Lecter és a villogók
– A kék Elektris, magyar, 1984-es, Lada Niva-felszerelőkerettel. Itt az új, ezt a határőrségnek fejlesztették ki, hogy hamar ki lehesen dobni a tetőre. Gyors felszerelőkeret, az a neve. Szerintem 30-nál leesik.
A legelső magyar villogó. Ez nagy kincs. Villanócsöves. Az ez előtti forgótükrös volt, de az német, Bosch Eisemann.
– A ronda sárga egy Hella, Unimogokon, útfenntartó autókon van.
– Erre ráizgultál?
– Cseréltem. De lesz egy villogó, ami gyűjtőszempontból nagy
kincs. Dobozban 3 hangszóró, tetejére kell ez, mert azon nincs bura, és
arra tökéletes lesz. Sziréna és kék lámpa egyben. Addig meg, míg nem
szerzek kéket, jó lesz a sárga.
CP (Chrome Polished) 100 egy
100 wattos hangszóró. Amerikában tűzoltóautók elején látható,
közel 100 ezer forint az eszmei értéke, igazából olyan 60 körül lehet
szerezni. Mellette az érdektelen kék…
– Nem, az egy Britax, angol. Mágnestalpas, angol rendőrautókon
volt. De az angol cuccok annyira nem érdekeltek.
A Highlighternek nevéhez méltóan tényleg borzasztó fénye van.
Minifényhíd, mobilan kirakható megkülönböztető jelzés. Nálunk a gáz-
vagy a vízműveknek van ilyen.
– A Ráday utcai autósboltban volt kirakva. Mindig mondtam a
főnöknek, mennyire tetszik nekem, és 1995 körül meg is tudtam venni
ötezer forintért. Hella.
– Utána mit raktak ki?
– Semmit.
Mellette magyar mentőknél használatos, ez az elterjedt Hella
villogó, KL700. Mellette (kék) egy Bosch, tűzoltóknál van.
Aztán egy sima Mórickavillogó. Ha 21 wattos izzóval használod,
amit adnak hozzá, egy hét alatt ráolvad a foncsor az izzóra. Homasitás.
A nivás párja, Elektris, csak ebben körben villog három lámpa. A
következő szintén Hella, csak keskenyebb, KL 710. A szélen kínai strób
mágnestalppal, a fix változat japán rendőrmotorokon szokott lenni. "Egy
barátommal, Gyurival cseréltem, van egy bigfootja, rendőrautónak
megcsinálva, ha érdekel."
A kék csúcsfej
egy eredeti Cobra 11 villogó!
– De erről csinálj egy külön fotót, mert vízmérték van benne. Ezt
baszdossák ki a tetőre. Amikor Semir bénán, ferdén kikúrja a CLK
tetejére, én csak otthon óbégatok, hogy jaj, elvesztik!
Egyébként ha valakinek kell, úgy kérje a boltban, hogy Hella KL
Rotafix, 50 rugó körül van. A vízmérték azért kell, mert a Hella
valamilyen elvesztés elleni, mármint tetőn tapadási garanciát vállal
rá, már abban az esetben, ha szabályosan, függőlegesen rakták föl,
ellentétben Semir Gerkannal a német autópályarendőrségtől.
Beteg ember, megszagoltatja velem:
– Ha bemész a Hella-boltba...
érzed?! Német precízszag. Az amerikai villogókat is, ha
kibontom, eredeti amerikai döglött legyek és szúnyogok, meg persze a
szabad világ fuvallata.
Whelen Responder, ritkaság, Magyarországon ez az egy van...
– Hopp, mi esett le?
– Federal Multiflash.
A Responder 27 wattos izzóval megy, olyan foncsor van körülötte,
hogy nagyobb fénye van, mint egy normál halogén izzónak. Aztán Code 3
660 RCB (Red Clear Blue). Fehér alapforgó, piros tükör, kék terelő.
Üveg mögé tehető, piros-fehéren és piros-kéken is tud villogni
egyszerre.
Kávédarálóhangja van. Amerikai, műszerfalra. Kezdenek
összefolyni az átkozott villogók, azt hiszem, ezen a ponton már nem
tudok rendesen jegyzetelni és fényképezni, Morzsa kutyám másfél órája
aludna, ha Marci szónoklás közben nem kínálná meg szabályos
időközönként kutyaropival.
– Fireball II, mágnestalpas. Magyarországon egy darab volt, a
Külügyminisztériumnak, csak elhagyták, 120-szal, a tetőről.
Piros, eredeti Kojak-villogó. Valójában nincs benne semmi egyedi Kojak-jelleg, de 1970 és 1990 között nagyjából ez volt a nyomozóknál az elfogadott, civil autókba. Fireball a neve, és azért lett Kojak, mert ő mindig használta, ellentétben Columbóval, akinél se pisztoly, se villogó. A Columbo egyetlen részében lehet látni, amikor állt a forgalomban, és elővett egy ugyanilyen szar villogót. Kuriózum, az Ebay-en nézegetem, de csak lepusztultakat találok. Nekem 10 éve hozta egy barátom Amerikából.
Most már este 9 elmúlt, nagyjából a gyűjtemény kétharmadánál-felénél járunk. Kissé el vagyok csigázva, mondom is Marcinak, húzzunk bele.
Presston, a legelső magyar elektronikus sziréna, az öregek máig dicsérik. Ez volt az 1200-es Ladákban. Mai napig a csapatszállító IFA-kban van, a Rebisz IFA-iban. A kék csonka gúla egy FER Ruhla, keletnémet, volt is Ruhla karórám, emlékszem. A Trabantokon, Wartburgokon volt, Marcinak képe is van róla, de szerencsére el se kezdi keresni, mert már elindulok kifelé.
A nagy krómbödön egy Beacon Ray, 1964-es amerikai rendőrautókon volt, 50-es, 60-as évek. "Én most már kezdek rájönni, hogy nem veszek több villogót. Szeretnék már egy másik autót, és nagyon sok pénzem áll ebben. Nem is merem összeszámolni."
"Hannibal Lecter hozzád képest tényleg egy normális ember"
Marci saját készítésű, fényhidakra hangszerelt videóklipjei:

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Most tied lehet az egyik legritkább Mazda MX-5
Csak az Egyesült Királyságig kell érte menned.
- Hírek
Baleset történt a Flórián téri felújításon, fél Budapest elesett
Az sem járt jobban, aki az M3-as autópálya környékén szeretné megközelíteni a fővárost.
- Hírek
Ősztől nemcsak a gyomrodat, hanem a villanyautódat is töltheted a KFC-nél
Az áramot nem kosárban adják.
- Közélet
Külföldi nyaralásra kötöttem biztosítást, de itthon égett ki az autóm
A biztosító nem akar fizetni, érdemes perelni?
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Hírek
A Mercedes már dolgozik az AMG ONE utódján
Erre utal egy sejtelmes kép, valamint iparági források is.
- Hírek
Külön sávot kapnak a telekocsik és buszok a párizsi körgyűrűn
Csak a hétköznapi csúcsidőkben.
- Hírek
Íme az uniós terv a feltápászkodásra, Magyarországnak is jó lehet
Uniós hátszelet kaphat az akkumulátorgyártás.
- Hírek
Javítják a burkolatot, sávzárásra kell számítani az M0-son
A halásztelki csomópont térségében, az M1-es autópálya irányába.
- Hírek
Új elektromos modelljéről tett közzé fotókat a Mercedes
Az elektromos SUV még álcázva futja a tesztköröket, de a lényeg már látszik.
- Hírek
Ennél menőbben nem lehet megünnepelni a Porsche 912 hatvanadik születésnapját
A magyar KAMManufaktur kitett magáért.
- Hírek
Nem lehet leszoktatni az embereket az autózásról, ezt már a környezetvédők is látják
Meglepő mondás a fő környezetvédőtől. Kérjük vissza a szedánokat!
- Tesztek
Joggal lehetett volna az Év AutójaTeszt: KIA EV3 Long Range Earth Plus
Tisztességes valós hatótávjával máris felfelé lóg ki a sorból, és ez nem minden.
- Közélet
A gatyáját is kifizette olvasónk, pedig ha OT rendszám, akkor kedvezményes biztosítás!
Az OT plakett kiváltásával automatikusan jár a kedvezményes KGFB is. Csak az időzítés nem mindegy.
- Hírek
Másfél milliárd eurós hátbaszúrást kapott a Maserati
Et tu, mi fili, Stellantis?
- Hírek
Trump vámjai miatt akár 4,5 millió forintos áremelkedés jöhet az amerikai autópiacon
A vámok emelése kéz a kézben jár az árak emelkedésével, amely az autóiparban járhat a legsúlyosabb következményekkel.
- Tesztek
Jönnek a fiatalok, de a V12 örökBemutató: Rolls-Royce Ghost és Cullinan Series II
- Hírek
Minden negyedik ellopott autó Toyota Land Cruiser volt Japánban
A tízes toplistán csak Toyoták és Lexusok vannak.
- Hírek
Extra pénzért árulna utólag aktiválható hatótávot a Rivian
Ez úgy lehetséges, hogy a Large+ akkumulátor teljesen megegyezik a Max változattal, ám előbbi kapacitását szoftveresen korlátozták.
- Hírek
Magyarországra érkezik a Chery második modellje, pedig még az elsőt sem láttuk
A Tiggo 7 és a Tiggo 8 az idei év második feltől lesz kapható.
- Tesztek
Az egyik Yaris széttép, a másik meg ritkább, mint egy Bugatti
Bő 20 évvel ezelőtt is volt turbós Toyota Yaris, de az nem volt annyira brutális, mint napjainkban.
