„Literenként” 1400 forintos üzemanyag jöhet? Vagy a több mint 2500 forintos?

2024.07.29. 06:05

Az otthoni áramtöltéssel elég jól néz ki a villanyautózás matekja. A villámtöltőzéssel már kevésbé.

Sok minden gátolja a villanyautók elterjedését, kezdjük rögtön azzal, hogy  – egyelőre – drágábbak, mint a hagyományos társaik az adott kategóriában. Emellett ott van még a hatótávpara, miszerint ezek az autók nem mennek elég messzire. Ma már vannak 300-400 vagy akár nagyobb távolságra alkalmas villanyautók, akár a használtautó-piacon is, igaz, ezek is 8-10 milliós kiadást jelenthetnek. A hatótávpara másik oldala azonban, hogy van-e elég áramkút, ahol tölteni lehet. Ez azonban jóval összetettebb kérdés, minthogy egy válasszal el lehessen intézni, ahogy a többi tényező is. Előbbiről lesz most részletesebben szó, utóbbiakról pedig a cikksorozatunk következő részeiben számolunk be. 

GettyImages-1847274492

Nem, ez a cikk sem és a következők sem arról szólnak, hogy az elektromos autók jók vagy rosszak. Nem álláspontot közöl, hanem azok elterjedésének akadályairól ad számot. A sorozat első része pedig a benzin és gázolajárakkal való összevetést mutatja be kizárólag villámtöltős példákkal. 

Az elektromos autók melletti egyik érv, hogy az áramot olcsóbban vagy jóval olcsóbban lehet tankolni. Ez igaz, ha valaki ezt otthon vagy a cégénél tudja kivitelezni. Akkor ugyanis kWh-nként 70 forint a tarifa. (Van a kevesebb mint 40 forintos lakossági kWh/év tarifa, de az csak az éves 2523  alatti fogyasztásnál érvényes.) 

Egy 100 kilométerenként 15 kWh-sfogyasztású villanyautónál ez 1050 forintos kiadást jelent.  Ha 610 forintos literenkénti üzemanyagárakkal számolunk, akkor 1,7 literes fogyasztásról van szó. Ez nyilván vonzó érték. Otthon azonban nem tud mindenki tölteni, ráadásul az otthoni töltés időigényes folyamat. A villanyautók elterjedéséhez arra lenne szükség, hogy sok gyors-, villámtöltő legyen, amelyekkel a hagyományos tankoláshoz hasonló idő alatt lehet feltölteni a kocsit. Itt még nem tartunk, ,mert egy 50 literes gázolaj- vagy benzintankolás mindennel együtt maximum 5-10 perc és akkor abban benne van az is, hogy sorba kellett állni a kasszánál, de még egy kézmosás vagy vécé is belefér.

Egy gyorsabb áramkútnál autótól, időjárástól, a töltő teljesítményétől függően azonban hosszabb idő kell, de már vannak olyanok, amelyekkel 20-60 perc alatt több 100 kilométerre elegendő naftát lehet belepumpálni a kocsiba.  A mindenki számára elérhető villámkutak árai azonban lényegében kérdésessé teszik a váltást. (Az, hogy a villámtöltők gyakori vagy állandó használata mennyire tesz jót az adott villanyautónak, az más kérdés, cikksorozatunk későbbi részeiben arról is szó lesz.) 

Budapest nyugati vonzáskörzetében, a Balaton és Velence irányába több villámtöltő is van. A Mol aranyárban méri az áramot, 289 forintért ad 1 kWh-t. A Baracska és Kajászó közelében lévő sztrádás Ionity-kutakon szintén közel 300 forint az alapár, de előfizetéssel 160, illetve 200 forintra csökkenthető. A Lidl Sasadi út melletti töltője szintén 180 forintért ad relatíve gyorsan áramot. A Teslás superchargeres töltő a "saját" autóknak 178 forintért adja az áramot. 

Maradva a fenti példában szereplő 15 kilowattórás villanyautó-fogyasztás esetén a 160-289 forintos töltés 3,9-7,1 literes fogyasztást jelent. Egy hagyományos autónál persze az előbbi kiemelkedően jó érték lenne, az utóbbi már kevésbé. Mindenesetre mondjuk egy sima hibrid bőven a 7 literes szint alatt elmegy. Az otthoni töltéshez képest azonban irreálisan drágák a villámkutak.

Hipotetikus, egyben a piaci logikától, az áramtermelési költségektől teljesen elrugaszkodott példával élve a következő a helyzet. Ha egy hagyományos autónál 610 forint az adott üzemanyag alapára literenként, amit az otthoni töltés egységárának felelne meg. Akkor a villámtöltőkön 1400-2500 forintba kerülne az üzemagyag. 

Megjegyzés: Ahogy a cikkben jeleztük, egy cikksorozat első részéről van szó, amelyben direkt csak a villámtöltők szerepelnek, azért, mert azoknál lehet beszélni a sima tankoláshoz legjobban közelítő időtartamról. A matekban az egyszerűség kedvéért nem szerepel a töltési veszteség és egyéb tényezők. Ahogy az sem, ha napelemes rendszere van valakinek, akkor lényegében ingyen van az üzemanyag, a beruházási költség persze kiadást jelent. Ezekről a következő cikkekben szó lesz. Ahogy arról is, hogy mit tehetnek azok, akik társasházban, lakótelepen laknak és szeretnének valahogy az otthoni áramtarifához hasonló megoldást találni az elektromos autózáshoz.