Hamarosan kötelező a KGFB a rollerekre, csakhogy a szabályokról nem tudni semmit
Július 16-tól egyes elektromos rollerekre kötelező lesz biztosítást kötni, csakhogy, a pontos szabályozás még nem ismert, és három héttel járunk a céldátum előtt. Ami szívás.
Vagyis nem sokkal a határidő előtt még fogalmunk sincs, milyen feltételekkel és összegekkel kell majd kalkulálni. Ahhoz pedig, hogy elkerüljük a szívást, vagyis, hogy az erősebb rollerek biztosítása többe kerüljön, mint egy átlag robeszé, az irányadó jogszabálynak illene már valahol a sajtóban keringenie.
Kétségtelenül örvendetes, hogy a jogalkotó végre elszánta magát és megpróbál rendet vágni az elektromos rollerek terén is, hiszen ez több, mint időszerű volt, pláne annak tükrében, hogy a mikoromobilitási eszközök megjelenésével és terjedésével a balesetek száma és súlyossága is emelkedésnek indult.
Némileg komikus, hogy nem is olyan rég még azt sem tudta eldönteni a jogalkotó, hogy az e-roller járműnek minősül-e, vagy csak valami öngyilkos játékszernek. Ezen a dilemmán már sikerült túllépni, amikor végre kimondták: ez bizony gépi meghajtású jármű, így kötelező rá biztosítást kötni.
A kérdés pedig nem az, hogy erre szükség volt-e, hanem, hogy miért késett csaknem tíz évet.
Az ilyen közlekedési eszközök ugyanis mindenki számára veszélyt jelentenek, hiszen gyorsak és agilisek, gyakran váratlanul bukkannak fel, és alig keltenek zajt, hogy legalább hallani lehetne az érkezésüket. Sőt, a vizuális észlelésük sem egyszerű, hiszen egy autó A oszlopa könnyen kitakarhat akár két rollerezőt is.
Számos olvasónk feltette már a kérdést, hogy mi a teendő, ha e-rollerrel balesetet szenvedtek: ki fogja megtéríteni a károkat, és mi alapján?
Eddig csak annyit tudtunk nekik tanácsolni, hogy ha nem muszáj, ne saját zsebből fedezzék a kárt.
- Magántulajdonú e-roller esetén érdemes volt külön felelősségbiztosítást kötni, akár önállóan, akár a lakásbiztosítás mellé, hasonlóan a kerékpárokhoz.
- Bérelt e-rollernél pedig a szolgáltató ÁSZF-jéből kifürkészni, melyik biztosítónál van kötvénye és visszaköveteli-e az összeget a károkozótól.
Jó hír tehát, hogy 2024 július 16-tól véget ér a bizonytalanság: a komolyabb e-rollerekre kötelező lesz a felelősségbiztosítás, csak azt nem tudjuk mennyibe kerül majd. Az okozott károk rendezése viszont az autók és motorok esetében megszokott módon történik majd, vagyis kék-sárga baleseti bejelentőt kell majd kitöltenie a feleknek.
És akkor a szívás:
A jogalkotó eddig csak a keretjogszabályt hozta meg, de még nem alkotta meg a részleteket tartalmazó ún. "végrehajtási rendeletet."
Ennek hiányában a biztosítók nem tudják meghatározni a megfelelő tarifálási módszert, így jobb híján az "egyéb" kategóriába sorolhatják az e-rollereket. Ez a kategória azonban nem erre készült, ezért a díjtételek gyakran irreálisak, az éves díjak 13 ezer forinttól közel félmillióig terjednek, és csak havi bontásban fizethetők.
Mindeközben egy 49 köbcentis robogó éves biztosítása néhányezer forint.
A jogalkotónak még maradt szűk három hete a pontosításra, a részletszabályok megalkotására. Reméljük, egyik éjjel ez is elkészül majd hirtelen, addig pedig balesetmentes e-rollerezést kívánunk mindenkinek.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Címlapkép: Hartl Nagy Tamás / Index