Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Olvasónk jogkövető állampolgár, a parkolással sem svindlizik. Most is vett jegyet, mégis kerékbilincs várta az autón. A közteresek sem hívták fel, a táblák is trehányul voltak odabiggyesztve, ezek ellenére a bíróság mégsem adott neki teljesen igazat.
Zalán nevű olvasónk egy üzleti tárgyalásra sietett a belvárosba. A környéket nem ismerte, így a táblák segítségével tájékozódott. Nini, ott egy "áruszállítás - várakozni tilos" tábla egy szabad hellyel! Reggel 8-tól délelőtt 10-ig tilos a parkolás, most meg már 11 is elmúlt! - örvendezett a volán mögött. Érkezni tudni kell, ahogy az ősi jakut közmondás is tartja.

Mit mond erről a jogszabály?
Közúti jelzések elhelyezése:
A közúti jelzéseket a KRESZ és a vonatkozó szabványok rendelkezéseinek megfelelően úgy kell elhelyezni, hogy azok a járművezetők és gyalogosok, akikre a jelzés vonatkozik, bármely napszakban, kellő távolságból észlelhessék, és azokból - helyismeret hiányában is - a forgalmi rendet félreérthetetlenül felismerhessék.
Megállási és várakozási tilalmat jelző táblák:
„Várakozni tilos” (61. ábra); a tábla azt jelzi, hogy várakozni tilos; a jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő táblán levő felirat jelezheti, hogy a várakozási tilalom a járművek meghatározott körére nem terjed ki.
A jelzőtábla hatálya a táblánál kezdődik és a következő útkereszteződésig tart, kivéve ha a jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla ennél rövidebb távolságot jelöl meg.
Ha a jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő tábla időszakot jelöl meg, a tilalom csak ebben az időszakban áll fenn.
A jelzőtábla alatt kiegészítő tábla utalhat arra, hogy a várakozás kijelölt rakodóhely szabadon hagyása érdekében tilos. A kiegészítő tábla feltünteti azt az időszakot és távolságot is, amelyen a tilalom fennáll (61/c. ábra). Ilyen helyen az áruszállító jármű a folyamatos fel- és lerakodáshoz szükséges ideig maradhat; más jármű – akár 5 percnél hosszabb ideig is – akkor tartózkodhat, ha a vezető a járműnél marad és áruszállító jármű érkezésekor annak a rakodóhelyre való beállását haladéktalanul lehetővé teszi.
Ennek a táblakombónak így kell(ene) kinéznie:
Olvasónk leparkolt, megvette a jegyet, majd ment a dolgára. Ám visszatérve az autójához nem várt fejlemény fogadta: az autóján kerékbilincs és a hozzá való matricaszett virított!

Mivel nem igazán értette, hogy mi a bilincselés oka, alaposabban szemrevételezte - immáron gyalogosként, más szögből és távolságból - a jelzőtáblát. Akkor már ő is látta, hogy itt valami nem kerek.
- Eleve, a rakodóhelyet védő kiegészítő táblát nem egy nekifutásra ugrotta meg a jogalkalmazó (lásd: KRESZ - 61/C ábra), hanem mindjárt háromból legózta össze. Egy rakodást jelzőből, egy távolságjelzőből és egy időszakot meghatározóból. Végül is érthető az üzenete, de jogszabálykonformnak semmiképpen sem nevezhető ez a megoldás! Szerencsésebb történelmi adottságú jogállamokban már emiatt elkaszálta volna a bíróság az egész ügyet, de nem itthon!
Jogilag nemlétező, a KRESZ által nem ismert közlekedési táblák alapján bírságolják az autósokat? Szerencsére azt azért még nem!
- Másrészt a közteresek nem értesítették a mobilján. Se SMS-t, se hívást nem kapott, pedig regisztráltatta a telefonos elérhetőségét a központi nyilvántartásban, éppen az ilyen esetekre. Ráadásul pár méterre volt csak az autótól légvonalban, ha - jogszabálykonform módon - kap lehetőséget a szabálytalanság megszüntetésére, rögvest megtette volna.

Értesítési kötelezettség kerékbilincselés előtt
Az intézkedés megkezdésekor az üzemben tartó személyének megállapítása céljából a járművet ellenőrizni kell a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló törvény alapján vezetett nyilvántartásban.
Ha a nyilvántartás tartalmazza az üzemben tartó rövid szöveges üzenet fogadására szolgáló elérhetőségét vagy telefonszámát, akkor egy alkalommal meg kell kísérelni az üzemben tartó értesítését az intézkedés megkezdéséről.
Ha az üzemben tartó az értesítésre adott válaszában jelzi, hogy 15 percen belül a helyszínre érkezik, és a járművet eltávolítja, akkor az intézkedést fel kell függeszteni. Ha ez az időtartam eredménytelenül eltelt, az intézkedést folytatni kell.
- Harmadrészt pedig olvasónk szerint (szerintem is) az időszakot jelző kiegészítő táblát úgy rögzítették, hogy az az információtartalom félreolvasását nagyban elősegítette. A tábla kihelyezője éppen oda és úgy csavarta be a kötőelemként használt csavart, hogy 8-as helyett könnyen nullának nézhető. Egy mozgó autó sofőrje bizony itt nem indul jó esélyekkel.

Helyismeret hiányában a forgalmi rend nem feltétlenül volt félreérthetetlenül felismerhető
Zalán már a helyszínen kérte az egész intézkedés visszavonását a kötelező értesítés és a táblák körül tapasztalható anomáliákra hivatkozva, de az intézkedő köztereseket ez nem hatotta meg. Végül abban maradtak, hogy a kerékbilincset a megfelelő díj leszurkolása ellenében leszerelik, a tilosban parkolás miatt pedig szabálysértési feljelentést tesznek, olvasónk majd ott kereshet gyógyírt panaszaira.
Ezen a ponton már azon sem akadt fent senki, hogy az iratokat továbbító közteresek az elkövetés helyét sem tudták elsőre helyesen megadni, egy teljesen másik kerület teljesen más nevű utcáját jelölték meg a szabálysértési hatóságnak megküldött dokumentumban. Külön fel kellett őket "hívni" a pontosítás végett.
Olvasónk nem nyugodott bele az őt ért sérelmekbe, a szabálysértési hatóság előtt személyes meghallgatást kért, a véleményesen kihelyezett táblákat pedig bejelentette a területileg illetékes rendőrkapitányságra és a közútkezelőnek is. Utóbbiaktól választ soha sem kapott, a szabálysértési hatóság pedig elutasította panaszait és 31.200 forintos pénzbírsággal sújtotta a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése miatt.

Zalán Nem adta fel, kifogással élt a bírság miatt az illetékes bíróságon abban bízva, hogy ott komolyabban megvizsgálják az ellenérveit
Mivel személyes meghallgatást is kért, a bíróság tárgyalás keretében bírálta el az ügyet.
Végül arra jutott, hogy olvasónk kifogása részben alapos
Logikus lenne, hogy a kötelező telefonos értesítés elmaradása, vagy a véleményesen kihelyezett táblák miatt adott igazat olvasónknak, de nem! Az értesítés elmaradásának kérdésével egyáltalán nem is foglalkoztak az ítészek. Arról csak annyi derült ki, hogy a közteresek küldtek egy SMS-t az intézkedés megkezdése előtt. Hogy kinek? Azt sosem tudjuk már meg, ugyanis egy 7-es karakter helyett 1-est pötyögtek be a klaviatúrába, ami miatt az SMS egy gyanútlan kívülálló személynél landolt, aki valószínűleg máig sem érti, milyen autóról és milyen parkolásról volt szó.

Hogy miért ment félre a telefonszám? Esetleg az okmányiroda rögzítette rosszul, vagy az intézkedő közteres pötyögte félre? Ez a kérdés senkinek nem érte el az ingerküszöbét az eljárás során. Pedig kellett volna, mert egy normálisan működő jogállamban már ez a baki is elegendő lenne, hogy önmagában semmissé tegye az egész eljárást.
Érthető olvasónk felháborodása, ez már a második ilyen baki az ügyben, amivel egyáltalán nem foglalkoztak a fellebbviteli fórumokon
A harmadikat (a középen kifúrt 8-as karaktert) szerencsére megvizsgálta a bíróság, de Zalán azzal sem jutott előrébb. A végzés jogi bikkfanyelven úgy fogalmaz, miszerint "nem foghat helyt eljárás alá vont személy azon hivatkozása, hogy megtévesztő volt a kiegészítő tábla rögzítése. Ezt a tábláról a közterület-felügyelők által készített fotó is bizonyítja, mivel a rögzítési pont a 8-as metszéspontjában volt, amely nem módosította meg annak észlelését 0-ra." Hát, most jogász legyen a talpán, aki el tudja dönteni ebből az indokolásból, hogy vak volt-e vagy csak bátor az a ló, amelyik a szakadékba ugrott!

De akkor miben volt alapos olvasónk kifogása?
A bíróság szerint abban, hogy a szabálysértési előélete makulátlan és ennél a parkolásnál is szabályosan akart eljárni (vett jegyet, amelyet meg is hosszabbított). Emiatt a bíróság szerint túlzó volt vele szemben a pénzbírság alkalmazása és az eset összes körülményét figyelembe véve végül a legenyhébb intézkedésben (figyelmeztetésben) részesítette olvasónkat. Ezzel rosszallását fejezve ki, felhívva Zalánt, hogy a jövőben tartózkodjék a szabálysértések elkövetésétől. A tábla kihelyezőjének, valamint az SMS-t "küldő" közteresnek a figyelmébe viszont nem ajánlotta a vonatkozó jogszabályok maradéktalan követését.
Olvasónk annyit fűzött csak az eseményekhez, hogy hibát hibára halmozott a hatóság. Egyébként levélben kérte a köztereseket, hogy utalják vissza a bilincs leszedésének díját, ha már nem sikerült telefonon értesíteniük az autóst, ahogyan azt a jogszabály is előírja. Azóta is utalják az összeget, de előtte gondolom még válaszolnak is majd.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.
- Hírek
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.
- Hírek
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.
- Hírek
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
Több újdonságot is bemutatott a gyártó.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!
- Közélet
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent
Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
