyeknek általában Budapest határain belül is nagyszámú utasa van, ám ezek után mégsem működnek majd a Budapest-bérlettel. Az éjszakai buszok kérdésköre szintén érdekes, hiszen ezek a járatok általában az egész városon átvágnak és gyakran olyan agglomerációs településeken érnek véget, mint Budaörs, Törökbálint vagy éppen Pécel. A BKK-nak, ha a bérlet tényleg megszűnik, valószínűleg új buszjáratokat kell majd megrendelnie, amik párhuzamosan futnak majd a Volán buszaival, ha fenn akarja tartani a saját bérletszolgáltatását. Ez rengeteg feleslegesen elpazarolt többleterőforrást jelentene. Persze történhetne az is, hogy a BKK nem rendel meg párhuzamos szolgáltatást, de akkor például a Budakeszi út mellett lakóknak meg kéne váltaniuk a Pest vármegye bérletet, illetve, ha a végállomásról (Széll Kálmán tér) tovább akarnak utazni, akkor a Budapest bérletet is, összesen 18950 forintért.

A HÉV vonalak üzemeltetése szintén nagy kérdés. A csepeli HÉV – mivel nem hagyja el Budapest közigazgatási határait- a teljes hosszán igénybe vehető volt Budapest-bérlettel. Ha ez most megszűnik, a Csepeli HÉV-et tulajdonképpen senki nem fogja használni, hanem az utasok egyszerűen eltömítik valamelyik városba tartó buszjáratot komoly kapacitásproblémákat okozva. Ugyanis igen, a Csepeli HÉV-re is dupla bérletet kéne váltani, erre pedig a csepeli lakosok közül valószínűleg kevesen lesznek hajlandóak. Természetesen a HÉV vonalak tarifáinak ilyen reformja hatalmas károkat okozna egész Óbuda, Cinkota, Mátyásföld, Sashalom és Soroksár közlekedésében is, az ott élők pedig valószínűleg a nagyobb távolságok miatt a HÉV-ek helyett nem a buszokkal, hanem inkább autóval oldanák meg a mindennapi közlekedést, ezzel hatalmas torlódásokat okozva.

Az elővárosi vasútvonalak esetében szintén nagyfokú budapesti érintettségről beszélhetünk, hiszen Budatétény, Budafok, Káposztásmegyer, Rákospalota és szinte a teljes XVII. kerület dupla bérlet megváltására kényszerülne, ha valamelyik belvárosi pályaudvarra szeretne utazni, vagy csak el akarja érni az egyik metróvonalat.

Az M3-as metró érinti a problémás helyzet három kiemelt csomópontját is: Kőbánya-Kispestet, a Népliget autóbusz pályaudvart és a Nyugati pályaudvart is. - Fotó: Mónus Márton/MTI
Az M3-as metró érinti a problémás helyzet három kiemelt csomópontját is: Kőbánya-Kispestet, a Népliget autóbusz pályaudvart és a Nyugati pályaudvart is. - Fotó: Mónus Márton/MTI

A modern várostervezés egyik legfontosabb aspektusa a tömegközlekedés. Ha van egy jól működő hálózat, azt nem célszerű ilyen részekre osztani, hanem minden módot ki kell használni a megfelelő kapacitás és az egyéni közlekedéssel szembeni versenyképesség elérése érdekében. Ha a buszokon innentől fogva mozdulni sem lehet majd a gyorsabb, környezetbarátabb és nagyságrendekkel nagyobb kapacitású elővárosi vonatok helyett, az megold valamilyen problémát? Aligha. És itt még csak nem is a jelenlegi rendszer továbbfejlesztéséről van szó, hanem a jelenlegi, működő rendszer szétveréséről. Ki jár rosszul tehát? Az utasok.

De hogy lehetne úgy megoldani a problémát, hogy nem rokkan bele a fővárosi tömegközlekedés?

Valószínűleg célszerű lenne a központi régiót zónákra osztani, ahogy az oly sok városban működik. A vármegyebérlet és a Budapest-bérlet jelenlegi formában történő kombinációja nagyban leegyszerűsítette a Pest megyei és az agglomerációs közlekedést a Főváros irányába, így ezt az irányt nem lenne célszerű elhagyni, ha tényleg cél a dugók megszüntetése.

Kapcsolódó
Ezért rohadsz a dugóban Pesten

Ezért rohadsz a dugóban Pesten

Autósüldözés zajlik? Aligha.

Ha csak politikai nyomásgyakorlásra akarjuk használni a növekvő Budapest irányú autóforgalmat, akkor természetesen felesleges ilyenekben gondolkozni, sőt akár minden tömegközlekedést is leállíthatunk, na de mégis ki akarná ezt?

A vármegyebérletek rendszerében azért sajnos rejlik némi igazságtalanság is. Martonvásár és Bicske két folyamatosan növekvő, abszolút agglomerációsnak tekinthető település, ahonnan rengetegen ingáznak Budapest felé nap mint nap. Ezek a települések viszont hiába csak 15, illetve 25 kilométerre vannak Budapest közigazgatási határaitól, már Fejér vármegyében vannak, ezért az ottlakók országbérlet váltására köteleződnek, amelynek ára havi 18900 forint. Erre jön még rá a havi 9500 forintos Budapest-bérlet. Így a havi ingázás költsége 28.400 forint, aminél már igenis elgondolkodtató, hogy az abszolút elfogadható minőségű vasúti szolgálatatás helyett az autózást válasszák az ingázók.

Ezzel szemben Abony körülbelül 65 kilométerre található Budapest közigazgatási határaitól mégis Pest vármegyében van, tehát az itteni lakosoknak, bár 50 kilométerrel távolabb laknak, mint a martonvásáriak, mégis 9450 forinttal kevesebbért ingáznak havonta. Természetesen nem kell áthelyezni a vármegyehatárokat, szimplán elég lenne távolságalapú zónákat létrehozni, nem az ősrégi megyehatárokra, hanem a modern központi régió nehezen meghatározható, de egyértelműen sokkal relevánsabb határait figyelembe véve. A jelenlegi rendszert továbbra is meg lehetne tartani, így mindenki azt a konstrukciót választhatná, amelyik neki jobban megéri.

A szerző javaslata egy újragondolt, igazságosabb Budapest-bérletre. Nagyságrendi, nem pontos rajz.
A szerző javaslata egy újragondolt, igazságosabb Budapest-bérletre. Nagyságrendi, nem pontos rajz.

A fenti térkép díjszabásait nyilván úgy kell kialakítani, hogy az adott zónán belül az összes tömegközlekedési eszközre elég legyen egyetlen bérlet, legyen az akár városi, akár állami fenntartású. A jelenlegi vármegyebérlet-rendszert továbbra is meg lehetne tartani, így mindenki azt a konstrukciót választhatná, amelyik neki jobban megéri, azaz, hogy Budapest-bérlet megváltása nélkül vármegyebérlettel utazik vagy egybevonja azt egy Budapest-bérlettel, ha a megyében, de Budapesttől távolabb lakik, akkor valamivel drágábban, ha a megyén kívül, akkor valamivel olcsóbban. Természetesen a megadott árak csak egy körülbelüli irányadónak lettek feltüntetve, de alapvetően igazságosabb elszámolást tesznek lehetővé.

Természetesen ettől függetlenül fenn lehetne tartani például a székesfehérvári vagy a tatabányai helyi bérleteket a helyi igényekre szabott díjszabással, de így egy egységes, régióközpontú tömegközlekedési rendszer létrehozására lenne lehetőség, amely nem veszik el a települések önkormányzatainak vitái között és nem helyi politikai, hanem szakmai szempontok vezénylik. Természetesen ez az önkormányzatok autonómiáját némiképp csökkentené, de akkora minőségjavulással járna, ami mellett ez aligha lenne releváns. Nem teljesen újkeletű ötlet ez, a szakmai szervezetek évek, évtizedek óta hangoztatják ennek szükségességét.

Mindent összegezve tehát. Ha a márciusi tarifareformot nem kötik össze valamilyen regionális közlekedésszervező létrehozásával, akkor, ha nem is borítékolható a katasztrófa, dugóból valószínűleg jóval több lesz. A közelgő önkormányzati választások ugyanis sajnos a politika játszóterévé teszik a közlekedésszervezést, miközben mindenki a másik félre mutogat és a probléma igazából a feleknek jó is, hiszen lehet vele tematizálni a közbeszédet, nem prioritás a megoldáson gondolkozni.

Az oldalról ajánljuk

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Önthetek 2 ütemű olajat a dízel Mercibe?
  • Olajdoktor

Önthetek 2 ütemű olajat a dízel Mercibe?

Egy fórumon olvastam erről a megoldásról.

42 perce
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07