Nagyautót Londonból?

2008.06.05. 01:35

TC: Milyen a helyzet most az angliai használtautó-piacon?
Bob: A legtöbb autó ára fejest ugrott a szakadékba, csak bizonyos fajta kocsikat lehet eladni. Sokkal nehezebb a dolgunk, mint pár évvel ezelőtt volt.

TC: Milyen típusok számítanak keresettnek?
Bob: Az emberek a takarékosabb fajta, kisebb adójú, kisebb emissziójú kocsikat veszik mostanában. Alapvetően mindenki lefelé megy méretben, nem ritka, hogy valaki egy viszonylag új Range Roverből használt VW Golfba ül át. Rendkívül megdrágult a benzin, az adók eleve magasak voltak, most pedig Londonban még a dugóadó is bejött. A nagyobb autókkal lényegében tilos akár a belváros közelébe hajtani. Fentiek miatt a családi használatra még éppen alkalmas kompaktokat keresik. A legnépszerűbb a Ford Focus – jó is, tágas is, vezetni is kellemes, ebből szinte bármennyit el tudunk adni. A Vauxhall (Opel) Astra is kelendő, meg a kisebb autók is népszerűek, közülük talán a Citroën C3 és a Ford Fiesta a legkeresettebbek.

Márka Típus Évjárat Ára fontban (GB) Ára forintban (GB) Magyarországi ár forintban Különbség behozatal előtt forintban
Mini Cooper S 1.6 2004 10995 3364470 4445000 1080530
Mini Cooper 1.6 2006 10975 3358350 7000000 3641650
Toyota Avensis 2.0 D-4D 2005 9990 3056940 4074500 1017560
Toyota RAV4 2.0 VVT-i 2004 9175 2807550 4945000 2137450
Ford Focus 1.6 5a 2005 8795 2691270 2675000 -16270
Vauxhall (Opel) Vectra 1.8 2006 8495 2599470 4250000 1650530
Mazda 3 1.6 TS 2005 8395 2568870 3125000 556130
Renault Clio 1.6 3a 2006 7395 2262870 2995000 732130
Peugeot 206 1.4 3a 2007 6395 1956870 2575000 618130
Vauxhall (Opel) Zafira 1.8 2004 5995 1834470 2980000 1145530
Ford Focus 1.6 5a 2004 5595 1712070 1950000 237930
Toyota L-C 3.0 1997 5995 1834470 3350000 1515530
Citroen C3 1.4 5a 2005 4995 1528470 2125000 596530
Suzuki Ignis 1.5 2004 4995 1528470 2000000 471530
Citroen Saxo 1.6 VTS 2003 3995 1222470 1150000 -72470
Ford Fiesta 1.6 5a 2001 3495 1069470 1000000 -69470
Vauxhall (Opel) Astra 1.8 5a 1998 2995 916470 1295000 378530
Nissan Almera 1.6 5a 1996 1695 518670 630000 111330
Rover 618i 1998 1595 488070 999000 510930

TC: És miket kerülnek nagyon a londoniak?
Bob: A legnagyobb zuhanást a terepjáróknál, szabadidőjárműveknél (SUV-ok) látom, de a nagy limuzinok, luxuskocsik is sokkal-sokkal olcsóbbak lettek. A Range Rover pár év alatt eladhatatlan lett: ma a két évvel ezelőttinek a felénél is kevesebbért tudunk megszabadulni egy-egy példánytól. De a többi 4x4-est is kerülik, mint a tüzet. Megfelelő áron persze akad ezekre is vevő, főleg Londonon kívülről. Ám az az ár igen nyomott.

TC: És melyek azok az autók, amelyek tényleg eladhatatlanok?
Bob: Például a Roverek. Még a 75-öst sem lehet elsózni, sajnos mindenki tudja, milyen sok probléma van a motorjukkal, főleg a hengerfej-hibák miatt. Pedig amúgy jó autók lennének, de így háttér nélkül végképp a piac citromjai. A 200-as, 400-as, 600-as szériák pedig mintha nem is léteznének. De az idősebb autók sem kellenek senkinek, legfeljebb ha gyűjtői darabok, vagy valami egészen fantasztikus állapotban vannak. És leginkább, ha mindkettőt egyszerre tudják. Ilyenekkel persze csak elvétve foglalkozunk, főleg apróhirdetések, klubújságok útján kelnek el. Mi főleg 3-5 év közötti autókat tartunk.

TC: Itt egy Vauxhall (Opel) Zafira , nem is olyan olcsó. Akkor ez most nagy kocsinak számít, vagy kicsinek?
Bob: A Zafiráknak, meg egyáltalán, a buszlimuzinoknak külön piaca van, vagy talán kettő is. Egyrészt ugye, a nagycsaládosok rájuk szorulnak, hiszen nem tudnak más autóval közlekedni. De Londonon kívül veszik ezeket a taxisok is, mert utasszállításra nincs náluk megfelelőbb eszköz. Ezeket jól el lehet adni.

TC: Nem esett szó eddig a japán kocsikról, pedig látom, akadnak itt a telepen is. Hogyan mennek ezek?
Bob: A japán autókra lenne kereslet, mert mindenki tudja, mennyire megbízhatók és praktikusak. Sajnos nagyon drágák, jól tartják az árukat. Eleve kevés van eladó belőlük, ezért mi se tudjuk elég jó áron megvenni őket, pedig igénye lenne rájuk. Nézze, itt egy 53-as rendszámú (2003. végi) Ford Focus, 4995 font az ára. Kiváló állapotú, átvizsgáltuk, garanciát is adunk rá. Ugyanezt Hondában legalább ezer, de lehet, hogy 1500 fonttal drágábban tudnám csak adni, és alig lenne rajta profit.

TC: Nem titok, hogy milyen árréssel dolgoznak és mekkora a forgalmuk?
Bob: Egyáltalán nem. Az árrést autója válogatja, van, amin alig fogunk, csak azért tartjuk, hogy pörögjön a készlet, behozza a vevőket. Igazán nagy pénzek ebben a bizniszben – legalábbis ebben a szegmensében – nem forognak. Egy olyan kereskedésből, mint a miénk, amit sokan ismernek, és viszonylag nagy készlettel működik, azért meg lehet élni tisztességesen. Itt, és a másik telepünkön nagyjából száz autót tartunk folyamatosan, havonta több mint negyvenet eladunk belőlük, köszönjük, ezzel jól vagyunk.

TC: És mik a sikkes autók, amik hoznak rendesen a konyhára?
Bob: A Mini jó ideje nagy favorit, tizenhét éves kamasztól hetvenéves nyugdíjasig mindenki szeretne ilyet. Akinek Minije van, ordít róla, hogy beérkezett, ennél fogva ezek a kocsik nagyon jól tartják az áraikat. Persze azért is népszerűek, mert BMW-k, ezt az egyet mindenki tudja róluk. Az emisszióügyi változások miatt pedig a szuper kis károsanyag-kibocsátású dízelek, hibrid kocsik is mindig megtalálják a vevőt, akármilyen drágák.

TC: Szoktak más országokból ide jönni autóért?
Bob: Sose találkoztam még külföldi vevővel.

Itt Bob megjegyezte, hogy fotózzunk körbe nyugodtan, ő elmegy körbejárni a kereskedést zárás előtt, hogy minden rendben van-e. Oké, máris húzunk. Elővettük a gépet, lőttünk.

A Focus, amit Bob mutatott, tényleg elég jól nézett ki. Még előző szériás, de keveset futott, itt-ott kis húzások rajta, semmi több, kvázi újszerű. Kilométer sincs benne sok, bárki örülne otthon egy ilyennek. De ötezer font, az bő másfél milkó, ennyiért odahaza nehéz lenne eladni, akármilyen szép is. És ugyanígy meglepően drága a Ford Fiesta és a Citroen Saxo VTR is.

Nini, ott hátul egy Suzuki Ignis figyel! Hát igen, ritka is, japán is, bár lehet, hogy tudnak a magyar származásról? Nálunk ugyanez közel félmillióval drágább lenne. A Minik viszont egyáltalán nem tűnnek olyan húzósnak, mint Magyarországon – nálunk például egy ilyen másfél éves, 1.6-os sima Cooper közel a duplájáért megy a hasznaltauto.hu szerint. Igaz, ott egy darab 1.6-os sima Cooper van, lehet, hogy az illető csak próbálkozik, mert az majdnem az új ára. De ötöt, ötfelet azért megér, a különbség tehát tetemes.

A 4x4-esek – tragédia. Itt, Croxley Greenben 2,8 millióra jön ki az alig valamit futott Toyota RAV4, nálunk ugyanez a három és fél éves autó a piaci átlag szerint 4,9 millióba kerülne. Sokkal több kilométerrel, bár talán többet lehetne alkudni az árból. És a 2005-ös Avensis dízel is csak négy, nem pedig ötmillió, a Rover 618i pedig tényleg döbbenetes. Kevesebb mint félmillió forintnyi font közel makulátlan, 1998-as luxusautót vesz. Nálunk az efféle kerek millióról indul.

Egyébként nagyon sok az automatás kocsi, lépcsős hátút szinte semmiből sem látni, és szinte mindegyik kiállított példányban kevés a kilométer, tipikusan fele-kétharmada annak, amennyit a hasonló autóknál Magyarországon feltüntetnek a hasznaltauto.hu-n. Pedig Magyarországon köztudottan visszapörgetik az autók óráit, Nagy-Britanniában viszont sokéves kemény munkával, anyagi rombadőlésbe és börtönbüntetésbe torkolló jogi szigorral szinte felszámolták a csalásokat. Évekkel ezelőtt, amikor erre a témára ráfeküdtek a hivatalos szervek, nagy visszhangja volt a sajtóban, rengeteg cikket lehetett olvasni a rendcsinálásról.

Kifelé menet megakad a szemünk egy tízéves Toyota Land Cruiseren . 3.0-s dízel, gyűlölt kategória. Vajon Bob mennyért számolta ezt be? Egy zsák krumpliért? Hiba rajta szinte sehol, az ablakában a cédula: 5995 font, azaz 1,8 millió forint. Nálunk ugyanez átlag szerint közel három és félmilliót ér, de láttam már hasonló, 1997-es autót hétért is.

Egyik serpenyőben a jobbkormány, a balkezes váltás, a másikban másfél millió, ropogós forint, húszezresekben. Erre tényleg rá kéne állnia valakinek...

Angliából