- Július 4-től elvileg életbe lépnek a Kínában gyártott villanyautókra kivetett 17,4-38,1 százalékos extra vámok.
- Kína reagált, a vámháború elkerülése érdekében azt várják, hogy az EU vonja vissza az intézkedéseket.
- A visszavonás viszont nem olyan egyszerű menet.

A pekingi vezetés azt szeretné, hogy az Európai Bizottság vonja vissza azt a rendeletét, amellyel július 4-étől ideiglenesen 17,4–38,1 százalékos büntetővámot vet ki a Kínából Európába importált elektromos autókra. Ezt az ultimátumnak hangzó megjegyzést – ugyanis, ha a bizottság nem teljesíti a kérést, akkor jöhetnek a kínai válaszlépések – egyelőre "halkan" fogalmazták meg.
Csak az állami ellenőrzés alatt lévő Global Times jelentette, miután a felek nyilvánosságra hozták, hogy készek újrakezdeni a tárgyalásokat egymással folytatott kereskedelmük feltételeiről. Magyarán a kínai fél a visszavonást követeli, ez az alku kiindulópontja.
Az EU egy tavaly október óta tartó vizsgálat nyomán hozta meg a büntetővám bevezetéséről szóló döntést arra hivatkozva, hogy a kínai villanyautó-gyártás állami támogatása torzítja a piaci versenyt. Az intézkedés ideiglenes, az Európai Tanácsnak novemberben kell visszatérnie rá, hogy meghatározott időre véglegesítse a tarifákat. A kínai fél nem akar újabb vámháborúba bonyolódni azt követően, hogy még Donald Trump elnöksége idején elkezdődött egy nagy adok-kapok az Egyesült Államokkal. Ugyanakkor nem fogja tétlenül nézni az európai intézkedést.
Nem lenne egyszerű visszavonni a tarifákat
A felek azt követően állapodtak meg a tárgyalások újrakezdéséről, hogy videókonferencián beszélt egymással Valdis Dombrovskis, az Európai Bizottság kereskedelemért felelős biztosa és Vang Ven-tao, a pekingi kormány kereskedelmi minisztere – derült ki a Fortune amerikai gazdasági magazin tudósításából. A békülésben szerepet játszhatott, hogy éppen Kínában tartózkodik Robert Habeck német kancellárhelyettes, ipari miniszter.
Ő az első vezető európai tisztviselő, aki az új tarifák ideiglenes bevezetésének bejelentése óta megfordult Pekingben. Habeck azzal reagált a bejelentésre, hogy ez az első lépés, amit számos továbbinak kell követnie ahhoz, hogy a két fél kölcsönösen előnyös egyezségre jusson egymással az ügyben. Vang és Habeck június 22-én tárgyalt egymással.
A franciaországi parlamenti választások előtt, amelyek július közepén lesznek, esély sincs a tarifák visszavonására – értékelte a helyzetet Alicia Garcia Herrero, az EU ügyeit befolyásoló Bruegel kutatóintézet vezető kutatója.
Ez lényegében azt jelenti, hogy nem jjöhetössze a megegyezés, mielőtt az új vámok érvénybe lépnek. A visszavonáshoz a tagállamok vezetőinek kétharmados döntésére lenne szükség november 2-án.
Tapsolnak a német szurkolók
Jó jelnek tartja a tárgyalások újrakezdését Siegfried Russwurm, a legnagyobb német ipari szövetség, a BDI vezetője. Osztja azoknak a német autógyártóknak és más vállalatoknak a véleményét, amelyek szerint Németországnak, amely exportjából él, nem hiányzik a büntetővám.
A borítékolható válaszlépések ugyanis szétzilálnák a két ország kereskedelmét.
Agresszívebben fogalmazott Maximilian Butek a német kereskedelmi kamara kínai referense. Szerinte nincs esély az európai intézkedés visszavonására addig, amíg Peking nem szünteti meg azokat a problémákat, amiket az Európai Bizottság felvetett. Hogy pontosan mire gondolt, az nem egészen világos, mert az elmúlt másfél évtizedben a kínai villanyautó-iparba tolt több száz millió dollár állami támogatás aligha vonható vissza.
A kínai álláspont szerint azért vannak előnyben autógyártóik, mert alacsonyabbak a termelési költségeik és jobbak a beszállítói láncaik. Nem lépték át azokat a határokat az ágazat támogatásában, amiket a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) megenged ezen a téren. Ezért Kína – ahogy az szintén a Global Times korábbi cikkeiből kiderül – az európai sertéshúsra, tejtermékekre és 2,5 literesnél nagyobb motorral felszerelt autókra vethet ki büntetővámokat válaszul az európai intézkedésre. (Via Reuters, Fortune, Global Times)

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
Erről a teslás adatról kevesebb szó esett – Kecskemét és Sopron az élbolyban
Túlélte Elon Musk dühöngését a Tesla töltőhálózata.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
