Rettegett armadák

2004.04.27. 09:51

 
  Saab flotta
 
    A Polar Mobil Kft, a Saab hazai importőre tavaly mintegy negyven autót adott el flottaépítéshez. Vevőik általában 4 ajtós kivitelben választottak autót mind a 93 Sport Sedan, mind a 95 esetében. Főként multinacionális cégek (bankok, távközlési szolgáltatók) vettek tömegével Saabot. A rendeléseket elemezve azt a meglepő információt szűrhetjük le, hogy a kisebb-olcsóbb 9 3-ból több fogyott, mint a nagy testvérből. A flottaengedmények mértéke, odaítélési rendszere a Saabnál is esetenként változó; a flotta méretétől és a rendelendő autók értékétől függ. Az engedményszinteket egyedi tárgyalások után állapítják meg, számos üzleti paraméter figyelembe vételét követően. A kuncsaftok leginkább az üzemeltetési költségek, ár-érték arány, várható értékvesztés, biztonság, lopási statisztikák alapján vesznek Saabot. Sokan a márka idézem: "visszafogott eleganciáját, első osztályú minőségét, hivalkodásmentes image-ét" jelölik meg, mint döntési tényezőt.

Westel

Sajnos a Westeltől nem sikerült időre választ kapnunk - annyit tudok mondani, hogy én már láttam Westel-logós Peugeot 307-et.

Vodafone

A Vodafone PR-munkatársa szabályszerű interjú formájában nyilatkozott a cég autóparkjának sajátosságairól, íme:

TC: Milyen kategóriákba rendezhetők a Vodafone vállalati személyautói? (CEO, személyi használatú középvezetői autó, kulcsos autó, stb)

Voda: A Car Policy tartalmazza azokat a fő szabályokat, amelyek szerint a Vodafone. Rt. gépkocsikat bocsát az alkalmazottak rendelkezésére és meghatározza mind a dolgozó, mind a cég kötelezettségeit a gépkocsi használata során. Pozícióhoz, munkakörhöz kötött és Pool car-ok (közös, több alkalmazott által is elvihető) léteznek. A szabályok minden cégautót használó alkalmazottra vonatkoznak.

TC: Mi dönti el, hogy ki furikázhat céges autóban?
Voda: A cégautó a munkakörhöz tartozik és nem az azt ellátóhoz. A pozíciókhoz kötött autókat az alkalmazottak a munkáltatóval történt megállapodás alapján az ország határain belül használhatják. (Nyilván magáncélra is, de ezt egyetlen üzemeltető sem vallhatja be adóügyi konzekvenciák nélkül - TC)

A közös autók kizárólag hivatali célra használható menetleveles járművek (osztályos gépkocsik, ügyeletes gépjárművek, terepjárók, haszonjárművek). A gépkocsik szervezeti egység vagy meghatározott alkalmazotti csoport használatára szolgálnak, a területi igazgató határozza meg, ki használhat közös gépkocsit.

TC: Mindegyik autót matricázzátok logóval?
Voda: Részben, a hátsó szélvédőn elhelyezett üveg-matricával jelenleg a manageri és senior manageri gépkocsikat látjuk el. Az igazgatói és executive autók matrica nélküli gépkocsik.

TC: Kategóriánként milyen típusok vannak a flottában?
Voda: Az igazgatói autók egyénileg definiált, választott modellek megadott értékhatárig. Executive autóink már egységesek, ezek jelenleg Elegance felszereltségű Opel Zafirák, Vectra C Sedanok és Caravanok választható váltóval, színnel, kárpittal. Senior manageri autóink: Volvo V40 vagy S40 választható színben és kárpittal. Minden autó ABS-es, két légzsákkal szerelt, klímás, ködlámpás.
Manageri autóink: Renault Megane II Berline és GrandTour Authentique plus, vannak szintén ötajtós és kombi Opel Astra G-ink, értékesítői autók autók: ötajtós G Astrák, Renault Cliók, Thaliák és Fiat Stilók - ezek mind fehérben. A szintén fehér közös autók (pool cars): Renault Clio Authentique, Renault Thalia Expression, Nissan X-Trail, Nissan Terrano, Nissan Pick Up Navara , Renault Kangoo, Renault Traffic Komfort.

TC: Milyen rendszerben történik az autók beszerzése - és mi indokolta az egyes típusok kiválasztását?

V: A Vodafone 1999-es évi indulásától kezdve saját kezelésben lévő gépjárműflottát tart fent - melyre jelenleg a sokszínűség jellemző, bár az utóbbi fél évben homogenizálásra törekszünk. Járműpark-kezelőnk, a Facilities Flotta Management 215 db gépjárműből álló autóparkot üzemeltet, részt vesz a gépkocsik beszerzésében, intézi a biztosításokat, az üzemanyagkártyákat, a gépkocsiszállítást a cég és a szerviz között, a téli/nyári gumicserét. Ő biztosít csereautót javítás és sérülés esetén és intézkedik a közúti segítségnyújtásról Magyarországon és Európában.
A flotta megtervezésénél az általunk megfogalmazott, a Car-policyban lefektetett irányelvek szerint járunk el. Gazdaságosság, funkcionalitás, biztonság, tesztek és autópróbák. Minden terület feladatinak elvégzéséhez megfelelő gépjárművet kap és figyelembe vettük az EU-ban felállított környezetvédelmi normákat is. A Car-policyban a vállalat gépjármű flottája egységes rendszert képez, amely jelentősen javítja a gazdaságosságot és átláthatóságot.

TC: Mennyi a jellemző éves átlagos futásteljesítmény?
Voda: 30-45 ezer km, a felhasználó munkakörétől függően.

TC: Mennyi idő, illetve hány km után selejtezitek az autókat és hogyan szabadultok meg az elöregedett jószágoktól?
Voda: Minden egyes gépjármű finanszírozott. A szerződések szerint 48 hónap vagy 120000 futott km után a gépkocsikat visszaadjuk a finanszírozónak. Az autók továbbértékesítése a finanszírozó által megjelölt márkakereskedői hálózaton belül történik. Lefutott gépjármű értékesítéssel nem foglalkozunk.

TC: Tudsz mondani törési/lopási statisztikák?
Voda: Az elmúlt 2 évben nem történt lopás. Korábban a VW csoport gépjárműveit előszeretettel el-eltulajdonították. A törések-balesetek tapasztalatunk szerint nem típusfüggőek, hanem felhasználóhoz és munkaterületekhez köthetők.

TC: Menet közben a pótlás automatikusan típusazonosan történik?
Voda: A futamidő alatt történő esetleges totálkár esetén többnyire ugyanazt a típust választjuk és pótoljuk.

TC: Elégedettek-e munkatársaitok az autókkal? Elégedett-e a cég az autókkal?
Voda: Munkatársaink elégedettek mert jó minőségű és márkájú gépkocsikat használhatnak (Mernének mást mondani - TC). A Vodafone-nak korábban a gépjárműlopások okoztak nagy fejtörést, jelenleg viszont az üzemeltetés és a beszerzések minél költséghatékonyabbá szervezése a fő feladat.

Szépség, gyorsaság helyett gazdasági racionalitás a szamárlétra alsóbb lépcsőin, takarékosság és praktikum helyett presztízs a tetején - és törekvés a profizmusra az autópark kialakításában és menedzselésében. Így választanak és használnak autót a multik. De jó, hogy a TotalCar nem multi: nekünk elég csak szeretni őket.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.