Ilyen-olyan okokra hivatkozva az első két ajánlattevőt kizárták a közbeszerzésből, így az egyik legdrágább ajánlatot beadó pályázó nyert a Mercedes Citaro K típussal.
A BKV majdnem pontosan egy évvel ezelőtt, tavaly augusztusban írt ki közbeszerzési eljárást 65 darab (plusz 20 darab opciós), 9,5-10,5 méter hosszúságú, dízel, maximidi autóbusz bérlésére. A 96 hónapos, (de 24 hónappal meghosszabbítható) autóbuszbérlésről szóló tendernek most hirdették ki a végeredményét.
E szerint a második legmagasabb (2 390 802 forint/jármű/hónap, teljes időtartamra vetítve 14,9 milliárd forintos) ajánlati árat adó cég, a Truck-Trailer & Parts Kft. (TTP) nyerte el a közbeszerzést az ITE (a Mercedes buszok hazai forgalmazója) által szállított Mercedes-Benz Citaro K típussal.
Érdekes kérdés, hogy a TTP vajon hogyan került képbe a tenderen, hiszen a debreceni székhelyű ITE önmagában is elindulhatott volna a közbeszerzésen, ugyanis a cégcsoport másik vállalata (ITK City Kft.) jelenleg is ad bérbe buszokat a BKV-nak. A TTP bevonásával igazából a két cég csak árfelhajtó hatást ért el. Így nem is csoda, hogy horribilis összegért bérli majd a 10,6 méter hosszú, egyébként kiváló, de a piac egyik legdrágábbjának számító Mercedes buszokat a BKV. Ugyanis a tenderen induló négy pályázó közül a TTP ajánlata volt a második legdrágább, és a fogyasztást (34,06 liter 100 kilométeren), valamint a férőhelyeket (86 fő) is figyelembe vevő pontozási rendszerben ez a jármű kapta a második legalacsonyabb pontszámot is. Persze ahhoz, hogy az egyik legrosszabb ajánlat nyerhessen, ki kellett zárni az összes többi pályázót. Így az az érdekes helyzet állt elő, hogy a TTP ajánlatát megelőző, jóval olcsóbb ajánlatot beadó összes indulót kizárta a BKV valamilyen formális hibára hivatkozva.
A negyedik helyezett Iveco-importőr ECO-tech visION Kft.-t az ISO 9001 tanúsítvány hiánya, a Solaris buszokat forgalmazó Prim-Vol Trade Kft.-t pedig a hiánypótlási felhívás nem teljesítése miatt zárták ki. A legkedvezőbb (2 228 205 forint/jármű/hónap, teljes időtartamra vetítve 13,9 milliárd forintos) ajánlatot beadó KF Service Solutions Kft.-vel pedig az volt a gond, hogy a cég nem tudta igazolni, hogy az ISO 9001 tanúsítványuk autóbuszok bérbeadására is kiterjed. Bár hiánypótlás keretében adtak be dokumentumokat, a BKV szerint azok nem voltak hitelt érdemlőek. A KF Service Solutions egyébként Isuzu importőrként Törökországban gyártott Isuzu Citibus típusú autóbuszokkal indult, amely mindössze 31,3 liter gázolajat fogyaszt százon. Ez azt jelentené, hogy a 65 új Isuzu 861 120 liter üzemanyaggal enne kevesebbet, mint a Citaro K. Ez összesen 2,3 tonna CO2-vel jelent kevesebbet nyolc év alatt.
Ha minden a tervek szerint alakul, és nem támadja meg senki a fura végeredményű közbeszerzést, akkor a szerződéskötéstől számított kilencedik hónapban érkezhetnek meg az első új Mercedes midibuszok Budapestre. Ezután havonta 10-10 darab busz érkezik majd a BKV-hoz.
Kelleni is fognak, hiszen a BKK C3 jelű pályázatának eredményét a Közbeszerzési Döntőbizottság megszüntette, és a BKK-t rekordmagas, 200 millió forintos bírság megfizetésére kötelezte, miután szabálytalanságokat fedezett fel a lebonyolításban. A C3 tender 50 szóló autóbusz komplett üzemeltetéséről szólt, amelyek az Arrivabus Kft. lejáró B3 jelű szerződésének helyébe léptek volna. A C3 tender lebonyolítása sem volt zökkenőmentes, a legkedvezőbb ajánlatot ugyanis a B Euro Car Kft. adta be, amely ugyanahhoz a cégcsoporthoz tartozik, mint a KF Service Solutions Kft., és ugyancsak Isuzu típusú autóbuszokkal nyerték volna el a szolgáltatás jogát. Azonban a BKK a második helyezett Arrivabus jogorvoslati kérelme után a hiánypótlások nem megfelelő teljesítésére hivatkozva kizárta őket, így a Mercedes Citaro autóbusszal induló Arrivabus Kft. győzelme került kihirdetésre.
Az eredmény ellen viszont a nem megfelelő gyártói nyilatkozatokra hivatkozva az MAN autóbuszokkal induló Guzkó Kft. jogorvoslati kérelmet adott be, amit a BKK elutasított. Ezután a Guzkó Kft. a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult. Ennek a jogorvoslatnak az eredménye lett a rekordmagas büntetés. A nyár tapasztalatai alapján tehát a fővárosi közlekedési cégeknél a közbeszerzési rendszer nem nagyon éri el a célját: egyszer sem a legolcsóbb, illetve a legkedvezőbb ajánlatot tevő cégek nyertek, hanem valamiért mindig azok, akik Mercedes típusú buszokkal indultak. A BKK C3 tender kapcsán kapott büntetés tanúsága szerint akkor is, ha az a pályázat sem volt száz százalékosan megfelelő. Ha a maximidi tenderre nem érkezik jogorvoslati kérelem, vagy ha igen, de a Közbeszerzési Döntőbizottság jogszerűnek találja mindhárom olcsóbb ajánlatot benyújtó pályázó kizárását, akkor várhatóan 2025 nyarán forgalomba álló Mecedes Citaro K buszokkal, többek között a 128, 129, 155, 156, 243, 153, 154, 15, 137, 237, 57, 257 és a 157-es vonalakon találkozhatnak majd a budapesti utasok.