Holt töltesz, hol nem töltesz? Magyarország jobban és rosszabbul áll?

2024.07.16. 05:49 Módosítva: 2024.07.16. 07:02

Felemás a magyar eredmény a régiós mezőnyben. Az elektromos autók és a konnektoros hibrideket nézve jól áll Magyarország, ám az egy gyors- vagy villámtöltőre jutó autók számában már közel sem ilyen jó a helyzet. Országok, százalékok, villanyautók, áramkutak, eredmények a Totalcar körképében.

  • Régiós viszonylatban Magyarországon elterjedtebbek a villanyautók és a konnektoros hibridek. Az teljes személyautó- és furgonállományra vetített 1 százalékos arány többszöröse a cseh, lengyel, szlovák vagy éppen román mutatónak. 
  • AZ EU-ban azonban vannak sokkal jobb eredmények, Svédország, Luxemburg és Dánia van az élbolyban. 
  • A hatótávpara csökkentésében és az útközben való áramtankolásban főszerepet kapnak a gyors- vagy villámtöltők, ám ezen a téren Magyarország gyengébben áll a régiós társainál. 
A kép illusztráció / Forrás: Julian Stratenschulte / picture alliance via Getty Images
A kép illusztráció / Forrás: Julian Stratenschulte / picture alliance via Getty Images

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter bemutatta a kormány az európai elektromosautó-piac fellendítésére készített akciótervét. Ezek között szerepel a töltőinfrastruktúra fejlesztése, bővítése, amely szerinte alappillére a villanyautók térnyerésének. Az tervben egyebek mellett szerepel, hogy az Európai Unió 80 százalékán biztosítani kell legalább 150 kW-s, de lehetőleg 300 kW-s teljesítményű áramkutakat - azaz nagy teljesítményű gyorstöltőket - az elektromos autók számára. Ettől még most nagyon messze van az EU és Magyarország is. 

A horvát és szlovén tengerpart felé utazó teslások például egy zárt Facebook-csoportban adnak egymásnak információt, hogy éppen lehet-e "tankolni" az érintett sztrádák mellett Superchargereken. A hétvégi napok telítettek általában, de ezeken az útvonalakon előfordul, hogy egy-egy sima benzinkúton is sokan vannak. Az biztos, hogy az elektromos autók várható térnyerése miatt szükség lesz az európai sztrádákon, így a magyar autópályák mentén is több áramkútra. Mégpedig olyanokra, ahol nem kell több óra egy-egy 80-100 százalékig való töltésre. 

Mennyien vannak? 

Persze mindez keveset mond, érdemes az autók, ezen belül az árammal tölthető autók, a tisztán elektromosok és a konnektoros hibridek állományát is megnézni.  Ahogy arról már beszámoltunk, a villanyautó-piac továbbra is növekedésben van, ám a növekedés tempója az elmúlt időszakban megtört. A bővülés egyébként részben annak köszönhető, hogy összességében még nagyon alacsony a tisztán elektromosok arány. 

A hivatalos adatok szerint a 27 uniós tagországban a teljes személyautó- és kisteherautó állományra vetítve 

  • a tisztán elektromos személyautók és kisteherautókból több mint 5 millió autó van nyilvántartva, a különböző országokban 0,2-5,5 százalékos a részesedésük. 
  • A konnektoros hibridek (PHEV-k) 3,6 milliós flottát képviselnek, itt szintén nagyon eltérőek az arányok, 0,2-4,8 százalékos országtól függően.  

Magyarországon a tisztán elektromos autók és furgonok aránya 1 százalékos részesedést jelent. A PHEV-knél 0,4 százalékos ez a mutató. A környező országokhoz képest Magyarország jól áll. Lengyelországban, Csehországban és Romániában tisztán elektromosok aránya 0,2-0,4 százalékos. A PHEV-k esetében pedig 0,1-0,3 százalék. Ugyanakkor Ausztria azonban sokkal kedvezőbb eredményekkel rendelkezik az elektromosok esetében 2,9, a konnektoros hibrideknél pedig 1 százalékos a mutató. 

Ország A tisztán elektromos személyautók és kisteherautók száma (darab)  A tisztán elektromos személyautók és kisteherautók aránya a teljes állományhoz képest (százalék) A konnektoról tölthető hibrid (PHEV) személyautók és kisteherautók száma (darab) A konnektoról tölthető hibrid (PHEV) személyautók és kisteherautók aránya a teljes állományhoz képest (százalék)
Svédország 329 750 5,5% 285 451 4,8%
Luxemburg 29 595 5,4% 18 461 3,5%
Dánia 183 339 5,3% 108 857 3,3%
Hollandia 495 003 4,7% 278 152 2,6%
Ausztria 177 065 2,9% 61 145 1,0%
Németország 1 516 067 2,8% 1 076 655 2,0%
Belgium 179 611 2,3% 290 692 3,8%
Franciaország 1 097 166 2,3% 611 660 1,3%
Írország 68 174 2,2% 40 863 1,3%
Finnország 81 493 1,8% 119 525 2,7%
Portugália 121 668 1,6% 93 465 1,3%
Málta 4 199 1,1% 3 908 1,0%
Magyarország 56 828 1,0% 21 141 0,4%
Szlovénia 12 799 0,9% 2 701 0,2%
Litvánia 12 208 0,7% 7 785 0,4%
Olaszország 267 294 0,6% 267 687 0,6%
Lettország 5 474 0,6% 887 0,1%
Spanyolország 199 215 0,6% 210 462 0,7%
Észtország 4 893 0,5% 1 355 0,1%
Románia 42 265 0,4% 11 155 0,1%
Horvátország 6 125 0,3% 2 989 0,1%
Csehország 25 074 0,3% 12 223 0,2%
Szlovákia 8 907 0,3% 7 754 0,3%
Bulgária 6 164 0,2% 2 331 0,1%
Ciprus 1 614 0,2% 1 355 0,2%
Görögország 15 102 0,2% 22 658 0,3%
Lengyelország 61 159 0,2% 52 062 0,2%

Hány töltő van? 

Az áramkutak száma az uniós országokban és Magyarországon is fokozatosan emelkedik, ám nagyon jelentősek az eltérések. A legalább 150 kilowatt teljesítményű villámtöltőkből az uniós statisztika szerint közel 60 ezer darab van, 60 százalékuknak Hollandia, Franciaország és Németország ad helyet. Ezekkel lehet relatív gyorsan feltölteni útközben a villanyautókat, nagyon leegyszerűsítve a dolgot ezek felelnek meg leginkább a hagyományos benzinkutaknak, de a 2-3 perces üzemanyag-tankoláshoz képest így is jóval hosszabb időre -20-60 percre is szükség lehet. Persze az is kérdés, hogy az adott villanyautót mekkora teljesítménnyel lehet tölteni, de ez egy másik mese. 

A 50 kilowattosnál izmosabb villámtöltőből az uniós statisztika 755 darabot tart nyilván országszerte. Ezekre jut a közel 80 ezer tölthető személy- és kisteherautó. Ez egyben azt is jelenti, hogy lényegében 100 ilyen jármű jut egy töltőre. Bár Magyarország a fentiek alapján elterjedtebbek az elektromos és konnektoros autók és furgonok a régiós országokhoz képest, a régióban a legrosszabb az egy nagyobb teljesítményű áramkútra jutó elektromos vagy konnektoros autók és furgonok száma. Romániában 41, Szlovákiában pedig csak 21 ilyen autó jut ezekre a töltőkre. Ausztriában pedig 56. 

Ország A több mint 50 kilowattos gyors- vagy villámtöltőre jutó elektromos és konnektorról tölthető személyautók és kisteheruatók száma (darab) 
Málta 2027
Luxemburg 215
Írország 187
Hollandia 172
Belgium 144
Svédország 104
Magyarország 103
Ciprus 102
Németország 91
Portugália 91
Dánia 88
Franciaország 77
Olaszország 76
Finnország 62
Ausztria 56
Görögország 56
Spanyolország 55
Lengyelország 48
Szlovénia 43
Románia 41
Litvánia 33
Csehország 26
Szlovákia 21
Lettország 21
Észtország 17
Horvátország 17
Bulgária 11

Ennek fényében tehát indokolt a gyors- és villámtöltők telepítésének felpörgetése Magyarországon és persze a régiós országokban is. 

Cikksorozatunk következő részében arról lesz szó, hogy egy elképzelt jövőbeli időpontban hogyan lehet majd megtankolni a villanyautókat.