- Július 4-től elvileg életbe lépnek a Kínában gyártott villanyautókra kivetett 17,4-38,1 százalékos extra vámok.
- Kína reagált, a vámháború elkerülése érdekében azt várják, hogy az EU vonja vissza az intézkedéseket.
- A visszavonás viszont nem olyan egyszerű menet.
A pekingi vezetés azt szeretné, hogy az Európai Bizottság vonja vissza azt a rendeletét, amellyel július 4-étől ideiglenesen 17,4–38,1 százalékos büntetővámot vet ki a Kínából Európába importált elektromos autókra. Ezt az ultimátumnak hangzó megjegyzést – ugyanis, ha a bizottság nem teljesíti a kérést, akkor jöhetnek a kínai válaszlépések – egyelőre "halkan" fogalmazták meg.
Csak az állami ellenőrzés alatt lévő Global Times jelentette, miután a felek nyilvánosságra hozták, hogy készek újrakezdeni a tárgyalásokat egymással folytatott kereskedelmük feltételeiről. Magyarán a kínai fél a visszavonást követeli, ez az alku kiindulópontja.
Az EU egy tavaly október óta tartó vizsgálat nyomán hozta meg a büntetővám bevezetéséről szóló döntést arra hivatkozva, hogy a kínai villanyautó-gyártás állami támogatása torzítja a piaci versenyt. Az intézkedés ideiglenes, az Európai Tanácsnak novemberben kell visszatérnie rá, hogy meghatározott időre véglegesítse a tarifákat. A kínai fél nem akar újabb vámháborúba bonyolódni azt követően, hogy még Donald Trump elnöksége idején elkezdődött egy nagy adok-kapok az Egyesült Államokkal. Ugyanakkor nem fogja tétlenül nézni az európai intézkedést.
Nem lenne egyszerű visszavonni a tarifákat
A felek azt követően állapodtak meg a tárgyalások újrakezdéséről, hogy videókonferencián beszélt egymással Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság kereskedelemért felelős biztosa és Vang Ven-tao, a pekingi kormány kereskedelmi minisztere – derült ki a Fortune amerikai gazdasági magazin tudósításából. A békülésben szerepet játszhatott, hogy éppen Kínában tartózkodik Robert Habeck német kancellárhelyettes, ipari miniszter.
Ő az első vezető európai tisztviselő, aki az új tarifák ideiglenes bevezetésének bejelentése óta megfordult Pekingben. Habeck azzal reagált a bejelentésre, hogy ez az első lépés, amit számos továbbinak kell követnie ahhoz, hogy a két fél kölcsönösen előnyös egyezségre jusson egymással az ügyben. Vang és Habeck június 22-én tárgyalt egymással.
A franciaországi parlamenti választások előtt, amelyek július közepén lesznek, esély sincs a tarifák visszavonására – értékelte a helyzetet Alicia Garcia Herrero, az EU ügyeit befolyásoló Bruegel kutatóintézet vezető kutatója.
Ez lényegében azt jelenti, hogy nem jjöhetössze a megegyezés, mielőtt az új vámok érvénybe lépnek. A visszavonáshoz a tagállamok vezetőinek kétharmados döntésére lenne szükség november 2-án.
Tapsolnak a német szurkolók
Jó jelnek tartja a tárgyalások újrakezdését Siegfried Russwurm, a legnagyobb német ipari szövetség, a BDI vezetője. Osztja azoknak a német autógyártóknak és más vállalatoknak a véleményét, amelyek szerint Németországnak, amely exportjából él, nem hiányzik a büntetővám.
A borítékolható válaszlépések ugyanis szétzilálnák a két ország kereskedelmét.
Agresszívebben fogalmazott Maximilian Butek a német kereskedelmi kamara kínai referense. Szerinte nincs esély az európai intézkedés visszavonására addig, amíg Peking nem szünteti meg azokat a problémákat, amiket az Európai Bizottság felvetett. Hogy pontosan mire gondolt, az nem egészen világos, mert az elmúlt másfél évtizedben a kínai villanyautó-iparba tolt több száz millió dollár állami támogatás aligha vonható vissza.
A kínai álláspont szerint azért vannak előnyben autógyártóik, mert alacsonyabbak a termelési költségeik és jobbak a beszállítói láncaik. Nem lépték át azokat a határokat az ágazat támogatásában, amiket a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) megenged ezen a téren. Ezért Kína – ahogy az szintén a Global Times korábbi cikkeiből kiderül – az európai sertéshúsra, tejtermékekre és 2,5 literesnél nagyobb motorral felszerelt autókra vethet ki büntetővámokat válaszul az európai intézkedésre. (Via Reuters, Fortune, Global Times)