TC: Milyen a helyzet most az angliai
használtautó-piacon?
Bob: A legtöbb autó ára fejest ugrott
a szakadékba, csak bizonyos fajta kocsikat lehet eladni. Sokkal
nehezebb a dolgunk, mint pár évvel ezelőtt volt.
TC: Milyen típusok számítanak keresettnek?
Bob: Az emberek a takarékosabb fajta, kisebb
adójú, kisebb emissziójú kocsikat veszik mostanában. Alapvetően
mindenki lefelé megy méretben, nem ritka, hogy valaki egy viszonylag új
Range Roverből használt
VW Golfba ül át.
Rendkívül megdrágult a benzin, az adók eleve magasak voltak, most
pedig Londonban még a dugóadó is bejött. A nagyobb autókkal
lényegében tilos akár a belváros közelébe hajtani. Fentiek miatt
a családi használatra még éppen alkalmas kompaktokat keresik.
A legnépszerűbb a
Ford Focus – jó
is, tágas is, vezetni is kellemes, ebből szinte bármennyit el tudunk
adni. A
Vauxhall (Opel) Astra is kelendő, meg a kisebb autók is népszerűek, közülük
talán a
Citroën C3 és
a Ford Fiesta a legkeresettebbek.
Márka | Típus | Évjárat | Ára fontban (GB) | Ára forintban (GB) | Magyarországi ár forintban | Különbség behozatal előtt forintban |
---|---|---|---|---|---|---|
Mini | Cooper S 1.6 | 2004 | 10995 | 3364470 | 4445000 | 1080530 |
Mini | Cooper 1.6 | 2006 | 10975 | 3358350 | 7000000 | 3641650 |
Toyota | Avensis 2.0 D-4D | 2005 | 9990 | 3056940 | 4074500 | 1017560 |
Toyota | RAV4 2.0 VVT-i | 2004 | 9175 | 2807550 | 4945000 | 2137450 |
Ford | Focus 1.6 5a | 2005 | 8795 | 2691270 | 2675000 | -16270 |
Vauxhall (Opel) | Vectra 1.8 | 2006 | 8495 | 2599470 | 4250000 | 1650530 |
Mazda | 3 1.6 TS | 2005 | 8395 | 2568870 | 3125000 | 556130 |
Renault | Clio 1.6 3a | 2006 | 7395 | 2262870 | 2995000 | 732130 |
Peugeot | 206 1.4 3a | 2007 | 6395 | 1956870 | 2575000 | 618130 |
Vauxhall (Opel) | Zafira 1.8 | 2004 | 5995 | 1834470 | 2980000 | 1145530 |
Ford | Focus 1.6 5a | 2004 | 5595 | 1712070 | 1950000 | 237930 |
Toyota | L-C 3.0 | 1997 | 5995 | 1834470 | 3350000 | 1515530 |
Citroen | C3 1.4 5a | 2005 | 4995 | 1528470 | 2125000 | 596530 |
Suzuki | Ignis 1.5 | 2004 | 4995 | 1528470 | 2000000 | 471530 |
Citroen | Saxo 1.6 VTS | 2003 | 3995 | 1222470 | 1150000 | -72470 |
Ford | Fiesta 1.6 5a | 2001 | 3495 | 1069470 | 1000000 | -69470 |
Vauxhall (Opel) | Astra 1.8 5a | 1998 | 2995 | 916470 | 1295000 | 378530 |
Nissan | Almera 1.6 5a | 1996 | 1695 | 518670 | 630000 | 111330 |
Rover | 618i | 1998 | 1595 | 488070 | 999000 | 510930 |
TC: És miket kerülnek nagyon a londoniak?
Bob: A legnagyobb zuhanást a terepjáróknál,
szabadidőjárműveknél (SUV-ok) látom, de a nagy limuzinok,
luxuskocsik is sokkal-sokkal olcsóbbak lettek. A Range Rover pár
év alatt eladhatatlan lett: ma a két évvel ezelőttinek
a felénél is kevesebbért tudunk megszabadulni egy-egy példánytól.
De a többi 4x4-est is kerülik, mint a tüzet. Megfelelő áron
persze akad ezekre is vevő, főleg Londonon kívülről. Ám az az ár igen
nyomott.
TC: És melyek azok az autók, amelyek tényleg
eladhatatlanok?
Bob: Például a Roverek. Még a
75-öst sem lehet
elsózni, sajnos mindenki tudja, milyen sok probléma van
a motorjukkal, főleg a hengerfej-hibák miatt. Pedig amúgy jó
autók lennének, de így háttér nélkül végképp a piac citromjai.
A 200-as, 400-as, 600-as szériák pedig mintha nem is léteznének.
De az idősebb autók sem kellenek senkinek, legfeljebb ha gyűjtői
darabok, vagy valami egészen fantasztikus állapotban vannak. És
leginkább, ha mindkettőt egyszerre tudják. Ilyenekkel persze csak
elvétve foglalkozunk, főleg apróhirdetések, klubújságok útján kelnek
el. Mi főleg 3-5 év közötti autókat tartunk.
TC: Itt egy
Vauxhall (Opel) Zafira , nem is olyan olcsó. Akkor ez most nagy kocsinak számít,
vagy kicsinek?
Bob: A Zafiráknak, meg egyáltalán,
a buszlimuzinoknak külön piaca van, vagy talán kettő is. Egyrészt
ugye, a nagycsaládosok rájuk szorulnak, hiszen nem tudnak más
autóval közlekedni. De Londonon kívül veszik ezeket a taxisok is,
mert utasszállításra nincs náluk megfelelőbb eszköz. Ezeket jól el
lehet adni.
TC: Nem esett szó eddig a japán kocsikról, pedig
látom, akadnak itt a telepen is. Hogyan mennek ezek?
Bob: A japán autókra lenne kereslet, mert
mindenki tudja, mennyire megbízhatók és praktikusak. Sajnos nagyon
drágák, jól tartják az árukat. Eleve kevés van eladó belőlük, ezért mi
se tudjuk elég jó áron megvenni őket, pedig igénye lenne rájuk. Nézze,
itt egy 53-as rendszámú (2003. végi) Ford Focus, 4995 font az ára.
Kiváló állapotú, átvizsgáltuk, garanciát is adunk rá. Ugyanezt Hondában
legalább ezer, de lehet, hogy 1500 fonttal drágábban tudnám csak adni,
és alig lenne rajta profit.
TC: Nem titok, hogy milyen árréssel dolgoznak és
mekkora a forgalmuk?
Bob: Egyáltalán nem. Az árrést autója válogatja, van,
amin alig fogunk, csak azért tartjuk, hogy pörögjön a készlet,
behozza a vevőket. Igazán nagy pénzek ebben a bizniszben –
legalábbis ebben a szegmensében – nem forognak. Egy olyan
kereskedésből, mint a miénk, amit sokan ismernek, és viszonylag
nagy készlettel működik, azért meg lehet élni tisztességesen. Itt, és
a másik telepünkön nagyjából száz autót tartunk folyamatosan,
havonta több mint negyvenet eladunk belőlük, köszönjük, ezzel jól
vagyunk.
TC: És mik a sikkes autók, amik hoznak rendesen
a konyhára?
Bob: A
Mini jó ideje nagy
favorit, tizenhét éves kamasztól hetvenéves nyugdíjasig mindenki
szeretne ilyet. Akinek Minije van, ordít róla, hogy beérkezett, ennél
fogva ezek a kocsik nagyon jól tartják az áraikat. Persze azért is
népszerűek, mert BMW-k, ezt az egyet mindenki tudja róluk. Az
emisszióügyi változások miatt pedig a szuper kis
károsanyag-kibocsátású dízelek, hibrid kocsik is mindig megtalálják
a vevőt, akármilyen drágák.
TC: Szoktak más országokból ide jönni autóért?
Bob: Sose találkoztam még külföldi vevővel.
Itt Bob megjegyezte, hogy fotózzunk körbe nyugodtan, ő elmegy körbejárni a kereskedést zárás előtt, hogy minden rendben van-e. Oké, máris húzunk. Elővettük a gépet, lőttünk.
A Focus, amit Bob mutatott, tényleg elég jól nézett ki. Még előző szériás, de keveset futott, itt-ott kis húzások rajta, semmi több, kvázi újszerű. Kilométer sincs benne sok, bárki örülne otthon egy ilyennek. De ötezer font, az bő másfél milkó, ennyiért odahaza nehéz lenne eladni, akármilyen szép is. És ugyanígy meglepően drága a Ford Fiesta és a Citroen Saxo VTR is.
Nini, ott hátul egy Suzuki Ignis figyel! Hát igen, ritka is, japán is, bár lehet, hogy tudnak a magyar származásról? Nálunk ugyanez közel félmillióval drágább lenne. A Minik viszont egyáltalán nem tűnnek olyan húzósnak, mint Magyarországon – nálunk például egy ilyen másfél éves, 1.6-os sima Cooper közel a duplájáért megy a hasznaltauto.hu szerint. Igaz, ott egy darab 1.6-os sima Cooper van, lehet, hogy az illető csak próbálkozik, mert az majdnem az új ára. De ötöt, ötfelet azért megér, a különbség tehát tetemes.
A 4x4-esek – tragédia. Itt, Croxley Greenben 2,8 millióra jön ki az alig valamit futott Toyota RAV4, nálunk ugyanez a három és fél éves autó a piaci átlag szerint 4,9 millióba kerülne. Sokkal több kilométerrel, bár talán többet lehetne alkudni az árból. És a 2005-ös Avensis dízel is csak négy, nem pedig ötmillió, a Rover 618i pedig tényleg döbbenetes. Kevesebb mint félmillió forintnyi font közel makulátlan, 1998-as luxusautót vesz. Nálunk az efféle kerek millióról indul.
Egyébként nagyon sok az automatás kocsi, lépcsős hátút szinte semmiből sem látni, és szinte mindegyik kiállított példányban kevés a kilométer, tipikusan fele-kétharmada annak, amennyit a hasonló autóknál Magyarországon feltüntetnek a hasznaltauto.hu-n. Pedig Magyarországon köztudottan visszapörgetik az autók óráit, Nagy-Britanniában viszont sokéves kemény munkával, anyagi rombadőlésbe és börtönbüntetésbe torkolló jogi szigorral szinte felszámolták a csalásokat. Évekkel ezelőtt, amikor erre a témára ráfeküdtek a hivatalos szervek, nagy visszhangja volt a sajtóban, rengeteg cikket lehetett olvasni a rendcsinálásról.
Kifelé menet megakad a szemünk egy tízéves Toyota Land Cruiseren . 3.0-s dízel, gyűlölt kategória. Vajon Bob mennyért számolta ezt be? Egy zsák krumpliért? Hiba rajta szinte sehol, az ablakában a cédula: 5995 font, azaz 1,8 millió forint. Nálunk ugyanez átlag szerint közel három és félmilliót ér, de láttam már hasonló, 1997-es autót hétért is.
Egyik serpenyőben a jobbkormány, a balkezes váltás, a másikban másfél millió, ropogós forint, húszezresekben. Erre tényleg rá kéne állnia valakinek...