Alfa Romeo, Audi, BMW, Cadillac, Lexus, Mercedes-Benz, Saab - a legolcsóbb limuzinjaikból egy csokornyi 60 millió forint. Ezeknél az autóknál a bekerülési költség és az eladási ár között jókora a különbség. Mennyit fordítanak vissza belőle igényes kiszolgálásra? Mátyásként eredetünk az igazság nyomába.
Régóta foglalkoztat, vajon nagyobb haszonkulccsal értékesítve többet adnak-e a vásárlónak? Kívülről is látjuk, hogy a presztízsautó-szalon tágasabb és csillogóbb, a berendezés igényesebb, a személyzet öltözékére többet fordítanak. Ez is számít, mégis: milyen a kiszolgálás? A kisujjukban van-e minden műszaki adat, de főleg az opciós lista összes tétele? Rám szólnak, ha a vajbőrhöz szálcsiszolt alumíniumot rendelek, vagy nyelnek egyet? Később hívogatnak-e, hogy meggyőzzenek, az övék a legjobb?
Profi eladó, vegyes benyomások -
Mercedes-Benz C osztályt a Pappastól
Az egykori pártgarázs még mindig őrzi a kívülállóságot. Nagy merészség vagy tudatos kivagyiság volt ide beköltözni egy (sokaknak: a) luxusmárkának. Zárt parkoló, ez a range-roverest nem zavarja, a járdán trónol. Mindig így szokta, itt és most miért tenne másképp? Bent derengő félhomály, az első vevők sem téblábolnak szégyenlősen, hallom a győzködést a klubzakós gazdag öregúrtól, hogy "kiüti a hátsó ablakot a fejed, nem veszünk CLS-t, fiam!" A fiú behúzott nyakkal bizonygatja, hogy elfér ő, meg gondolom, titkon azt reméli, úgysem a hátsó sorban utazik majd, de hiába.
Én ennél józanabb vagyok, rögtön az új C osztályhoz lépek, tudom, mit akarok. Hamar ránk csap egy kereskedő hölgy (nőisedik a szakma, hiába, a pedagógus-túlképzés), bárgyú mesét rögtönzök neki a 60 éves édesanyámnak szánt meglepetésről. Szemrebbenés nélkül veszi tudomásul, biztos vittek már tőle A osztályt kimondottan kutyaólnak. Nem vacakol, a keretösszeget kérdezi. Előtte már láttuk a "kiállított autó árát", úgyhogy 10 millióban határozzuk meg.
Az alapcsomagból indulunk ki. Jól kérdez, hamar kideríti, a mama nem megy többet évi 10-15 ezer kilométernél, így lebeszél a dízelről. Kicsit féltem ugyan anyukámat a kompresszoros benzinmotor erejétől, de megnyugtat, a "Laguna után" nem lesz neki gond a vezetése. Automatával konfiguráljuk, mégse képzelje magát szülőfaluja elnyomott autóversenyző-tehetségének. Nem is kell mímelni, erősen meglepődök, rádió és alufelni nem jár a legkisebb változathoz. Előbbi a C200-ashoz sem, aminél kilyukadunk, mivel az akciós, most jár hozzá az automata. Gyönyörű kalcitfehérben kérem, bézs belsővel. Játszom kicsit a gondolattal, hogy legyen rajta az Avantgarde markáns orra, de lebeszél, idősebb hölgyeknek Elegance jár.
Kapásból egyedi kedvezménnyel kecsegtet. Nem titkolom meglepetésem, de hamar megmagyarázza, ezt várja a kedves vevő, megsértődve elmegy, ha nem ajánlják maguktól. Hát egye fene, 7 százalék 9,6 milliónál már mérhető megtakarítás. Ajánlatot elektronikus levélben ígér, még javában zaklatjuk a többieket, amire meg is érkezik. Sajnos a kért finanszírozási ajánlat lemarad, de van névjegykártyám, majd felhívom, ha akarom.
Összegzés: ügyes eladó, mindenre vágta a választ, láthatóan jól ismeri autóit. Vennék tőle, még inkább, ha valahol máshol árulna.
Módszertan, avagy a bárgyú duma
Nem ma kezdtük a próbavásárlásokat, így némi rutinunk van: rengeteg alsóközepes levélben , alsóközepesek személyesen 1. rész , alsóközepesek személyesen 2. rész , autót vettünk Fügével .Tehát tudjuk, szerepet játszani csak úgy érdemes, ha kialakítunk magunkról egy képet, és ahhoz lehetőleg minden pillanatban ragaszkodunk. Én most az enyhén nagyképű világfit játszottam, aki családja vállalkozását vezeti, de a vendéglátóiparnak megfelelően nem öltönyben jár, hanem az évszakhoz illően egy könnyű BMW enduróval.
A laza külső érző szívet takar: édesanyám 60 éves (valójában tavaly múlt), és annyit dolgozott már életében, hogy megérdemli a kényeztetést nyugdíjas korára (ez igaz). Most Lagunával jár (Swifttel, természetesen). Kifejezetten pasztellszínű autókat kerestem, és igyekeztem szerényebb teljesítményt vásárolni. Rögtön az első példa mutatja, hogy nem mindenhol sikerült. A dumát viszont, úgy tűnik, elfogadták, bár az Alfánál kicsit csodálkoztak. De sokszor vesznek úgy ajándékot, hogy az ajándékozónak jobban tetszik a cucc, mint akinek szánja.
Persze nem akartam túlpozicionálni az anyagi helyzetem, se hülyének mutatni magam, hogy készpénzben vásárolok 10 milliós autót, ezért 40% kezdőrészlettel kértem finanszírozási ajánlatot is. Azt sem felejtettem említeni, jártunk más márkánál is. A sandán ólálkodó fotóst személyes tanácsadómnak állítottam be. Csiki jól tette a dolgát, kintről profi technikájával a falon is átlátott, bent pedig cigarettásdoboznyi kamerával fényképezett. Egyszer hibázott csak, amikor véletlenül az én Casióm (amin gondosan kikapcsoltuk a vakut) helyett saját zsebfényképezőgépét vette elő, és fél méterről a szemembe villantott. Megúsztuk, valószínűleg a társadalmi konvenciók tiltják, hogy a lebukott álvásárlókat felpofozzák és kidobják.
Kifutó modellre nagy árkedvezmény -
Audi A4-et a Porsche Pesttől
Rosszul indult a dolog, alig rángattam le a bukósisakot a fejemről, amikor beléptem, így láthatóan motoros futárnak néztek. Később már gondosabban jártam el, a felszerelés nagyobbik részét kézben cipeltem, mivel levetkőzni a hivatásosok sosem szoktak. Talán ennek köszönhető, hogy mielőtt odaértem volna az A4-eshez, máris leültettek a tárgyalóasztalhoz. Rögtön két gyönyörű limuzint mutattak, egy pompás világoskéket és egy pazar bordót - pedig korábban nem gondoltam az Audit femininnek.
Csak dízelt, mást szinte nem is adnak el az A4-esből, tudtuk meg. Nem feltétlenül lenne így, ha az ősszel esedékes modellváltás okán nem rendeltek volna be hatalmas készletet ezzel a motorral. Persze az árak is jóval lejjebb vannak a listánál, a felszereltség is dúsabb az átlagosnál. 7,7 milliótól kézi váltóval, nyolc és félért automatával. Döbbenetes módon határozattan lebeszéltek a CHF-alapú hitelről. "Baromi erős" a forint, és ha visszagyengül, "óriásit bukunk rajta". Tökéletesen igaz, mégsem említi szinte senki ezt a kínos tényezőt. Könnyebb elhitetni a vevővel, hogy ilyen alacsony a kezdőrészlet, mert ha beleugrott, már nincs visszaút.
Összegzés: bevallottan alig próbaidőn túli alkalmazott. Műszaki oldalról még van mit tanulnia, de ő mutatta mind közül a leginkább vevőbarát hozzáállást. A kockázatos svájci frankos hitelről mondott ellenérvei még most is könnyet csalnak a szemembe. Remélem, nem rúgják ki emiatt. És csak ő hívott fel, hogy megkaptam-e az ajánlatot. Vannak enyhe ellenérzéseim az Audival szemben, mégis vennék tőle.
Ne vegyél anyádnak, csak ha magad használod -
Alfa Romeo 159-est a Csiki-Begétől
Itt éreztem a legkínosabbnak a "matrónakorú hölgynek vesszük" szöveget. Be is vallottam, saját álmaimat akarom megvalósítani, de biztosan tetszeni fog édesanyámnak is, nyugtattam magam fennhangon. Túl sokat nem tudtam meg az autóról, a fentiekkel ellentétben próbakört sem ajánlottak. Valahogy kilóg a sorból az Alfa, vagy én nem voltam eléggé napbarnított, hogy komolyan vegyenek?
Sokkal kínosabb, hogy alig tudtam rábeszélni, hogy az "olcsó" CHF-hitel helyett forintos kalkulációt készítsen. Az E-mailes kommunikációt sem szereti emberünk, inkább gyorsan kinyomtatott pár sablonajánlatot. 700 ezres kedvezmény jár automatikusan (az importőrtől), de lehet még csiszolni a 7,962-es áron, ha nagyon akarom. Ez egyébként egy dízel (és automata) 159-es, ami kicsit nonszensznek tűnik, mégis sokan keresik.
Összegzés: pokolian jól néz ki az Alfa, ezért bántó, hogy álmatag kereskedővel hozott össze a sors. Dinamizmusra, erőszakos meggyőzésre, csapatós tesztútra számítottam, ehelyett jutalékorientált hitelezési gyakorlatra , tucatkiszolgálásra bukkantam. Tőle-tőlük nem vásárolnék.