Elszakadt vontatókötél: fizet a biztosító?
Kell egyáltalán biztosítás a vontatott autóra?
A közlekedés önmagában is veszélyes, üzemképtelen autót vontatva pedig hatványozódnak a kockázatok. Néha megesik, hogy a vontatott jármű okoz balesetet, kárt. Ilyenkor kié a felelősség, főleg, ha nincs biztosítás az üzemképtelen autón?
Virágzik a használt autók piaca, a négymilliós járműpark egy része nem csak a napi ingázást szolgálja, jelentős a hobbi- és kedvtelési célú járművek aránya. Ezek az autók sokszor se műszaki vizsgával, se rendszámmal nem rendelkeznek, biztosítást sem köt rájuk a tulajdonos. Miért is tenné, ha csak a vásárlást követően viszi közúton haza a szerelemgyereket, majd hosszú hónapokig-évekig a pajtában, garázsban reszelgeti? Amelyik jármű nem vesz részt a forgalomban, arra biztosítást sem kell kötni.

Azt már tisztáztuk, hogy a rendszám-műszaki nélküli autók mozgatására nem jó megoldás az ideiglenes rendszám, a trélerezés pedig nem olcsó mulatság, sokszor a B kategóriás jogosítvány sem elég hozzá. Akkor milyen legális alternatíva marad?
Ideiglenes rendszámot bérelnél? Előtte érdemes ezt elolvasnod!
Leleményes megoldás, de a jogalkalmazás felzárkózott hozzá, mára egyáltalán nem biztos, hogy ez a legbölcsebb választás, ha nincs rendszám az autón.
A leggyakrabban alkalmazott megoldás a vontatás
Optimális esetben vontatórúddal, általában inkább vontatókötéllel. A vasrúd nagy előnye, hogy nem tud elszakadni, viszont komolyabb felkészültséget igényel a használata, személyautókon nem jellemző. A többség vontatókötelet használ erre a célra, a profik acélsodronyból, az úrvezetők kötélből gyártottat. Előbbi nyilván nehezebben szakad, utóbbi könnyen el tud pattanni egy eltúlzott megindulás-fékezés, vagy egy rosszul bevett kanyar alkalmával.
A vontatás nem hétköznapi rutin, a KRESZ kifejezett óvatosságot ír elő ilyen esetekre, a maximális vontatási sebesség 40 km/h.

KRESZ - vontatás
Elromlott jármű vontatása során fokozott óvatossággal, lehetőleg kisforgalmú úton és időszakban kell közlekedni. Autópályáról és autóútról az elromlott járművet vontató járművel a legközelebbi lehajtásra szolgáló úton, illetőleg útkereszteződésben le kell térni.
Nem ok nélkül. Ha a vontatás amiatt történik, hogy a vontatott jármű motorja üzemképtelen, a sofőrnek fékrásegítés és kormányszervó nélkül kell terelgetnie a vasat. Nem is olyan egyszerű dolog az. Ha jár is a motor, fékút akkor sem nagyon lesz, emiatt okos megoldás a vontatórúd, a ráfutásos balesetek kivédésére kiváló.
mi van akkor, ha elszakad a vontatókötél, a - fékszervó és kormányrásegítés nélküli - jármű pedig kárt okoz?

A leggyakrabban előforduló eset, hogy a vontatott jármű sofőrje nem tud időben megállni, nekiütközik egy parkoló vagy szemben közlekedő autónak. Fontos tudni, hogy a vontatott autó fék-, irányjelző- és világító berendezéseinek mindenképpen üzemelniük kell, anélkül tilos kötéllel vontatni. Ha pedig a fék romlott el, csak vonórúddal vontatható az autó, kötél szóba sem jöhet.
KRESZ - vontatás
A vontatott jármű féklámpáját és irányjelző berendezését – kivéve ha a járművet emelve vontatják – működtetni kell, továbbá – éjszaka és korlátozott látási viszonyok között – a vontatott járművet is ki kell világítani.
Olyan járművet, amelynek üzemi fékberendezése romlott el, vagy amelynek megengedett legnagyobb össztömege a 3500 kilogrammot meghaladja, csak – a húzó- és a nyomóerők felvételére egyaránt alkalmas – merev vontatórúddal szabad vontatni.
Ha elszakadt a vontatókötél és kárt okoz a vontatott autó, annak lesz jogi jelentősége, hogy az elromlott jármű önerőből mozgott-e vagy sem. A gépjárművek kötelező felelősségbiztosítása azoknak a károknak a megtérítésére terjed ki, amelyeket a biztosítási szerződésben megjelölt gépjármű üzemeltetésével okozott kár miatt támasztanak.

A kulcsszó tehát az üzemeltetés.
Ha a járművet nem üzemeltetik, hanem vontatják, és eközben okoz balesetet, a károkozó nem a vontatott jármű sofőrje lesz, hanem a vontatóé. Azért, mert a vontatott jármű nem önerőből közlekedik, nem a saját motorjából nyeri a gépi meghajtást, a mozgási energiát. Azt a vontató jármű biztosítja számára, emiatt a vontatott járművet úgy kell tekinteni, mint egy járműszerelvény pótkocsiját. Ha elszabadul a kötél elpattanása miatt, a felelősség is a vontató autó biztosítását terheli majd.
Az sem okoz problémát a kárrendezés során, ha a vontatott járműnek történetesen se rendszáma, se műszaki vizsgája, se biztosítása nem volt a vontatás idején.

A KRESZ-ben előírt vontatási szabályok betartása emiatt is különösen fontos, a nagyobb fokú óvatosság és felkészültség mellé magasabb szintű felelősség is tartozik. Ha lerobbant az autó és nincs vontatókötél, ne álljon neki senki se barkácsolni, a rögtönzött megoldások (biztonsági öv, hegymászókötél stb.) nem tudják elviselni a vontatás jelentette fizikai terheléseket. Inkább kérjetek segítséget a többi közlekedőtől, vagy hívjatok autómentőt.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Coverfotó: 112Press.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Eladó Elvis Presley 12,5 méteres, gitár alakú Cadillacje
Most került elő, de rejtély, hogy miként került Franciaországba.
- Hírek
Az ablakon kilógatva szállította a vasrudakat a rendkívül eszes sofőr, több autóban is kárt okozott
Személyi sérülés valószínűleg nem történt.
- Gumidoktor
El se hinnéd mennyit számít 4,5 centi
Ajándékba kaptam egy nyári szettet, de nem teljesen olyan méret, mint a gyári. Mehet?
- Égéstér
Hogyan tovább az autóiparban?
Szó lesz az Automotive Summit 2025-ről, aminek a célja, hogy párbeszédet indítson a piaci szereplők és a szakmabeliek között.
- Hírek
Az F1-es Miami Nagydíj legnagyobb kérdései
Működnek a McLaren fejlesztései? Meddig maradhat versenyképes a Williams? Mi lesz a 2026-os motorszabályokkal?
- Hírek
Trump enyhít az importvámokon, de még korai ünnepelni
A 25 százalékos vám marad, csak kreditrendszerrel enyhítenek rajta.
- Hírek
Szolnokon kipróbálta, mit tud a Porsche – a rendőrség egy húsos csekkel válaszolt
Közel ötszáz sofőrt mértek a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei rendőrök. Bemutatjuk a csoport rekorderét.
- Belsőség
A Riviérán kezdődött, és Peugeot-val végződött – az 5500 kilométeres próbaköröm naplójaPeugeot 205 1.1 (1993)
Ahogy a steak mellé jól esik valami könnyű, a Bálna mellé is kellett egy falatnyi Peugeot. Megvettem.
- Hírek
Gigantikus szívás a közlekedés a hosszú hétvégén: balesetek és torlódások mindenfelé
Az M1-es, az M7-es és az M3-as autópályán is torlódásra lehet számítani. Van, ahol 4 kilométeres a kocsisor.
- Tesztek
50 az új 35? Vezettük az elektromos Suzuki Vitarát!
Az elektromos Vitara könnyed, légies és jól vezethető, mint a benzines változatai, de érződik rajta, hoy frissebb, modernebb konstrukció.
- Hírek
Figyelmeztetés érkezett a Volkswagentől a büntetővámok miatt
Az Audi és a Porsche van nagyobb bajban.
- Hírek
Itt az újabb Toyota-terv, most a Google lesz a partner
Két nagyágyú szeretne összefogni.
- Hírek
A Volkswagen németországi üzemeiben gyárthatnak kínai elektromos autót Európának
A Volkswagennek most nem kellenek azok a gyáregységek, ezért egy kínai márka lecsapna rájuk.
- Hírek
660 milliárd forintos spórolásba kezd a Volvo
A svéd-kínai márka is nehéz időszakot él.
- Események
A veteránokat felújítjuk, az európai autógyártókat féltjük – a vasárnapi Parkoló Parádé előadásai!
Karotta és Ákos egy kínai autószalon árnyékából, Juhász Dani pedig veterán BMW-k alól meséli el tapasztalait mindannyiunk okulására.
- Vélemény
Magyar filmek ikonikus járművei
A magyar film napja alkalmából összegyűjtöttünk 13+1 klasszikust, amikre autós szemmel is jó szívvel emlékezünk.
- Közélet
Szavazz Magyarország legrosszabb megyei útszakaszára!Év legrosszabb útszakasza 2025.
Húsz vidéki útszakasz jutott a döntőbe, szavazz, hogy kihirdessük, melyik a legrosszabb!
- Közélet
Szavazz Budapest legrosszabb útszakaszára!Év legrosszabb útszakasza 2025
Tíz budapesti útszakasz került a döntőbe, szavazz, hogy kihirdessük, melyik a legrosszabb!
- Hírek
6 milliós, nagy elektromos szedánt mutatott a Nissan
A Nissan az N7-et a Dongfenggel közösen fejlesztette, így sok benne a kínai alkatrész.
- Hírek
Az Üllői úton bizonyították: itt mindenki hülye
Ezért sem ajánlott úgy vezetni, hogy az előttünk levőt követjük.
- Hírek
Hatótávnövelőt fejlesztenek, ami jobb, mint a tölthető hibridek (a gyártó szerint)
A ZF szerint sok vásárlóban még mindig jelen van a hatótáv miatti kétely, amit hatótávnövelőkkel lehetne eloszlatni.
- Hírek
Hiánypótló: megérkezett a legerősebb Aston Martin SUV
A jelek szerint a lóerőkből sosem elég.
- Hírek
700 ezer autót hív vissza a GM motorprobléma miatt
Csak V8-as motorral szerelt autóknál fordulhat elő a probléma, amit gyártási hiba okoz.
