Üzemanyaglopás: dráguló literek, puha büntik, lóvé meg nyista

Az infláció kifeküdt a kormányzati gyomrostól, a fogyasztók azonban nem sokat érzékelnek ebből a mindennapi vásárlásaik során. Mindenki abból gazdálkodik, amit a költségvetésében talál. Néhányan pedig abból is, amit haza tudnak vinni fizetés nélkül. Angolosan távozni pedig nem csak a boltokból szokás, a benzinkutakat sem kímélik a szarkák.

600 forint feletti benzinár mellett nem csak a bolti szarkák  döntögetnek rekordokat, az üzemanyaglopás reneszánszra kaphat. A tolvajok lebukása szinte csak a szerencsén múlik, ráadásul lebukás esetén sem kell komoly büntetésre készülniük. 

Nem túlzás azt állítani, hogy a törvények sokszor a bűnözők Magna Chartájaként („Nagy Szabadságlevél” - a szerk.) funkcionálnak a társadalom védelmezése helyett. Modern jogállami probléma ez, ugyanis a jogkövető állampolgárokat ezeregy szabály és tilalom köti, a bűnözőknek viszont semmire sem kell tekintettel lenniük, nekik csak a garanciális szabályokat kell kimazsolázniuk, azt is elég utólag. 

Minél drágább, annál gyakrabban lopják.
Minél drágább, annál gyakrabban lopják.

Kiváló példa erre a benzinkutakon tapasztalható, évtizedes hagyományokkal bíró üzemanyaglopás helyzete. 2012-ben a jogalkotó a szabálysértési értékhatárt ötvenezer forintra emelte, így aki ennél kisebb értékű naftával távozik a kútról fizetés nélkül, az nem követ el bűncselekményt. Egy átlagos autó 50 literes tankja pedig teletölthető harmincezer forintból (még).

Ilyen szabályozás mellett hiába minden vagyonvédelmi erőfeszítés a kutak részéről, 

a benzintolvajok nem sokat kockáztatnak.

Pedig a töltőállomások biztonsági rendszere komoly és akár hatékony is lehetne, ahhoz viszont a rendőrség aktív közreműködésére volna szükség. A kecsegtető nyereség ezzel szemben viszont magas is lehet, akár elpöfögés, akár továbbértékesítés a cél. 

A kutakon kamerák figyelnek mindent, nem csak a járművek rendszáma, de még a kuncsaftok arca is felismerhető a felvételen. A rendszer pedig folyamatosan monitorozza, hogy melyik töltőfejen folyik éppen tankolás, ki nem fizetett még. 

elhajtas308.gif

Egyetlen dolgot nem erőltetnek a töltőállomások: a fizetés nélkül távozók fizikai feltartóztatását.

Bár a szabálysértési törvény alapján erre lenne jogosultságuk ("A tulajdon elleni szabálysértés elkövetésén tetten ért személyt bárki visszatarthatja."), életvédelmi- és biztonsági okokból a kútkezelők ezzel inkább nem próbálkoznak. Érthető, hiszen a munkáltató pár tízezer forintjáért egyetlen alkalmazott sem lenne hajlandó autó alá vetni magát. Így viszont a tolvajok akadálymentesen hajthatnak el fizetés nélkül, amikor épp ahhoz támad kedvük.  

Néha megkerülnek a jómadarak.
Néha megkerülnek a jómadarak.

A kutak éles helyzetben a 112-es segélyhívón kérhetnek segítséget a rendőrségtől, majd a feljelentés megtételét követően a kamerafelvételek átadásával segíthetik a nyomozást.

Mást nem tudnak tenni. Hogy végül előkerül-e a tolvaj, lopott volt-e az autó, vagy hamis volt-e a rendszám? Az csak a szerencsén múlik. A tapasztalat az, hogy a legtöbb ilyen szabálysértési nyomozás anélkül zárul, hogy az elkövető(k) kiléte megállapítható lenne. Természetesen a veszteséget ilyenkor a kút nyeli be, nem ritkán a kútkezelők fizetésének terhére.  

Öröm az ürömben, hogy nem mindenki tolvaj, aki fizetés nélkül távozik. Elsőre életszerűtlennek tűnhetnek ezek a magyarázatok, de a valóságban nagyon is megesik az ilyesmi.

Kapcsolódó

Korábban egyik szerkesztőségi kollégánknak is sikerült bemutatnia egy ilyen attrakciót, egy sajtóút végén olyan szintű fáradtság lett rajta úrrá, hogy csak órákkal később észlelte a figyelmetlenségét: bizony fizetés nélkül távozott a kútról a tesztautóval. Amint észlelte a hibát, azonnal visszament a helyszínre és rendezte a számlát, ahol meg is nyugtatták: nem ő az első és biztosan nem is az utolsó, aki így járt. 

Ezekben az esetekben megelőzhető a felesleges szabálysértési hercehurca,

a figyelmetlen autós rendezi a számlát, a kút pedig eltekint a feljelentés megtételétől. Ezek azonban - sajnos - a kivételek, a legtöbb esetben sosem látják viszont a kútkezelők a delikvenst. Ilyenkor megteszik a feljelentést, aztán bíznak a legjobbakban. 

Az esetek többségében azonban hiába a várakozás, a benzintolvajok lopott autóval, hamis rendszámmal érkeznek, arcukat napszemüveggel és fejfedővel takarják. Emiatt a rendőrségi nyomozás eredménytelenül zárul, az eljárást lezárják, a kút meg így járt. 

Érdekes, hogy sem a rendőrség, sem a benzinkutak többsége nem vezet részletes statisztikát az ilyen lopásokról. Így pontosan azt sem tudni, hogy milyen gyakran és mekkora kárt okoznak a gyökerek. Lehet, hogy a magas felderítetlenség miatt kényelmesebb nem tudni a pontos számokat? - nem tudom, csak hangosan gondolkozom. 

Számos töltőállomás - nyugati mintára - nem bízza a szabálysértési jog harmatgyenge eszközeire a tolvajok elleni védekezést, inkább fizikai akadályokkal próbálnak gátat szabni a jelenségnek.

A leghatékonyabb módszernek a sorompóval kombinált automata kutak (pl.: Auchan töltőállomások) rendszere mutatkozik az üzemanyagtolvajok elleni védekezésben, így valamivel komplikáltabb a fizetés nélküli távozás. 

Elgondolkodtató, hogy a gyorshajtások esetében nincs kibúvó az objektív felelősség rendszeréből, benzint - ötvenezer forint összeghatárig - viszont csak az nem tud lopni büntetlenül, aki eleve nem is akart. Ezzel arra szeretnék rávilágítani, hogy a karhatalom meg tudja kerülni a szabálysértési törvény garanciális rendelkezéseit, amikor a központi költségvetés az érintett. Amikor a gazdasági szereplők zsebére megy a játék, akkor úgy tűnik, hogy már nem tartja indokoltnak a jogtechnikai ugrást. 

Megkérdeztem a hét legnagyobb hazai töltőállomást a jelenséggel kapcsolatban. Érthető módon nem voltak túl közlékenyek. 

  • A MOL válaszában kifejtette, miszerint vezetnek erre vonatkozó statisztikát, de konkrét számokkal - üzleti titok miatt - nem tudnak szolgálni. Annyit azért megosztottak, hogy az elmúlt években az átlagos "tartozás" mértéke csökkenő tendenciát mutat. A fizetés nélkül távozóknak van lehetősége a hatóság bevonása nélkül rendezni a tranzakciót. Azt javasolják, hogy véletlenül elkövetett fizetés nélküli távozás után érdemes azonnal visszamenni a töltőállomásra, vagy jelezni ügyfélszolgálatuknál a hibát. A MOL egyébként a gépjármű rendszáma, illetve a gépjárművezető személye alapján megpróbálja felvenni a kapcsolatot a sofőrrel. Siker esetében megvalósul a kár rendezése, máskülönben a hatósági eljárás a következő lépcső. 
  • Az Auchan kútjain a benzinkúti szabálysértések elkerülése érdekében jelentős biztonságtechnikai fejlesztést hajtottak végre az elmúlt években. Rendszeresen elemzik az eseteket, képzik a pénztáros munkatársaikat, hogy ezekkel is csökkenthessék a kockázatot.
  • Az egyik diszkont kúthálózat kifejezetten közlékeny volt, cégnevének szerepeltetését azonban mellőzni kérte. Statisztikát ugyan nem vezetnek, az ilyen esetek gyakorisága töltőállomásaik elhelyezkedésétől és egyéb tényezőktől függően változik. A tolvajokat többnyire kézre keríti a rendőrség, viszont az okozott kár megtérülése ritka. A tévedésből vagy félreértésből távozó autósok többnyire visszatérnek, és amennyiben a feljelentés előtt rendezik a számlát, az ügyet lezárják.

    Ha viszont az utólagos fizetés is elmarad, rendőrségi eljárás lesz a dologból. Külön kiemelték, hogy - kollégáik biztonságát szem előtt tartva - a fizetés nélkül távozó autósokat nem akadályozzák az elhajtásban. Helyette a kamerafelvételek alapján, a rendőrség bevonásával törekszenek a helyzet jogi úton való rendezésére. 

Az Országos Rendőr-főkapitányság válaszának érdemi részét eredeti formájában közlöm. 

ORFK

Vagyis a rendőrség a konkrét üzemanyaglopások vonatkozásában nem vezet statisztikát, csak a benzinkutak területén megvalósuló lopásokról általában. Azt is megtudhatjátok a válaszukból, hogy amennyiben a benzinkút már megtette a feljelentést, mindenképpen megindul a hivatalos eljárás. Szóval, ha véletlenül fizetés nélkül távoztatok, akkor mihamarabb irány vissza!

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

tegnap, 17:07
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07