Nyomasztó fölényben a Toyoták és Suzukik Magyarországon
Az új autók esetében a Toyota, a Suzuki és a Kia a három legnépszerűbb márka. A modellek toplistáját utcahosszal vezeti az S-Cross és a Vitara, a top 10-ben szerepel a C-HR, a Yaris és a Yaris Cross mellett két Dacia is.
Az utóbbi években jelentősen csökkent az autóvásárlási kedv a magyar lakosság körében. A 2019-ben mintegy 64 ezer új autó került a magánszemélyekhez, ezzel szemben tavaly kevesebb mint 32 ezer. A magánszemélyek vásárlásainak aránya az összeladáshoz képest ezzel párhuzamosan a 40 százalék feletti szintről 30 százalék alá csökkent.
Tavaly összesen 31 870 új autó került a lakossághoz a Datahouse statisztikái szerint, ami 5 százalékos csökkenést jelent a 2022-es szinthez képest, ez az eredmény alulmúlja a céges autóvásárlásokat magában foglaló teljes piacon látott 3,4 százalékos mínuszt.
Tavaly a lakossági vásárlások alapján a márkák rangsorát a Toyota vezeti 6043 autóval. A második helyen mindössze 33 autós lemaradással a Suzuki következik. A harmadik helyen 2125 darabbal jön Kia.
Helyezés | Márka | Magánszemélyeknek 2023-ban eladott új autók száma (darab) | A 2023-ban eladott összes új autó száma (darab) | A magánszemélyek részesedése az összeladásból (%) |
1. | Toyota | 6043 | 14 223 | 42% |
2. | Suzuki | 6010 | 12167 | 49% |
3. | Kia | 2125 | 6590 | 32% |
4. | Dacia | 2048 | 4186 | 49% |
5. | Skoda | 1507 | 10 916 | 14% |
6. | Ssangyong | 1498 | 1959 | 76% |
8. | Hyundai | 1409 | 3317 | 42% |
9. | Volkswagen | 1320 | 8803 | 15% |
10. | Opel | 1210 | 3799 | 32% |
A lakossági vásárlások esetében a konkrét modellek toplistáját a Suzuki S-Cross vezeti. Az autó fölényére jellemző, hogy több fogyott belőle, mint a második és harmadik helyen álló Suzuki Vitarából és Toyota Yaris Crossból összesen.
Helyezés | Modell | A magánszemélyeknek eladott autók száma 2023-ban (db) | A 2023-ban eladott összes új autó száma (darab) | A magánszemélyek részesedése az összeladásból (%) |
1. | Suzuki S-Cross | 3527 | 5936 | 59% |
2. | Suzuki Vitara | 1656 | 4979 | 33% |
3. | Toyota Yaris Cross | 1416 | 2139 | 66% |
4. | Ssangyong Korando | 1138 | 1453 | 78% |
5. | Toyota Yaris | 1004 | 1852 | 54% |
6. | Toyota C-HR | 810 | 2005 | 40% |
7. | Dacia Duster | 807 | 2487 | 32% |
8. | Dacia Jogger | 806 | 994 | 81% |
9. | MG ZS | 691 | 1040 | 66% |
10. | Kia Sportage | 665 | 1514 | 44% |
A modelltoplistából látszik, hogy a magánszemélyek az alacsonyabb árkategóriában válogatnak, a legkelendőbb autók ugyanis a 10 millió alatti vagy annál nem sokkal magasabb indulóárral szerepelnek a palettán.
Az új autók esetében a Toyota, a Suzuki és a Kia a három legnépszerűbb márka. A modellek toplistáját utcahosszal vezeti az S-Cross és a Vitara, a top 10-ben szerepel a C-HR, a Yaris és a Yaris Cross mellett két Dacia is.
Mi várható?
A magyarországi újautó-piacot - ezen belül a magánszemélyek autóvásárlási kedvét - tavaly a bizonytalan gazdasági környezet, a kiugróan magas infláció, a drága hitelek fogták vissza. Az idén valamivel javulhat a helyzet, az alacsonyabb kamatok és a kedvezőbb gazdasági klíma segítheti az eladásokat, ám a márkákat képviselő szervezet, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete így is csak stagnálásra számít. Azaz a 2023-ashoz hasonló 100 ezer körüli személyautó-értékesítést vár az új autók esetében. Jelentősebb növekedés egyedült az elektromos autók piacán várható, a szervezet szerint 7500 új jármű kerülhet forgalomba, a tavalyi 5799 darabos eladás után. Ez több mint 29 százalékos emelkedést jelentene, a villanyautó-piaci növekedés üteme azonban változhat az állami támogatások miatt.