Autóvásárláskor mindenki izgatott, az apró részletekre pedig senki sem koncentrál, csakhogy az ördög gyakran pont azokban lakozik. Több okból érdemes az átlagosnál is jobban figyelni, például ha nem akarsz más hülyesége miatt büntiket fizetni, vagy szívni a bürokráciával.
"Van rajta éves, megyei matrica?" - kérdezte Ottó, amikor megvette újdonsült használt autóját az év elején, majd az eladó megnyugtatta: "Persze, Pest és Heves vármegyékre egyaránt, ezzel nem kell már idén foglalkozni." - yeah.

Csakhogy hiba csúszott a kommunikációba és mégsem úgy voltak a dolgok, ahogy a korábbi, megnyugtató tájékoztatás szólt az eladó részéről. Ottó a vásárlást követően nyugodt szívvel vezetett haza az M3-M0 útvonalon, és kezdte meg napi ingázását a pálya fizetős szakaszain. Pár hét múlva azonban csengetett a postás, meghozta a NÚSZ-tól a pótdíjfizetési felszólításokat, ráadásul egyszerre többet is.
Olvasónk, először nem értette, hogy honnan fúj a passzátszél, így felhívta a korábbi tulajdonost és arról érdeklődött, hogy mi történhetett? Az eladó csak szabadkozni tudott, és továbbra is azt állította, hogy az éves jogosultságokat biztosan megvette január elején. Mint később kiderült, nem sokat tévedett.
MegveTTE, CSAK nem arra az autóra, amit Ottónak adott.
Hogy ez most egy őszinte tévedés vagy egy rosszindulatú fricska, azt majd eldönti a kedves olvasó. A sokkal nagyobb probléma viszont az, hogy elég egy karaktert elírni ahhoz, hogy egy teljesen más járműre vásároljon jogosultságot a jóhiszemű tulajdonos.
Na de ilyenkor mi van? Ki állja a cechet? Mivel a közlekedési joganyag felnőttként kezeli az autósokat, a mindenkori üzembentartó feladata az eladó állításainak ellenőrzése, a pályamatricák tényleges meglétének csekkolása.
Ez ma már szinte gyerekjáték, hiszen egy ideje on-line is elérhető a pályamatrica-lekérdező rendszer, vagyis csak pár kattintás, és megtudhatja bárki, hogy az adott rendszámra van-e érvényes pályahasználati jogosultság.

Ha már késő az előzetes ellenőrzéshez, és megjött a pótdíjfizetési felszólítás, akkor sincs késő kiegyenesíteni a kanyart!
A rendszer ugyanis gondolt azokra is, akik nem szándékosan bliccelnek. A hatályos szabályozás szerint a pótdíj kiszabását követő 75 napon belül kiváltható a "büntetés" egy éves országos matrica utólagos megvásárlásával.
Azonban nem elegendő megvenni a matricát, a NÚSZ ugyanis nem veszi azt hivatalból figyelembe. Ahhoz, hogy törölje is a pótdíjat, az autósnak külön kell kérelmeznie a dolgot. Erről részletesebben itt olvashattok.
Így szívhatod meg az autópálya matricákkal – tanulj olvasóink hibáiból
Egy ideális világban elég venni egy éves matricát és készen is vagyunk. Az ördög azonban a részletekben, pontosabban az ÁSZF-ben rejlik...
FONTOS TUDNI, hogy a kiszabott pótdíjakat csak és kizárólag éves országos matricával válthatjátok ki, éves vármegyeivel nem!

Egy 21.830 forintos pótdíjat nem lehet kiváltani egy 6.660 forintos megyei matricával. Miért? Mert a pótdíjkiváltás a szolgáltató által nyújtott alternatív megoldás, nem egy alanyi jogon járó kedvezmény.
A dolog természete miatt van ez így. Egyrészt egy megyei éves matrica olcsóbb a pótdíj összegénél, így a matek sem jönne ki. Másrészt egy Zala megyei bliccelést mégsem lenne elegáns kiváltani egy BAZ megyei matricával.
Ezzel a megoldással mindenki jól jár: ha már úgyis fizetnie kell az autósnak, legalább kap egy utolsó lehetőséget, ami az éves matrica. Ezzel a megoldással többet (a tárgyévben) biztos nem hajt fel véletlenül matrica nélkül a pályára, az aktuális útkezelő pedig a pótdíj háromszorosát kapja bevételként.
Na, és mi lett Ottóval és az eladóval? Az eladó vígan pályázhat tovább, hiszen valójában arra az autójára vett matricákat, amit nem adott el. Otto pedig vett egy éves országos matricát az új járgányára, jobb a békesség alapon. 2025. január 31-éig nem lesz ezzel sem gondja.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Címlapkép: Femina.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
