- Rendelt egy tanulmányt a Hagerty a fiatalok hobbiautós szokásairól.
- Kiderült, hogy a Z és Y generáció képviselői főleg a '90-es és a 2000-es évekből választanak hobbiautót.
- Az automatizált világ ellenére szeretik a kézi váltót.
- Nagy százalékuk szeret vezetni és a válaszadók harmada tartott vagy tart hobbiautót.
- Sokan inkább otthon, maguk szerelik hobbiautóikat.
- A 20-30 év közötti hobbiautók terjedésében a popkultúra is szerepet játszhatott.
Amerika egyik legnagyobb klasszikus autókra szakosodott biztosítója, a Hagerty kutatást rendelt azzal kapcsolatban, hogy tényleg elvesztik-e a fiatalok a klasszikus autók iránti érdeklődésüket? A rövid válasz az, hogy nem, a hosszú viszont egészen érdekes: nem arról van szó, hogy egyre kevesebben vágynak klasszikus hobbiautókra, inkább arról, hogy az 1981 és 2012 között (Y és Z generációk) született generációk képe a klasszikus autókról átalakult. Nem ugyanarra vágynak, mint a korábbi generációk, és nem ugyanazt jelenti nekik a klasszikus autó, mint felmenőiknek.

A kutatás azt mutatja, hogy számukra a legérdekesebb autók az 1990-es és 2000-es években születtek. Akik megtehetik, ebből az érából választanak maguknak hobbiautót kezdve az izgága kis hot hatchektől egészen az olyan legendákig, mint például a Nissan GT-R család. A másik érdekes megállapítás, hogy sokan még mindig ragaszkodnak a kézi váltóhoz, ami pont szembemegy a jelenlegi autóipari trendekkel. Az új autókban lassan szinte általános az automata váltó, sőt, a legtöbb dolog egyre inkább az automatizálás felé halad (vezetéstámogatók, önvezető rendszerek), és éppen ennek tart ellen az egyén azzal, hogy hobbi célokra kézi váltós autót választ – derül ki a kutatásból.

A Hagerty által rendelt kutatás során 2000 amerikai sofőrt kérdeztek meg arról, hogy szeretnek-e vezetni és a Z generációba tartozó válaszadók közül meglepő módon 77 százalék válaszolt igennel. Sőt, ezen generáció 32 százaléka, az Y generáció (milleniumiak) 30 százaléka mondta azt, hogy jelenleg is tart vagy korábban tartott valamilyen klasszikus hobbiautót.

A kutatás arra is kiterjedt, hogy meghatározzák a ma legdivatosabb hobbiautó típusokat. Ebből az derült ki, hogy míg korábban a '60-as és '70-es évek izomautói uralták ezt a terepet, napjainkra az SUV-k (38%), a szedánok (26%) és pickupok (19%) képviselik ezt a műfajt Amerikában. Nem lehet azonban elmenni az olyan kedves kisautók mellett sem, mint például az első generációs Mazda MX-5, ami főleg a Z generáció képviselőinek körében rendkívül elterjedt és népszerű. Általánosságban sok japán klasszikus autóról elmondható, hogy 30 éves koruk ellenére reneszánszukat élik az amerikai piacon.
Valaki 15 millió forintot fizetett ezért az 1,6-os Mazda MX-5-ért
Szinte új és nagyon jól felszerelt, de ez az összeg így is döbbenet.
A kutatásban arra is rávilágítottak, hogy sokan ezeket a hobbiautókat olyan szinten dédelgetik, hogy nem bízzák rá semmilyen szerelőre. A válaszadók 27 százaléka otthon szereli autóját és autodidakta módon tanulja meg annak működését és javítását, míg 55 százalék inkább a műhelyeket és szakszervizeket választja. Ebben az eredményben valószínűleg fontos szerepe van annak is, hogy milyen autóról és milyen jellegű javítási munkálatról van szó. Egy amerikai Lotus-Morgan kereskedés menedzsere nemrég elmondta az Auto News kérdésére, hogy vásárlóik a várakozással szemben egyre fiatalabbak és mostanra több 20 és 30 év közötti visszajáró ügyfelük is van. Az egyiküknek például egy Chevrolet Corvette, egy BMW Z8 és egy Lotus Emira is pihen a garázsában, míg a hétköznapokra neki és a feleségének is van egy átlagos járós autója.
A valaha volt legtökéletesebb BMW
Minden, amit az autózásban szeretni lehet: szívó V8, kézi váltó, hátsókerék-hajtás, szabadságélmény, ritkaság és fantasztikus vezetési élmény. A BMW Z8-as mindet tudja.

A kutatás szerint a 20-30 éves, klasszikus autók felfutása valószínűleg az autókultúra változásának is köszönhető. Az említett generációk úgy nőttek fel, hogy közben Gran Turismoval, Need For Speeddel és egyéb legendás autós játékokkal játszottak, miközben a TV-ben olyan filmek mentek, mint például a korai Halálos Iramban – aminek még volt köze az autókhoz.
De nem csak Amerikából áll a világ
A közlekedési kultúra és autókultúra teljesen más ütemben fejlődött Amerikában és Európában, így nagyon nehéz összehasonlítani őket. A fenti tanulmány érdekes és biztosan van néhány olyan aspektusa, ami igaz lehet ránk is, de hadd egészítsem ki pár személyes észrevétellel.
Szerintem a '90-es évek autói nem csak a popkultúra nyomán ragadtak be az embereknek. Nagyjából a '80-as évek végétől kezdve már volt az iparban olyan mérnöki tudás, ami rendkívül gonosz – egyben nagyon izgalmas –autókat engedett az útra –, erre az én kedvenc példám a B csoportos rali. Nagyjából a 2000-es évek közepéig meredeken fejlődtek és szaporodtak ezek az autók, mivel nem fojtogatták a mérnököket semmilyen környezetvédelmi vagy zajkibocsátási normák. Nem véletlen, hogy bár nem a legerősebbek és a leggyorsabbak, a '90-es és 2000-es évekre datálják a legdurvább hot hatcheket.
Léteznie sem szabadna: a középmotoros Quattro elképesztő története
Győzelem, cselszövés, vereség, halál: ebbe a sztoriba mindegyikből jutott.

Ebben a két évtizedben már nem papírmasé koporsókat gyártottak erős motorokkal, hanem masszív szerkezeteket potens és modern technikával. Ha nem is kell Audi-féle Quattro rendszeri magaslatokra gondolni, de sok '90-es évekbeli autóban már van elektromos ablak, klíma, napfénytető, ABS, vagy akár elektromos ülés. Ezek olyan dolgok, amik nélkül lehet élni, de mind vonzó extra – még egy hobbiautóban is.
A másik ok szerintem az, hogy jelenleg ezen korosztály autói lettek megfizethetők az európai ember számára. A régebbi klasszikus autók ára folyamatosan emelkedik, a modernebbek pedig még nem elég olcsók ahhoz, hogy a fiatalok megengedhessék maguknak mint hobbiautó. Bár egy 15-25 éves autó fenntartása is lehet nagyon drága, de azt nem egyszerre kell megfizetni, hanem apránként számlázzák ki nekünk alkatrészek, javítások, esetleg gépmunkák formájában – és akkor hol van még ehhez képest a veteránozás.

Az ország múltja sem mindegy. Magyarországon például előszeretettel romantizáljuk és tartjuk nagy becsben a szoci autókat. Egy Trabant, egy Fiat Polski vagy egy Wartburg ára már meredeken emelkedik – ha szép – néhány évvel ezelőtt azonban fillérekért dobták őket az emberek után, így sokan hobbiautóként kezdték el tartani őket – végső soron valószínűleg ez tolta fel az árukat is. Azonban itthon sincs hiány MX-5-ös Mazdákból, különböző kupékból és kabriókból, korosodó, de méltóságteljes német prémiumokból és néhány olasz különlegességből. Azt nem tudom megmondani, hogy pontosan milyen ársávban mozoghatnak a hazai hobbiautók, illetve átlagosan mennyi van egy embernél. Abban viszont szinte biztos vagyok, hogy a hobbiautóra vágyók legalább felének nem fér bele egy ilyen plusz teher.
A szocializmus legmenőbb autói, szerintem
A nosztalgiavonat hamarosan indul az egyes vágányról, kérjük kezdjék meg a beszállást!

Itthon a rendszer sem könnyíti meg a hobbiautó tartást. Két autó esetén több adót és több biztosítást fizetsz, miközben az átalakításokért sincsenek oda a hatóságok. Kissé elszomorító, hogy olyan eseteket mutatunk be néha kirívónak és izgalmasnak, amikor valakinek sikerül legálisan lepapíroznia jelentősebb átalakításokat. Ha nem is azért reszelgeted a hobbiautódat, mert öreg és fel kell támasztani, hanem szeretnéd egy kicsit a saját fantáziád szerint átformálni, akkor bődületes papírozási tortúra vár rád.
Autót tuningolnál? Szenvedj itthon vagy menj külföldre
Két III-as Golf példáján keresztül mutatjuk meg, hogy merre indulj el ha ma autót tuningolnál Magyarországon.
Én sem vagyok különb,
Ha hobbiautót választhatnék ésszerű keretek között, akkor valószínűleg a '90-es évek végéről, 2000-es évek elejéről jönne a kiszemelt. Sokat ábrándozok a második generációs Renault Clio RS-ről, a második generációs Ford Focus ST-ről, a Golf IV R32-ről, de egy W202-es Mercedes C43 AMG-be is beleülnék, ha lenne pár felesleges millióm, tényleg nem sok. Sokakkal együtt én is szeretem az MX-5-öt – főleg az első generációt –, de a 90-es évek japán terepjáróiért is tudok rajongani. Tehát valahol értem a Hagerty tanulmányának eredményét, de közben azt is tudom, hogy az európai, különösen a kelet-európai autórajongók vágyai teljesen különböznek az amerikaiakétól, hiába hasonló a korszak.
Vive la République!
Ugyanazt élem át, amitől pár hónapja a Hungaroringen márványszobrokat idéző mosoly állandósult az arcomon.
Forrás: Carscoops

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Közélet
Ha nem tolatva állsz be a parkolóhelyre, hamar kész a baj!
Az autózásban is el lehet spórolni dolgokat, de könnyen visszaüthet, ha rutinból parkolunk.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Az autósok agyát is összehabarják Trump cikk-cakkos vámfenyegetései
Büntetővámok lesznek, csak nem tudni, kire vonatkoznak. E
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
