A gyorshajtások büntetése nem több pénzért megvett állami jóváhagyásnál

2023.08.08. 05:58

Kígyónak lábsó, madaraknak fogsor, gyorshajtóknak bírságemelés. Ennyit tud felmutatni a jogalkotó a gyorshajtás elleni „küzdelem” (muhaha!) terén. Félnek a népharagtól, vagy a közlekedésbiztonság mellett kampányolni ez is elég?

Dr. Bubó már megmondta: „Aki nyavalyog, de nem változtat, annak még nem fáj eléggé!”

A gyorshajtás elleni küzdelem „fokozása” 15 éve tragikomédiaként indult, mára viszont csak a tragédia maradt belőle, nevetni már senkinek sincs kedve. Nem kell bemutatnom, mindenki tudja: 

a gyorshajtók közigazgatási bírságolása semmire sem jó a pénzbeszedésen kívül

Annak viszont bomba üzlet. Lehet ezzel vitatkozni, de miért csinálna bárki bolondot magából azzal, hogy tényekkel vitatkozik?

2008 óta ismert, hogy a közigazgatási bírságolás bevezetésével a gyorshajtásoknak sem a volumene sem az intenzitása nem indult el abba az irányba, amerre a lakosság törvénytisztelő része szeretné. Nem lett érezhetően kevesebb gyorshajtó az utakon és a tempó sem lett mérsékeltebb. Kivesézhetném a statisztikákat, de minek? Abból csak az derülhet ki, hogy hány gyorshajtót bírságoltak meg és nem az, hogy hányan hajtanak gyorsabban a kelleténél. 

a gyorshajtók közigazgatási bírságolásának zéró hozzáadott értéke van lakossági SZEMPONTBÓL

Egy dolgot viszont a várakozásoknak megfelelően hoz már 15 éve: milliárdos bírságbevételt generál, amivel a költségvetés minden évben előre számol!

Jó ez a mindenkori államapparátusnak, hiszen fix és jól tervezhető forrásként jelenik meg. De megfelelő a gyorshajtóknak is, hiszen egy kis pénzmagért cserébe szabad a vásár,

akinek telik rá, az korlátlan mennyiségben száguldozhat

A jogsit sosem vonják be, alapesetben előéleti büntetőpontokat sem osztogatnak a traffizó zsandárok, mi baj lehet hát?

Senki sem tartja nyilván a gyorshajtási előéletet vagy csak a büntetőpontokat nem osztják ki?

"A közigazgatási bírság alapesetben nem jár együtt közúti közlekedési előéleti pont (úgynevezett büntetőpont) kiszabásával, továbbá nem jelenti a vezetői engedély bevonását sem. Amennyiben azonban az eljárás során a gépjárművet használó személy ismertté válik, abban az esetben a hatóság a közúti közlekedési előéleti pontrendszerről szóló 2000. évi CXXVIII. törvény 4. § (1) bekezdés d) pontja alapján a szabályszegéstől függően a bírság mellé 1-8 közúti közlekedési előéleti pontot is megállapít. (Az egyes szabályszegésekhez rendelhető bűntetőpont mértékét a 236/2000. (XII. 23.) Korm. rendelet tartalmazza.)"
Forrás: https://ugyintezes.police.hu/gyik2

Ja, hogy évente pár vétlen közlekedő belehal egy-egy gyorshajtásba? Na és? Kit érdekel ez?

Hát mi az a pár emberélet a milliárdos bevételhez képest? Meg különben is, minek ment oda az a kerékpáros az Árpád hídra éjjel!? Hát nem tudta, hogy a közlekedés veszélyes üzem és bele is lehet halni az esti hazatekerésbe? Így járt, majd „legközelebb” okosabb lesz, vagy nem. Ne gondolja senki, hogy az állam lemond a milliárdos fix bevételi forrásáról csak azért, mert a rendszer néha nem adja ki egy-egy járókelőnek. Ugyan! Amióta a pénz az isten, azóta senki sem foglalkozik a járulékos veszteségekkel.

Érzi egyébként valaki a döntéshozók közül, hogy mennyire abszurd a rendszer? Ha kicsit (városban 50-65 km/h között) hajt gyorsan a delikvens, akkor a normál ügymenetben hozzá sem szólnak a zsandárok, mert az csak szabálysértés, ha meg nagyon (városban 65 km/h felett) akkor elegendő egy kis vámot perkálni az államnak és el van felejtve.

Mi lenne, ha a lopás tényállását is így szabályoznánk? 50 ezerig csak szabálysértés, úgyhogy hagyjuk a fenébe, felette meg az ellopott értékhez igazítottan be kell fizetni egy kis sápot állambácsinak és mehet tovább a lopesz. Ja, hogy az így abszurd? Tényleg? 

A valódi probléma az, hogy itt a szándék hiányzik

Helyette hülyének nézés és látszatintézkedések vannak. Nem is kell más, hiszen a polgárok csak nyavalyognak, de változtatni valójában nem szeretnének.

Pedig a jog és a törvények lényege a rend fenntartása és a jogkövető állampolgárok védelme - lenne. Ehelyett jelenleg a jogszegők (gyorshajtók) marzsot fizetnek az állami félrenézésért és védelemért. Erős lenne ez a megfogalmazás? Akkor gondoljátok csak át, hogy ki védi a gyorshajtók jogosítványát a bevonástól és mit kér cserében?

Én kérek elnézést, nekem kellemetlen, hogy le merem írni

Közben meg harsog a rendőrségi médiagépezet a hatalmas eredményekről, megy a látszatszínház a nyavalygóknak. Mintha olyan nagy truváj lenne a budapesti éjszakában 8 óra leforgása alatt több tucat, akár 171 km/h sebességgel hasító gyorshajtót fogni. Bármelyik forgalmas útszakaszon bárki összegyűjthet ennyit bármelyik random éjszaka, de még nappal is. Egyrészt.

Másrészt eddig mivel ütötték el az időt rendőreink és miért csak most húznak bele a semmibe? Ja, hogy eddig nem folyt vér az aszfalton? Én kérek elnézést, újfent!

A teátrális munkavégzésükben egyébként sem a számok adják a lényeget, hanem az intézkedések jellege. Több tucat gyorshajtót közigbírságoltak meg a kamera mögött leskelődve. Remek! És hány sofőrt azonosítottak be? Hánynak vonták be a vezetői engedélyét, hányat vontak ki a közlekedésből? Hányat vontak egyáltalán tényleges helyszíni intézkedés alá? Egyet. Itt sem az számít, hogy mit mondanak hanem hogy mit csinálnak. Kiszűrik a gyorshajtókat és kivonják őket a forgalomból, mi? Persze, meg Andersen meséi.

A kirakatban meg a tömeg arcába tolják az „illegális gyorsulási versenyek elleni fokozott fellépést”.

Mintha a gyorshajtás az illegális gyorsulási versenyek sajátossága lenne, és sehol máshol nem találkozhatnánk vele

Na persze. Nem elég, hogy madárnak vagyunk nézve, még gúnyt is űznek a dologból? Ez lenne a nagy változás?

Szép dolog, hogy a végrehajtó hatalom médiaháborúzik a gyorshajtókkal is, a jogszabályok meg „szigorúan büntetnek” (muhaha). Csak hát a valóságban minden éjjel 170 km/h feletti a tempó a város utcáin, a járókelők meg lassan lottószelvényt sem kell vegyenek egy kis szerencsejátékhoz. Elég, ha sétálnak egyet valamelyik forgalmas útszakasz mellett, idővel valaki telibe találja majd őket, miközben „állami jóváhagyással siet” a következő piros lámpáig.

Kikéri a jogalkalmazó ezt a megfogalmazást magának? Hát kérjen ki nekem is egyet! A valóság viszont az, hogy: 

a gyorshajtás közigazgatási bírságolása nem több pénzért megvett állami jóváhagyásnál

Tessenek mondani, mikor lett fontosabb a költségvetési bevétel az emberi életeknél? Nem 1780-at írunk, hogy egy esti hazaútba nagy eséllyel bele lehessen halni! Jó reggelt!

Megjósoltam már előre, az állam úgy kezelné az eldurvult gyorshajtásos problémát, hogy 30 százalékot emelne a közigazgatási bírság tételein.

Elképzeltem, ahogy a 40 millás bármi volánja mögötti bojrészer Jakab meglátja az elrettentő erőt: a 300 ezer még nem, de a 390 ezer már komolyan elgondolkodtatja, hogy felhagy az életvitelszerű norma-telibeszarással. Hülyék meg a túloldalon.

Ráadásul 2008-ban (a rendszer bevezetésekor) a minimális gyorshajtási közigazgatási bírság az átlagkereset (199 ezer) 15 százalékát, a maximális pedig a 151 százalékát tette ki

2023 szeptemberétől a tervezett emelés után ezek a számok az alábbiak lennének: 7 (azaz hét) százalék és 69 (azaz hatvankilenc) százalék az 568 ezres átlagkeresetből. Komolyat lépne előre a döntéshozó, mi?

Ez nem „fellépés”, ez csak a vám emelése úgy, hogy a bevezetéskori mérték fele alatt maradjon. Ahogy kollégánk is megírta, ez picsafüst.

Aki pedig arra vár, hogy a döntéshozó meghallván a panaszokat gyökeres változtatást eszközöl a gyorshajtók kigyomlálására, az addig álljon fél lábon. Miért változtatna egy jól működő üzleti vállalkozáson, ami 15 éve prosperál, ráadásul hamarosan még jobban fog teljesíteni pénzügyileg? Bolond lenne.

Mit érdekli, hogy van némi járulékos veszteség? Neki nem hiányzik az a pár emberélet, azzal úgysem lehet költségvetési likakat foltozgatni. Emel hát kicsit a bírságokon, oszt' viszont látásra. 

A helyzet jó magyarosra kerekedik ki végül ismét: 

az emelés után a legális lézerblokkoló jóval olcsóbb lesz, mint a gyorshajtásért kiszabható maximális közigazgatási bírság

az államot pedig látszólag nem érdekli, ha pár emberélet elvész, amíg dől a lé.

Ebben a környezetben mit javasoljon egy jogász? Ilyen dilettáns szabályozás mellett joggal mondhatnám, hogy mindenki vegyen egy legális lézerblokkolót és tolja neki, ahogy a csövön kifér. Csak ezzel nem leszünk előrébb.

A gyorshajtók mások életével játszanak minden egyes alkalommal.

Ennek a súlyát viszont nem érzik, hiszen amíg nincs baj, addig minden oké. Amikor meg baj van, valódi büntetés csak akkor lesz, ha vér folyik vagy a vétlen áldozat meghal. Akkor is gyenge szankciók szerepelnek csak a repertoárban, felfüggesztett szabadságvesztés és egy kis pénzbünti, semmi komoly. Ilyen körülmények között miért is kellene félnie a gyorshajtástól elkövetői oldalon bárkinek is?

Eközben az ilyen értelmetlen halálesetek lehetőségét is ki kellene (és lehetne is) irtani a közlekedésből. A vétlen elhunytat és a családját nem igazán nyugtatja meg, ha az elkövető kap egy kis felfüggesztett ejnye-bejnyét.

A döntéshozó tanácstalan, érdemi intézkedés sehol

Akkor majd leírom én, pontokba szedve. Hátha úgy eljut oda is az üzenet, ahol a törvényeket reszelgetik:

  1. Nem a KRESZ-t kell módosítani, nem azzal van a baj. A megszegését kellene valódi szankciókkal sújtani, megelőzni. A probléma a szabálykövetési hajlandóság csekély fokával van. Az pedig nem fog változni mindaddig, amíg a jogalkotó nem fűz hozzá valódi és elrettentő szankciókat. Ameddig a paláver jogtalan veréséért nem jár pofon, addig a paláver verve lesz. 
  2. A városi környezetben 171 km/h tempójú száguldás már bőven nem a gondatlan véletlen kategóriája. Az már konkrétan az állami büntetőhatalom, a közlekedési szabályok és mások életének tudatos, szándékos és nyílt leszarása, l'art pour l'art semmibe vétele. Amelyik hatalom pedig ezt pénzért cserében szó nélkül hagyja, az eltévesztette a kontinenst. De talán a bolygót is.
  3. A megoldás a kirívó gyorshajtások valódi szankcionálása. Meg kell és meg is lehet teremteni azt a jogszabályi környezetet, ahol az ilyen ámokfutások közúti veszélyeztetés bűncselekményének minősülnek, amelyet letöltendő szabadságvesztéssel, járművezetéstől való több éves eltiltással és az elkövetés eszközéül használt jármű elkobzásával lehet jutalmazni.
  4. Az ilyen gyorshajtásoknak a fizikai lehetőségét kell kiiktatni, és készen is vagyunk. Márianosztrán – jogosítvány, autó és szabadság nélkül – guggolva mindenkinek be fog vésődni, hogy ilyet kultúrember jogállamban nem csinál. Egyedül ennek a szankcionálási rendszernek lehet meg a speciál- és generálpreventív eredménye. Csak ebből fogja mindenki megérteni, hogy ilyet akkor sem csinálunk, ha szerintünk még beleférne. Mert az állam és a polgárok normálisabb fele szerint nem fér bele, és komoly következménye lesz, amikor mégis megesik.
  5. A gyorshajtással összefüggésben halált okozó közúti baleseteket pedig emberölés bűncselekményeként kell minősíteni, akár szándékos elkövetési alakzatban is. Ne magyarázza már senki, hogy lakott területen 171 km/h tempóval haladó vadbarmok tudata nem fogja át, hogy emberéleteket is követelhet, ha nem adja ki a fizika a csapatást.
  6. Akinek ezt nem képes átfogni a tudata az soha, semmilyen körülmények között ne szerezhessen vezetői engedélyt. Nem a bírósági tárgyalások részeként kell utólag ellenőrizni a vadbarmok mentális állapotát. Ott már nincs mit vizsgálgatni, nem véletlenül áll büntetőbíróság előtt a delikvens. A jogosítvány megszerzése előtt kell, kötelezően, mindenkiét. 10 évente pedig ismételni kell, ugyanis a járművezetéshez nem csak egészséges végtagok, ízületek és látás szükséges, fejben is rendben kell lenni. 

A fenti jogalkotói és döntéshozói megközelítéssel RACE-001 – előélete okán –  az utakon sem lett volna, az Árpád híd pedig valami más miatt lenne most felkapott, ahogy az M2 is.  Ennyi a történet, a többi csak süket duma.

Be kéne már fejezni a pénzbeszedést és neki kellene állni rendet vágni az utakon! Igény vóna' rá már egy ideje!