Fapapucs...tulipán...négy kerék

2001.02.19. 09:43

,,Érezd a szabadság csodás kerekeit" - Ez a kissé ügyetlen mottója az Amsterdamban e napokban is zajló nemzetközi autókiállításnak. Bent, a standokon egymást tiporják a türelmesnek nemigen mondható hollandok. Ha a tizenegy napos kiállítás minden napján ennyi látogató jelent meg, minden jogosítvánnyal rendelkező állampolgár legalább kétszer járta végig a 8 hatalmas termet.

Minden Hollandiában kapható márka képviseltette magát, számos újdonságot, koncepcióautót, de számos elfeledettnek remélt modellt is bemutatva.

Újdonságok

 
   
   

Európában először lehetett látni a mérsékelten érdekes Suzuki Grand Vitara XL-7 luxusterepjárót. Az alap Grand Vitara-nál néhány arasznyival hosszabb aszfalttipró 2,8 l-es V6-os motort kapott és júniusra érkezik a kereskedésekbe. A szomszédos Subaru stand a vadonatúj Impreza WRC versenyváltozatával szemmel láthatólag több bámészkodót vonzott, bár kétlem, hogy annak szépsége csábította volna őket. Hiába a számtalan kötény, matrica, trükkös lámpa, nem lett hattyú a rút kiskacsából.

A Mazda Tribute névre hallgató terepjárójával lepte meg a nagyérdeműt. A japán márka első próbálkozása ebben a szegmensben elég komolynak tűnik, kár, hogy az autó formája annyira egyértelműen a Mercedes M osztály másolata. Az Opel és a Lotus egymástól nem messze mutatta be a közös alapra épült Speedster-t és a megújult Elise-t. A nagy sportkocsikat megszégyenítő menettulajdonságokkal rendelkező csöppségek a Lotus legendásan kiegyensúlyozott futóművét kapták, nagy kár, hogy egyiket sem lehet nálunk megvásárolni.

 
   
 

A kiállítás egyik legkisebb standján a könnyfakasztóan gyönyörű, impozáns Morgan Aero 8 várta türelmes vásárlóit. Az anekdota szerint, amikor a BMW új, 8 hengeres motorjának egyik konstruktőrje meghallotta, hogy az Aero 8-at az ő erőforrásuk fogja hajtani, megnyugodva sóhajtott, hogy végre méltó helyre kerül kis védence.

 
   
   

A kiállítás legnagyobb bosszúsága a holland gyártmányú Spyker standján ért, az autók ugyanis a karzaton voltak kiállítva egy 10 m2-es területen, ide pedig egy keskeny csigalépcső vezetett fel. Tíz perc tolongás, lökdösődés után felértünk, de a lábujjhegyen tülekedő hollandoktól még mindig semmit nem láttunk. Néhány perc sikeres közelharc után végre megpillanthattam a C8 típusjelű sportkocsi kupé és nyitott - Laviolette - változatát. Behemót amerikai motor, retro forma, tengernyi alumínium és igényes kidolgozás jellemzi ezt az egyedi járművet.

A Peugeot egy teljes termet kisajátított magának, fő helyen a keménytetős nyitott 206 CC állt, mellette kis tábla hirdette büszkén: 12 percenként tető bemutató. Nem volt türelmem kivárni ezt a 12 percet, így sosem tudom meg, pontosan hány másodperc alatt csukódik be és nyílik ki a formás kis keménytető. Az Audi standján két érdekességet látogattam meg: Az A8 Lang 6.0 W12 a VW konszern megalomániás válasza a Mercedes S osztályra.

A hosszított karosszériájú 420 lóerős limuzin a folyton késésben levő üzletemberek álma. Pár lépésnyire hatalmas tömeg bajuszos férfi állta körül a 380 lóerős A4 Avant RS4-et. Őszintén, nem hiszem, hogy németeken kívül bárki megvenné ezt a szuperkisáruszállítót.

 
   
 

Az AutoRAI leggyorsabb autója a szomszéd standon látható Koenigsegg CC volt. A csaknem 400 km/h sebességre képes, 655 lóerős szuperautó az AutoWeek holland autós hetilap standján pompázott.




 
   
   

A hetedik termet nagyrészt a Mercedes stand töltötte ki, itt volt látható Európában először a C osztály kombi változata. Mit is mondhatnék róla? 4 kereke van és kombi. A Sportcoupé nagyon sok bámészkodót vonzott, de véleményem szerint az autó sportosnak nem elég sportos, coupé-nek pedig nem elég feltűnő. Nem messze a garasos hollandok kezüket dörzsölgetve, furcsa mosollyal az arcukon szemlélték a Smart legújabb verzióit, melyeken a mosógépek energiafogyasztását jelző matricához hasonló tábla bizonygatta büszkén, hogy ennél olcsóbban már csak gyalog lehet utazni.

Tanulmányautók

 
   
 

A Mitsubishi standon egy érdekesség, a SUW Active névre keresztelt koncepcióautó hívta fel magára a figyelmet. A divat-szabadidő-terepjáró orra kifejezetten sportos és érdekes, de a tervező valószínűleg ágynak eshetett az autó elejének sikeres megrajzolása után, mert a szélvédőtől hátra egy teljesen érdektelen tucatterepjáróba oltották a remek orrot.

 
   
   

A Peugeot számos koncepcióautót is bemutatott, köztük a rövidesen érkező 307 alapjául szolgáló Prométhée-t, valamint a figyelemre méltó, Féline névre keresztelt, a 607 alapjaira épülő kétüléses sportkocsit, mely leginkább a Batmobil és Neil Armstrong szkafanderének keresztezéséből születhetett.

 
   
 

A harmadik teremben, a Nissan standján a Primera Concept nevű tanulmányt lehetett szemügyre venni. A koncepcióból azonban rövidesen valóság lesz, hamarosan érkezik az új Primera. Nem valószínű, hogy sokat kell majd várakozni az X-Trail névre keresztelt terepjáró végleges változatáig sem, a kiállított autó inkább tűnt végleges modellnek, mint tervezői játéknak.

 
   
   

A szomszédos Hyundai standon az egyetlen figyelemre méltó darab az Euro 1 nevű tanulmány sportkocsi volt, amelyből azonban valószínűleg sohasem lesz valóság. Bölcs döntés ez, miért is gyártana a Hyundai egy olyan autót, amit azután senki nem vesz meg?

 
   
 

A Ford standon alig fértem a pörgő-forgó Street KA közelébe a sok sóhajtozó csincsillabundás szőkeségtől, de be kell ismernem, a kis nyitott KA nagyon is szemrevaló, kár, hogy még csak tanulmány.

A száz százalékos parfümtartalomtól elbódulva egy távolabbi korláthoz támaszkodtam, amíg meg nem pillantottam a 200 lóerős Focus RS-t. A Focus már eddig is szép formáját a tervezők rafinált szoknyákkal és lámpákkal tették még vonzóbbá, az osztályelső futóművet pedig remélhetőleg még tovább sportosították. (Ha a Morgant nem vihetném haza, a Focus RS-sel hagynám el a kiállítást.)

 
   
   

A Renault egy sereg tanulmányautót állított ki, a Koleos kivételével azonban már mindegyiket láthattuk korábbi (esetenként évekkel ezelőtti) kiállításokon (mindhárom francia márka erőteljesen a dizájnra fektette a hangsúlyt, és ez jól is van így, mindenki maradjon meg annál, amihez a legjobban ért).

Nem messze, a Porsche standján a csodaszép Carrera GT volt a fő attrakció (még mindig a Morgant vinném haza...).

 
   
 

A Lexus és a Seat is bemutatott egy-egy szép tanulmányautót, a Lexus keménytetős kabriója, az SC430 egyértelműen a Mercedes SLK babérjaira törne, míg a Seat a Salsa Emotion nevű egyszerre két színben pompázó autójával talán a következő Ibiza vonalait vázolja fel.

 
   
   

Végre nyugodt szívvel bámulhattuk a Jaguar F-Type tökéletes formáját, a cég bejelentette, hogy a nagy érdeklődésre való tekintettel a gyönyörű álomból valóság lesz. Az üröm az örömben, hogy 2004 előtt nem várható a Porsche Boxster ellenfelének szánt kismacska. [

 
   
 

A Volvo is a sportosságra helyezte a hangsúlyt az S60 PCC (Performance Concept Car) elnevezésű tanulmányával. A 300 lóerő körüli teljesítmény tisztességes menetteljesítményekkel ruházná fel az eddig szolid családi autót.

Szépség és szörnyeteg

 
   
   

A kiállítás egy érdekes elméletet látszik alátámasztani: A Fiat Multipla megjelenése óta a tervezők rájöttek, hogy a csúnya, meghökkentő formák ugyanúgy eladhatók, mint a szépek. Hogy a dizájnerek a vásárlók furcsa ízléséhez igazodnak-e, netán divat lett-e a csúnya, azt nem tudom, de, kell, hogy legyen valami oka annak, hogy a Fiat Doblo, Opel Vivaro,

 
   
 

Subaru Impreza, Hyundai Santa Fé, Honda Stream féle autókat büszkén kiállították , ahelyett, hogy légmentesen elzárták volna az emberiség elől.

Szerencsére nem mind rusnya, ami fénylik, néhány csodaszép autóval is találkozhattunk, ilyen a Jaguar XKR, az Aston Martin DB7 Vantage,

 
   
   

a feleségem kedvence, a Lamborghini Diablo, és természetesen a Morgan Aero 8. De, hogy ne csak a méregdrága sportkocsikat említsem, nagyon szép, egységes arculatot mutatott be a Seat is.

A kiállítás végére teljesen megnyugodtam. Minden kiállító márka igazgatósága ugyanezt teheti, lesz mit enni adniuk családjuknak ebben az évben is. Nem láttam unatkozó kiállítókat, minden stand iránt mutatkozott érdeklődés, az állítólag megújult műszerfalú Lada Niva-t ugyanúgy próbálgatták, nézegették, mint a Bentley-ket vagy a Maseratikat. Nekünk, vásárlóknak nem marad más hátra, mint ellátogatni a legközelebbi márkakereskedésbe, és megrendelni a kívánt modellt... nekem előtte ugyan egy kicsit még spórolnom kell, ha meg akarom örvendeztetni az asszonyt... hogy miért éppen a Diablo tetszik neki...?!