A Ferrari szárnyal, a Red Bull altat, az Alpine szenved – avagy a nagy Forma 1-es szezonelőzetes

2024.02.28. 16:55

Csütörtökön, 12:30 perckor a bahreini nagydíj első szabadedzésével hivatalosan is kezdetét veszi a 2024-es Forma 1-es szezon. Egy dolog biztos: ha csak fele olyan izgalmas évünk lesz, mint amilyen a holtszezon utolsó időszaka volt, egy percig sem unatkozunk majd.. Tekintsük hát át teljes mezőnyt, mazsolázzuk át az előszezoni teszt statisztikáit és hírmorzsáit, és lássuk, melyik csapat milyen várakozásokkal és esélyekkel vághat neki a 2024-es évnek!

Tényleg semmit nem mutat meg az előszezoni teszt?

Egyesek szerint az előszezoni tesztek eredménye az ég világon semmit sem jelent, míg másik rögtön messzemenő következtetéseket vonnak le még a legapróbb jelekből is. Az igazság valahol a kettő között lesz.

Általában elmondható, hogy egy-egy kiugróan erős vagy gyenge időeredmény helyett inkább a tendenciákat érdemes figyelni. Ha egy csapat konstans az élmezőnyben végez a tesztnapokon, nem valószínű, hogy sereghajtóként kezdi az évet és ennek a fordítottja is igaz. Ugyanígy a megtett körök száma is sokatmondó lehet. Alap esetben minél inkább az történik a teszten, amit egy csapat várt, annál kevesebbet kell szerelni, állítani az autón, így annál több idő jut körözésre. Ezeken kívül a pilóták visszajelzései és az autó viselkedése is fontos titkokat árulhat el, ezekre is érdemes figyelni.

Ne feledjük azonban! A teszt csak egy teszt, semmi több. Nem itt kell a leggyorsabbnak lenni, ezt pedig a csapatok is jól tudják.

Oracle Red Bull Racing

  • Csapatfőnök: Christian Horner
  • Versenyzők: Max Verstappen; Sergio Perez
  • 2023-as konstruktőri helyezés: 1. (860 pont)
  • Teszt statisztikák:
  • Legjobb köridő: 1:30,7 - 4. hely (C3-as gumikeverék; Sergio Perez)
  • Megtett körök száma: 390 - 3. hely

Azok után, hogy 2023-ban minden idők legdominánsabb világbajnoki címét szerezték, Red Bullnál nincs megállás. Teljesen új, radikális autót terveztek az idei évre, mely a Mercedes által sikertelenül alkalmazott, extrém-keskeny oldaldobozos koncepcióból merített ihletet.

Bár előzetesen a címvédő csapat vezetőinek is voltak kétségei, úgy tűnik, az új autó tökéletesen működik. Az első tesztnapot szinte problémamentesen hozta a csapat, bár kezdetben nehezen vezethetőnek és kiszámíthatatlannak tűnt az RB20. Ennek ellenére Max Verstappen játszi könnyedséggel dobálta a lila szektorokat, és 1,1 másodperces előnnyel nyerte a szerdai körözést.

Csütörtökön aztán akadt néhány kisebb gondja a bikáknak: először a fék gyulladt ki, majd a hajtás szállt el. A szerelők azonban mindkét problémát hamar orvosolták, így Sergio Perez szinte alig vesztett időt. A harmadik tesztnap ismét simán zajlott.

Bár a Red Bull összesítésben csak a negyedik legjobb időt rakta össze a tíz csapat közül, ne legyenek illúzióink: minden jel arra utal, hogy övék a legjobb autó. Helmut Marko, a csapat egyik kulcsembere ki is jelentette, hogy az RB20 már nem is evolúció, inkább forradalom!

Ennek ellenére nem tudni, mekkora lehet a Red Bull előnye. Bár az első tesztnap egészen ijesztő képest festett a bikák tempójáról, péntekre kissé javultak a kilátások. A legtöbb versenyző szerint bár nem kétséges, hogy a Red Bull áll a legjobban, az előnyük talán nem annyira drámai.

Nagy kérdés továbbá, milyen teljesítményre lesz képes Max Verstappen csapattársa, Sergio Perez. Bár jól kezdte a tavalyi évet, a mexikói pilóta nagyon mély gödörbe került a szezon későbbi szakaszában. Ha meg akarja tartani az ülését, idén muszáj lesz kiegyensúlyozottabban vezetnie.

Mercedes-AMG Petronas F1 Team

  • Csapatfőnök: Toto Wolf
  • Versenyzők: Lewis Hamilton; George Russel
  • 2023-as konstruktőri helyezés: 2. (409 pont)
  • Teszt statisztikák:
  • Legjobb köridő: 1:30,4 - 2. hely (C4-es gumikeverék; George Russel)
  • Megtett körök száma: 360 - 7. hely

Trükkös első szárny ide vagy oda, eddig úgy tűnik, nem ez a legszebb időszak a Mercedes történetében. Azok után, hogy hétszeres világbajnokuk, Lewis Hamilton év végén a Ferrarihoz igazol, az előszezoni teszt sem alakult a németek várakozásainak megfelelően. A megtett körök számában csupán a mezőny második felében végeztek, de George Russel utolsó napos villanását leszámítva a tempójuk sem tűnt meggyőzőnek.

Szerdán rögtön technikai problémák adódtak az új Mercedesszel, mely a hibridrendszer hibája miatt egy darabig a boxban rostokolt. Mikor végre pályára gurult a W15, abban sem volt sok köszönet. Az autó kifejezetten idegesnek, nehezen vezethetőnek tűnt, ez a probléma pedig a következő két napban sem szűnt meg. Russel és Hamilton egyaránt sokat csúszkált.

Ehhez képest a csapat elégedetten nyilatkozott az új autót illetően, mely George Russel szerint egyértelmű előrelépés 2023-hoz képest. A versenytempójukat erősnek ítélik, ám az időmérős teljesítménnyel saját bevallásuk szerint is lesz még dolguk. Minden esetre a W15-tel sok korábbi problémát sikerült orvosolni, Lewis Hamilton szerint pedig adott "egy remek alap, amire építkezni lehet."

A csapat tehát a látszólag problémás teszt ellenére is pozitív. Úgy tűnik, az autóban lehet potenciál, más kérdés viszont, hogy ezt sikerül-e kiaknázni. Ne felejtsük: a végül teljes kudarcnak bizonyuló keskeny oldaldobozos koncepciót is a benne rejlő lehetőségek miatt tartotta meg másfél évig a csapat.

Szintén kérdés, milyen teljesítményt nyújt majd a két brit versenyző. George Russel legfeljebb közepes szezont futott tavaly, melybe pár fájdalmas hiba is becsúszott (lásd Szingapúr). A fiataltól idén mindenképp többet várunk. Ami Lewis Hamiltont illeti, bár saját bevallása szerint rendkívül motivált, az elmúlt két szezonban a fásultság jelei látszottak rajta. Nem véletlenül hagyja el év végén a csapatot.

Scuderia Ferrari

  • Csapatfőnök: Frédéric Vasseur
  • Versenyzők: Charles Leclerc; Carlos Sainz
  • 2023-as konstruktőri helyezés: 3. (406 pont)
  • Teszt statisztikák:
  • Legjobb köridő: 1:29,9 - 1. hely (C4-es gumikeverék; Carlos Sainz)
  • Megtett körök száma: 416 - 2. hely

A Ferrari tavalyi autója nem volt éppen kezes bárány, így a csapat elsősorban ezen a területen szeretett volna előrelépni. Minden jel arra utal, hogy ez sikerült: a vörösök ismét megmutatták, miért szokták őket tesztvilágbajnoknak csúfolni.

Lényegében problémamentes három napot tudhatnak maguk mögött bahreinben, mely a megtett körök számán és az időeredményeken is látszik. Érdemes azonban ezt óvatosan kezelni. Az olaszok rendre kirobbanó formát mutatnak a teszteken, melyet általában szerényebb éles teljesítmény követ. Ettől még tény, hogy van okuk az optimizmusra.

A nyers tempó mellett az új Ferrari a versenyszimulációk során is ígéretesnek tűnik: a csütörtöki tesztnapon Sainz még Perez Red Bulljánál is erősebbnek bizonyult a hosszú etapokon. Charles Leclerc ehhez még hozzátette, hogy az autó a vártaknak megfelelően viselkedik, érzetre pedig egyértelműen jobb a tavalyihoz képest. Biztató szavak ezek.

Mindezek fényében nem meglepő, hogy a többi csapat és versenyző szerint jelenleg a Ferrari tűnik a Red Bull legerősebb kihívójának. Ez azonban hosszú ideje igaz az olaszokra: mindig ők az erős kihívó, akik aztán mégsem nyernek. A pénz, a hozzáértés és a versenyzők mind adottak a sikerhez. Meglátjuk, idén sikerül-e túlnőniük a saját árnyékukon.

McLaren F1 Team

  • Csapatfőnök: Andrea Stella
  • Versenyzők: Lando Norris; Oscar Piastri
  • 2023-as konstruktőri helyezés: 4. (302 pont)
  • Teszt statisztikák:
  • Legjobb köridő: 1:31,0 - 7. hely (C3-as gumikeverék; Oscar Piastri)
  • Megtett körök száma: 327 - 9. hely

A McLaren évek óta gyengén kezdi a szezont, így elsősorban ezen a problémán kell úrrá lennie. A brit gárda az élmezőnyben zárta a tavalyi évet, ezt a formát szeretnék átmenteni 2024-re is. Sajnos a teszt alapján ez nem sikerült maradéktalanul.

Bár az MCL38-as nem tűnik annyira problémásnak, mint 2022 és 2023 év eleji McLarenje, a csapat ismét nehéz tesztet zárt. Mindhárom napon akadtak technikai problémáik, többek között olyan kulcsfontosságú alkatrészekkel, mint az üzemanyagrendszer vagy a kuplung. Bár a hetedik legjobb köridő sem túl biztató, a megtett körök száma az igazi probléma: a papaya-színűek 327-tel csak az utolsó előtti helyen végeztek ebben a mutatóban.

Mindezek mellett az autó nehezen vezethetőnek tűnik. Ez különösen a második tesztnapon volt egyértelmű, ahol Lando Norris a kanyarbejáratokon túlkormányzottsággal, majd korrigálás után alulkormányzottsággal küzdött.

Ezek alapján a McLaren számára idén sem lesz teljesen sima a szezonkezdet, ám egyelőre nagyon nehéz megtippelni, mekkora a gond. Lando Norris szerint a Red Bull és a Ferrari is jóval előttük jár, így bőven vár még rájuk munka. Ennek ellenére az új autóval "megtettek néhány lépést a jó irányba."

Aston Martin Aramco F1 Team

  • Csapatfőnök: Mike Krack
  • Versenyzők: Fernando Alonso; Lance Stroll
  • 2023-as konstruktőri helyezés: 5. (280 pont)
  • Teszt statisztikák:
  • Legjobb köridő: 1:31,2 - 8. hely (C3-as gumikeverék; Fernando Alonso)
  • Megtett körök száma: 378 - 4. hely

Az Aston Martin szinte mesébe illően kezdte a tavalyi szezont, melyet látványos mélyrepülés követett. Annak ellenére, hogy az év első harmadában Alonso egymás után szállította a dobogós helyeket, a nyári szünet után folyamatosan romlott a csapat produkciója. Végül az USA nagydíjon mindkét Aston kiesett a Q1-ben. Bár az utolsó néhány versenyre valamennyire összeszedte magát a gárda, az év eleji formát nem tudták visszanyerni.

Úgy tűnik, ez most sem sikerült. Bár az Aston Martin nagyrészt problémamentes tesztet zárt, elmaradoztak a biztató jelek. Fernando Alonso és Lance Stroll szépen rótta a köröket, de néhány közepesen jó időt leszámítva nem mutattak sokat. Az 1:31,2-es legjobb eredményüknél hét csapat is tudott jobbat.

Ehhez képest a 378 megtett kör már a negyedik legjobb eredmény, ráadásul a szám valami fontosra is utal: az Aston valószínűleg inkább a hosszabb etapokra koncentrált a teszt során. Bár ez magyarázhatná a gyengécske köridőket, egyelőre semmi nem utal arra, hogy a plusz tempó tényleg ott rejlik a 2024-es autóban. Ennek ellenére Fernando Alonso szűkszavúan ugyan, de pozitívan értékelt. Elmondása szerint az új Aston előrelépés, így elégedettek az adatokkal.

A valós tempó mellett akad még egy nagy kérdőjel a csapatnál: Lance Stroll. Az Aston Martin tulajdonosának fia évek óta gyenge láncszem, tavaly pedig egész pályafutásának leggyengébb szezonját rakta össze. Míg Alonso nyolc dobogóval és 206 ponttal a negyedik helyen zárt, Stroll dobogó nélkül, 74 ponttal csak a tizedik lett. A kanadai versenyző megítélésének - na meg a csapat konstruktőri helyezésének - nagyon fontos lenne, hogy egy jobb teljesítménnyel feletesse a néha egyenesen kínos 2023-at.

BWT Alpine F1 Team

  • Csapatfőnök: Bruno Famin
  • Versenyzők: Esteban Ocon; Pierre Gasly
  • 2023-as konstruktőri helyezés: 6. (120 pont)
  • Teszt statisztikák:
  • Legjobb köridő: 1:32,0 - 10. hely (C3-as gumikeverék; Esteban Ocon)
  • Megtett körök száma: 333 - 8. hely

Az Alpine 2023-at a leggyengébb gyári csapatként zárta, messze lemaradva az Aston Martintól és a McLarentől. A franciák idén egy teljesen új autóval javítanának, ám a helyzet egyelőre inkább aggasztó, mint reménykeltő.

Persze az Alpine nem titkolta, hogy az ismeretlen koncepció miatt nehéz szezonkezdetre számítanak, de ennél talán ők is jobbat reméltek. A teszt során megtett 333 kör sem túl acélos, de az 1:32,0-s legjobb idő egyenesen a leggyengébb a mezőnyben. Persze tegyük hozzá, hogy az Alpine a három nap során végig a hosszú etapokra koncentrált, időmérős szimulációt szinte egyáltalán nem futottak.

Persze lehetséges lenne, hogy a csapat rejtegeti a valódi tempóját, ám az aggodalmakra a pilóták nyilatkozatai is ráerősítenek. Bár a vészharangot egyelőre még nem kongatják, olyan kijelentések hangzottak el, mint hogy "jelenleg nem tűnik rózsásnak a helyzet", "nem lesz könnyű az első futam", "nem onnan kezdjük az évet, ahonnan akartuk" illetve, hogy "agresszív fejlesztésekre lesz szükség, hogy csökkentsük a különbséget." Úgy fest, tényleg bajban lehet az Alpine.

Williams Racing

  • Csapatfőnök: James Vowles
  • Versenyzők: Alexander Albon; Logan Sargeant
  • 2023-as konstruktőri helyezés: 7. (28 pont)
  • Teszt statisztikák:
  • Legjobb köridő: 1:30,9 - 6. hely (C4-es gumikeverék; Alexander Albon)
  • Megtett körök száma: 299 - 10. hely

Az elmúlt évek egyik sereghajtójából a Williams a legjobb kiscsapattá lépett elő tavaly, a britek pedig idén sem érnék be kevesebbel. Más kérdés, hogy a csapat az egész mezőnyből a legproblémásabb tesztet tudhatja maga mögött.

Szerdán a kék autó szinte többet állt a boxban, mint körözött a pályán. Délelőtt a benzinpumpa hibája miatt a hajtás szállt el Alexander Albon alatt, majd délután Logan Sargeantnek gyűlt meg a baja a fékekkel, mielőtt hajtásproblémákkal ő is a boxba kényszerült. Bár a teszt másik két napján nem adódott ennyi gond a megbízhatósággal, a Williams egyedüli csapatként még 300 megtett körig sem jutott.

Mindezek mellett az új Williamsre is igaznak tűnik, hogy kissé nehezen vezethető. Sargeant és Albon egyaránt bemutatott néhány nagyobb elfékezést amellett, hogy az autó hajlamos a túlkormányzottságra is. A vezethetőségi problémákat a pilóták nyilatkozatai is megerősítik. Albon szerint bár az új modellel számos tavalyi gyengeségét sikerült kijavítani, az erősségeik is csökkentek, ráadásul néhány új probléma is felütötte a fejét. Ezek egyike az autó szeszélyes egyensúlya lehet, melyre még megoldást kell találniuk.

Bár Alexander Albon az utóbbi években bizonyította, hogy a csonka Red Bullos karrierje ellenére is erős pilóta, Logan Sargeantnek még nem sikerült mindenkit meggyőznie arról, hogy hosszútávon is helyet érdemel a Forma 1-ben. Míg Albon 2023-ban 27 pontot szerzett a Williamsnek, Sargeant neve mellett csupán egyetlen egység szerepel. Bár az amerikai versenyző nyers tempója adott, telesítménye nagyon hullámzó, ráadásul rengeteget hibázik. Nem véletlen, hogy tavaly sokan az év végi menesztésére számítottak, a megtartása pedig meglepetést okozott. Sargeantnek tehát eljött a bizonyítás ideje, több esélyt nem fog kapni.

Visa Cash App RB F1 Team

  • Csapatfőnök: Laurent Mekies
  • Versenyzők: Daniel Ricciardo; Yuki Tsunoda
  • 2023-as konstruktőri helyezés: 8. (25 pont)
  • Teszt statisztikák:
  • Legjobb köridő: 1:30,8 - 5. hely (C4-es gumikeverék; Yuki Tsunoda)
  • Megtett körök száma: 366 - 6. hely

A tavaly még Alpha Tauri, idén már Visa Cash App RB F1 Team néven induló alakulat 2023-as szezonját az év végi jó szereplés mentette meg – kezdetben a csapat nem bizonyult túl versenyképesnek. Úgy tűnik, most fordulhat a kocka, és jobb formában kezdhetik a szezont.

Az RB főleg az első tesztnapon hívta fel magára a figyelmet néhány erősebb körrel, de a megbízhatósággal sem akadt problémájuk. A tavaly évközben visszatérő Daniel Ricciardo még óvatosságra is intett a kezdeti jó teljesítményt látva. Egy biztos: a teszten elért 5. legjobb idő bíztató lehet egy ilyen kiscsapatnak, ahogy a 366 megtett kör sem rossz, bár nem is kiemelkedő.

A pilóták is pozitívan nyilatkoztak: Ricciardo szerint az autójuk komfortosnak érződik, összességében pedig "rendben van". A középmezőny elején szeretnének végezni, ami az elmúlt évet látva nagy előrelépés lenne. Ennek ellenére bevallotta, hogy vár még rájuk némi munka, és elképzelhető, hogy nem tudják rögtön az első futamokon hozni a kitűzött szintet.

Az egykor Verstappennel futamgyőzelmekért viaskodó ausztrál versenyzőnek egyébként nagyot kell robbantania 2024-ben. A McLarennél eltöltött két siralmas év jókora törést okozott a karrierjében, melyet egyelőre nem sikerült feledtetnie. Bár tavaly Mexikóban látványos teljesítményt tett le az asztalra, egy kiugróan erős hétvége még kevés.

Stake F1 Team Sauber

  • Csapatfőnök: Alessandro Alunni Bravi
  • Versenyzők: Valtteri Bottas; Zhou Guanyu
  • 2023-as konstruktőri helyezés: 9. (16 pont)
  • Teszt statisztikák:
  • Legjobb köridő: 1:30,6 - 3. hely (C4-es gumikeverék; Zhou Guanyu)
  • Megtett körök száma: 378 - 5. hely

Az RB-hez hasonlóan a tavaly Alfa Romeo, idén Stake F1 Team Sauber néven induló gárda is identitást váltott, rikító zöld festésük mellett pedig néhány kiemelkedő körrel hívták fel magukra a figyelmet a teszten. Valtteri Bottas már csütörtökön villantott pár jó időt, de végül Zhou Guanyu tette fel az i-re a pontot csütörtökön: 1:30,6-os ideje az egész teszt harmadik legjobb körének bizonyult.

Persze ettől még valószínűtlen, hogy 2023-ra hirtelen élcsapat válik a Sauberből, de az eddig mutatott tempó kétségtelenül bíztató. A megtett körök számán sincs mit szégyellni: a 378 közepes eredmény.

Nagy kérdés viszont, mit várhatunk a versenyzőktől. Bár egyértelműen Valtteri Bottasnak kellene betölteni a vezérpilóta szerepét, a finn sok szürke versenyhétvégét teljesített tavaly, a nagy villanások pedig elmaradoztak. Ami csapattársát illeti: bár Zhou Guanyu bemutatkozása óta bizonyította, hogy nem csak a pénze miatt került az F1-be, a stabil elvárhatón kívül nem sok extrát láttunk tőle eddig. Bíztató teszteredmények ide vagy oda, ha a Sauber még az Audi érkezése előtt szeretne egy erős szezont, mindkét pilótától kelleni fog a plusz.

MoneyGram Haas F1 Team

  • Csapatfőnök: Ayao Komatsu
  • Versenyzők: Nico Hülkenberg; Kevin Magnussen
  • 2023-as konstruktőri helyezés: 10. (12 pont)
  • Teszt statisztikák:
  • Legjobb köridő: 1:31,7 - 9. hely (C3-as gumikeverék; Nico Hülkenberg)
  • Megtett körök száma: 441 - 1. hely

A 2018-as ötödik helye óta a Haas folyamatosan az utolsó helyek egyikén végez a konstruktőri bajnokságban, az eddig látottak alapján pedig idén is ez várható. Az amerikai csapat eleve szerény célokkal érkezett az előszezoni tesztre, melynek első két napján egyértelműen a leglassabbnak tűntek. Bár pénteken Nico Hülkenberg összerakott egy valamivel erősebb kört, a Haas összességében így is csupán a szenvedő Alpine-t tudta megelőzni nyers tempó tekintetében.

Apró pozitívumokat azért az amerikai gárda is fel tud mutatni. A 441 teljesített kör az egész mezőnyben a legjobb eredmény, de az új autóval kapcsolatban is többé-kevésbé elérték céljaikat. Elősorban a vezethetőségen szerettek volna fejleszteni, miután a tavalyi Haas híresen szeszélyesnek bizonyult. Ayao Komatsu csapafőnök szerint ezen a téren megoldódtak a gondjaik.

View this post on Instagram

A post shared by MoneyGram Haas F1 Team (@haasf1team)

A csapat másik nagy problémája a rettenetes gumikezelés volt, mely a korrekt időmérős eredmények ellenére gyakran a mezőny végére száműzte a csapatot. Annak ellenére, hogy a Haas mérnökei saját bevallásuk szerint sem értik teljesen a probléma gyökerét, itt is sikerült előrelépést elérniük.

A megbízhatósággal tehát nem lesz baj, az autó is vezethetőbb, de a tempó még hiányzik. Sok fog múlni az évközi fejlesztéseken, csakhogy a Haas ebben sosem volt túl erős.

Ne feledjétek! A 2024-es szezon szokatlan lebonyolítással kezdődik: a Bahreini Nagydíj első szabadedzését csütörtökön tartják, míg az időmérőre pénteken, a futamra pedig szombaton kerül sor!