Donald Trump, az Egyesült Államok volt elnöke az ígéri, hogy ha újraválasztják, megszünteti az autóipar elektromos átállását segítő állami támogatásokat, mert a villanyautókat „nem lehet eladni”. Ez azonban inkább egy újabb marhaság.
- Az elektromos autók piaca lassan indult az Egyesült Államokban az év elején, de hosszú távú következtetéseket levonni hiba lenne.
- Bár akadnak gyártók, amelyek visszafogják a fejlesztéseiket, de vannak, akik jól teljesítenek.
- A Nemzetközi Energiaügynökség szerint az Egyesült Államokban 2025-ben már 2,5 millió elektromos autót adnak majd el, ami jelentős növekedést jelent.
- Donald Trump újbóli hatalomra kerülése esetén visszavonná az elektromos autók gyártását támogató adókedvezményeket, azonban ez valószínűleg csak lassítaná, de nem fordítaná vissza az elektromos autók terjedését.
- Szakértők szerint az Egyesült Államokban és világszerte idén várhatóan 20 százalékkal emelkedik az elektromos autók értékesítése, ami kevésbé dinamikus növekedési ütem, de fenntartható hosszú távon.
Lassan indult az év az Egyesült Államokban az elektromos autók piacán, ám hiba lenne ebből hosszú távú következtetéseket levonni. Sok cikk jelent meg arról, hogy vége az új technológia előretörésének, mert a villanyautók hívei már megvették az autójukat, az átlagvevőknek viszont túl drágák és a hatótávgondok miatt túl macerás a használatuk.
Teljesen más a kép
Az elmúlt év végén a Ford és a General Motors bejelentette, hogy egyelőre egyes üzemeit mégsem állítja át az elektromos autók gyártására. A Tesla idén tavasszal hozta nyilvánosságra azt a tervét, hogy globális szinten elbocsátja alkalmazottainak tíz százalékát. A Bloomberg azonban benézett ezek mögé a hírek mögé és egy egészen másik kép kezd kialakulni.
Egy olyan születőben lévő iparágról van szó, amely az újdonságból fakadó első lendület kifulladása után a határára ért következő, immáron stabil növekedési időszakának. Ami azt illeti, ha nem az átlagra figyelünk, akkor kiderül, hogy néhány autógyártónak az idei első negyedév is szép növekedést hozott a villanyautók eladásában.
A tíz legnagyobb elektromosautó-gyártóból hatra igaz ez a megállapítás. Ezen belül a Hyundai-Kia dél-koreai páros 56 százalékkal, a Ford 86 százalékkal adott el több autót január-márciusban, mint 2023 azonos időszakában. És ez tendencia a Kiánál például áprilisban is rendületlenül folytatódott. A vásárlók egyes cégek villanyautó-kínálatát díjazták, míg másoknak hátat fordítottak.
Hátrány volt a megkopott kínálat
A két vesztes a Tesla és a GM volt, mert elöregedett a modellkínálatuk. Eközben az említett autógyártók mellett a BMW, a Rivian vagy a Mercedes is szépen növelte elektromosautó-eladásait. Csak hát a Tesla uralja az amerikai piac több mint felét, így gyenge szereplése erősen visszahúzta a súlyozott átlagot.Főként, hogy a GM mellett a Volkswagen is rosszul szerepel ebben a szegmensben.
A GM ugyanakkor fordulatra számít az év hátra lévő részében, mert egy sor új modellel lép piacra, amelyekben az Ultium márkájú akkumulátorcsomagjait használják. Az Equinox néven kapható SUV ára csak 35 ezer dollár (12,4 millió forint) lesz, a GMC Sierra elektromos kisteherautót pedig 450 mérföldes (több mint 700 kilométer) hatótávval árulják majd.
Mary Barra, a GM vezérigazgatója azt mondta nemrégiben, hogy az Ultiummal kapcsolatos fejlesztési nehézségeiket letudták. A cég 200-300 ezer ilyen akkukkal ellátott elektromos autót akar gyártani 2024-ben. A cégvezető úgy látja, hogy az elektromos autók körüli felhajtás korábban túlzott volt, ám az elmúlt időszak pesszimista hangulata is túlzás. Az igazság a kettő között van.
Vele érthet egyet a Nemzetközi Energiaügynökség (International Energy Agency / IEA) amely azt jósolja, hogy az Egyesült Államokban 2025-ben már 2,5 millió elektromos autót adnak el, szemben a tavalyi 1,1 millióval.
Nyitott kérdés, hogy a Tesla teljesíti-e vezérigazgatója Elon Musk ködös ígéreteit, amelyek szerint új modellekkel készülnek piacra lépni, köztük a jelenlegieknél olcsóbbakkal.
Trump furcsa ígérettel házal
A másik nagy kérdés, hogy hatalomra kerül-e újra Donald Trump, aki nem éppen az elektromos autók híve.
Egyik választási ígérete szerint ha újra ő veszi kezébe az Egyesült Államok irányítását, akkor visszavonja Joe Biden elnök kormányának adókedvezményeit, amelyekkel az elektromos autók gyártását támogatják. Trump nem reagál arra, hogy Biden a hazai autóipar felzárkózását akarja segíteni az állami támogatásokkal a kínai villanyautó-gyártáshoz.
Szerinte az elektromos autókat „nem lehet eladni” – idézte a Jalopnik hírportál a New York Times alapján a volt államfőt. A helyzet azonban az, hogy Trump 2016-os megválasztása óta nagyot fordult a világ ezen a téren.Abban az évben, amikor hatalomra került nem egészen 160 ezer villanyautót adtak el az amerikai piacon, míg 2024-re 1,5 milliót jósolnak a szakértők.
Ez a teljes újautó-értékesítés tíz százaléka lesz, ha teljesül.Emellett az autógyártók új üzemek építésébe kezdtek, amelyek a volt elnök legfőbb támogatóinak, a kékgalléros munkásoknak ígérnek állásokat.
Valójában nem igazán látszik a visszaút
Például a Hyundai 13 milliárd dollár befektetésével épít villanyautó-gyárat Georgia államban, ahol 2020-as elnökválasztáson mindössze 12 ezer szavazattal veszített Trump. (A gyárépítésre fordított összeg Magyarország 2022-es GDP-jének több mint hat százaléka.) Emellett mind a republikánus, mind a demokrata szavazók szeretik az elektromos autókat. Nincs gondjuk a technológiai váltással.
Ezért aztán szakértők úgy vélik, hogy ha a volt elnök újra a Fehér Ház lakója lesz és megvalósítja ígéreteit, akkor sem tudja visszaforgatni az idő kerekét. Csak lassíthatja a folyamatot.
A Bloomberg idézi azokat az elemzőket, akik szerint az Egyesült Államokban és a világon idén 20 százalék lehet a villanyautók értékesítésének átlagos növekedési tempója. Ez elmarad a 2023-as 46 százaléktól. Ugyanakkor a kisebb bővülési ütem fenntartható, és ezzel egy évtizeden belül minden új autó, ami piacra kerül elektromos meghajtású lehet.
(Via Bloomberg, New York Times, Yahoo Finance)