Norvégiának sikerült az, ami eddig senkinek, példa az EU-nak, fityisz Trumpnak
Norvégia hajszálra került attól, hogy minden új autó, amit az országban eladnak, elektromos meghajtású legyen. Filozófiájuk szerint nem a régi fajta autókat kell betiltani, hanem az újakat támogatni. Az eredményeket nézve lehet benne valami.

Norvégia közel került ahhoz, hogy az első olyan ország legyen, amely megszabadul a benzin és gázolajégetésével hajtott személyautóktól újautó-piacán. Az észak-európai országnak ugyan hatalmas kőolaj- és földgázkészletei vannak, ám ezeket nem autók meghajtására akarja felhasználni.
Norvégiában 2010-ben az eladott új autókon belül a villanyautók aránya egy százalék volt, ami 2024-re 88,9 százalékra emelkedett.
Tíz új autóból kilenc elektromos volt Norvégiában 2024-ben
Az eladások csaknem 90 százalékát vitték a villanyautók.
Az új évből eltelt néhány hét úgy folytatódott, ahogy az előző befejeződött: az eladott új autók 96 százaléka volt elektromos meghajtású.
Christina Bu, a villanyautósokat képviselő szakmai szervezet vezetője szerint hamarosan lényegében elérik a 100 százalékot. Miután nem tudják, hogy ez mikor lesz pontosan 2025-ben, február 13-án tartanak egy partit, amelyre az autósoktól kezdve az autógyártókon át a kormányzati képviselőkig mindenkit várnak.
Egyebek mellett akarnak mutatni egy nagy fityiszt Donald Trumpnak, az Egyesült Államok elnökének, aki enyhén szólva nem hisz abban, hogy a jövő az elektromos autóké.
Így könnyű
Cecilie Knibe Kroglund, a norvég kormány közlekedési miniszterhelyettese elárulta, milyen filozófiával érte el országa a sikert a villanyautózás terén. E szerint nem tiltani kell a belső égésű motorral ellátott autók használatát – az EU szabályozása szerint 2035-től nem lehet majd ilyen autókat forgalomba helyezni az uniós tagországokban –, hanem támogatni kell a villanyautókat. Az már egy másik kérdés, hogy Norvégia a leggazdagabb országok közé tartozik, az egy főre jutó GDP-t nézve 2023-ban meghaladta a 80 ezer dollárt (mostani árfolyamon több mint 31 millió forint. Ennél jobb eredménnyel a Nemzetközi Valutaalap (IMF) adatai szerint csak Luxemburg, Svájc, Írország és az Egyesült Államok rendelkezett, ezekben az országban 82-141 ezer dollár (32-55 millió forint) ugyanez az összeg. A magyar adat szerint 44 ezer dollár (17 millió forint) jut egy emberre, ez pedig alig több mint a fele a norvég szintnek.
Logikus
A norvég megfejtés teljesen kézenfekvő: az ilyen autó után, a vásárolóknak nem kell kifizetniük az áfát, engedményt kapnak az úthasználati és a parkolási díjakból, használhatják a buszsávokat és a kormány gőzerővel fejleszti az akkumulátortöltő hálózatot. Az 5,5 milliós népességű országban a városi buszokat teljesen elektromos meghajtásra akarják átállítani 2025-re és a nehéz teherautók háromnegyedét az évtized végére.
Az új villanyautók szaporodásának eredményeként a norvég utakon futó autók 28 százaléka elektromos meghajtású. Oslóban a fővárosban 40 százalék ez az arány.
/via: CNBC, Cleantechnica, IMF

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem lesz elektromos Maserati MC20, mert nem kell senkinek
Továbbra is a Nettuno V6 az úr.
- Hírek
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.
- Tesztek
Jönnek a fiatalok, de a V12 örökBemutató: Rolls-Royce Ghost és Cullinan Series II
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
- Tesztek
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.
- Hírek
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.
- Hírek
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.
- Hírek
Hihetetlen, de még mindig lopnak közlekedési táblákat szülinapi ajándéknak
Hiába von büntetőeljárást maga után, még mindig akadnak olyanok, akik közlekedési táblát lopnak.
- Hírek
Reklámok lephetik el a modern autók infotainment képernyőit
A marketingesek számára ez valódi aranybánya lehetne.
- Hírek
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
A magyar KAMManufaktur kitett magáért.
- Hírek
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.
- Tesztek
Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus
Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Hírek
Véget ért egy nagy korszak: nem lehet többé Nissan GT-R-t rendelni
A Nissan hazájában, Japánban is leállt az értékesítés.
- Hírek
Visszafordult a magyar újautó-piac
Közel 2 százalékkal csökkent a forgalomba helyezett új autók száma.
- Hírek
Ismét csökkennek az üzemanyagárak, januárhoz képest is olcsóbban tankolunk
Lassan, de biztosan olcsóbb az üzemanyag. Kérdés, hogy ez meddig marad így.
- Hírek
Profi instruktorok segítségével tanulnak gyors autót vezetni a rendőrök
Ennek helyszíne a ZalaZONE autóipari tesztközpont lesz.
- Hírek
Bréking: Meghallgatták az európai autóipar imáit, enyhítenek az emissziós szabályozáson
De a végső cél ugyanaz maradt.
- Hírek
Egy idióta 50 helyett 171 km/h-val repesztett Esztergom belterületén
Negtatív rekorder lett.
- Hírek
„Digitális lasszóval” kapná el az ámokfutókat egy német mérnök
Bár vannak érvek a megoldás mellett, egyelőre korai arról beszélni, hogy ténylegesen megjelenjen az autókban.
- Hírek
Emissziós pofont kaphat a Tesla
A többi autógyártótól kapott emissziós pénz kerülhet veszélybe.
