Rozsdamentesnek árult tréler, fél év után barnulni kezdett

Azzal kevés autós számol, hogy mi lesz, ha külföldön kell reklamálni

2024.01.26. 06:02

Milán autószállító trélert szeretett volna vásárolni a vállalkozásához. A minőség mellett a vételár is fontos szempont volt, így a jó nevű angol gyártó termékét nem itthon, hanem Németországban vette meg, az áruk szabad áramlása mottóját suttogva. Úgy érezte jó vételt csinált, okosan döntött. A valóság azonban őt sem kímélte, végül saját magát szívatta meg az egész mutatvánnyal.

Milán évek óta autókkal foglalkozik, 2022 tavaszán elérkezettnek látta az időt a profit visszaforgatására. Úgy kalkulált, hogy mindenki jobban jár, ha nem vontatókötélen ráncigálja haza a műszaki hibás, forgalomból kivont autókat, beruházott hát egy autószállító trélerre és a hozzá méretben passzoló vontatóra. 

Ridegtartáson van, haszonállatként szolgál.
Ridegtartáson van, haszonállatként szolgál.

Árérzékeny fogyasztóként kifejezetten örült, amikor megtudta: a Brian James Trailers utánfutóit - EU-s állampolgárként - olcsóbban beszerezheti a németországi viszonteladótól, aki egyenesen a brit gyártótól importál. (Egyébként ilyet vett a Kopasz is nem is olyan rég.) Felkerekedett és meg sem állt Münchenig, hamar meg is találta a megfelelőt, 8410 euroért megvette, hazahúzta, mintegy ezer eurót megspórolva. Kell ennél több? Öröm-bódottá, gondolta. 

A sikeres nyugati portyázást követő hónapokban Milán nem foglalkozott a zsákmánnyal, a vontató jármű beszerzésével volt elfoglalva. Egy ekkora monstrumot - főleg megpakolva - ugyanis nem vontathat akármi. Amíg a piros olasz vonójármű beszerzése zajlott, addig a ház előtt parkolt az utánfutó. Nem lehet baj, hiszen rozsdamentes-horganyzott anyagból van, bírnia kell az időjárás viszontagságait a garanciafeltételek szerint is. 

Hamarosan meglett a vontatónak szánt dobozos jármű is, indulhatott volna a trélerezési szezon. Csakhogy az utánfutó a pár hónapos állás során rozsdásodni kezdett. Milán pedig a fejét vakargatta: nem erről volt szó! Hogy a csudába tud ez rozsdásodni, ha még nem is használtam és amúgy is "rozsdamentes"? Mi lesz ebből, ha nekiállok cibálni a sóban-fagyban? 

Milán megkereste a német importőrt és garanciális igényt jelentett be a rozsdásodás miatt. A forgalmazó kivizsgálta az ügyet, bekérte a fotókat és a részletes leírást a problémáról. Hosszú technikai-műszaki levelezés következett, amibe a brit gyártót is bevonták. Olvasónk meglepetésére a gyártó és a forgalmazó végül arra jutottak, hogy minden rendben, nincs itt semmi látnivaló. Milán szerint azért mégis csak van, mert egy "rozsdamentes" címszóval értékesített utánfutó azért ne rozsdásodjon már! 

Ha fél év után így néz ki, mi lesz vele öt-tíz telet követően? Milán hosszútávra tervez...
Ha fél év után így néz ki, mi lesz vele öt-tíz telet követően? Milán hosszútávra tervez...

A forgalmazó azzal hárított, hogy: "Megnyugtathatom, és megerősíthetem, hogy pótkocsija megfelel a sorozat állapotának, és nincsenek szerkezeti vagy funkcionális hibák. Összeszerelés után pótkocsijaink tűzihorganyzottak. A tűzihorganyzás kémiai eljárása tartósan megvédi az alkatrészeket a mély korróziótól, ahol a felületi horganyzást eltávolították. Ez szinte lehetetlenné teszi az „átrozsdásodást”. Még ha felületes rozsda is van – az Ön esetében például a tartókonzolokon -, ez pusztán kozmetikai jellegű, és nincs hatással a pótkocsi tartósságára. A tűzihorganyzás idővel szürkévé válik, és elveszti fényét. Bizonyos körülmények között a tűzihorganyzás úgynevezett fehérrozsdát fejleszt. Tehát megerősíthetem, hogy az Ön által küldött fotók teljesen normális jelenségek, és pusztán vizuális effektusok. Jószándékunk jeleként díjmentesen küldünk egy doboz hideg horganyzást (95 százalékos cinkoldat) a barna felületi rozsda ellen. Ezzel vizuálisan is visszaállíthatja a kielégítő eredményt."

Sejthető, Milán ettől nem nyugodott meg. Álláspontja szerint a forgalmazó válaszából annyi hámozható ki, hogy nem csak az ő trélere érintett, de a széria összes többi példánya is, a "szinte lehetetlen" pedig a gyakorlatban nagyon is előfordult. A fehér rozsdát nem kell komolyan venni, a barnára meg itt egy kis cinkoldat, tessék kenegetni... Rohadni rohad tovább, de legalább esztétikailag nem látványosan teszi - mondta a tulaj. Láthatóan az sem vigasztalta, hogy a forgalmazó a legproblémásabb alkatrész helyett küldött egy cseredarabot.

Csalódottságának és garanciális igényének hivatalos úton is hangot kívánt adni, felkereste hát az Igazságügyi Minisztériumban működő Európai Fogyasztói Központot. Ez egy olyan közvetítő jogintézmény, amely a külföldi (EU-s) kereskedők és a magyar fogyasztók közötti békés vitarendezést hivatott elősegíteni. Elsőre nagyon bíztatóan hangzik, Milán meg is nyugodott, végre profi jogászok egyengetik majd az utánfutó ügyét. 

Nade! Az Európai Fogyasztói Központ - komolynak hangzó neve és minisztériumi háttere ellenére - valójában csak egy informális vitarendező központ, semmi több. Milánnak küldött tájékoztatójuk szerint:

"Amennyiben a német fogyasztói központ befogadja a panaszt, azonban esetleg a vállalkozás nem lesz együttműködő, és a panasz informális úton történő rendezése ennek következtében nem járna sikerrel, igényét végső soron bírósági úton tudja érvényesíteni. Szakmai véleményünk, szakmai álláspontunk nem bír jogilag kötelező erővel sem a fogyasztóvédelmi hatóság vagy más közigazgatási hatóság által lefolytatott hatósági eljárások, sem a polgári perrendtartás szerinti peres és nem peres eljárások, továbbá a békéltető testületi eljárások során sem.

Az európai fogyasztói központok közreműködésének sikere elsődlegesen a panasszal érintett vállalkozás együttműködési hajlandóságától és a vállalkozás székhelye szerinti, jelen esetben a Németországban működő fogyasztói központ közreműködésétől függ. 

Az európai fogyasztói központok nem hatósági szervek, így nem rendelkeznek hatósági jogosítványokkal sem. Mivel határon átnyúló fogyasztói jogvitáról van szó, és legalább két központnak kell együttműködnie, a panaszok elintézése hosszabb időt (általában 3-5 hónapot) vehet igénybe."

A "fogyasztóvédelmi" kifejezés alkalmazása nem feltétlenül indokolt.
A "fogyasztóvédelmi" kifejezés alkalmazása nem feltétlenül indokolt.

Nesze semmi, fogd meg jól, - dünnyögte Milán ökölbe szoruló kézzel. Valahogy tudta, csak nem sejtette...

akkor mi értelme van ennek az intézménynek egyáltalán?

Ez így csak egy önfoglakoztató gittegylet képét mutatja szerinte, hiszen a fogyasztók éppen amiatt fordulnak hozzájuk, mert a külföldi vállalkozás eleve nem volt együttműködő a panasz kezelése során. Nyilván attól sem lesz az, ha egy bármiféle hatósági jogosítvány nélküli "központ" megkeresi őket ugyanazzal a panasszal. 

Az EFK honlapja pozitív hangvételben rendezi ezt a kérdést is: "Amikor a fogyasztó jogilag is alátámasztható kéréssel fordul az Európai Fogyasztói Központ Magyarországhoz, valamint a külföldi vállalkozás is egy, a fogyasztói érdekeket tiszteletben tartó és az ECC-Net-el együttműködő gazdasági szereplő, az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának közreműködése sok esetben (az ügyek 60-65 százaléka) sikerrel zárul."

Csak ugye ez azt is jelenti, hogy amikor a vállalkozás nem ilyen előzékeny (35-40 százalék), akkor a fogyasztók így jártak. De legalább azzal vigasztalódhatnak, hogy "csak" 3-5 hónapot pazaroltak el az életükből a semmire. 

Ha sikeres a közvetítés, akkor most nem ezt a cikket olvasnátok.

A német importőr EFK-nak küldött válasza szerint továbbra sincs Milán utánfutóján semmi látnivaló, jóvanazúgy! Műszaki álláspontjuk szerint termékeik megfelelnek az összes nemzetközi standardnak (TÜV, ISO, DIN). Azt is kifejttették, hogy - bár helyenként tényleg rozsdás az utánfutó - a korrózió mértéke nem éri el a teljes felület 0,5 százalékát (ami a szabványok szerinti hibahatáron belül van), és a postán küldött cink oldalt használata teljes mértékben megoldja majd a problémát. Ezen túlmenően a fogyasztó műszaki kifogásait egyszerű véleménynek tekintik, véleményekkel pedig a nemzetközi szabványokra hivatkozással nem foglalkoznak - írják. 

Az EFK annyit tudott vigaszként felajánlani a pórul járt autósnak, hogy:

  • Forduljon a magyar és a német fogyasztóvédelmi hatóságokhoz vagy,
  • Forduljon bírósághoz.

Annyit még hozzáfűztek, hogy szerintük rdemes lehet a német fogyasztóvédelmi hatósággal felvenni a kapcsolatot, hogy ők vizsgálják meg az eladó kereskedelmi gyakorlatát. Számunkra és az Európai Fogyasztói Központ szakmai munkáját koordináló Európai Bizottság számára is fontos az Ön véleményének megismerése az általunk elvégzett munkáról. Ezért kérjük, hogy lehetőség szerint szánjon néhány percet az alábbi linken elérhető online kérdőív kitöltésére, ezzel is segítve munkánkat."  

Le se kell írni, hogy a csalódott Milán milyen értékeléssel jutalmazta a közvetítési erőfeszítéseket, ezt az olvasó képzeletére bízzuk.

Az utánfutókkal kapcsolatos rozsdásodási panasz gyakoriságával kapcsolatban megkerestem a Brian James Trailers német forgalmazóját.

Válaszukban kifejtették, hogy álláspontjuk szerint Milán műszaki véleménye téves és nem merült fel alapvető garanciális probléma az utánfutó kapcsán.

Érdekes tény, hogy a forgalmazó szerint nem ők, hanem az Európai Fogyasztói Központok jutottak arra a következtetésre, miszerint nincs garanciális probléma. Az EFK-k viszont több alkalommal hangsúlyozták az eljárás során, hogy ők csak közvetítenek az ügyben, szakmai kérdésekben nem jogosultak állást foglalni. 

Azért érdekes ez, mert (idézem): "A bepanaszolt vállalkozás székhelye szerinti fogyasztói központ (jelen esetben a német központ) jogosult a panasz jogi értékelését követően döntést hozni arról, hogy a panaszt befogadják-e, illetve a panaszban jelzett kéréssel, igénnyel megkeresik-e a vállalkozást."

Magyarul, Milán "véleményének" jogi megalapozatlansága esetén a német EFK visszautasíthatta volna a panasz befogadását és továbbítását. De nem ez történt. 

A forgalmazó kihangsúlyozta: ha valós lett volna a minőségi probléma, más következtetésre jutott volna az eljárás. Azt is hozzátették, hogy jószándékuk jeléül küldtek Milánnak az egyik rozsdásodó alkatrész helyett cseredarabot és cink oldatot is a többi felület kezelésére, ennél többet nem tudnak tenni. 

Ezt a teherviselő elemet azért kicserélte a gyártó / forgalmazó...
Ezt a teherviselő elemet azért kicserélte a gyártó / forgalmazó...

Olvasónk szerint az a kisebb probléma, hogy rozsdásodik az utánfutó.

A nagyobb baj az, hogy az átlapolásoknál / illesztéseknél jelent meg a vaskór.

Aki járt már karosszérialakatosnál az tudja, hogy az ellen - hosszútávon - nem véd semmi, csak a flex és a hegesztőpálca. Az ilyen jellegű korróziót kívülről kezelni lehetetlen.  

Milán álláspontjának illusztrálására az alábbi hivatalos Brian James Trailers videót ajánlotta figyelmembe (1:50-től) a cikk megírása előtt. Elmondása szerint - szakirányú tanulmányai alapján - teljesen biztos benne, hogy a helyes technológiai sorrend a lyukak és vájatok elkészítése majd a horganyzás kivitelezése a felületkezelés megóvása érdekében. A videón viszont szerinte az látható, hogy az összeszerelés során a már horganyzott elemeket flexelik / fúrják, ami nyilván hiátust hoz létre az egybefüggő cink felületen. Ezért a fordított sorrendért a BME-n azonnal kivágták a vizsgázókat már 20 éve is - mondta.

Az uniós fogyasztói panaszok kezelésének sikerrátájával összefüggésben a magyar Európai Fogyasztói Központnál érdeklődtem. Válasz a cikk megjelenéséig nem érkezett. 

A történethez hozzátartozik, hogy nem minden Brian James Trailers által gyártott utánfutó küzd a problémával. A Becsületesnepper trélerén például egyáltalán nem jelentkezett az oxidáció, az övé valóban rozsdamentesre sikerült. Az biztos szerdán készült. 

Tanulság? Ha már határon átnyúló jogvitába kezdtek, kezdjetek egyből a hatóságoknál / bíróságoknál. Lehet, hogy pénzbe kerül, de annak nagyobb eséllyel lesz foganatja, és nem csak egy kérdőíven vezethetitek le a fél év alatt felgyülemlett epét.  

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.