Gyorshajtás - mi történik, ha nem fizetsz?
Ha nem figyelsz, kitilthatnak a forgalomból!
Egy gyorshajtásba akkor is könnyű belefutni, ha az ember kifejezetten ügyel a szabályok betartására. Emiatt bármikor bárkinek jöhet ezzel kapcsolatban hivatalos levele / üzenete a hatóságoktól. Ha rendelkezünk Ügyfélkapuval érdemes komolyan venni az onnan érkező üzeneteket, felszólításokat.
Valaki valamikor járható útnak hitte, hogy a hatósági eljárásokat ki tudja kerülni, ha nem reagál a hivatalos levelekre. Azóta általános tévhit, hogy ez működik. A valóságban persze ez nem jön be, az ún. objektív felelősség 2008-as bevezetése óta meg pláne.
De mi van akkor, ha nem is tudsz a hivatalos levelekről?
Azt már letisztáztuk, hogy akinek a gyorshajtás a hobbija, annak pénzt is kell áldoznia a jogsi megtartásához. Viszont az is megesik, hogy valaki azért nem fizet, mert nem is tud arról, hogy fizetnie kellene. Velük nem túl elnéző a szabályozás, a NAV-os végrehajtás után még a közlekedésből is kitiltásra kerülnek, azt majd észreveszik alapon.
Most tekintsünk el azoktól, akik szándékosan ugrálnak félre a hivatalos hatósági levelek elől.
Sokszor megesik, hogy valamilyen banális okból (pl.: költözés, külföldi munkavállalás, hozzátartozó által átvett és elfelejtett levél) a gyorshajtási csekk nem jut el az üzembentartóhoz. Én is jártam már így, a gyorshajtást követő héten elköltöztem egy másik városba, a rendőrségi levél fél év múlva talált csak meg az új lakcímemen.
Az automatizált rendszer arra épül, hogy a központi nyilvántartásokban valós és aktuális adatok szerepelnek. A rendőrség levideózza a gyorshajtó autót, a bírságot postázza az üzembentartó bejegyzett lakcímére, fizetés híján pedig értesíti a NAV-ot és a területileg illetékes okmányirodát a pénz behajtására és az autó forgalomból történő kivonására.
Viszont az üzembentartók nem fák, bármikor lakcímet válthatnak vagy külföldre utazhatnak. Olyankor pedig könnyen megesik, hogy a levél nem ér célba.
A jog erre is gondolt. Ha nem veszed át, akkor is átvetted.
Ha nem ér célba a gyorshajtási bírságot tartalmazó hivatalos levél, a második postai kézbesítési kísérletet követő 5. napon kézbesítettnek minősül. Ezt nevezi a jog "kézbesítési vélelem"-nek. Innentől a dolgok folyása azonos, ha átvetted a levelet, ha nem. A kézbesítéstől számítva 53 nap van a csekk befizetésére (a határozat véglegessé válástól számított 30. nap). Ha addig nem érkezik meg a befizetés, a rendőrség automatikusan átadja a NAV részére a követelést és értesíti az illetékes okmányirodát is.
A NAV nem foglalkozik azzal, hogy mi a nemfizetés vagy a késedelem oka, adók módjára intézkedik a bírság összegének behajtására (inkasszó, letiltás stb.). Ezt komolyan kell venni, mert itt már emelkedik a tét.
A hatóságok és szolgáltatók nevével visszaélő adathalász üzenetek miatt az autósok sokszor már azzal sem foglalkoznak, amivel nagyon is kellene.
A kiberbűnözés egyre szélesebb spektrumúvá válásával gyakori panasz, hogy - bár érkezik a NAV nevével fémjelzett e-mail - az autósok nem foglalkoznak vele, úgyis csak egy újabb internetes csalásról van szó, ami a NAV nevével él vissza!
Ez nagy hiba, mert akinek van Ügyfélkapu regisztrációja, annak az adóhatóság nem postai úton küldi meg a leveleket, hanem elektronikusan, az erre szolgáló tárhelyre. Ha ilyen e-mailt kaptok, vegyétek komolyan, az online csalások elleni védekezés nem azt jelenti, hogy minden üzenetet figyelmen kívül lehet hagyni, ami pénzt követel.
Már csak azért is érdemes foglalkozni az ilyen hivatalos megkeresésekkel, mert megelőzhető vele az okmányiroda eljárása, vagyis az autó forgalomból való kivonása.
Ha a NAV sem tudja behajtani a gyorshajtási bírságot, az okmányiroda hivatalból kitiltja az autót a forgalomból.
Előfordul, hogy az üzembentartónak nincs végrehajtható vagyona és az adóhatóság megkeresésére sem reagál. Erre az esetre találta ki a jogalkotó ezt a megoldást. Aki nem fizet és nem is érhető utol, annak elveszik a jogosultságát a közúti forgalomban való részvételhez, az biztosan fel fog tűnni.
Néha ez is kevés, számos esetben találkoztam olyan üzembentartói panasszal, hogy csak a biztosítótól tudta meg az autós, hogy szünetel a biztosítása amiatt, hogy hivatalból kivonta a hatóság a forgalomból az autót.
Nagy szokott lenni a felháborodás ezekben az esetekben, de ahhoz, hogy idáig fajuljon a helyzet, az üzembentartók hanyagsága is szükséges. Az még oké, hogy költözés vagy utazás miatt nem sikerült a postai levelekkel foglalkozni, az állami tárhelyszolgáltatótól érkező elektronikus üzenetek esetében viszont nehezebb elfogadható magyarázattal szolgálni.
Egy gyorshajtásba könnyű belefutni akkor is, ha kifejezetten ügyeltek a szabályok betartására. Emiatt pedig bármikor bárkinek jöhet ezzel kapcsolatban hivatalos levele / üzenete a hatóságoktól.
Ha rendelkeztek ügyfélkapuval, érdemes komolyan venni az onnan érkező üzeneteket, felszólításokat.
Főleg, hogy amikor a gyorshajtási bírság meg nem fizetése miatt vonta ki a hatóság az autót a forgalomból, visszahelyezni is csak ott lehet, ahol a kivonás történt. Ha pl. költözés miatt maradtatok le a fejleményekről, akkor lesz egy plusz körötök is a korábbi lakóhelyetek szerint illetékes okmányirodába (kormányablak), a visszahelyezést csak ott tudjátok elintézni. Persze csak azt követően, hogy a rendőrség megkapta a befizetést és le is könyvelte.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.