A hibrideket is beveti a BYD
A BYD-t egy villanyautó-gyártónak tartják, amelynek egyik legnagyobb teljesítménye, hogy az elektromos autók kínai piacán megelőzte a korábban verhetetlennek gondolt Teslát. Ideje messzebb nézni ennél.
Vajon el lehet-e eladni annyit egy 230 ezer dollárba (84 millió forint) kerülő kínai utcai versenyautóból, hogy az észrevehető legyen az észak-amerikai vagy az európai utcaképen? Ezt a kérdést teszi fel a Financial Times a Szegeden üzemet építő BYD kínai autógyártó piaci jövőjéről szóló összefoglalójában.
Ezzel a kínai autógyártó Yangwang U9-es elektromos sportautójára utal, amely nemrégen jelent meg a piacon. Látszólag reménytelen vállalkozás egy olyan kategóriában indulni, amelynek az egy-egy autón jelentős nyereséget termelő Ferrari a császára, ám a brit üzleti lap szakírói szerint a BYD lépései mögött meghúzódik egy átgondoltnak látszó stratégia. Ennek lényege az lehet, hogy márka- és modellkínálatát a részben vagy teljesen elektromos meghajtásra építi.

Szemben hagyományos versenytársaival semmi sem köti a múlthoz a BYD-t. Csak előre kell tekintenie, amikor stratégiai lépéseit tervezi. Erre utal, hogy az U9-cel párhuzamosan egy sor konnektorból tölthető hibrid meghajtású modellt mutattak be agresszív árazással és ehhez illeszkedő marketinggel. A hibridek megtartása látszólag nem feltétlenül bölcs döntés attól az autógyártótól, amely a világ legtöbb tisztán elektromos meghajtású autóját értékesíti, ám BYD nem csupán a Teslával szeretne versenyezni. A kínai cég úgy látja, hogy a Toyota és a Volkswagen hatalmas, évi tíz-tízmillió körüli autósértékesítéséből is megszerezhet magának valamit. Ebből a nézőpontból nézve nagyon is jó döntés, hogy erősíti hibridek kínálatát.
A BYD még jelentősebb árversenybe hajszolhatja a versenytársakat
A BYD a Qin Plus DM szedán konnektoros hibridet korábbi változatánál ötödével olcsóbban, 11 ezer dollárnak (négymillió forint) megfelelő áron dobta piacra Kínában. Ezzel a hagyományos belső égésű motorral hajtott autókkal száll versenybe. A Qin ezen a piacon 40 százalékkal olcsóbb, mint a Toyota Corolla és 10 százalékkal kerül kevesebbe a VW Lavida típusánál. Fele annyit kell fizetni érte, mint a Toyota Priusért és az ahhoz hasonló hibridekért. A BYD ugyanilyen árstratégiával „támad” az európai piacon is. A Seal U DM-i konnektorból tölthető hibridet hamarosan elkezdik árulni Európában. Tisztán elektromos üzemmódban 110 kilométeres hatótávot tud a gyártó szerint, ami bőven jó az átlagos brit autósnak, aki az FT szerint naponta átlagosan 30 kilométert tesz meg.
Van helye a hibrideknek
A hibridoffenzívára a lehető legjobb időszakot választották. Az elmúlt év második felében kiderült, hogy a villanyautók lassabban hódítják meg a piacot, mint, amire a szakértők korábban számítottak. Eközben kompromisszumos megoldásként sokan választanak hibrideket. A Toyota hibrideladásai például 2023 utolsó negyedévében 47 százalékkal ugrottak meg.Az USA-ban tavaly kétharmadával nőtt a hibridek értékesítése, miközben az elektromos autóké csak 47 százalékkal. Ázsiában, főként Japánban és Dél-Koreában még erőteljesebb a hibridek előretörése.
Nyereség az árcsökkentések ellenére
Az FT elemzésének elején említett kísérlet, hogy megjelenjenek az autópiac felső szegmensében – amelyben az U9 mellett egy luxus hibrid SUV-val szállnak versenybe –, látszólag kockázatos stratégia.
Túlságosan diverzifikálttá teheti az autógyártó profilját, amit nem tud kiszolgálni. Az autóipar átalakulása azonban azt jelenti, hogy le lehet térni a kitaposott útról. Meg lehet próbálni az új technológiáknak új piacot építeni és eközben a BYD rácáfol az elektromos autókat gyártó új vállalatok egyik gyengeségére.
Arra, hogy nem tudnak nyereséget felmutatni. Ebben is segítenek a hibridek. A Toyota 14 százalékos üzemi profitrátája minden bizonnyal a növekvő hibrideladásoknak köszönhető. A BYD a tavalyi árcsökkentések ellenére két évvel ezelőtti 3 százalékos üzemi profitrátáját 5 százalékra tudta növelni. Délkelet-Ázsiában, ahol a Toyotának mély gyökerei vannak a kínai vállalat pillanatok alatt megvetette a lábát. Thaiföldön, a régió második legnagyobb autópiacán a BYD a legnagyobb villanyautó-gyártó és a harmadik legnagyobb cég a teljes újautó-piacon – derült ki a Counterpoint tanácsadó cég adataiból.
Bár az elektromos autók eladásai a vártnál gyengébben alakultak az elmúlt időszakban, a mostani kilátások szerint hosszabb távon megtudják hódítani az újautó-piacokat, ám a korábban vártnál tovább tartó átmenetnek van egy fontos üzenete. Azok az autógyártók, amelyek a villanyautókkal párhuzamosan erős hibridkínálattal is rendelkeznek, borítékolhatóan jobb eladásokat érhetnek el, mint amelyek gyengébbek ezen a téren.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Kamu váltóval érkezhet az első elektromos Ferrari
A rendszer a gázpedál állása, valamint egy virtuális sebességfokozat alapján számolja ki a villanymotor nyomatékát.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
