Zugló feladta: nem büntetik tovább jogtalanul az autósokat

2024.04.15. 05:57 Módosítva: 2024.05.02. 23:17

Szembeszélben vizelni nem okos ötlet az álmoskönyv szerint. Belátta ezt a ZKNP is, és azelőtt visszavonulót fújt, hogy a Kúria Jogegységi Tanácsa elé került volna a jogértelmezésük. Fel lehet ezt szépen öltöztetni, de attól a lényeg nem változik: a zuglóiak jogértelmezése nem állta ki a bíróságok próbáját.

A történet folytatólagos, volt itt már minden. Békéltető testület, sajtóper, bíróság, felháborodott autósok, még több bíróság, büntetőfeljelentés rágalmazás miatt stb. 

A ZKNP nem tágított a téves jogértelmezése mellől, álláspontja szerint az a kezdetektől fogva helyes és jogszerű volt, az autósok és a Totalcar pedig téved, amikor azt mondja, hogy jogtalanul pótdíjazták a tilosban állókat. A valóság azonban ebbe az álomvilágba is betüremkedett. 

A sajtónyilvánosság és az ismeretterjesztés hatására az autósok tömegesen kezdtek pereskedni a ZKNP-vel szemben

A bíróságok pedig rendre az autósoknak adtak igazat, a Totalcar jogi álláspontját pedig újra és újra olvashatták a bírósági ítéletek indokolásában a zuglóiak. 

1. János esete:

Az üggyel tavaly decemberben foglalkoztunk, akkor még lepattintotta a Zuglói Önkormányzat. Olvasónk vállalta a bírósági pert, és 2024. március 14-én elsőfokon meg is nyerte azt a ZKNP-vel szemben. A Zuglói Önkormányzat akkori válasza az én zsebemben is kinyitotta a bozótvágót. Képzeljétek el, hogy feljelentést tesztek a rendőrségen amiatt, hogy G. Jakab jogtalanul elvett tőletek 3.900.- Forintot, majd a rendőség azzal pattint le titeket, miszerint: Nincs olyan rendőrségi állítás, hogy G. Jakab jogtalanul vett el tőletek pénzt. Ezt ti, és nem a rendőrség állítja. Fentiekre tekintettel a rendőrség további intézkedést nem tett. Én kérek elnézést a vulgaritásért, de azért bebaszna, ha ez így működhetne egy jogállamban. 

Mikulás csomag mindenhol? Már nem!
Mikulás csomag mindenhol? Már nem!

János eddig úgy vélte, hogy a ZKNP nem nyugszik bele a vereségbe és fellebbezéssel él az elsőfokú ítélettel szemben. Az ügyben azóta keletkezett fejlemények nyomán viszont már úgy látja, hogy itt semmi sem lesz, nem hogy fellebbezés. De ne szaladjunk ennyire előre. 

2. Viktória esete:

Olvasónk, Viktória a saját társasháza kapubejárójában (teremgarázsajtó) parkolt. Elsőre még befizette a pótdíjat, ezzel elvágva magát a jogorvoslat lehetőségétől. Cikksorozatunk hatására azonban feltette a legszebb "peres" gumiját a BMW-re, és ismétlődő jelleggel parkolt a szokott helyen: alig várta, hogy újra pótdíjcsekket kapjon, már ügyvédet is keresett magának. Kálmán pedig készséggel segített, ha már egyszer van rutinja a ZKNP jogértelmezésének földbe döngölésében. Ilyen a jogászokkal felturbózott sajtónyilvánosság ereje.

A "peres" gumihoz ügyvéd is kell.
A "peres" gumihoz ügyvéd is kell.

Végül egy április reggelen csípte nyakon a parkolóőrt, aki ezúttal nem pótdíjazta Viktória autóját. 

Olvasónk elmondása szerint erre az alábbi indokolással szolgált: "Utasításba kapták, hogy sem kapubeállóban, sem forgalom elől elzárt területen nem bírságolhatnak!" A kérdésre, hogy mi okozta ezt a fordulatot, az volt a válasz, hogy "új vezetőség van és ők jogszerűen szeretnének eljárni." Hogy ez tényleg így van-e (..), azt nem tudom, de tény, hogy azóta nem kaptam büntetést a kapufelhajtómon - számolt be Viktória a fejleményekről. 

A válasz nem lehet véletlen, hiszen a szerkesztőségünk birtokába jutott dokumentum (Zuglói Önkormányzat Jogi és Ügyrendi Bizottsága 2024.03.25-ei 2. ülésének jegyzőkönyve 8-11. oldal) tanúsága szerint a ZKNP és a Zuglói Önkormányzat visszavonulót fújt.

3. Benedek története:

Benedek tősgyökeres zuglói fenegyerek, a Bosnyák tér közelében üzemeltet egy kis szatócsboltot. Parkolni is szokott az üzlete előtt, bosszantotta hát a ZKNP jogsértő pótdíjazási gyakorlata. Cikksorozatunk hatására offenzívát indított a közösségi médiában a vitatott joggyakorlat ellen. A ZKNP odáig süllyedt, hogy - a Totalcar újságírói mellett - olvasónkat is feljelentette rágalmazás miatt a büntetőbíróságon.  

Benedek egy zárt, zuglóiakat tömörítő Facebook csoportban megosztotta a ZKNP-vel foglalkozó legelső cikkünket, majd komment háborúba kezdett a ZKNP egyik alkalmazottjával. Mivel a jogerős bírósági ítéletek miatt (sajtóper és parkolási pótdíj perek) a ZKNP érdemben nem tudott belekötni sem a cikkbe sem az azt megosztó olvasónkba, büntetőfeljelentést tett ellene is rágalmazás vádjával.

Benedek viszont nem egy ijedős fajta, vállalta hát a megmérettetést. 

Pedig Benedeknek csak véleménye volt a parkolási pótdíjazásról.
Pedig Benedeknek csak véleménye volt a parkolási pótdíjazásról.

Az ügy 2024. 03. 25-ei békéltető tárgyalása kudarcba fulladt. Olvasónk beszámolója szerint a ZKNP képviselői pontosan tisztában voltak azzal, hogy alaptalanok a vádjaik és mindenképpen megegyezést szerettek volna kicsikarni belőle. Elmondása szerint azzal próbálták nyomasztani a bíróságon, hogy ha bocsánatot kér, "csak" a 300 ezer forintos ügyvédi díjat és eljárási illetéket kell megfizetnie a ZKNP részére. Olvasónk jelezte, hogy nem hajlandó beismerni olyasmit, amit nem követett el és bocsánatot sem kér, mivel nincs miért.

Erre a ZKNP képviselői úgy módosították "ajánlatukat", hogy a fizetendő összeget is hajlandók csökkenteni egy beismeréssel egybekötött bocsánatkérés ellenében. Benedek ebbe sem ment bele. Olvasónk empirikus tapasztalatai megerősítették azon jogi véleményemet, miszerint a ZKNP semmi esetre sem szerette volna érdemi tárgyalási szakba vinni a büntetőfeljelentését, mert nem tudná bizonyítékokkal alátámasztani alaptalan vádjait. Meglátjuk.

és itt megjegyzem, hogy A ZKNP a Totalcar újságíróival szemben is büntetőfeljelentést tett rágalmazás vádjával

Annak ellenére, hogy ezt kifejezetten tiltja a Btk. ilyen esetekben. Folytatása azonban ennek a feljelentésnek sem lett. 

Térjünk vissza a korábban említett önkormányzati ülés jegyzőkönyvének tartalmára. Az események véletlen egybeesése folytán Benedek büntetőtárgyalása és az ülés egy napra estek. 

A ZKNP ügyvédje által az ülésen elmondottakat inkább szó szerint idézem:

"Annyira friss a dolog, azért is siettem ide, egy levelet küldtünk az önkormányzatnak ugyancsak jogi jellegű probléma okán. (...) Sajnos elindult (a tilosban parkolók pótdíjazásának bíróságok általi jogi megítélése - a szerk.) abba az irányba - ennek egyébként sajtó oka (Totalcar - a szerk.) is van, meg sajnos kerületen belül ellenkező hangok (Benedek és szimpatizánsai - a szerk.) voltak -, ami miatt jelenleg 3 olyan bíróság van, ahol jogerősen nekünk adnak igazat, egy olyan bíróság van, ahol elkezdtek nem nekünk adni igazat ebben a kérdésben. Sajnos az a probléma, hogy az a bíróság, ahol ez elindult, ez a Pesti Központi Kerületi Bíróság, ahol az ügyeink 80 százaléka van. Arról szeretném tájékoztatni a Tisztelt Bizottságot, hogy ebben lesz majd dolgunk, mert a jövőben a ZKNP munkatársai kizárólag kijelölt parkolási helyeken fognak pótdíjazni. A jövőben kapubeállóban, tilosban, buszmegállóban, füvön, bárhol nem fognak pótdíjazni. (...). Ez a jövő, ezt szerettem volna még tájékoztatásképpen elmondani. (...). Én bízom benne, hogy előbb, vagy utóbb akkor lehet ezen a gyakorlaton újra változtatni és visszatérni a régihez (tilosban állók pótdíjazásához - a szerk.), jelenleg sajnos ez lesz." 

A szabályok és a törvények a jogalkalmazókat is kötik, nem csak az autósokat!
A szabályok és a törvények a jogalkalmazókat is kötik, nem csak az autósokat!

A Bizottság elnöke erre úgy reagált, hogy: "Attól tartunk, hogy ilyen dominóeffektus lesz ezen a nagyszámú ügy kapcsán, hogyha elindul egy ilyen folyamat, akkor bőven elég lesz-e ez, ami most van, és inkább visszatérünk pillanatnyilag (a tilosban állók pótdíjazásának eltörléséhez - a szerk.), és aztán majd, ha ezek kifutnak (a perek - a szerk.), akkor..." 

A ZKNP ügyvédje erre megjegyezte, hogy: "Bekértem a statisztikai adatokat az ügyekben eljáró ügyvédi irodáktól és abban az mutatkozik ki, hogy elindult egy ilyen tendencia (a ZKNP elveszíti ezeket a pereket - a szerk.). (...). Aki ismeri az újságot, olvassa, az tudja jól, hogy volt a totálkáron egy vita ebben, amire egyébként nagyon sokan Zuglóban közszereplők is ráfeküdtek, elég csúnya hírverést csináltak ennek. (...). Sajnos ez ment el most abba az irányba, hogy nem tudjuk ezt tovább tartani, mert nem akarunk széllel szembe menni."

A járdán parkolók pótdíjazásának is vége (ha tábla és felfestés a parkolást nem engedi).
A járdán parkolók pótdíjazásának is vége (ha tábla és felfestés a parkolást nem engedi).

Milyen választékosan fogalmazza meg a ZKNP ügyvédje, hogy ügyfele eddig jogszerűtlenül és törvénysértőn szedte a pótdíjakat a tilosban álló autósoktól.

Végül így folytatja a ZKNP ügyvédje: "Csütörtökön (03.28. - a szerk.) a munkatársaknak is lesz tájékoztatás, hogy a jövőben ilyen ne fordulhasson elő.  A másik: ma is (Benedek tárgyalása - a szerk.) és a hetekben voltam egy ilyen tárgyaláson, nem képviselem a ZKNP-t ilyen ügyekben (az eleve vesztes ügyeket én sem szívesen, a kudarcokért ugyanis nem jár sikerdíj - a szerk.), de el szoktam menni, hogy legalább lássam, hogy mi történik. Van egy ügyfelünk (pontosabban egyáltalán nem az, mert olyan helyen áll, amihez a ZKNP-nek semmi köze - a szerk.), aki következetesen a társasházuk kocsi beállóján parkol és perel minket. Ez a Bíróság következetesen most már neki ad igazat ebben. Azt mondja, ez az ő joga. Legyen! (...). Sajnos ez az egész zuglói parkolásra kihatással lesz (...)."

A Bizottság másik tagja azzal sommázza a fejleményeket, hogy: "(...) ha a rugalmas Rendészet kimegy, akkor ott ugyanolyan módon el tudunk járni, csak nyilván nem a parkolóőr büntetheti meg őt tilosban parkolásért, vagy nemfizetéséret. A Rendészet dolga az, hogy erre (tilosban álló autók - a szerk.) gyors reagálásban odaérjen, és nyilván nem egyszerű szaladgálni a kerületben több helyen. (...). Ki kell találni, hogy több autóval mit kezdjünk a panelok között. Tucatnyi ilyen döntést hoztunk egy-egy testületi ülésen, nem is mérlegelve, hogy hogyan lehet azt a dolgot megoldani magát az alapproblémát, hogy több autó van, mint ahány hely."  

A Bizottság elnöke pedig így zárja a napirendi pontot: "Valóban, itt két iskola csapott össze és most ebből az általunk használtból kell most egy kicsit visszavonulót fújni. Ennek (a tilosban állók pótdíjazásának - a szerk.) helyben, ha meg tudnánk teremteni a jogszabályi hátterét, akkor újra neki lehetne futni (...). Meglátjuk. Ugyanakkor meg a 3. út, vagy a 3. iskola, vagy probléma az, amit sajnos tudunk, (...) hogy hát igen több autó van, mint ahány parkolóhely. Ezzel meg nem nagyon tudunk ilyen szempontból mit kezdeni, és talán a gigaberuházások miatt, ahol megint kellő számú parkolóhely nem lesz, ez a probléma csak fokozódni fog."

Több az eszkimó, mint a fóka? Mintha nem tegnap jelentkezett volna először ez a probléma, ideje lenne pótdíjazás-bírságolás helyett megoldást keresni, nem? Kép: Index.hu
Több az eszkimó, mint a fóka? Mintha nem tegnap jelentkezett volna először ez a probléma, ideje lenne pótdíjazás-bírságolás helyett megoldást keresni, nem? Kép: Index.hu

A jegyzőkönyvből három dolgot emelnék ki.

  1. Egyrészt a ZKNP jogértelmezésnek és így az eddigi pótdíjazási gyakorlatának veresége totális. A jegyzőkönyv metaforájával élve a Totalcar leiskolázta a ZKNP-t. 
  2. Másrészt csak addig terveznek visszavonulót fújni, amíg el nem ül a médiavisszhang és le nem csengenek a vesztes perek. Nekem úgy tűnik, hogy utána folytatni kívánják a jogellenes pótdíjazási gyakorlatukat, de megpróbálkoznak egy jogszabálymódosítással annak érdekében, hogy ne ütközzön jogszabályba a gyakorlatuk. Mondjuk azt azért megnézném, ahogy átíratják a KRESZ-t a saját szájízük szerint.
  3. Harmadrészt az alapproblémát ismerik (több az autó, mint a legális parkolóhely!), de eddig azzal nem akaródzott foglalkozniuk. Nyilván egyszerűbb volt pótdíjat szedni a tilosban állóktól, mint kezelni a probléma gyökerét. Előbbi hozta, utóbbi csak viszi a pénzt.

A ZKNP ügyről tehát ennyit és nem többet. Szemeteket rajtuk tartsátok, mert a jegyzőkönyv tanúsága szerint azon lesznek, hogy a jövőben visszahozzák a most eltörölt - jogszerűtlen - pótdíjazási gyakorlatot. Ha ez megtörténik, jelezzétek felénk és újra nekimegyünk a kérdésnek. 

A végére pedig egy mellékzönge. A hócipőm tele van már azzal, hogy mindenki tud a probléma eredeti forrásáról, de érdemi intézkedések helyett csak bírságolja a kényszerhelyzetben lévő autósokat. Nincs elég parkolóhely? Így jártál! Álljál tilosban, ott is jól megpótdíjazunk. Ha meg ez a bíróságok szerint jogszerűtlen, akkor majd megbírságoltatunk a rendészekkel. Új parkolókat építeni, minek? Fizetsz te anélkül is ugyanannyit, csak így nekünk nem kerül pénzbe.

És ehhez az autósok vágjanak jópofát? Inkább az illetékest kellene jól pofán...

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
  • Hírek

Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban

Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.

2 órája
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07