Elszakadt vontatókötél: fizet a biztosító?

Kell egyáltalán biztosítás a vontatott autóra?

2024.08.13. 06:05

A közlekedés önmagában is veszélyes, üzemképtelen autót vontatva pedig hatványozódnak a kockázatok. Néha megesik, hogy a vontatott jármű okoz balesetet, kárt. Ilyenkor kié a felelősség, főleg, ha nincs biztosítás az üzemképtelen autón?

Virágzik a használt autók piaca, a négymilliós járműpark egy része nem csak a napi ingázást szolgálja, jelentős a hobbi- és kedvtelési célú járművek aránya. Ezek az autók sokszor se műszaki vizsgával, se rendszámmal nem rendelkeznek, biztosítást sem köt rájuk a tulajdonos. Miért is tenné, ha csak a vásárlást követően viszi közúton haza a szerelemgyereket, majd hosszú hónapokig-évekig a pajtában, garázsban reszelgeti? Amelyik jármű nem vesz részt a forgalomban, arra biztosítást sem kell kötni. 

Azt már tisztáztuk, hogy a rendszám-műszaki nélküli autók mozgatására nem jó megoldás az ideiglenes rendszám, a trélerezés pedig nem olcsó mulatság, sokszor a B kategóriás jogosítvány sem elég hozzá. Akkor milyen legális alternatíva marad?

A leggyakrabban alkalmazott megoldás a vontatás

Optimális esetben vontatórúddal, általában inkább vontatókötéllel. A vasrúd nagy előnye, hogy nem tud elszakadni, viszont komolyabb felkészültséget igényel a használata, személyautókon nem jellemző. A többség vontatókötelet használ erre a célra, a profik acélsodronyból, az úrvezetők kötélből gyártottat. Előbbi nyilván nehezebben szakad, utóbbi könnyen el tud pattanni egy eltúlzott megindulás-fékezés, vagy egy rosszul bevett kanyar alkalmával. 

A vontatás nem hétköznapi rutin, a KRESZ kifejezett óvatosságot ír elő ilyen esetekre, a maximális vontatási sebesség 40 km/h

Ez nem játék, indokolt a fokozott elővigyázatosság.
Ez nem játék, indokolt a fokozott elővigyázatosság.

KRESZ - vontatás

Elromlott jármű vontatása során fokozott óvatossággal, lehetőleg kisforgalmú úton és időszakban kell közlekedni. Autópályáról és autóútról az elromlott járművet vontató járművel a legközelebbi lehajtásra szolgáló úton, illetőleg útkereszteződésben le kell térni. 

Nem ok nélkül. Ha a vontatás amiatt történik, hogy a vontatott jármű motorja üzemképtelen, a sofőrnek fékrásegítés és kormányszervó nélkül kell terelgetnie a vasat. Nem is olyan egyszerű dolog az. Ha jár is a motor, fékút akkor sem nagyon lesz, emiatt okos megoldás a vontatórúd, a ráfutásos balesetek kivédésére kiváló. 

mi van akkor, ha elszakad a vontatókötél, a - fékszervó és kormányrásegítés nélküli - jármű pedig kárt okoz?

A leggyakrabban előforduló eset, hogy a vontatott jármű sofőrje nem tud időben megállni, nekiütközik egy parkoló vagy szemben közlekedő autónak. Fontos tudni, hogy a vontatott autó fék-, irányjelző- és világító berendezéseinek mindenképpen üzemelniük kell, anélkül tilos kötéllel vontatni. Ha pedig a fék romlott el, csak vonórúddal vontatható az autó, kötél szóba sem jöhet. 

KRESZ - vontatás

A vontatott jármű féklámpáját és irányjelző berendezését – kivéve ha a járművet emelve vontatják – működtetni kell, továbbá – éjszaka és korlátozott látási viszonyok között – a vontatott járművet is ki kell világítani. 

Olyan járművet, amelynek üzemi fékberendezése romlott el, vagy amelynek megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kilogrammot meghaladja, csak – a húzó- és a nyomóerők felvételére egyaránt alkalmas – merev vontatórúddal szabad vontatni.

Ha elszakadt a vontatókötél és kárt okoz a vontatott autó, annak lesz jogi jelentősége, hogy az elromlott jármű önerőből mozgott-e vagy sem.  A gépjárművek kötelező felelősségbiztosítása azoknak a károknak a megtérítésére terjed ki, amelyeket a biztosítási szerződésben megjelölt gépjármű üzemeltetésével okozott kár miatt támasztanak.

A kulcsszó tehát az üzemeltetés.

Ha a járművet nem üzemeltetik, hanem vontatják, és eközben okoz balesetet, a károkozó nem a vontatott jármű sofőrje lesz, hanem a vontatóé. Azért, mert a vontatott jármű nem önerőből közlekedik, nem a saját motorjából nyeri a gépi meghajtást, a mozgási energiát. Azt a vontató jármű biztosítja számára, emiatt a vontatott járművet úgy kell tekinteni, mint egy járműszerelvény pótkocsiját. Ha elszabadul a kötél elpattanása miatt, a felelősség is a vontató autó biztosítását terheli majd.

Az sem okoz problémát a kárrendezés során, ha a vontatott járműnek történetesen se rendszáma, se műszaki vizsgája, se biztosítása nem volt a vontatás idején. 

A KRESZ-ben előírt vontatási szabályok betartása emiatt is különösen fontos, a nagyobb fokú óvatosság és felkészültség mellé magasabb szintű felelősség is tartozik. Ha lerobbant az autó és nincs vontatókötél, ne álljon neki senki se barkácsolni, a rögtönzött megoldások (biztonsági öv, hegymászókötél stb.) nem tudják elviselni a vontatás jelentette fizikai terheléseket. Inkább kérjetek segítséget a többi közlekedőtől, vagy hívjatok autómentőt. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Coverfotó: 112Press.hu