Holt töltesz, hol nem töltesz? Magyarország jobban és rosszabbul áll?
Felemás a magyar eredmény a régiós mezőnyben. Az elektromos autók és a konnektoros hibrideket nézve jól áll Magyarország, ám az egy gyors- vagy villámtöltőre jutó autók számában már közel sem ilyen jó a helyzet. Országok, százalékok, villanyautók, áramkutak, eredmények a Totalcar körképében.
- Régiós viszonylatban Magyarországon elterjedtebbek a villanyautók és a konnektoros hibridek. Az teljes személyautó- és furgonállományra vetített 1 százalékos arány többszöröse a cseh, lengyel, szlovák vagy éppen román mutatónak.
- AZ EU-ban azonban vannak sokkal jobb eredmények, Svédország, Luxemburg és Dánia van az élbolyban.
- A hatótávpara csökkentésében és az útközben való áramtankolásban főszerepet kapnak a gyors- vagy villámtöltők, ám ezen a téren Magyarország gyengébben áll a régiós társainál.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter bemutatta a kormány az európai elektromosautó-piac fellendítésére készített akciótervét. Ezek között szerepel a töltőinfrastruktúra fejlesztése, bővítése, amely szerinte alappillére a villanyautók térnyerésének. Az tervben egyebek mellett szerepel, hogy az Európai Unió 80 százalékán biztosítani kell legalább 150 kW-s, de lehetőleg 300 kW-s teljesítményű áramkutakat - azaz nagy teljesítményű gyorstöltőket - az elektromos autók számára. Ettől még most nagyon messze van az EU és Magyarország is.
A horvát és szlovén tengerpart felé utazó teslások például egy zárt Facebook-csoportban adnak egymásnak információt, hogy éppen lehet-e "tankolni" az érintett sztrádák mellett Superchargereken. A hétvégi napok telítettek általában, de ezeken az útvonalakon előfordul, hogy egy-egy sima benzinkúton is sokan vannak. Az biztos, hogy az elektromos autók várható térnyerése miatt szükség lesz az európai sztrádákon, így a magyar autópályák mentén is több áramkútra. Mégpedig olyanokra, ahol nem kell több óra egy-egy 80-100 százalékig való töltésre.
Mennyien vannak?
Persze mindez keveset mond, érdemes az autók, ezen belül az árammal tölthető autók, a tisztán elektromosok és a konnektoros hibridek állományát is megnézni. Ahogy arról már beszámoltunk, a villanyautó-piac továbbra is növekedésben van, ám a növekedés tempója az elmúlt időszakban megtört. A bővülés egyébként részben annak köszönhető, hogy összességében még nagyon alacsony a tisztán elektromosok arány.
A hivatalos adatok szerint a 27 uniós tagországban a teljes személyautó- és kisteherautó állományra vetítve
- a tisztán elektromos személyautók és kisteherautókból több mint 5 millió autó van nyilvántartva, a különböző országokban 0,2-5,5 százalékos a részesedésük.
- A konnektoros hibridek (PHEV-k) 3,6 milliós flottát képviselnek, itt szintén nagyon eltérőek az arányok, 0,2-4,8 százalékos országtól függően.
Magyarországon a tisztán elektromos autók és furgonok aránya 1 százalékos részesedést jelent. A PHEV-knél 0,4 százalékos ez a mutató. A környező országokhoz képest Magyarország jól áll. Lengyelországban, Csehországban és Romániában tisztán elektromosok aránya 0,2-0,4 százalékos. A PHEV-k esetében pedig 0,1-0,3 százalék. Ugyanakkor Ausztria azonban sokkal kedvezőbb eredményekkel rendelkezik az elektromosok esetében 2,9, a konnektoros hibrideknél pedig 1 százalékos a mutató.
Ország | A tisztán elektromos személyautók és kisteherautók száma (darab) | A tisztán elektromos személyautók és kisteherautók aránya a teljes állományhoz képest (százalék) | A konnektoról tölthető hibrid (PHEV) személyautók és kisteherautók száma (darab) | A konnektoról tölthető hibrid (PHEV) személyautók és kisteherautók aránya a teljes állományhoz képest (százalék) |
Svédország | 329 750 | 5,5% | 285 451 | 4,8% |
Luxemburg | 29 595 | 5,4% | 18 461 | 3,5% |
Dánia | 183 339 | 5,3% | 108 857 | 3,3% |
Hollandia | 495 003 | 4,7% | 278 152 | 2,6% |
Ausztria | 177 065 | 2,9% | 61 145 | 1,0% |
Németország | 1 516 067 | 2,8% | 1 076 655 | 2,0% |
Belgium | 179 611 | 2,3% | 290 692 | 3,8% |
Franciaország | 1 097 166 | 2,3% | 611 660 | 1,3% |
Írország | 68 174 | 2,2% | 40 863 | 1,3% |
Finnország | 81 493 | 1,8% | 119 525 | 2,7% |
Portugália | 121 668 | 1,6% | 93 465 | 1,3% |
Málta | 4 199 | 1,1% | 3 908 | 1,0% |
Magyarország | 56 828 | 1,0% | 21 141 | 0,4% |
Szlovénia | 12 799 | 0,9% | 2 701 | 0,2% |
Litvánia | 12 208 | 0,7% | 7 785 | 0,4% |
Olaszország | 267 294 | 0,6% | 267 687 | 0,6% |
Lettország | 5 474 | 0,6% | 887 | 0,1% |
Spanyolország | 199 215 | 0,6% | 210 462 | 0,7% |
Észtország | 4 893 | 0,5% | 1 355 | 0,1% |
Románia | 42 265 | 0,4% | 11 155 | 0,1% |
Horvátország | 6 125 | 0,3% | 2 989 | 0,1% |
Csehország | 25 074 | 0,3% | 12 223 | 0,2% |
Szlovákia | 8 907 | 0,3% | 7 754 | 0,3% |
Bulgária | 6 164 | 0,2% | 2 331 | 0,1% |
Ciprus | 1 614 | 0,2% | 1 355 | 0,2% |
Görögország | 15 102 | 0,2% | 22 658 | 0,3% |
Lengyelország | 61 159 | 0,2% | 52 062 | 0,2% |
Hány töltő van?
Az áramkutak száma az uniós országokban és Magyarországon is fokozatosan emelkedik, ám nagyon jelentősek az eltérések. A legalább 150 kilowatt teljesítményű villámtöltőkből az uniós statisztika szerint közel 60 ezer darab van, 60 százalékuknak Hollandia, Franciaország és Németország ad helyet. Ezekkel lehet relatív gyorsan feltölteni útközben a villanyautókat, nagyon leegyszerűsítve a dolgot ezek felelnek meg leginkább a hagyományos benzinkutaknak, de a 2-3 perces üzemanyag-tankoláshoz képest így is jóval hosszabb időre -20-60 percre is szükség lehet. Persze az is kérdés, hogy az adott villanyautót mekkora teljesítménnyel lehet tölteni, de ez egy másik mese.
A 50 kilowattosnál izmosabb villámtöltőből az uniós statisztika 755 darabot tart nyilván országszerte. Ezekre jut a közel 80 ezer tölthető személy- és kisteherautó. Ez egyben azt is jelenti, hogy lényegében 100 ilyen jármű jut egy töltőre. Bár Magyarország a fentiek alapján elterjedtebbek az elektromos és konnektoros autók és furgonok a régiós országokhoz képest, a régióban a legrosszabb az egy nagyobb teljesítményű áramkútra jutó elektromos vagy konnektoros autók és furgonok száma. Romániában 41, Szlovákiában pedig csak 21 ilyen autó jut ezekre a töltőkre. Ausztriában pedig 56.
Ország | A több mint 50 kilowattos gyors- vagy villámtöltőre jutó elektromos és konnektorról tölthető személyautók és kisteheruatók száma (darab) |
Málta | 2027 |
Luxemburg | 215 |
Írország | 187 |
Hollandia | 172 |
Belgium | 144 |
Svédország | 104 |
Magyarország | 103 |
Ciprus | 102 |
Németország | 91 |
Portugália | 91 |
Dánia | 88 |
Franciaország | 77 |
Olaszország | 76 |
Finnország | 62 |
Ausztria | 56 |
Görögország | 56 |
Spanyolország | 55 |
Lengyelország | 48 |
Szlovénia | 43 |
Románia | 41 |
Litvánia | 33 |
Csehország | 26 |
Szlovákia | 21 |
Lettország | 21 |
Észtország | 17 |
Horvátország | 17 |
Bulgária | 11 |
Ennek fényében tehát indokolt a gyors- és villámtöltők telepítésének felpörgetése Magyarországon és persze a régiós országokban is.
Cikksorozatunk következő részében arról lesz szó, hogy egy elképzelt jövőbeli időpontban hogyan lehet majd megtankolni a villanyautókat.