Kerékbilincs: átok az autósoknak, pénz a hatóságnak – mit tehetsz ellene?

2024.05.28. 06:02

Kevés dolog értelmetlenebb, mint a szabálytalanul parkoló autók rögzítése a helyszínen, a hatóságok mégis előszeretettel alkalmazzák a rend fenntartása érdekében. De vajon tényleg csak ez motiválja őket, vagy a lóvé is szerepet játszik?

A parkolás mind az autósok, mind a hatóságok számára összetett és kihívásokkal teli feladat. A szabálytalan parkolás bárkivel megeshet, és nem mindegy, milyen következményekkel jár. A jog pedig ismer egy durván hatékony, de annál értelmetlenebb eszközt: a kerékbilincset.

A matt feketéhez jól megy a fényes piros, de ebben a kompozícióban nem adja ki.
A matt feketéhez jól megy a fényes piros, de ebben a kompozícióban nem adja ki.

Kezdjük egyből egy kifakadással: Ennél nagyobb ostobaságot még nem látott a világ. Rossz helyen parkolsz, barátom, és most ott is maradsz! – gondolhatta a jogalkotó, amikor a kerékbilincs bevezetésének ötlete felmerült. A logika mely ide vezetett egyszerre idióta, zseniális és páratlanul szigorú.

  • Idióta. Vannak helyek, ahol nem kívánatos a járművek jelenléte, ezért a szabályok mindent megtesznek, hogy ott senki ne is parkoljon. Erre jön valaki, és kitalálja, hogy aki mégis ott parkol, azt bilincseljék is oda akár 48 órára még akkor is, ha útban lesz és feltart másokat. 
  • Zseniális. Akinél kattan a bilincs, az nem fog többé próbálkozni. Helyette fizet majd, mint a katonatiszt, aztán talán betartja a szabályokat. Nincs kibúvó, fellebbezés vagy méltányosság: csak akkor veszik le a bilincset, ha kifizeti a "váltságdíjat". Hogy ki parkolt oda, miért és mikor? Senkit nem érdekel, csak a pénz. Ha nem perkálsz, elszállítjuk, és ha nem jössz érte, eladjuk. 
  • Szigorú, hiszen nincs kibúvó, a bilincset saját magának erőszakkal leszedő autós pedig konkrétan bűncselekményt követ el, ráadásul a bíró sem lesz elnéző vele szemben. Ugyan ki akarna börtönbe menni egy kerékbilincs miatt? Mondjuk van az a szint, de ott azt sem értik, hogy mi az a börtön. 
    Ez nem csak amiatt lesz drága, hogy összekócolja a kerékjáratot. Ilyet soha ne csináljatok!
    Ez nem csak amiatt lesz drága, hogy összekócolja a kerékjáratot. Ilyet soha ne csináljatok!

A kerékbilincselés körüli aggályok és problémák olyan komolyak voltak, hogy a FÖRI (Fővárosi Önkormányzat Rendészeti Igazgatósága) 2019-ben teljesen leállította a bilincselést Budapesten. Ehelyett inkább elszállították a szabálytalanul parkoló autókat, a hivatalos kommunikáció szerint pedig a cél az volt, hogy a forgalmi zavart kiváltó állapotot minél előbb megszüntessék, és ne "konzerválják".

De talán volt más is a háttérben. 

Az alapvető jogok biztosa 2019 elején világosan kijelentette: a rendszer úgy rossz, ahogy van, és ezt a gyakorlatot be kellene szüntetni. Na, be is szüntették. De csak a FÖRI-nél, és csak átmenetileg. Mikor rájöttek, hogy az ombudsman állásfoglalása csak ajánlás, és nincs kötelező ereje, szépen visszatértek a bilincseléshez. 

2020 óta újra dübörög a bilincsbiznisz, és ez bizony nem a véletlen műve. A bilincs helyett kiszabott bírságok ugyanis a központi költségvetésbe folynának, míg a bilincs leszedéséért fizetett díj az önkormányzatok kasszáját gyarapítja. Most pedig, hogy az önkormányzatok nem úszkálnak Dagobert bácsiként a lóvéban, minden lehetőséget kihasználnak a bevételszerzésre. 

De mi a gond a kerékbilincseléssel?

Az, hogy legalább négy különböző jogszabály határozza meg a feltételeit és módját, ráadásul az egyes törvények között inkább a káosz, mint az összhang uralkodik. Mondjuk úgy, hogy a jogharmonizáció még nem ért ide, az EU itt még nem vetette meg a lábát.

Hogy ez kinek jó, azt csak sejteni lehet. Az autósnak biztosan nem.
Hogy ez kinek jó, azt csak sejteni lehet. Az autósnak biztosan nem.
  1. A KRESZ csak eseti intézkedésként ismeri és csak akkor engedi alkalmazni, ha van kis kiegészítő tábla a megállni-várakozni tilos tábla alatt, általános felhatalmazást nem ad rá a hatóságoknak. 
  2. Egy másik jogszabály általános felhatalmazást ad a kerékbilincselésre, mindenhol, ahol várakozni lehet, beleértve a fizetős parkolóhelyeket is. Az ombudsman szerint azonban bilincselni csak akkor szabadna, ha az autós túllépte a maximális várakozási időt; jegy hiányában csak pótdíjazni lehetne. 
  3. A közteresek törvénye szerint a felügyelő kerékbilincset alkalmazhat a korlátozott várakozási övezetben díjfizetés nélkül parkoló, engedély nélkül elhelyezett, vagy szabálytalanul parkoló járművekre, ha azok nem jelentenek balesetveszélyt és nem akadályozzák a forgalmat.
  4. Egy negyedik jogszabály szerint a rendőrség is alkalmazhat kerékbilincset a közterületen szabálytalanul parkoló járművekre. Azonban az ORFK megkeresésemre azt válaszolta, hogy "kérdéseinek megválaszolása nem a rendőrség hatásköre." Ezt úgy értelmeztem, hogy bár joguk van hozzá, valójában nem foglalkoznak vele. 
  5. A bónusz pedig: a kerületi önkormányzatok közteresei saját hatáskörben is jogosultak bilincselni, egyesek élnek is a lehetőséggel. 

Hát én kérek elnézést

Nekem kellemetlen, hogy az ombudsman sem érti, ki-kivel van. Ezek után csoda, hogy a szerkesztőségünk sem ért egyet saját magával a témában? Aligha.

Öröm az ürömben: ebben a színben kiadja!
Öröm az ürömben: ebben a színben kiadja!

Kérdéseimet végül feltettem az illetékeseknek

Az ORFK álláspontja világos: a kerékbilincseléssel kapcsolatos kérdéseim nem tartoznak a hatáskörükbe. Bár a jogszabály szerint igen, ők nyilván tudják, mit csinálnak és mit nem.

A FÖRI válaszának szó szerinti, változtatás nélküli közlését kérte: 

„Kerékbilincs alkalmazásáról a közterület-felügyeletről szóló 1999. évi LXIII. törvény rendelkezik, a tevékenység részletszabályait az 55/2009. (X.16.) IRM rendelet tartalmazza.

Kerékbilincs alkalmazására azon, a közúti közlekedési szabályokat megsértő gépjárművekkel szemben kerül sor, amelyek a közúti közlekedést nem akadályozzák, a közlekedés biztonságát, tűzoltási felvonulási út megközelítését nem veszélyeztetik.

A kerékbilincs mellékintézkedés, amely csak akkor alkalmazható, amennyiben a jármű rögzítése az előző pont alapján nem veszélyezteti a forgalom biztonságát. A FÖRI az illetékességi területén forgalmat akadályozó, szabálytalan gépjárműveket elszállítja.

A kerékbilincs alkalmazásának feltételeit a fent hivatkozott jogszabályok határozzák meg. A kerékbilincs alkalmazása előtt az intézkedő ellenőrzi, hogy a jármű üzembentartójának elérhetősége a gépjármű-nyilvántartásban regisztrálásra került-e.

Amennyiben van elérhetőség, értesítés kerül megküldésre az üzembentartó részére, akinek 15 perc áll rendelkezésre, hogy a helyszínre érjen és a jogsértést megszüntesse. Ha nincs elérhetősége, vagy 15 percen belül nem érkezik a helyszínre, kerékbilincs kerül elhelyezésre a gépjárművön. Amennyiben a kerékbilincs levételét a felhelyezést követő 48 órán belül nem kezdeményezik, a gépjármű elszállításra kerül.”

A FÖRI nem ma kezdte az ipart, seperc alatt felpattintják.
A FÖRI nem ma kezdte az ipart, seperc alatt felpattintják.

De mi a helyzet Józsefvárosban?

A józsefvárosi közterület-felügyelet szerint a kerékbilincs alkalmazását a közterület-felügyeletről szóló törvény és az erre vonatkozó IRM rendelet szabályozza. Ők a bilincset olyan járműveken alkalmazzák, amelyek a korlátozott várakozási övezetben díjfizetés nélkül parkolnak, vagy amelyek engedély nélkül kerültek elhelyezésre kiemelten védett, védett vagy korlátozott várakozási övezetekben, illetve a közterületen szabálytalanul parkolnak anélkül, hogy balesetveszélyt jelentenének vagy akadályoznák a forgalmat.

Válaszukban azt is leírják, hogy az IRM rendelet tételesen felsorolja, mely esetekben nem alkalmazható a kerékbilincs, valamint hozzáteszik, hogy a kerékbilincs alkalmazása mérlegelési jogkörbe tartozik, mivel a törvény az „alkalmazhat” kifejezést használja. Az intézkedés során pedig az IRM rendeletben nevesített eljárásrend kerül alkalmazásra. Válaszuk végén azt is megjegyzik, hogy a Rendőrségről szóló törvény alapján a rendőrség is alkalmazhat kerékbilincset. - haha, lehet, hogy szólni kéne a rendőröknek? 

Ez még a fel, vagy már a le? Igazából mindegy.
Ez még a fel, vagy már a le? Igazából mindegy.

Jöjjön ki Óbudára, Egy jó túrós csuszára!

Az óbudai közterület-felügyelet szerint a kerékbilincs alkalmazása bizonyos mértékig mérlegelési jogkörbe tartozik. A közterület-felügyelő a helyszínen dönt arról, hogy a lehetséges intézkedések közül melyiket tartja indokoltnak.

Az eljárásrend szerint a felügyelők PDA készülékkel intézkednek, képfelvételeket készítenek, és ha a járműnyilvántartóban van elérhetősége az üzembentartónak, megkísérlik az értesítést. Sikeres értesítés esetén az üzembentartónak 15 perc áll rendelkezésére, hogy a helyszínre érjen és megszüntesse a szabálytalanságot, ekkor nem kell költséget fizetnie. Ha a bilincselés megkezdését követően érkezik meg, a szabálytalanság megszüntetése mellett a költség 50%-át kell megfizetnie. Ha a kerékbilincselés lezárul, az üzembentartónak 2 órája van kérnie a rögzítés megszüntetését, és ekkor az IRM rendeletben meghatározott teljes költséget köteles megfizetni.

Mindhárom válaszból kiderül, hogy a bilincs megelőzhető

Nem csak a szabálytalan parkolás mellőzésével, hanem mobilszámunk központi járműnyilvántartásba való regisztrációjával is. Bő egy évtizede él a lehetőség, mégsem alkalmazzák tömegesen az autósok. Sőt, múlt héten az okmányirodában az új hobbiautóm átírásakor az ügyintéző meg sem kérdezte, hogy kívánom-e. Mármint rögzíteni a mobilszámomat. Pedig kívántam!

Ha ilyen
Ha ilyen "levonó" vár a vezetőoldali ablakon, akkor szükség lesz likvid tőkére 2 órán belül.

Érdemes tudni, hogy a bilincs leszerelési díjának befizetése nem jelenti a szabályszegés elismerését. Az eljárás későbbi szakaszában lehetőség van érdemi védekezésre. Ha az sikeres, a hatóság köteles a befizetett költséget visszatéríteni. Erről bővebben a folytatásban olvashattok majd.

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
Nem látszik rajta az erő
  • Belsőség

Nem látszik rajta az erő

Azért a szívó V8 még mindig jó.

tegnap, 17:07
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?
  • Belsőség

Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!

Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.

április 21., 14:33
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
  • Közélet

Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás

A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.

április 22., 06:01
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
  • Hírek

Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót

Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.

április 21., 13:08
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
  • Gumidoktor

Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?

Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?

április 21., 17:31
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
  • Hírek

Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért

Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.

április 21., 15:51
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
  • Hírek

Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet

Az építőnek a fia adta az ötletet

április 21., 12:05
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Marchi Mobile eleMMent
  • Hírek

Marchi Mobile eleMMent

április 21., 15:45
Tera S Motor T63
  • Hírek

Tera S Motor T63

április 21., 18:07