Tévedés vagy Bosszú? - olvasónkat megbüntették a csepeli rendőrök
Olvasónkat megbüntették, mert - szerintük - szabálytalanul kanyarodott ki a parkolóból, pechjére épp egy járőrautó elé. Rutineljárásnak indult, az intézkedő rendőrök okiratba foglalták az álláspontjukat, olvasónkat pedig megbírságolták, a jogsiját is bevonták. Azzal viszont nem számoltak, hogy mindent felvett a fedélzeti kamera, a felvételeken pedig valami egészen más látható.
Olvasónk nem bízik sem a többi közlekedő, sem a rendőrök értékítéletében. Helyette inkább minden járművébe fedélzeti kamerát szerelt, hogy kétség esetén a valóság is megismerhető legyen. Most mákja volt, az alábbi videót küldte szerkesztőségünknek:
Olvasónk szokásos napi rutinját végezte Csepelen, amikor fehér Transporterével tolatva leparkolt egy bolt előtt. Miután végzett a dolgával, kiállt a parkolóhelyről és bekapcsolódott a sűrű forgalomba, épp egy rendőrautó elé. Az ő elmondása szerint semmi rendkívüli nem történt: se vészfékezés, se gumicsikorgás, se halálos tempó. Zökkenőmentesen felvette a forgalom ritmusát, és néhány utcányi vezetés után elérte úti célját, ahol ismét leparkolt.

Meglepetésére a mögötte haladó járőrök megállították, és feljelentették az elsőbbségadás és előzés szabályainak megsértése miatt.
Ráadásként, egy 65 ezer forintos pénzbírsággal is sújtották, a jogosítványát pedig - a cselekmény nagyfokú baleseti veszélyessége miatt - négy hónapra bevonták. Szolgálunk és védünk, yeah!

Csakhogy olvasónk fedélzeti kameráján - véleménye szerint - valami egészen más szituáció bontakozott ki, ezért személyes meghallgatást kért az ügyben.
Meglátása szerint az autójától 17,5 méter távolságra párhuzamosan (szintén kihajtásra) várakozó járőrautóval majdnem szimultán kanyarodtak ki az úttestre, hirtelen fékezésre vagy irányváltásra pedig senki nem kényszerített senkit, a tempó is bőven 20 km/h alatt maradt, balesetveszély sem keletkezett. Ezt támasztja alá az is szerinte, hogy az intézkedő rendőrök másfél percig haladtak mögötte a forgalomban minden további hang-, fény- vagy karjelzés nélkül, majd csak az úti céljánál vonták intézkedés alá.
Az ügy pikantériája, hogy olvasónk kamerája - és a rendőrök szeme - előtt egy másik jármű vezetője félreérthetetlenül megszegte a KRESZ-t abban a 90 másodpercben, amikor a záróvonalon balra kanyarodva parkolta le az autóját. A járőrök figyelmét ez nem terelte el, hiszen ők már eleve bűnüldözésben voltak. Olvasónk úgy véli, hogy a járőrök valószínűleg azért nem foglalkoztak a valóban szabálytalan autóssal, mert inkább a „pimaszul” eléjük kanyarodó Transporter sofőrjét akarták megleckéztetni.

az eljárás során bebizonyosodott, hogy a rendőrök nem készítettek videófelvételt az esetről, a tényállást csak tollba mondták
Olvasónk erősen fogalmaz, szerinte valótlan tényeket rögzítettek a jegyzőkönyvben. Meghallgatáskor a hatóság ennek ellenére leszögezte: az intézkedő rendőrök ilyenkor nem állampolgárok, hanem hivatalos személyek, így teljes mértékben elfogulatlannak tekinthetők és a feljelentés (közokirat!) valóságtartalmáért büntetőjogi felelősséget is vállalnak.
Bizony, ez így van. Csak ugye más úgy vállalni a büntetőjogi felelősséget a leírtakért, hogy két intézkedő rendőr állít valamit egy autóssal szemben, és más úgy, hogy van kamerafelvétel. A szabálysértési hatóság ekkor azonban még nem tudta, hogy olvasónk autójában fedélzeti kamera rögzítette az eseményeket. A felvételt olvasónk - kifogásainak kíséretében - átadta a hatóságnak a személyes meghallgatás során.
Ezután érdekes fordulatot vett az ügy. A rendőrség feljelentést tett a záróvonalat átlépő fekete autóval szemben, olvasónk ügyében hozott döntését pedig visszavonta, helyette újat hozott. Abban már szó sincs a jogosítvány bevonásáról, a 65 ezer forintos pénzbírság viszont maradt.
De tökös olvasónk itt már nem állt le.
Első körben kifogást nyújtott be a pénzbírság ellen, kifejezetten kérve, hogy az ügyét bíróság, tárgyaláson bírálja el. Emellett bepanaszolta az intézkedő rendőröket is. Próbáljunk akkor rá arra a nagy mellénnyel vállalt büntetőjogi felelősségi tudatra is!
A SZABÁLYSÉRTÉSI HATÓSÁG AZ INTÉZKEDŐ RENDŐRÖK ÁLTAL JEGYZŐKÖNYVBE ÍRTAKAT TÉNYKÉNT VESZI FIGYELEMBE
Azért, mert az egy közokirat, azoknak a tartalmát pedig - az ellenkező bizonyításáig - valós és megtörtént tényként kötelező kezelni. Vagyis, ha a rendőr azt írja le, hogy szabálytalanságot látott, akkor egészen addig szabálytalankodónak kezeli a jog az autóst, amíg az be nem bizonyítja az ellenkezőjét.
Például egy kamerafelvétellel.
Ahogy a konkrét esetben is történt. A bírósági tárgyaláson azt kell majd eldöntenie a bírónak, hogy volt-e tényleges elsőbbségadási kötelezettség, kényszerítette-e a Transporter a rendőrautót hirtelen fékezésre-irányváltoztatásra, vagy csak egy sima gázelvétellel meg lehetett oldani az egyébként mindennapos közlekedési helyzetet.

Azt pedig kiemelt körültekintéssel kell megvizsgálni, hogy olvasónk észlelhette-e a vele párhuzamos útról majdnem szimultán kikanyarodó rendőrautót. Hiszen amit nem láthatnak a sofőrök, annak elsőbbséget sem tudnak adni. Ahogy az is tény, hogy elsőbbsége csak a védett útvonalon közlekedőknek van. Amikor nagyjából egyszerre kanyarodik ki két jármű az útra, nem feltétlenül lesznek alá-fölérendeltségi viszonyban.
A kérdés azért sem egyszerű, mert az érintett útszakaszon gyakran szabálytalan gyalogosforgalom is van, ami miatt az autósnak balra és jobbra is figyelnie kell a parkolóból való elinduláskor. Így előfordulhat, hogy amikor balra nézett, a rendőrautó mozgása még nem volt észlelhető, később pedig jobbra kellett figyelnie, hogy ellenőrizze, nem szaladnak-e át gyalogosok az úton.

OLVASÓNK BIZTOS AZ IGAZÁBAN, HELYSZÍNI BIZONYÍTÁST IS VÉGZETT UTÓLAG
Na nem hivatalosat, csak kimentek az adott útszakaszra a feleségével és lemodellezték a történéseket, hogy olvasónk a rendőrautó szemszögéből is megtapasztalhassa, mi történhetett. Álláspontja ezáltal csak erősödött, szerinte nem történt (történhetett) semmi olyan, ami indokolta volna a rendőri intézkedést. Természetesen ezt az utólagos rekonstrukciót is rögzítette a kamera, a bíróságnak hasznos lehet majd.
A fejleményekről beszámolunk.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Coverfotó: Police.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A BMW megcsinálja, amit 20 éve ígér
Az M részleg vezetője nyilatkozott az AutoExpressnek.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
